AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Nå er jeg sikkert dømmende og lite forståelsesfull osv, men i klassen min går det en pensjonist som tar faget for gøy, altså for å ha noe å fylle dagene med. Vedkommende oppfatter ting tregere enn oss andre, og må spørre om selvfølgeligheter ganske ofte. Dette skjer både i plenum som spørsmål til foreleseren, men også i grupper, som spørsmål til oss andre. Vedkommende forsinker undervisningen og bidrar aldri med noe fruktbart i diskusjoner. I tillegg har hen lett for å komme med relativt lange digresjoner som ikke er relevante. Jeg begynner å bli lei av ineffektiv jobbing og å måtte forklare det samme om igjen og om igjen. Vi er en relativt liten klasse, så alle har blitt "utsatt" for vedkommende. Resten av klassen er også frustrert. En annen i klassen tok det opp med foreleser en dag "pensjonisten" ikke var til stede, men fikk til svar at hen har betalt studieavgift og skal ta eksamen, så hen er student på lik linje med oss andre. Noen råd? Noen som har vært i lignende situasjoner? Anonymkode: 0f46c...811
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Foreleser har jo rett. Jeg forstår frustrasjonen dog. Dessverre er det en del av studietidens utfordringer. Jeg hadde en lignende student da jeg gikk, men hun var jevnaldrendeq. Fryktelig frustrerende ja. Anonymkode: da528...bd3 16
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Vi hadde også et par i klassen som var slik, dog ikke pensjonister. Jeg forstår at det er skikkelig, skikkelig frustrerende, men det er jo bare en av de mange tingene i livet man bare må tåle… Du kan jo se på det som en øvelse i tålmodighet og toleranse? Tro meg, sjansen er stor for at det dukker opp noen sånne i løpet arbeidslivet og. Som er litt tregere enn alle andre på alle vis, aldri bidrar med noe konstruktivt og som irriterer vettet av sine kollegaer. En sjef vil kanskje kunne ta det opp med vedkommende eller gjøre tiltak man ikke kan opp mot en student, men helt ærlig, så hjeløer det ikke nødvendigvis. Man skal ha gode grunner for å si opp noen, og noen «er jo bare sånn» og umulig å endre. Så dessverre, sånn er livet. Det dukker noen ganger opp dødsirriterende folk som man bare må forholde seg til, enten man vil eller ikke. Anonymkode: 2aca4...aca 13
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Dette må du tåle. Velkommen til arbeidslivet når du kommer så langt. Og en ting til: Du kan bare endre deg selv, du kan ikke endre andre. Anonymkode: 2ceb0...d24 16
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Du får gjøre slik som meg da jeg var student: se på det som repetisjon. I tillegg man lærer stoffet bedre, dersom man må forklare det til andre. Anonymkode: 863a0...eb0 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 I mitt fag, iallfall på første året, så var det mange som satt på første rad og rakk opp hånda hele tiden og stilte idiotiske spørsmål. Eller bare skulle si noe egentlig, noen ganger var det ikke et spørsmål der engang, de skulle bare vise at de hadde lest eller noe. Som om de fikk muntlig karakter. Det var også et par eldre som jo hadde den dårlige kombinasjonen å nok være litt mer bakpå faglig enn de unge, samtidig som de var stappfulle av selvtillit og pratet hele tiden. Men denne typen kommer i alle aldre.. Velkommen til studiene. Eller livet! Jeg har alltid vært skoleflink og sittet på bakerste rad og fått hørt ting forklart ørten ganger for de mindre begavede på første rad. Kom meg gjennom med glans likevel. Vet ikke hvilket fag du tar, men for meg var studiene 95% lesing hjemme uansett, jeg droppet mange forelesninger helt og kjørte bare selvstudie. Anonymkode: c692f...338 3
Gidavmeg Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 Henger meg på de andre. Dette må du bare tåle. Sånn er livet. 6
17.11 Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Hahaha, jeg skjønner deg godt, det er utrolig irriterende med pratmakere som forsinker undervisningen. I et av fagene jeg tar har vi en student som holdt på sånn, og det endte opp med at noen sa ifra. Foreleser har faktisk tatt det til følge, og tok en prat med vedkommende slik at det ble litt mindre håndsopprekning og selvsagte refleksjoner i plenum. Men når foreleseren ikke ser problemet så er det vanskelig å gjøre noe med tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Kan vel også hende at andre på forelesningen lurer på det samme "dumme" spørsmålet men ikke tør spørre? Denne personene har søkt på lik linje med dere andre, betalt og har da rett til å være på og delta i forelesningene. Anonymkode: 2dd9d...a28 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Når jeg studerte var det også en pensjonist i klassen. Han var akkurat lik, stilte mye spørsmål og kom med lange digresjoner. Spørsmål var forsåvidt greit da det var fin repetisjon. Men det kunne være litt frustrerende med alle digresjonene han kom med, og han fikk ofte foreleseren med seg på å snakke om ting som egentlig ikke var tema. Men, som andre skriver, sånne folk møter du i arbeidslivet også. Man møter de som har jobbet der i 30 år og er immun mot endringer, de som er fryktelig trege, de som tar mange pauser, de som alltid skal snakke, de som kommer med tørre vitser, osv. Anonymkode: 96260...5c3 4
Bam Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Til dere som skriver at disse vil man møte i arbeidslivet: Det er ikke sammenliknbart, for der får du lønn. Studiene er du avhengig av for å få deg en jobb. 2
