Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp hos jordmor og fikk målt SF-målet til 27 cm. Jeg er 25+5 uker på vei. Jordmoren sa ikke noe om det, bare at det viktigste er at babyen følger sin egen kurve fremover, men ligger jo i øvre normalområde. Jeg er redd for å føde en stor baby, for moren min fikk påvist smalt bekken og måtte ta de to yngre søsknene mine med keisersnitt, hvor det ene var hastekeisersnitt. Jeg gikk akkurat igjennom fordi jeg var minst. Er redd bekkenstørrelsen er arvelig, så jeg lurer på om det går an å få en ultralyd på et senere tidspunkt for å estimere størrelsen mer nøyaktig? Jeg er nervøs nok for å føde fra før, så jeg kommer nok til å slite om det plutselig ender med hastekeisersnitt.

Anonymkode: 14b07...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmor om det :)

Alle er jo ulike, og min erfaring sier ikke så mye om hvordan det blir for deg. Men i tilfelle det kan være noe beroligende, kan jeg i hvert fall fortelle at jeg var nervøs for akkurat det samme i mitt første svangerskap. Jeg er rett over 1.50 cm, akkurat som min mor. Og hun fikk beskjed om at hun hadde for smalt bekken til å føde normalt store babyer i sin tid. Hun fødte også småsøsknene mine med keisersnitt, jeg kom ut, men jeg var bare 2 kg, og det holdt på å gå galt fordi jeg "satt fast" i følge foreldrene mine. 

Jeg hadde også symfysemål i øvre del av normalområdet. Og jeg har hatt to fine, lette fødsler. Første baby var ikke så stor likevel, mens nr. to var nesten 4 kg. og kom også ut uten problemer. 

Jordmoren sa til meg at jeg har sannsynligvis smalere bekken enn gjennomsnittet, men at det likevel etter all sannsynlighet ikke var for smalt til å føde en normalt stor baby (opp til 4,5 kg.) som kom i hodeleie. Hun snakket en del med meg om dette med hastesnitt, hvordan det ble gjort og hva slags vurderinger de ville ta underveis, og jeg ble egentlig ganske trygg på det etter hvert. Jeg var fortsatt ganske overbevist om at første fødsel kom til å ende med hastesnitt, men ikke så redd for det eller for at babyen skulle bli skadet mer. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: c8ee4...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Alle er jo ulike, og min erfaring sier ikke så mye om hvordan det blir for deg. Men i tilfelle det kan være noe beroligende, kan jeg i hvert fall fortelle at jeg var nervøs for akkurat det samme i mitt første svangerskap. Jeg er rett over 1.50 cm, akkurat som min mor. Og hun fikk beskjed om at hun hadde for smalt bekken til å føde normalt store babyer i sin tid. Hun fødte også småsøsknene mine med keisersnitt, jeg kom ut, men jeg var bare 2 kg, og det holdt på å gå galt fordi jeg "satt fast" i følge foreldrene mine. 

Jeg hadde også symfysemål i øvre del av normalområdet. Og jeg har hatt to fine, lette fødsler. Første baby var ikke så stor likevel, mens nr. to var nesten 4 kg. og kom også ut uten problemer. 

Jordmoren sa til meg at jeg har sannsynligvis smalere bekken enn gjennomsnittet, men at det likevel etter all sannsynlighet ikke var for smalt til å føde en normalt stor baby (opp til 4,5 kg.) som kom i hodeleie. Hun snakket en del med meg om dette med hastesnitt, hvordan det ble gjort og hva slags vurderinger de ville ta underveis, og jeg ble egentlig ganske trygg på det etter hvert. Jeg var fortsatt ganske overbevist om at første fødsel kom til å ende med hastesnitt, men ikke så redd for det eller for at babyen skulle bli skadet mer. 

Masse lykke til ❤️

Hvordan måler man bekkenet? Kan man be jordmor gjøre det eller gjør de detrutinemessif uansett størrelse på symfysen?

Anonymkode: 25c43...b83

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan måler man bekkenet? Kan man be jordmor gjøre det eller gjør de detrutinemessif uansett størrelse på symfysen?

Dette er ikke noe som gjøres ved rutine, nei. Det må gjøres ved røngten - jeg fikk bekkenet målt fordi jeg hadde barn i seteleie og da er det viktig å vite om barnet har nok plass til å komme ut den veien. Mulig de også gjør det ved mistanke om veldig stort barn.

Uansett høres ikke 27cm ved nesten 26 fullgåtte uker ut som et veldig stort avvik? Og om jordmor er bekymret for at barnet blir veldig stort, blir du henvist videre til vekstkontroll (ved ultralyd) ved sykehuset og så tar de det derfra. Så jeg tror ikke du har grunn til å ta alle sorgene på forskudd ennå. Men syns absolutt du skal ta opp at du er bekymret for fødselen, og størrelsen på baby - så får du nok bedre svar av jordmor enn du kan få på et forum!

Anonymkode: d8af8...105

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Masse lykke til ❤️

Takk skal du ha for beroligende ord! ❤️ Kommer nok til å ta det opp med jordmor neste time, ja.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet ikke hvordan de gjør det nå til dags, men moren min måtte ta røntgen for å finne det ut etter at søsteren min ble tatt med hastekeisersnitt. Noe rutine tror jeg ikke de har på det, for jeg luftet bekymringen min for en annen jordmor på ordinær ultralyd også, og hun sa at de normalt sett ikke undersøker det... Ei venninne av meg har skjevt bekken og insisterte omtrent på å få ultralyd i uke 34 fordi babyen hennes også var estimert til å ligge i øvre normalområde. Babyen kom ut og var helt normal på størrelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk skal du ha for beroligende ord! ❤️ Kommer nok til å ta det opp med jordmor neste time, ja.

Vet ikke hvordan de gjør det nå til dags, men moren min måtte ta røntgen for å finne det ut etter at søsteren min ble tatt med hastekeisersnitt. Noe rutine tror jeg ikke de har på det, for jeg luftet bekymringen min for en annen jordmor på ordinær ultralyd også, og hun sa at de normalt sett ikke undersøker det... Ei venninne av meg har skjevt bekken og insisterte omtrent på å få ultralyd i uke 34 fordi babyen hennes også var estimert til å ligge i øvre normalområde. Babyen kom ut og var helt normal på størrelse.

Jeg spurte også om dette med røntgen for å måle bekkenet. Moren min hadde det, og hun mente å ha hørt at jeg måtte ha det pga. familiehistorie samt at jeg er under 1.60 høy. Men jeg fikk også beskjed om at de normalt sett ikke gjør dette mer. De har gått bort fra det, både på lave kvinner og andre fordi de erfarte at det ikke var noe å vinne på det, samt at undersøkelsen medførte en liten risiko for fosteret pga. strålingen. Så liten at det er ok hvis man finner det hensiktsmessig å måle, f.eks. ved seteleie før første fødsel, men ikke verdt det ellers. 

Håper du får noen gode og beroligende ord fra jordmor også. Og ikke minst en fin fødsel når den tid kommer! Huff, jeg vet så godt hvordan var å bekymre seg for dette. 

Vi hadde forresten en vektestimering privat i første svangerskap. Det var ikke noe medisinsk grunnlag for det, men jeg var altså så nervøs for sf-målet, bekkenet og at samboeren min var stor ved fødsel, at vi ordnet det selv. Der lå babyen over snittet, men ikke mye. Og hun var 3,3 kg. ved fødsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...