Gå til innhold

Angrer på navnet til babyen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettop døpt babyen og jeg angrer på navnet. Er det dumt å endre på navnet nå? Jeg er litt redd for hva folk vil tro. Mannen min er ikke enig i at vi skal endre det nå, ikke pga av navnevalget, men han mener at vi skal holde til det navnet vi har valgt. Han likte det navnet som vi ikke valgte bedre, men mener at vi ikke skal vingle frem og tilbake. 

Noen andre som har vært i samme situasjon? Hva skal man si hvis folk spør hvorfor vi har endret navnet, jeg synes det er litt småflaut å ombestemme seg etter dåpen.

Anonymkode: 0850c...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å ombestemme seg nå, enn å angre resten av livet. Vet om noen som har gjort det samme, til tross for graverte dåpsgaver og slikt. Blir vel et minne for seg selv, bare 😊

Anonymkode: 89a73...3d7

• Liker 17
Skrevet

Og folk kan vel tro akkurat hva de vil 😃

Anonymkode: 89a73...3d7

• Liker 10
Skrevet

Mannen din vil jo ikke endre, da er det vel ikke aktuelt? 

• Liker 13
Skrevet

Går det å lage til det andre navnet og beholde det barnet er døpt i tillegg? Så kan dere velge å bruke bare ene, men barnet heter begge. 

Anonymkode: b8410...17e

• Liker 11
Skrevet

Jeg vet om flere som har endret navn, noen et par uker etter at barnet fikk navn, to andre endret når barnet var nesten året. Evt kan dere jo legge til det navnet dere helst vil ha som fornavn, og så bli døpenavnet mellomnavn. Altså hvis barnet nå heter Emilie og der heller vil hun skal hete Susanne, så blir det Susanne Emilie, og så bruker dere bare Susanne i hverdagen. 

Anonymkode: 63504...eed

• Liker 10
Skrevet

Ser ikke problemet. Skift hvis dere vil. Det er jo ikke noe problem?

Anonymkode: b65c8...405

• Liker 3
Skrevet

Vi har tatt vekk et navn, men ikke byttet. Likevel, ville uten tvil byttet navn heller nå enn siden. Vi tok vekk et slektsnavn, noen synes det var litt trist, men det var ikke betydningsfullt for meg. 

Anonymkode: 8455e...a6f

• Liker 1
Skrevet

Navnet har ingenting med dåp å gjøre. Det er folkeregisteret du må kontakte ved navneendring.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går det å lage til det andre navnet og beholde det barnet er døpt i tillegg? Så kan dere velge å bruke bare ene, men barnet heter begge. 

Det ville jeg gjort. 

Anonymkode: 89311...c16

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert noen som synes det vil være teit å bytte navn så sent. Men på den andre siden, folk synes så mangt er teit. Jeg vet ikke hvor mye man skal bry seg om det. Folk flest vil vel eventuelt tenke på det i fem minutt og så gå videre i livene sine. Det er ikke sånn at det at dere byttet navn på barnet sent blir en sånn ting som definerer dere og folk trekker fram i framtida. Så jeg tenker «kjør på» om det er noe som er viktig for dere. 

Det er vel bare å si at dere har kjent på at navnet ikke føltes riktig likevel, og at dere angret på at dere ikke valgte «annet navn» som dere egentlig hadde tenkt på. Tror folk flest vil si ok og gå videre i livene sine!

Anonymkode: 1327d...39b

• Liker 7
Skrevet

Tenker at når man har 4-5 mnd på å velge navn så burde man kunne bestemme seg. Gjort er gjort og spist er spist. Selv om det er mulig å endre nå gjør det ikke saken mindre idiotisk. Er enig med mannen din, man kan ikke vingle frem og tilbake med alle valg i livet.

Anonymkode: 2f110...4b3

• Liker 12
Skrevet

Null problem. Om noen spør, så er det bare å si "Dette navnet føles mer rett. Passende". 

Anonymkode: c6595...2d3

• Liker 4
Skrevet

Jeg byttet navn på sønnen min da han var seks måneder. Sendte bare en sms til de nærmeste. Gikk bra det.

Anonymkode: b1e20...db8

• Liker 2
Skrevet

Bare bytt. Det har absolutt ingenting å si for noen andre mennesker* at en baby får nytt navn.

*Unntatt de som med vilje gjør seg til.

• Liker 2
Skrevet

Dåp gir jo ikke barnet navnet permanent, dåp er for å innlemme barnet i den kristne kirke. Så om dere har hatt dåp eller ikke ville jeg sett på som irrelevant, men skjønner tanke om å "vingle" men om dere begge synes navn # 2 er bedre og egentlig vil bytte så er det jo bedre å gjøre det nå med en gang før barnet blir eldre. Men da må dere være sikre og ikke bytte noe mer..

Ville også vurdert å beholde navn # 1 som mellomnavn hvis det passer. 

Anonymkode: 225ac...ae9

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å bytte. Vi byttet skrivemåten på navnet. Det blir ikke helt det samme, men samme enkle prosess.

Anonymkode: 62d37...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dåp gir jo ikke barnet navnet permanent, dåp er for å innlemme barnet i den kristne kirke. Så om dere har hatt dåp eller ikke ville jeg sett på som irrelevant, men skjønner tanke om å "vingle" men om dere begge synes navn # 2 er bedre og egentlig vil bytte så er det jo bedre å gjøre det nå med en gang før barnet blir eldre. Men da må dere være sikre og ikke bytte noe mer..

Ville også vurdert å beholde navn # 1 som mellomnavn hvis det passer. 

Anonymkode: 225ac...ae9

Men man får ofte ting til dåpen som er inngravert med navn. Så barnet vil da ha sølvskje, smykker, bilderamme osv med inngravert et annet navn. Og alt av kort man tar vare på. Mer naturlig å beholde navnet og legge til nytt navn enn å fjerne det helt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker også dette er en god løsning. Vet om flere som har dobbeltnavn, der navn nummer to er det som brukes i hverdagen. Og noen der foreldre har brukt navn nummer en, men de selv foretrekker, og bruker, navn nummer to.

Anonymkode: 851be...5cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker også dette er en god løsning. Vet om flere som har dobbeltnavn, der navn nummer to er det som brukes i hverdagen. Og noen der foreldre har brukt navn nummer en, men de selv foretrekker, og bruker, navn nummer to.

Anonymkode: 851be...5cf

Det er meg. I førsteklasse så endte jeg opp med å bli kalt "Anne B" og det var jeg ikke enig i, så da begynte jeg å bruke mellomnavnet mitt isteden

Anonymkode: 19b61...bab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...