Gå til innhold

Hvorfor er det så mye mat og godterier som er så mye bedre i Sverige enn her i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ost, rekeost, noen type drikker, godterier osv. Dette har jeg lagt merke til en stund da jeg har venner som ofte drar på handletur til Sverige. Svensk ost smaker bedre enn norsk ost, og forskjellige typer sjokolader. Flere enn meg som synes dette?🥰 Eller kanskje det bare er det "uvandte" som smaker best og om jeg hadde bodd i Sverige i noen måneder kanskje jeg hadde ment omvendt?😅

Anonymkode: 95ad0...210

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke smakt så mye svensk (cloetta?) eller annen skandinavisk sjokolade, men innbiller meg at Norge har den beste sjokoladen for en eller annen grunn 😄

Anonymkode: 79b9e...64c

• Liker 2
Skrevet

Synes Norge har mye bedre mat og godteri enn Sverige. 

Anonymkode: 87412...ee3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig enig med deg!  (og så er jeg kjempe-uenig med Ts som mener svensk ost er bedre enn norsk.   Jeg sier bare Jarlsberg.... 😁)

Anonymkode: d5854...613

• Liker 2
Skrevet

Uenig. Den norske melkesjokoladen er bedre enn den svenske. Den svenske er altfor søt.

Anonymkode: 1d31e...26e

• Liker 3
Skrevet

Fordi svenskene har noe som er et fremmedord her i Norge:

smak.

Anonymkode: 98964...592

• Liker 1
Skrevet

Merker ikke forskjell 😬🤷 Men jeg er russisk, så mener selvsagt at russisk sjokolade er best 😂

Anonymkode: c9ebc...41f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke smakt så mye svensk (cloetta?) eller annen skandinavisk sjokolade, men innbiller meg at Norge har den beste sjokoladen for en eller annen grunn 😄

Anonymkode: 79b9e...64c

Jeg er helt enig med deg. Syns norsk sjokolade er mye bedre enn svensk sjokolade.

Sverige har en ost som er veldig god (kommer ikke på hva den heter nå), men Norge har jo også mange gode oster. Vel så god som de har i Sverige. Men syns Sverige har bedre utvalg på potetgull og brus enn Norge, i alle fall på vanlige matbutikker. 

Anonymkode: 02a2a...c91

Skrevet

Svensk sjokolade er jo en oversøt smørje. Norsk sjokolade er jo i verdensklasse, det beste som finnes.

Alt sånt løsgodt eller smågodt spiser jeg ikke, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg ser folk kjøper det i bøtter og spann fra Sverige, kanskje mest pga prisen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ost, rekeost, noen type drikker, godterier osv. Dette har jeg lagt merke til en stund da jeg har venner som ofte drar på handletur til Sverige. Svensk ost smaker bedre enn norsk ost, og forskjellige typer sjokolader. Flere enn meg som synes dette?🥰 Eller kanskje det bare er det "uvandte" som smaker best og om jeg hadde bodd i Sverige i noen måneder kanskje jeg hadde ment omvendt?😅

Anonymkode: 95ad0...210

Nå har jeg bodd her i Sverige i flere år, og kan si at det er begge deler. Enkelte oster er bedre, enkelte er det ikke. Godteri akkurat det samme, sjokolade det samme. Kommer helt an på merkene. 
Men fy søren hvor kjedelig kjøttpålegget er her, det er røkt, røkt og enda mer røkt. Der savner jeg det norske utvalget, og jeg savner også en del oster. Spekemat kan de ikke, og det savner jeg.

Skrevet

Svensk godteri kan ikke måle seg med den norske. Og spesielt ikke sjokoladen, så der er jeg uenig med deg. Og det er heller ikke mye som slår den Norske osten, men det er nå min mening. Prisen er en helt annen sak.

Anonymkode: ff63c...524

Skrevet

Svensk sjokolade er veldig god! Husker ikke navnet på den. Svenske kjøttboller er også veldig gode! Fikk også brune bønner og pølser derfra som var veeldig godt begge deler.

Men altså. Norsk mat er ok, men alle må jo være enige om at i butikker som Rema, Kiwi og Extra, så er det jo ekstremt dårlig utvalg. Litt bedre på Meny, og enda bedre på Jacobs. Men ellers er det ganske bedrøvelig. Ser bort fra enkelte spesialforretninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har vi! Men Sverige har litt bedre utvalg på allergi og vegetar mat. Men handler i Norge. Liker norsk mat. Kjøper alltid nyt Norge produkter og slik. 

Anonymkode: 2828a...00a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vi! Men Sverige har litt bedre utvalg på allergi og vegetar mat. Men handler i Norge. Liker norsk mat. Kjøper alltid nyt Norge produkter og slik. 

Og norske bær, frukt og grønnsaker på høsten er det beste. 

Skrevet

Jeg er helt uenig. Svensk godteri smaker på ingen måte like godt som norsk. Særlig norsk sjokolade er i særklasse. At du synes svenske oster er bedre tror jeg handler mer om at du er mest vant til de norske så det blir dagligdags mens de svenske er noe nytt. 

Anonymkode: 28465...565

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Merker ikke forskjell 😬🤷 Men jeg er russisk, så mener selvsagt at russisk sjokolade er best 😂

Anonymkode: c9ebc...41f

Russerne er verdensmestre på agurk! Sylteagurk og saltet agurk :) 

Jeg er veldig glad i både naturell agurk og sylteagurk, så RESPEKT :) 

• Liker 2
Skrevet

Norsk sjokolade > svensk sjokolade

Sier ikke at Norge lager verdens beste sjokolade, men norsk sjokolade ER veldig god, mange utlendinger jeg kjenner elsker norsk sjokolade :) 

Svensk ost kan være veldig veldig god og litt mer spennende enn norsk. Saga er jo en klassiker såklart, og de der skarpe gulostene.

Svensk ost kan dog ikke måle seg med dansk.

Skrevet

Noe er bedre her og noe er bedre der. Og noe av det vi har i Norge er veldig godt og noe kjedelig, og det samme gjelder Sverige. Noe av det jeg elsker i Sverige:

- hushållsosten (billigst, men smaker som gräddost)

-prästost

- västerbottenost

- noen av marabou-skokoladeplatene. De har mer sansen for fyllet i Sverige, syns jeg. I Norge er det bare «more is more» (nonstop, fudge, karanell, brownie osv osv). Mens f eks marabou med mintkrokan er helt nydelig!

- ferskt kjøtt syns jeg av en eller annen grunn er bedre. Men jeg vet ikke hvorfor. Og det gjelder ikke billigvariantene på grensehandelsenterne altså. 
- utvalget av chips 

- prisene så klart! Hehe 

- ferdigmat - ofte billige pr porsjon, og ikke så blaute og smakløse som de norske. Man kan få billig og god, crispy, smakfull ferdigmat i Sverige. (Tenker da på sånn ferdige middagsretter i butikken) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...