Gå til innhold

Bilforsikring og opparbeiding av bonus

ringblomst

Anbefalte innlegg

Har skrekkelig lyst på bil, men som alle vet koster det flesk. Den største utgiften for oss blir nok forsikring. Etter som både mannen min og jeg (vi er 25 år) ikke har hatt egen bil før, vil en bilforsikring iflg nettsider (if, gjensidige) ligge på 20000+/-. Har hørt tidligere at man gjerne starter på 20% - stemmer dette? Og hvordan fungerer opparbeidingen av bonus? 10% per år eller mer?

Vet ikke om det hjelper på bonus at man har kjørt skadefritt på foreldres bil (som foreldre har måttet betale ekstra på pga vår alder)? Og at man har scooter som er kjørt skadefritt i 3 år?

Har ikke kjøpt bil ennå - og vet at prisen er forskjellig etter hva slags bil man har. Bilvalget kan i vårt tilfelle bli påvirket av bilforsikringen, så hvilke bilmerker og årsmodeller er rimeligst å forsikre?

Som sagt har vi ikke kjøpt bil, så det blir ikke aktuelt å ringe rundt for å høre priser hos forskjellige selskaper helt ennå :sjenert:.

Endret av ringblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at en del forsikringsselskap gir en startbonus på 20%. Du opparbeider deg 10% for hvert år du kjører skadefritt. Prisene varierer veldig fra forsikringsselskapt til forsikringsselskap. Jeg jobber i bank, og vi har Terra Skadeforsikring. Bilfrsikringen der er mye rimeligere enn i andre selskaper. Har sammenlignet med mange. Kjøper dere en relativ ny bil, må dere ha full kasko på den, og det er det som gjør forsikringen så dyr. Delkasko kan halvere årsprisen på forsikringen. Du kan også sette opp egenandelen på skade, noe som også gjør at prisen blir lavere. Men da blir det dyrere for deg hvis du krasjer. Normal egenandel er 3000kr.

Styr unna "sports"biler. De er dyre å forsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Undersøk med forskjellige selskaper prisen på den/de akutelle bilene dere ønsker å kjøpe før bilen kjøpes.

Kjøp en bil som er 3-5 år gammel, hels med kun 1 eier. Ved kjøp av privat: Få alltid NAF taks og bruk kjøpekontrakt som kan lastes ned fra internett hos forbrukerombudet. Dermed slipper dere gebyrer til forhandlere. MEN::: Skjekk listepris før dere godtar kjøpesum.

Når det gjelder forsikring. Ha fullkasko på biler som er under 10 år gamle eller som har høy listepris. Kan være værdt å undersøke delepriser for å vite om det er "lønnsomt" å ha fullkasko til tross for bilens alder.

Ha alltid en egenander på 8000 eller 10000. Da vil dere merke betydelig prisforskjell enn om egenandelen er 2000-6000

For at det skal "lønne" seg å bruke forsikring på egenskylt skade vil skaden likevell være over 8000 når en tenker på bonustap og økt forsikringspris.

Håper dette hjelper.

Ps. Har god erfaring med Vesta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Eldre biler er billigere å forsikre. Jeg startet uten bonus da jeg var 25 år med en bil fra 1987, og måtte bare betale 6000,-i året. Faktisk mindre enn han som hadde bilen før, som hadde over tyve år med opparbeidet bonus, så hvilken avtale man har kan ha mer å si enn ansenniteten. Det lønner seg som sagt å sjekke flere steder, men Vesta er ok i forhold til yngre eiere, mens jeg har god erfaring med Gjensidige iom at jeg er over 25 år.

Så kan man også kikke på skadestatistikken når man velger bil, typiske "familiebiler" har lavere skadestatistikk og dermed biligere forsikring, typiske racingbiler er dyrere igjen. Hvor høy kilometer dere skal ha har også en del å si, her kan man godt starte lavt og heller sette opp kilometeren dersom man ser at man trenger det.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - og ikke minst tipset om å ha høy egenandel. Blir nok dessverre ikke bil med det første da :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør forsikringsselskapene om dere får mer bonus pga kjøring av andres bil.

Da jeg solgte min bil for noen år siden spurte jeg hvor lenge jeg beholdt bonus. Fikk til svar at dersom jeg kunne dokumentere at jeg hadde kjørt andres bil jevnlig så beholdt jeg bonusen min.

Ta en ringerunde og hør!

PS. Har Subaru Legacy stv og meget rimelig forsikring. Den gamle Subaruen min var også rimelig. Kjæresten hadde en Mazda 626 med moderat motor (liten vil noen si) = rimelig forsikring. Styr unna typiske ungdomsbiler og biler med stor motor, disse er dyre å forsikre pga mange skader. Finn en rimelig "gubbebil" fra 90-tallet, gjerne japansk, da tror jeg dere kommer greit ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville startet med å kjøpt en så billig bil at det ikke er nødvendig med full kasko på den. Selv gjorde jeg det og fikk en forsikring til ca 8000 pr år til å begynne med, det er ansvar og minikasko. Nå er jeg nede i rett under 5000 og har fått 40% bonus. Dersom en av dere kan bli medlem i en fagforening som hører under LO kan dere få en veldig gunstig bilforsikring med 30% startbonus. Se LO Favør. De har også flere andre tilbud til bileiere. Er dere evt studenter kan dere også melde dere inn i fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste sjanse for å få høyere bonus er skadefri kjøring av frimabil, og det må dokumenteres, da kan du/dere få opp mot 50% startbonus. Min anbefaling er at dere kjøper et billig skrap og sett ansvar bare for å opparbeide bonus, og kanskje i mellomtiden ha en skikkelig bil på foreldres navn. Merk dere også at hvis dere tar lån med pant i bilen krever de som låner penger at det er full kasko på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...