AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har en sønn som fyller 17 i Februar, han skal bli far i Januar, men han er helt fortvilet og vi ikke bli pappa,men som både jeg og far sier så må han stille opp for datteren, for er ikke hennes skyld dette har skjedd. Han og barnemoren er ikke sammen , hun er snart 20 år og er storesøsteren til en kompis av han, hun har en gutt på 2 år også. Hvordan motivere han til og stille opp? eller skal vi bare la han gjøre som han vil ? Vi ønsker veldig og ha kontakt med datteren til sønnen vår, men vi har jo ingen rettigheter,men mor er veldig positiv til at vi vil stille opp,da hun ikke har så mye familie selv. sønnen skal begynne som lærling til sommeren i firma til faren. Er det noen mødre eller fedre som har opplevd dette ? del gjerne erfaringer og hvordan ting gikk til slutt om det ble bra eller om barnet deres meldte seg helt ut Anonymkode: dfcfb...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Min datter fikk barn som 18 åring med en på samme alder. Han var litt moden til å bli far, men ting har gått seg til med nesten ingen samvær første 1,5 til 2 år med far så har han barnet på overnatting nå og da. Barnets far er på sjøen så barnet er på overnatting hos farmor når far er borte. Far bor sammen med sin mor når han er hjemme. Farmor har vert veldig fin og var på besøk og møtte barnet fra det var født, noen ganger alene og andre ganger sammen med far. Det er godt for alle parter at barnet har så mange som er glad i det. Så om dere er på tibudssiden og støtter uten å tvinge kan det gå godt like vel. Din sønn synest nok dette er skummelt og krevende og når barnet er helt lite så kan det kanskje vere vanskelig å forholde seg til dette nye lille vesenet. Når barnet vokser og blir eldre, kan snakke og leke litt mer. Da kan det vere en mulighet for at ting blir enklere for din sønn. Anonymkode: 8e568...4de 26
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 tusen takk for tips det står mye fint i ditt innlegg, merker jeg blir litt roligere Anonymkode: dfcfb...3e5 2
Gjest Albbas Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Jeg tenker at hvis dere som besteforeldre stiller opp for barnet legger dere hvertfall et godt grunnlag for at sønnen deres senere også kan få en god relasjon til barnet. Ikke press han for hardt, men vær gode forbilder. Jeg tror man må ta tiden til hjelp her, en 16-åring er ekstremt umoden og dessverre skjer det ikke noe magisk bare fordi han blir far. Gi han tid, ikke press, men ha samtidig tydelige forventninger. La han blåse ut frustrasjon hjemme, men vær tydelige på at barnet (og mor) skal skjermes. Man kan jo mene hva man vil om en 20-åring som går og får barn med en 16-åring, jeg syns det er drøyt... Men det hjelper ingen å vise disse meningene, så legg vonde følelser vekk og fokuser på en god relasjon til barnet (noe som krever en ok relasjon til mor).
AprilLudgate Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Vel. Dette er ikke noe lettere for jentene på samme alder som blir gravide og ofte sitter med hele ansvaret alene. Jeg hadde prøvd å støtte dem begge, det er jo deres barnebarn uavhengig av om foreldrene var 18 eller 30 når barnet ble født. Angående sønnen din hadde jeg meldt ham på kurs i regi av helsestasjonen. Han må rett og slett bli raskt voksen akkurat slik unge jenter må. Hadde vært på tilbudssiden ovenfor mor, det er nok dere foreldre som har stor innvirkning på hans kontakt med barnet. Men han må jo lære seg mye her - han skal tross alt bli pappa og omsorgsperson - ikke en tilfeldig barnevakt som dilter etter dere. Endret 14. desember 2021 av Fløff 25
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Håper dere finner ut av det, ikke noen lett situasjon, og forstår godt at dere vil bli kjent med barnebarnet deres! Men vær så snill å huske på å «se» gutten deres oppi dette. Han har det garantert helt jæ…. inni seg. Ser for meg fortvilelsen til guttungen som står i denne situasjonen uten at han har noe å si, han bare MÅ akseptere den voksne barnemors bestemmelse! Anonymkode: a7875...48a 20
Troyamin Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): takk for tips jeg ønsker ikke barnevernet innblanding. Dette må han/henne finne ut sammen Anonymkode: dfcfb...3e5 Får barnevernet nyss om at en snart 17 år ung gutt skal bli far, skal det ikke mye til for at de blander seg. Jeg kan ikke se hvorfor du ikke ønsker innblanding. Det er snakk om en gutt som hverken er myndig eller moden. Sistnevnte sier jeg basert på det med at han sier at han ikke vil bli far. 14