TheHairyToothfairy Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (3 minutter siden): Til dere som skriver at disse vil man møte i arbeidslivet: Det er ikke sammenliknbart, for der får du lønn. Studiene er du avhengig av for å få deg en jobb. Ergo er det en del av arbeidslivet. Du formulerer jo det selv. 5
Bam Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 SidFernwilter skrev (Akkurat nå): Ergo er det en del av arbeidslivet. Du formulerer jo det selv. Har jeg benektet at det er en del av arbeidslivet da? Nei, det har jeg ikke. Jeg sa det ikke er sammenliknbart. Jeg sa ikke at du ikke møter på de samme folka.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Javel det er vel bare ett emne? Du holder ut. Anonymkode: fa636...f98 2
TheHairyToothfairy Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (Akkurat nå): Har jeg benektet at det er en del av arbeidslivet da? Nei, det har jeg ikke. Jeg sa det ikke er sammenliknbart. Jeg sa ikke at du ikke møter på de samme folka. Men da er det jo sammenligningsgrunnlag! Du definerte en forskjell, i form av lønn. Og hvordan i all verden kan du mene at du ikke møter de samme personene? 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (5 minutter siden): Til dere som skriver at disse vil man møte i arbeidslivet: Det er ikke sammenliknbart, for der får du lønn. Studiene er du avhengig av for å få deg en jobb. Hvilken praktisk betydning har det om man får lønn eller ei for å være der - sånn ift til problemstillingen her? Folk blir ikke mindre irriterende bare fordi man tilfeldigvis får lønn for å være i nærheten av dem. At man får lønn endrer heller ikke at man bare er nødt til å finne seg en måte å takle irritasjonen på - eller finne seg et annet sted å være. Det er sammenliknbart på den måten at man begge steder risikerer å få sånne folk inn i gjengen sin - og det er ikke stort man kan gjøre med det. Anonymkode: 2aca4...aca 6
Guppy88 Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Bam skrev (11 minutter siden): Til dere som skriver at disse vil man møte i arbeidslivet: Det er ikke sammenliknbart, for der får du lønn. Studiene er du avhengig av for å få deg en jobb. Det aller, aller meste er faktisk mulig å sammenlikne. Dere som mener at ditt og datt ikke kan sammenliknes, bør reflektere over om dere ikke har samme evne til å se like mange innfallsvinkler som andre. Endret 14. desember 2021 av Guppy88 1
Bam Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 SidFernwilter skrev (46 minutter siden): Men da er det jo sammenligningsgrunnlag! Du definerte en forskjell, i form av lønn. Og hvordan i all verden kan du mene at du ikke møter de samme personene? Den forskjellen er så grunnleggende at det ikke lenger er sammenliknbart. Jeg sier jo at man møter de samme personene! Herrejesus da man, kan du ikke lese? AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvilken praktisk betydning har det om man får lønn eller ei for å være der - sånn ift til problemstillingen her? Folk blir ikke mindre irriterende bare fordi man tilfeldigvis får lønn for å være i nærheten av dem. At man får lønn endrer heller ikke at man bare er nødt til å finne seg en måte å takle irritasjonen på - eller finne seg et annet sted å være. Det er sammenliknbart på den måten at man begge steder risikerer å få sånne folk inn i gjengen sin - og det er ikke stort man kan gjøre med det. Anonymkode: 2aca4...aca Så klart blir de mindre irriterende. Det er en grunnleggende forskjell på om noen hindrer deg i å få mest mulig ut av utdannelsen din og dermed den beste jobben du kan, og det at noen gjør at arbeidsoppgavene dine tar litt lenger tid. Guppy88 skrev (42 minutter siden): Det aller, aller meste er faktisk mulig å sammenlikne. Dere som mener at ditt og datt ikke kan sammenliknes, bør reflektere over om dere ikke har samme evne til å se like mange innfallsvinkler som andre. Man kan sammenlikne en gullfisk og en bil. Sammenlikningen er likevel ikke verdt noe som helst. Det er ikke denne heller.
TheHairyToothfairy Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (2 minutter siden): Den forskjellen er så grunnleggende at det ikke lenger er sammenliknbart. Jeg sier jo at man møter de samme personene! Herrejesus da man, kan du ikke lese? Så klart blir de mindre irriterende. Det er en grunnleggende forskjell på om noen hindrer deg i å få mest mulig ut av utdannelsen din og dermed den beste jobben du kan, og det at noen gjør at arbeidsoppgavene dine tar litt lenger tid. Man kan sammenlikne en gullfisk og en bil. Sammenlikningen er likevel ikke verdt noe som helst. Det er ikke denne heller. Jeg tror ikke du egentlig er i stand til å formulere det du egentlig forsøker mene. Leseevnene mine er fryktelig gode, det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg tar poenget at du svarer passivt aggressivt, og det forandrer absolutt ikke faktum at du tar feil. 4
Bam Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 SidFernwilter skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke du egentlig er i stand til å formulere det du egentlig forsøker mene. Leseevnene mine er fryktelig gode, det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg tar poenget at du svarer passivt aggressivt, og det forandrer absolutt ikke faktum at du tar feil. Kan jeg ikke formulere meg? Dette skrev jeg: Bam skrev (55 minutter siden): Jeg sa ikke at du ikke møter på de samme folka. Dette svarte du: SidFernwilter skrev (54 minutter siden): Og hvordan i all verden kan du mene at du ikke møter de samme personene? Nei, leseevnen din står til stryk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå