Gå til innhold

Ny sentralbanksjef: Stoltenberg, Bache eller Ola 19 år og student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller Per, 60 år og rørlegger? Eller Petter, 50 år og bussjåfør? 

Se på listen. Hva er poenget med å søke, og hva er poenget med at de faktisk havner på listen? Sløsing av tid for alle. Bortsett fra at det er morsomt da. 

https://e24.no/boers-og-finans/i/L5mBgQ/jens-stoltenberg-vil-bli-ny-sentralbanksjef?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Jeg har funnet ut at jeg selv ville blitt innstilt som 3.-4. valg her 😉

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Uff, jeg synes alltid det er så flaut når jeg ser for har søkt jobber de helt åpenbart ikke er kvalifisert for.

For all del, sånne lister sier ikke alt om en person, man kan selvsagt ha kompetanse i bakhånd som ikke kommer fram av at man akkurat nå er 50 år og jobber i butikk. Det sier jo lite om hva slags bakgrunn man har og hva man har gjort før…  MEN når man er så vidt ferdig med videregående eller liknende… Da er man neppe kvalifisert for jobben som sentralbanlsjef altså. «Man får i hvert fall ikke jobben hvis man ikke søker», pleier jeg å si når folk tenker på å søke en stilling der man ikke fyller kravene helt - men det er en grense tenker jeg. 

Mangler man selvinnsikt, eller er det andre grunner til at man søker? Må man søke på et visst antall stillinger for å fylle et krav fra Nav? Søker man med vilje på stillinger man vet man ikke kan få fordi man vil kunne si til Nav man har søkt stillinger, men egentlig ikke vil ha de stillingene som er tilgjengelig? Jeg forstår det ikke. 

Gjest Anonobilis
Skrevet
55 minutter siden, Ringhalelemur said:

Mangler man selvinnsikt, eller er det andre grunner til at man søker? Må man søke på et visst antall stillinger for å fylle et krav fra Nav? Søker man med vilje på stillinger man vet man ikke kan få fordi man vil kunne si til Nav man har søkt stillinger, men egentlig ikke vil ha de stillingene som er tilgjengelig? Jeg forstår det ikke. 

Her har du fasit. Har selv jobbet i firma med stillingsutlysninger, og via Finn får man fryktelig mange rare søkere.

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
Anonobilis skrev (2 minutter siden):

Her har du fasit. Har selv jobbet i firma med stillingsutlysninger, og via Finn får man fryktelig mange rare søkere.

Jeg kan ikke noe om det, så klokere mennesker enn meg må gjerne opplyse meg…

Men er ikke systemet/kravene da ganske dårlig? Hvis det bare er krav om å søke hva som helst, så bringer jo ikke de søknadene på helt urealistiske stillinger den arbeidsledige noe nærmere å få jobb. Burde det ikke være krav om et snev av realisme i søknadene? Kan man bare søke på en masse toppstillinger man VET man ikke kan få og så kan man si til Nav at «joda, jeg har søkt jobber jeg, jeg har gjort det jeg kan»? 

Skrevet
Ringhalelemur skrev (6 minutter siden):

Men er ikke systemet/kravene da ganske dårlig? Hvis det bare er krav om å søke hva som helst, så bringer jo ikke de søknadene på helt urealistiske stillinger den arbeidsledige noe nærmere å få jobb. Burde det ikke være krav om et snev av realisme i søknadene? Kan man bare søke på en masse toppstillinger man VET man ikke kan få og så kan man si til Nav at «joda, jeg har søkt jobber jeg, jeg har gjort det jeg kan»? 

Man skal være kvalifisert for stillingene man søker om det skal telle.. men er ikke alle nav ansatte som gidder å dobbeltsjekke det da. 😅

Gjest Anonobilis
Skrevet
4 minutter siden, Ringhalelemur said:

Enig med deg. Jeg kjenner ikke godt nok til regelverket fra NAV sin side - jeg har kun vært "mottaker" av disse jobbsøkerne. 

Det bør absolutt være et krav til en viss grad av realisme i jobbsøkingen, men samtidig kan jeg se for meg utfordringer med "hvor grensen går" for hva som er realistiske jobber og hvem i NAV-systemet som skal vurdere dette. Sentralbanksjef er urealistisk for veldig mange, men det finnes sikkert eksempler på folk som har fått jobber de absolutt ikke er kvalifisert til.

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
Anonobilis skrev (18 minutter siden):

Enig med deg. Jeg kjenner ikke godt nok til regelverket fra NAV sin side - jeg har kun vært "mottaker" av disse jobbsøkerne. 

Det bør absolutt være et krav til en viss grad av realisme i jobbsøkingen, men samtidig kan jeg se for meg utfordringer med "hvor grensen går" for hva som er realistiske jobber og hvem i NAV-systemet som skal vurdere dette. Sentralbanksjef er urealistisk for veldig mange, men det finnes sikkert eksempler på folk som har fått jobber de absolutt ikke er kvalifisert til.

Ja, det vil jo være en viss glidende overgang der, mellom realistiske og urealistiske jobbsøknader. Men akkurat sentralbanksjefstillinga og en del andre toppleder/direktørstillinger tror jeg vi kan slå fast at de fleste av oss ikke er kvalifisert for. Og å søke den hvis man er 20 år ser jo bare dumt ut. Man kan jo ikke ha relevant erfaring eller utdannelse da.

