Gå til innhold

Hvorfor må noen damer tråkke på, latterliggjøre andre damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en rundt meg om dagen som nesten alltid er sur og gretten, uforskammet og latterliggjørende. Vi har vært på noen videomøter hvor hun åpner surt og bedrevitende. Det gjør at mine forsøk på å si noe blir punktert og hun kan si ting som " nei, tror uansett ikke vi blir enige her, jeg". Og så fniser hun, himler med øynene og motargumenter. Hun har vært sånn lenge og ser skikkelig sliten og ufiks ut i tillegg, også IRL. Hun virker utilfredsstilt og lei og jeg blir rett og slett redd for å bli sånn selv. 

Jeg kommer ikke til ordet i disse møtene og føler meg dum, liten, lei meg, sliten osv etterpå. Gråt i dag og sover dårligere av oppførselen hennes. Hva kan jeg gjøre for å heve meg over dette og få satt en skikkelig stopper for dette som gagner meg? 

Anonymkode: c2f81...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en rundt meg om dagen som nesten alltid er sur og gretten, uforskammet og latterliggjørende. Vi har vært på noen videomøter hvor hun åpner surt og bedrevitende. Det gjør at mine forsøk på å si noe blir punktert og hun kan si ting som " nei, tror uansett ikke vi blir enige her, jeg". Og så fniser hun, himler med øynene og motargumenter. Hun har vært sånn lenge og ser skikkelig sliten og ufiks ut i tillegg, også IRL. Hun virker utilfredsstilt og lei og jeg blir rett og slett redd for å bli sånn selv. 

Du tråkker jo selv på henne og latterliggjør henne i det du skriver her. Hvorfor gjør du det da? 

Anonymkode: 527cd...769

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tråkker jo selv på henne og latterliggjør henne i det du skriver her. Hvorfor gjør du det da? 

Jeg kommer med noen eksempler på hva som skjer. Tråkker ikke for å tråkke. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer med noen eksempler på hva som skjer. Tråkker ikke for å tråkke. 

Du tråkker jo uansett i måten du fremlegger det på. Har du gått litt i deg selv og vurdert om du selv kanskje er årsaken til at hun fremstår sur, bedrevitende, himler med øynene og konstaterer at dere ikke blir enige uansett? Tenker historien hadde vært ganske annerledes om vi hadde fått høre hennes versjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Omg her tas det opp et problem som generelt er et problem. Også var dette alt du fant av svar? Like nedlatende som kollegaen 

Anonymkode: 11871...c5a

• Liker 13
Skrevet

Du tråkker jo uansett i måten du fremlegger det på. Har du gått litt i deg selv og vurdert om du selv kanskje er årsaken til at hun fremstår sur, bedrevitende, himler med øynene og konstaterer at dere ikke blir enige uansett? Tenker historien hadde vært ganske annerledes om vi hadde fått høre hennes versjon.

Jeg har gått i meg selv på dette mange, mange ganger. Og selvfølgelig tenker jeg at det også kan handle om meg og at jeg og den det gjelder har dårlig kjemi. Men jeg tenker ikke at det er så enkelt. Jeg opplever at hun har denne oppførselen mot meg som hersketeknikk eller av grunner hun ikke vil innrømme, og dette gjør meg sliten. Men nå handler tittelen og innlegget mest om at jeg har behov for råd på hva jeg kan gjøre for å få det bedre med situasjonen selv, og er ikke ment som et tråkk tilbake på henne. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Omg her tas det opp et problem som generelt er et problem. Også var dette alt du fant av svar? Like nedlatende som kollegaen 

JA. 

• Liker 1
Skrevet

Løft blikket opp fra navlen. Hennes problemadferd har neppe noe å gjøre med deg som person å gjøre. Hun høres ut som at hun er litt drittsekk. Hun har nok sine egne problemer i livet, som igjen, ikke har noe med deg å gjøre. Det eneste du kontrollerer er egen reaksjon. Hvis du klarer å forholde deg rolig, kommer du kanskje i en posisjon der du kan stille direkte spørsmål, eller påpeke problemer mens de skjer.

