Gå til innhold

Hva tror dere strømkartellene gjør på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når prisene på en jalla tirsdag, med mildvær og uten store forbruksbehov, er ekstreme, hva tror dere skjer på julaften? Når folk skal ha det varmt og koselig, langsteke ribbe eller dampe pinnekjøtt i timesvis, når de skal varme opp både hytte og hus...skal kartellene da få oss til å betale 10 kr per kWt? Skal julaften koste oss 400 kr i strøm?

Regjeringens "løsning" så langt er å la staten betale penger til de griske oligopolene, heller enn å sette et makstak på pris - slik mer progressive land som Frankrike har gjort. Heller ikke i den andre enden, strømsparing og støtte til det, har det kommet tiltak. Så vi ender opp med å måtte rasjonere strøm på selve dagen for nestekjærlighet også?

Anonymkode: 11d16...5a7

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oljepris og strømpris-fastsetting følger visstnok samme metode😕

Anonymkode: 81260...7f8

Skrevet

Kommer vel an på hvor mye vind det er i Tyskland og England. 

Skrevet

Mulig jeg husker helt feil, men mener at strømselskapene sa at dette ikke ville skje selv om de skulle installere automatiske målere. 

• Liker 2
Skrevet
Bam skrev (40 minutter siden):

Mulig jeg husker helt feil, men mener at strømselskapene sa at dette ikke ville skje selv om de skulle installere automatiske målere. 

Hva har automatiske målere å gjøre med saken annet enn at det er de som måler timesvis forbruk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har automatiske målere å gjøre med saken annet enn at det er de som måler timesvis forbruk?

Fordi da kan de se når folk bruker mest strøm og sette opp prisen i de periodene?

Skrevet
Bam skrev (39 minutter siden):

Fordi da kan de se når folk bruker mest strøm og sette opp prisen i de periodene?

Ja, men de ekstreme prisene vi har nå skyldes jo ikke målere. Det hadde ellers blitt smurt tynt utover dags- eller månedsprisen.

• Liker 1
Skrevet

«Jalla»? Bruker du ord du ikke vet betydningen av? 

Anonymkode: 25646...39f

Skrevet

Helt enig, ikke godt å si hva som skjer på julaften. Eller i vinteren generelt, med tanke på koronarestriksjoner og at folk kommer til å bli mer hjemme. Når staten dekker strømmen så er det et fint signal til kraftselskapene at her er det bare å sette opp prisen siden de får pengene sine uansett. 

Anonymkode: b178e...597

• Liker 1
Skrevet
Bam skrev (3 timer siden):

Det har de selvsagt visst lenge før automatiske målere i det hele tatt var et tema. 

Skrevet
17 hours ago, Bam said:

Det er vel i hovedsak lite vind i Europa og nedstengning av tyske atomkraftverk som er skyld i kraftunderskuddet. Sleng på høye avgifter og litt politisk motstand mot kullkraft, og man har et perfekt scenario for å utnytte overføringskapasiteten på utenlandskablene vi har til Danmark, Tyskland og England. 

Om det er en trøst er det strømprodusentene som får pengene, sammen med Staten/Statkraft. Lyse Energi borte i Stavanger skal utbetale 650 millioner i ekstra utbytte til eierkommunene sine. Agder Energi går med over en milliard i pluss, og belønner samtlige sine ansatte med 25-35'000 i julebonus. Pluss at kommunene endelig kan bygge nye kulturhus og glassheiser

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Pluss at kommunene endelig kan bygge nye kulturhus og glassheiser

Herregud, nå ler jeg høyt her og har et forklaringsproblem overfor mine kollegaer ved siden av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

«Jalla»? Bruker du ord du ikke vet betydningen av? 

Anonymkode: 25646...39f

Ikke meg som er TS, men det burde vel kanskje stått jallatirsdag, ja... Uten særskrivingsfeilen.

Jalla: Muntlig, nedsettende. Eks: glorete, smakløs
Muntlig, brukt som førsteledd i sammensetninger med nedsettende betydning. Eks: jallaløsning, jallaskole osv.

På arabisk betyr ordet noe annet igjen.

Anonymkode: 8c36b...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...