Gå til innhold

Skal i julebesøk, men en har fått Korona.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i julebesøk til familie i en annen by. Hele familien blir samlet, men en av tante ungene som skal komme har fått korona denne uken. De planlegger å komme når han blir frisk og hvis de er negativ på dag 7 i karantene. Er ikke det litt for risikabelt? Jeg kjenner flere som har testet positivt på dag 10 eller 11, etter å ha testet negativt på dag 7.  Reglene er vel slik at man kan teste seg ut av karantene på dag 7? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

de gjør jo ikke noe galt, de gjør jo alt riktig,men vet ikke om jeg hadde blitt så glad for det  da, og må si at jeg synes det er helt greit du sier nei til dette

• Liker 2
Skrevet

Ja det er nye regler :)
Høres jo ut som om de følger reglene :)
Alltid noen som kan bli smittet, og noen kan jo være smittet uten å vite det, så er jo alltid en sjanse for at du kan få det, uansett hvor du er.
Men håper du reiser hjem og koser deg masse i julen :)

Skrevet

Han som er smittet er en liten gutt. Ikke lett å unngå smitte når han trenger hjelp til stell osv. 

Skrevet

De gjør nok det riktige.. men skjønner deg godt. Barnet mitt testet positiv først den syvende dagen etter vi VET han ble smittet. Så de rundt tantebarnet ditt kan være smittet selv om de tester negativt nå. 

• Liker 2
Skrevet

Han ble påvist smittet i går. Dvs. dersom han blir frisk før neste mandag og søsken pluss voksne har testet negativt kan de etter rett reise. Personlig har ikke jeg lyst til å ta den sjansen siden det er så kort tid til jul.

• Liker 1
Skrevet

Karantenen skal gjelde fra siste kontakt med en smittet. Altså må de sitte i karantene minst 7 dager ETTER at han har blitt frisk, man teller fra siste dag med symptomer eller hans syvende dag. 

De kan ikke begynne tellingen når han fikk testresultatet, dersom de er i kontakt med ham underveis i forløpet, noe jeg skjønner at de er. 

Så når det er 11 dager til julaften begynner det å bli knapt med tid, selv om det ikke mistenkes omikron (hans 5 dager + deres 7 dager)... 

• Liker 2
  • Opprett ny...