Høres ut som at du mister kontroll når hennes reaksjoner kommer, fnising, teite kommentarer, etc. Man trenger ikke være enige for ha en seriøs diskusjon som foregår med alminnelig folkeskikk. Blir ikke enige, hva så ? Hvis dette er i profesjonell sammenheng, så har dere vel i utgangspunktet felles mål for hva dere holder på med ? Eller hva det enn er. Fokuser på det dere holder på med.

Fnising og himling med øynene er direkte ufint, og har selv "tatt" noen for den slags adferd i gruppesammenheng. Hvis du mener at det er ett problem i seg selv at hun motargumenterer, så går det minst like mye på deg, man må kunne tåle en diskusjon, og at man ikke har samme synspunkt, uten at det er noen grunn til å ikke klare å snakke sammen på en ordentlig måte.

Du har en svært negativ opplevelse av dette, kan være verdt å vurdere måten du selv forholder deg til dette. Mye kan gjøres der. 

Uansett hvor mye drittsekk denne person eventuelt er, så sitter du akkurat nå fast i ditt eget hode med ideer som ikke nødvendigvis samsvarer med virkeligheten. KAN du ta ordet ? KAN du ta opp det som skjer ? Stå opp for deg selv ? Ta det med en gang ? Gagner deg ? Hva mener du egentlig med at det skal gagne deg. Du må finne en måte å løse eller takle dette på. Om det så betyr å bytte jobb fordi du ikke klarte å komme overens med en person som er en stor del av nåværende værdag.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Følte du deg truffet?

Er det du som er denne kollegaen, kanskje? 

TS, husk på at det er hun som har det vondt med seg selv 

Endret av Bølle
  • Liker 7
Skrevet
Bølle skrev (2 minutter siden):

Følte du deg truffet?

Er det du som er denne kollegaen, kanskje? 

Nei, følte meg ikke truffet. Syns bare det er rart å klage på en oppførsel ved å oppføre seg på samme måte selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kommer ikke til ordet i disse møtene og føler meg dum, liten, lei meg, sliten osv etterpå. Gråt i dag og sover dårligere av oppførselen hennes. Hva kan jeg gjøre for å heve meg over dette og få satt en skikkelig stopper for dette som gagner meg? 

Hei, det finnes nok ikke bare et svar som er riktig. Og kan være flere riktige svar. 

Men det kan feks være at denne personen er misunnelig på deg. Og prøver å dra deg ned. 

Makt markering. Mulig føler du truer en posisjon ved gode argumenter. Så isteden for å ia til seg gode forslag så rakkes det ned på

Jeg tenker at det kanskje er på tide at du også klarer å markere deg litt. Lag deg noen strofer som du gjentar til trollet sprekker. Helst 3-4 standard setninger. På de tingene som du ofte vet kommer. Konfronter i større grad. 

Noen eksempler. Selv om vi er på teams så ser jeg at du himler med øynene, har du noe problem med det jeg sa? 

Når hun svarer at dere ikke kan bli enige. Så spør hvorfor skulle vi ikke kunne bli det. Jobben vår er å bli enige. 

Hvorfor og hva spm hele tiden. 

Det er også lov med konfrontasjoner som feks. Har du et problem med meg? Osv. Men veldig lurt å ha åpent døra hele veien på at dette kan vi snakke om. 

Jepp antar du syntes dette høres litt horribelt ut. Men jeg tror du trenger å øve på det. Og jeg tror denne personen trenger å høre det. Og er dette et problem. Så ta det opp med sjefen, eller noe.

Det er lov å ta opp ting med sjefen uten å forvente at det eneste som skal skje er sparken. Man kan be om råd, til hva du kan gjøre for å få samarbeidet til å gå. At du er redd for at det blir værre. Det vil jo forberede sjefen, på at her er det noe jeg muligens må ta tak i. Og følge med på. 

Når du gråter etter teams møter da er det gått for langt. Og da må du spisse albuene dine litt. Når du markerer, og litt bestemt, så viser du at dette er barnslig oppførsel du ikke finner deg i. Feks når du konfronterer om hvorfor vedkommende himler med øynene. Og ikke hjelper, så spør, er det vanlig kotyme her å himle med øynene for signal om enig og uenighet. Hjelper ikke det, så himle med øynene der du selv ikke er enig. 