Jeg håper at dersom noen søker veldig mange stillinger av det kaliberet - som man helt åpenbart ikke kan få - så tar heller Nav dem inn til en prat og prøver å finne en annen vei videre. For den taktikken er jo ikke veldig fruktbar for noen part. 

Jeg synes mest synd på de som søker sånn. Ser for meg at de fort kan bli til latter i familie/vennegjeng jeg da. Det er jo lett å tenke at de mangler selvinnsikt, selv det kanskje er helt andre grunner til at de søker sånn. 

Skrevet
Ringhalelemur skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde alt jeg kunne. Prøvde å bli sentralbanksjef, sjef i statoil, statsminister osv. Det gikk ikke...

Jeg vet ikke hvordan systemet er, men har fått forståelse av at man må søke så og så mye for å ikke virke som en inaktiv arbeidssøker. Men det får da være måte på da. 

• Liker 1
Gjest Storebror
Skrevet
Ringhalelemur skrev (2 timer siden):

De som søker på stillinger de vet de ikke kan få, gjør det fordi de ikke finner nok stillinger de kan få. Det er ikke mange som ønsker å være arbeidsløs fremfor å ha en relevant jobb. 

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
Storebror skrev (4 minutter siden):

De som søker på stillinger de vet de ikke kan få, gjør det fordi de ikke finner nok stillinger de kan få. Det er ikke mange som ønsker å være arbeidsløs fremfor å ha en relevant jobb. 

Men når man søker som sentralbanksjef… Det er jo en stilling med arbeidssted i Oslo og det ligger jo nesten 8000 ledige stillinger på Finn.no under Oslo. Nesten alle disse 8000 må jo være mer sannsynlig å få enn sentralbanksjef og liknende toppstillinger? Jeg sier ikke at det er lett å få seg jobb, men det burde jo være mer relevante stillinger å søke på enn akkurat denne?

Akkurat i Oslo burde det jo være mulig å finne nok stillinger for ufaglærte som man kan søke på. Selv om det kanskje er mange om beinet og vanskelig å få dem, så burde søkingen oppfylle Nav-kravet i hvert fall. Så slapp man å kaste bort egen og andres tid med å søke jobber man åpenbart ikke kan få? 

Gjest Storebror
Skrevet
Ringhalelemur skrev (3 minutter siden):

Men når man søker som sentralbanksjef…

Akkurat det tror jeg kun er for å få oppmerksomhet og for å være "morsom". Man vet man kommer i avisa om man søker jobb som sentralbanksjef. 

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
Storebror skrev (Akkurat nå):

Akkurat det tror jeg kun er for å få oppmerksomhet og for å være "morsom". Man vet man kommer i avisa om man søker jobb som sentralbanksjef. 

Vi har nok ulik humor da 😂

Jeg tenker mest man blir latterliggjort, og at en slik søknad viser manglende selvinnsikt. Jeg tenker også at det å være på en sånn søkerliste i alle riksavisene kanskje ikke er den beste søknaden for å få en annen jobb senere. Potensielle arbeidsgivere googler en jo. 

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er morsomt. Jeg synes det er dumt og en veldig lite kreativ måte å få oppmerksomhet på. Nesten i samme rekke som å kvalifisere for en russeknute. 

Stoltenberg bør ihvertfall ikke bli. Han er en politiker. En politiker i stillingen, spesielt fra Ap, vil bar ødelegge alt av tilliten til Sentralbanken. Av alle søkere liker jeg best visesentralbansjefen.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

Stoltenberg bør ihvertfall ikke bli. Han er en politiker. En politiker i stillingen, spesielt fra Ap, vil bar ødelegge alt av tilliten til Sentralbanken. Av alle søkere liker jeg best visesentralbansjefen.

Helt enig med deg her, det vil ødelegge skillet mellom sentralbank og politikere. Sentralbanken skal være politisk uavhengig.

• Liker 4
Skrevet

Bussjåfører pleier å ha løsninger på det meste. Syns de skal ta en prat med han! 

Skrevet
Optimo skrev (1 time siden):

Bussjåfører pleier å ha løsninger på det meste. Syns de skal ta en prat med han! 

Haha 😄 Rørleggere også ... 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke det er morsomt. Jeg synes det er dumt og en veldig lite kreativ måte å få oppmerksomhet på. Nesten i samme rekke som å kvalifisere for en russeknute. 

Det er vel økonom han er så har han vel et solid nett rundt omkring. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (18 minutter siden):

Haha 😄 Rørleggere også ... 

Vi har jo et 'godt' eksempel i Oslo. Raymond rørlegger herjer rundt 😉

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Det er vel økonom han er så har han vel et solid nett rundt omkring. 

Ja. Stoltenberg har absolutt kompetansen. Både utdannings- og erfaringsmessig. Om han bør få jobben blir egentlig en annen diskusjon. 

Men altså: flesteparten av søkerne er totalt uaktuelle. På alle måter. Hva er vitsen? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor alder av søkerne er så viktig? Lista sier jo ingenting om hvilken utdanning de har eller alt annet som er relevant!!!.....men de opplyser om kjønn og alder?! Hallo?!

Det ser ut som Norges Bank driver med både aldersdiskriminering og kjønnsdiskriminering! 

21:1 menn mot kvinner blant søkerne også peker voldsomt på diskriminineringskultur...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...