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Vel. Dette er ikke noe lettere for jentene på samme alder som blir gravide og ofte sitter med hele ansvaret alene. Jeg hadde prøvd å støtte dem begge, det er jo deres barnebarn uavhengig av om foreldrene var 18 eller 30 når barnet ble født. Angående sønnen din hadde jeg meldt ham på kurs i regi av helsestasjonen. Han må rett og slett bli raskt voksen akkurat slik unge jenter må. Nei, sikkert ikke lettere, men de har et valg! Gutten har ingenting å si, og her er det en gutt på 16, og mor på 20 og voksen(?!) som allerede er alenemor fra før….)….. Ser tegningen… Anonymkode: a7875...48a 10
AprilLudgate Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Troyamin skrev (1 minutt siden): Får barnevernet nyss om at en snart 17 år ung gutt skal bli far, skal det ikke mye til for at de blander seg. Jeg kan ikke se hvorfor du ikke ønsker innblanding. Det er snakk om en gutt som hverken er myndig eller moden. Sistnevnte sier jeg basert på det med at han sier at han ikke vil bli far. Hvorfor det? Han skal såvidt jeg leser ikke ha hovedomsorgen. Men for all del, om de får tilbud om veiledning og kurs hadde jeg ikke takket nei. 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Troyamin skrev (2 minutter siden): Får barnevernet nyss om at en snart 17 år ung gutt skal bli far, skal det ikke mye til for at de blander seg. Jeg kan ikke se hvorfor du ikke ønsker innblanding. Det er snakk om en gutt som hverken er myndig eller moden. Sistnevnte sier jeg basert på det med at han sier at han ikke vil bli far. Moden? Forventer du at de fleste gutter på 16-17 år har lyst å bli far på dette tidspunktet? Tror ikke han er mer umoden enn andre på den alderen?! Hvis han hadde vært voksen og 20+++ så vi snakke om umodenhet eller ei, men ellers enig at barnevernet kan kontaktes. Anonymkode: a7875...48a 9
AprilLudgate Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, sikkert ikke lettere, men de har et valg! Gutten har ingenting å si, og her er det en gutt på 16, og mor på 20 og voksen(?!) som allerede er alenemor fra før….)….. Ser tegningen… Anonymkode: a7875...48a Om gutten ikke visste om kondomer og at sperm=kan bli gravid så må nesten foreldre takke seg selv. Hadde vært sykt fortvilet som forelder selv, men dette er altså konsekvensen av sex. Om hun utnyttet situasjonen eller ikke er jo lite hensiktsmessig å grave i nå. Han var 16 når han hadde sex, og hjernen hans er moden nok til å forstå «kondom». Mer får man ikke gjort 🤷♀️ 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Tusen takk for alle svar Nei vi skal selvsagt ikke glemme gutten vår oppi dette og skal heller ikke glemme og vise vår støtte til barnemor og barnebarnet vår, hun har spurt meg om jeg vil være med på fødsel, noe jeg har sagt jeg må tenke på, men har lyst,men må se litt ann hva sønnen tenker og føler først Anonymkode: dfcfb...3e5 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Troyamin skrev (3 minutter siden): Får barnevernet nyss om at en snart 17 år ung gutt skal bli far, skal det ikke mye til for at de blander seg. Jeg kan ikke se hvorfor du ikke ønsker innblanding. Det er snakk om en gutt som hverken er myndig eller moden. Sistnevnte sier jeg basert på det med at han sier at han ikke vil bli far. Hvorfor vil du absolutt ha inn barnevernet? De har nok av viktigere saker. Barnet her har jo en mor med erfaring og som ønsker barnet. Barnefar kan få veiledning fra foreldrene sine og fra mor. Ingen kan tvinge barnefar til å bli moden, voksen og ta ansvar. Anonymkode: 928da...796 19
Troyamin Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Han skal såvidt jeg leser ikke ha hovedomsorgen. Men for all del, om de får tilbud om veiledning og kurs hadde jeg ikke takket nei. Fordi det er et barn som skal ha barn. Det er ikke snakk om å gå inn med annet enn et tilbud om veiledning. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Moden? Forventer du at de fleste gutter på 16-17 år har lyst å bli far på dette tidspunktet? Tror ikke han er mer umoden enn andre på den alderen?! Hvis han hadde vært voksen og 20+++ så vi snakke om umodenhet eller ei, men ellers enig at barnevernet kan kontaktes. Anonymkode: a7875...48a Nei, det er jo det jeg sier. Gutten er ikke moden. Ei heller klar for å bli far. Men å si at han ikke vil bli far, er bare fornektelse. Derfor bør det inn noen som kan veilede og forklare hva det innebærer å bli far i så ung alder. 