• Liker 3
Skrevet

Oi det var en lengre oppe i kommentarene her som tydeligvis følte seg truffet ja 😂 

Min erfaring er dessverre at det ofte er kvinner som er vanskeligere i jobbsammenheng. Mye mulig at det er tilfeldig.

Nå er jeg influencer, og selv med 90% mannlige følgere, og de eneste negative kommentarer jeg får i DM’s fra… kvinner🙂 Er kvinne selv og blir helt flau på vegne av eget kjønn i blant. Ikke fanken om jeg skal bli sur og bitter kjerring med alderen 😆

Anonymkode: 23198...800

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi det var en lengre oppe i kommentarene her som tydeligvis følte seg truffet ja 😂 

Min erfaring er dessverre at det ofte er kvinner som er vanskeligere i jobbsammenheng. Mye mulig at det er tilfeldig.

Nå er jeg influencer, og selv med 90% mannlige følgere, og de eneste negative kommentarer jeg får i DM’s fra… kvinner🙂 Er kvinne selv og blir helt flau på vegne av eget kjønn i blant. Ikke fanken om jeg skal bli sur og bitter kjerring med alderen 😆

Anonymkode: 23198...800

Haha; nei, ikke jeg heller , selv om jeg blir redd for det på dager som dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har vært sånn lenge og ser skikkelig sliten og ufiks ut i tillegg, også IRL.

Man kan også spørre seg hvorfor enkelte kvinner tillater seg å kommentere andre kvinners utseende, også når det ikke har noen relevans til problemstillingen? 

Tror ikke menn vanligvis kommenterer utseendet til hverandre slik. «Jeg har en kollega som opptrer surt og uforskammet i videomøter. Han ser skikkelig sliten og ufiks ut i tillegg.»

Anonymkode: 87c0f...df2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min forrige sjef var sånn. Hun latterligjorde alle. "du ser sliten ut du..tnåå det er så søtt. synes trøtte folk er sååå søte." " du snakker så lite du." "su sa ikke hei til meg. du smilte ikke til meg" avbrøt med høy stemme og snakket over andre. tok det høyst personlig hva folk sa om oss under henne fordi vårt arbeid kom fra "henne" Hun var fæl med alle de som var yngre i selskapet, og jeg reagerte litt, og sa til dem at det ikke var normalt. Kansje det var derfor hun ikke likte meg.

For med meg var det værst med. Hun kunne kjefte meg ned i et møte, og så måtte jeg inn i et annet rett etter og presentere arbeidet mitt. Holdt tilbake informasjon slik at jeg så ut som en idiot. Så ble hun sint fordi jeg fremsto som en idiot fordi det fikk henne til å se idiot ut. Fikk sparken til slutt, fordi hun grein seg til det med sjefen. Sjefen var helt forvirret og sa hun aldri hadde opplevd noe lignende. Jeg var bare glad for å komme meg ut, selv om det var tungt økonomisk da jeg er alene med barn og det var midt i korona. ingen jobber på markedet før etter 6 mnd.

Når jeg ser tilbake på det, så tenker jeg hun fikk et slags sammenbrudd. At hun kanskje har en diagnose, psykopati eller narr eller noe. Noe som gjør at hun sliter i relasjoner fordi det er ikke normalt å være sånn mot sine ansatte om man har en normal dose empati. jeg er skikkelig redd for å ende opp med en slik sjef igjen.

Anonymkode: 1c810...29f

Skrevet

narr

narc

Anonymkode: 1c810...29f

Skrevet

Sånne folk finner man over alt. Men hvorfor poengtere at det er en dame? Menn er minst like ille.

Anonymkode: c5939...429

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor baksnakker du andre damer?

• Liker 2
Skrevet

De er dominante av natur og blir ikke tatt på skiten sin, med mindre noen gir en beskjed om at nok er nok, så fortsetter de.

Skrevet
O.G. skrev (På 15.12.2021 den 4.58):

De er dominante av natur og blir ikke tatt på skiten sin, med mindre noen gir en beskjed om at nok er nok, så fortsetter de.

Kvinner er ikke dominante av natur.

Anonymkode: 56c46...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...