Gå til innhold

Tips til bok utgitt nylig for en kresen leser på 90 år

Lilleminken

Anbefalte innlegg

Hei! Min vakre, smarte og bokelskende bestemor har brukket ben i foten og er på sykehjem på kortidsopphold - skal besøke henne idag med flere hefter med sudoko og kryssord som hun elsker holde på med - og en bok.  
Kan noen anbefale en god nylig utgitt krim bok? (mer klassisk krim, ikke for grotesk)

Eller en bok med litt original og koselig historie som ikke er så lett gjette seg til hva som skjer på slutten? Ikke noe klissete kjærlighetsromaner men en god og koselig historie  - er hun også glad i, men hun er veldig smart så gjerne en som har litt original vri som man ikke lett gjetter hva som skjer - Tips i den kategorien ønskes velkommen også.

En av favorittbøkene hennes er den trettende fortellingen av Diane Setterfield så gjerne en klassisk roman som denne. 

Alle anbefalinger hjertelig velkommen ❤️

Endret av Lilleminken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lilleminken skrev (32 minutter siden):

Dobbel post kan mod slette? Takk 

Endret av Lilleminken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er synet hennes godt nok til å lese bøker selv eller er hun avhengig av lydbok? 

Anonymkode: daf75...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva som passer for din bestemor. Har hun lest bøkene til Robert E. Howard om Conan the Barbarian?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tullet i forrige innlegg (Howard skriver vanvittig bra likevel)

Hvis din bestemor leser engelsk, be henne sjekke Ethel Lina White sin roman The Wheel Spins (filmet av Hitchcock som The Lady Vanishes).

Så har vi Marie Beloc Lowdnes, mest kjent for Jack the Ripper romanen The Lodger.

Til slutt har vi Anna Katharine Greene, som egentlig oppfant (spinster) "peppermø-detektiven" før Agatha Christie. På sitt beste var hun minst like god som Christie. Men hun har blitt glemt. Amelia Butterworth er den originale Miss Marple. (Poirot er heller ikke original. A.E.W Mason skrev om en nesten identisk detektiv som het Inspector Hanaud. Flere andre også. FØR Agatha Christie. Men "The Agatha Christie Estate" er et gigantisk milliard-konsern. De har stålkontroll på hva som blir skrevet om Agatha Christie.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (9 timer siden):

Jeg vet hva som passer for din bestemor. Har hun lest bøkene til Robert E. Howard om Conan the Barbarian?

Robert E. Howard var en fantastisk forfatter i begge betydninger av ordet (min favorittforfatter tror jeg).

Og han skrev faktisk krim også.

Når det er sagt, 

For å komme med en klassisk krim anbefaling:

Raymond Chandlers Phillip Marlowe bøker. De er bra alle sammen, og ble skrevet når TS' bestemor var ung (40-tallet til tidlig 50-tall) og foregår vel stort sett på 30-tallet. Kan vel kalles den originale* noir serien. Samfunnet de beskriver er totalt annerledes enn Christies England, og det er overraskende "dyp" litteratur alt tatt i betraktning. Mye samfunnskritikk blandet inn mellom femme fatal damene og gangsterne.

*=Hammett var litt tidligere, men hans bøker er beinharde og mangler Chandlers morsomme sjarm.

Siden TS' bestemor er 90, synes hun kanskje det er fint å lese om karer i frakk og hatt osv., det blir vel på en måte nostalgisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (5 timer siden):

Robert E. Howard var en fantastisk forfatter i begge betydninger av ordet (min favorittforfatter tror jeg).

Og han skrev faktisk krim også.

Når det er sagt, 

For å komme med en klassisk krim anbefaling:

Raymond Chandlers Phillip Marlowe bøker. De er bra alle sammen, og ble skrevet når TS' bestemor var ung (40-tallet til tidlig 50-tall) og foregår vel stort sett på 30-tallet. Kan vel kalles den originale* noir serien. Samfunnet de beskriver er totalt annerledes enn Christies England, og det er overraskende "dyp" litteratur alt tatt i betraktning. Mye samfunnskritikk blandet inn mellom femme fatal damene og gangsterne.

*=Hammett var litt tidligere, men hans bøker er beinharde og mangler Chandlers morsomme sjarm.

Siden TS' bestemor er 90, synes hun kanskje det er fint å lese om karer i frakk og hatt osv., det blir vel på en måte nostalgisk?

Chandler er flott, men han er litt macho :) Dritings Marlowe i bakgater etc. Det finnes en kvinnelig hardboiled forfatter, faktisk en pioner. Hun het Margie Harris, og var mye råere enn Chandler. Hun vanket i et rått mafiamiljø, og beskrev dette miljøet i detalj. Men ingen vet hvem hun egentlig var, eller når hun ble født, selv om hun var en av de best betalte i gangster pulp sjangeren. Her er min artikkel om henne

https://historyradio.org/2019/02/17/margie-harris-queen-of-the-gangsters/

Chandler var en slags halvmelankolsk alkis som kombinerte Hemingways stil med litt humor i sine bøker. Margie Harris sto på siden. Man ser med en gang at hun er steinhard, en slags 30-tallets Tarantino. Jeg lagde tre lydbøker av hennes fortellinger. En leste jeg selv. Jeg var misfornøyd. Det var den første lydboken jeg lagde. Den andre leste en brite. Det gikk heller ikke bra :)

Til slutt spurte jeg en amerikaner. Det gikk bedre. Her er den:

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Myting sine bøker om Hekneveven og Søsterklokkene, har ho lest de? Ikke krim da.
Jørgen Jæger skriver mye som skal være bra. Hvis ho har lest Gunnar Stålesen sin Bergenstriologi tidligere, har det nå kommet en fjerde bok som går frem til vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av Trude Teige. «Mormor danset i regnet» og «Morfar pustet med havet» er ikke krim, men veldig gode bøker. Hun har også skrevet krimbøker.

Anonymkode: f0f14...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som ikke kan lese til tross for at de anbefaler litteratur. :roll: 

Stikkord overskriften og ordene nylig utgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...