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for alle svar Nei vi skal selvsagt ikke glemme gutten vår oppi dette og skal heller ikke glemme og vise vår støtte til barnemor og barnebarnet vår, hun har spurt meg om jeg vil være med på fødsel, noe jeg har sagt jeg må tenke på, men har lyst,men må se litt ann hva sønnen tenker og føler først Anonymkode: dfcfb...3e5 Hvis mor har lyst til å ha med deg på fødsel hadde jeg stilt opp, det kan ha mye å si for forholdet deres de neste årene. Anonymkode: 37dcb...73a 32
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis mor har lyst til å ha med deg på fødsel hadde jeg stilt opp, det kan ha mye å si for forholdet deres de neste årene. Anonymkode: 37dcb...73a Ja, jeg har som sagt veldig lyst til det, og siden hennes mor bor langt unna og de har lite kontakt så trenger hun noen hos henne, hun er nær faren,men ville ikke ha han med på fødselen Anonymkode: dfcfb...3e5 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Hei min bonus datter fikk barn som 18 åring med en på 17. Det gikk fint. Jeg tror ingen av de helt forsto innholdet, pga ganske umodne begge to. Men de gikk raskt inn i rollen begge. Jeg tror det viktigste var å gi de rom nok til å ta ansvar. Så pass for all del at dere ikke blir noen som dytter for mye på, men legger til rette for at han skal ta rollen. Det er bare å være tydelig på at har man barn så er han far, og med det følger det med et visst ansvar. Dere skjønner at han ikke er helt klar, men dere er der om han trenger dere. Mye kan forandre seg når barnet kommer. Gutter ser jo bare en stor mange, og vips er det en liten bylt i armkroken. Mens jenter vokser med mamnarollen igjennom svangerskapet. Så uansett ha trua på at dette ordner 6, uansett hvor håpløst det virker. Min bonus og han gutten er nå i midten av 20 årene og bor sammen og har to barn. La han få vokse litt i fars rollen i ca eget tempo. Skaff et godt forhold til mor, slik at dere også kan stille opp for henne. Anonymkode: 01d27...90b 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei min bonus datter fikk barn som 18 åring med en på 17. Det gikk fint. Jeg tror ingen av de helt forsto innholdet, pga ganske umodne begge to. Men de gikk raskt inn i rollen begge. Jeg tror det viktigste var å gi de rom nok til å ta ansvar. Så pass for all del at dere ikke blir noen som dytter for mye på, men legger til rette for at han skal ta rollen. Det er bare å være tydelig på at har man barn så er han far, og med det følger det med et visst ansvar. Dere skjønner at han ikke er helt klar, men dere er der om han trenger dere. Mye kan forandre seg når barnet kommer. Gutter ser jo bare en stor mange, og vips er det en liten bylt i armkroken. Mens jenter vokser med mamnarollen igjennom svangerskapet. Så uansett ha trua på at dette ordner 6, uansett hvor håpløst det virker. Min bonus og han gutten er nå i midten av 20 årene og bor sammen og har to barn. La han få vokse litt i fars rollen i ca eget tempo. Skaff et godt forhold til mor, slik at dere også kan stille opp for henne. Anonymkode: 01d27...90b tusen takk for et kjempe fint svar ❤️ du har helt rett i det du skriver Anonymkode: dfcfb...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Troyamin skrev (27 minutter siden): Får barnevernet nyss om at en snart 17 år ung gutt skal bli far, skal det ikke mye til for at de blander seg. Jeg kan ikke se hvorfor du ikke ønsker innblanding. Det er snakk om en gutt som hverken er myndig eller moden. Sistnevnte sier jeg basert på det med at han sier at han ikke vil bli far. Må du slutte med å skremme folk, bv koller ikke inn fordi man blir unge forekdre Anonymkode: f97e1...c66 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 Fløff skrev (22 minutter siden): Om gutten ikke visste om kondomer og at sperm=kan bli gravid så må nesten foreldre takke seg selv. Hadde vært sykt fortvilet som forelder selv, men dette er altså konsekvensen av sex. Om hun utnyttet situasjonen eller ikke er jo lite hensiktsmessig å grave i nå. Han var 16 når han hadde sex, og hjernen hans er moden nok til å forstå «kondom». Mer får man ikke gjort 🤷♀️ Du vet man kan bli gravid på prevensjon? Anonymkode: f97e1...c66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå