AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #21 Skrevet 14. desember 2021 Bør ikke katten få beholde forsikringen sin? Anonymkode: e9004...985 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #22 Skrevet 14. desember 2021 Hvorfor skal du avslutte forsikringen? Det kan da ikke koste så voldsomt mye å la forsikringen løpe frem til ny eier er på plass og kan ta over? Det er nok hva avdøde ville ønsket. Anonymkode: 4cb6c...b10 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #23 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal du avslutte forsikringen? Det kan da ikke koste så voldsomt mye å la forsikringen løpe frem til ny eier er på plass og kan ta over? Det er nok hva avdøde ville ønsket. Anonymkode: 4cb6c...b10 Det samme tenker jeg. Samtidig kan det ta lang tid å få en skifteattest. Når en i nær familie døde hadde ingen av oss midler til begravelsen. Men han som jobbet i begravelsesbyrået ringte banken og fikk muntlig bekreftet at det var satt av midler som dekket begravelse. Avdøde døde i utlandet, og skifteattesten var ikke på plass før etter åtte måneder. Når det gjelder katten kan en av dere påta ansvaret og lage en avtale med de andre om at utlegg til forsikring, veterinær og mat blir tilbakebetalt når skiftet er klart. Forsikring kan være dyrt. Betalte selv nesten 700 kroner i mnd. hos Agria for en hund. Anonymkode: 9bf88...387
Gjest Tutte Skrevet 14. desember 2021 #24 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber med forsikring og du kan ta deg 2 sekunder og Google GDPR om du lurer på mer. Vi trenger skifteattest og fullmakt fra resten av arvingene om det er flere. Der spiller ingen rolle om det er katt eller høreapparat eller hva enn det er. Du kan surkle så mye du vil, men vi må følge loven hvis ikke risikerer vi massive bøter. Det skal bare en misfornøyd arving til for å melde inn at vi gjør unntak fra loven for å være "grei" mot sånne som deg. Og det er jo ekstremt spesielt at du definerer et liv som "bare en katt". Om den katten blir påkjørt i morgen og må opereres for 30 000 kr så er dere som arvinger ansvarlige. Katten lever selv om eieren er død, utrolig merkelig å se at du ikke klarer å skjønne det av deg selv. Du virker jo som en person som bare hadde avlivet den fordi det "bare er en katt" om noe hadde skjedd, men resten av arvingene kan være uenige og da er det jeg som mister jobben min om jeg bryter loven fordi du ikke klarer å skjønne hvordan ting fungerer. Om du synes det er så grusomt å gjøre din del av jobben for å gribbe til deg arven så kan du alltids si den ifra deg vetu 😉 Og ja, jeg er drittlei av å sitte å krangle med dumme arvinger hver eneste dag bare fordi de ikke gidder å sette seg inn i lov og krav. De skal bare ha og ha og ha og ikke gjøre en dritt av jobben. Anonymkode: 3e01f...d72 Ærlig talt, maken til frekt innlegg. Er det slik dere oppfører dere mot etterlatte som nylig har mistet sine nære. Æsj... Egentlig ikke verdt å svare på et sånt ufyselig innlegg, men velger å gjøre der allikevel. Har aldri sagt at det BARE er en katt. Jeg er glad i katter og har tatt over denne katten i tillegg til at jeg har katt fra før. Men du som er så ovenpå, hva skjer om denne katten må opereres for 30 000 i morgen og forsikringen står på avdøde? Kan dere plutselig dekke forsikringen til etterlatte uten skifteattest da? Det er jo normalt at den som har overtatt katten da må lage egen forsikring som kan dekke med en gang
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #25 Skrevet 14. desember 2021 Tutte skrev (3 timer siden): Ærlig talt, maken til frekt innlegg. Er det slik dere oppfører dere mot etterlatte som nylig har mistet sine nære. Æsj... Egentlig ikke verdt å svare på et sånt ufyselig innlegg, men velger å gjøre der allikevel. Har aldri sagt at det BARE er en katt. Jeg er glad i katter og har tatt over denne katten i tillegg til at jeg har katt fra før. Men du som er så ovenpå, hva skjer om denne katten må opereres for 30 000 i morgen og forsikringen står på avdøde? Kan dere plutselig dekke forsikringen til etterlatte uten skifteattest da? Det er jo normalt at den som har overtatt katten da må lage egen forsikring som kan dekke med en gang Du synes altså det er frekt at en forsikringsansatt poengterer at forsikringsselskapene må følge noen lover og regler, hvis de ikke gjør det, kan de få store bøter. Anonymkode: 504b3...f0b 3
Leo Skrevet 14. desember 2021 #26 Skrevet 14. desember 2021 Tutte skrev (3 timer siden): Ærlig talt, maken til frekt innlegg. Er det slik dere oppfører dere mot etterlatte som nylig har mistet sine nære. Æsj... Egentlig ikke verdt å svare på et sånt ufyselig innlegg, men velger å gjøre der allikevel. Har aldri sagt at det BARE er en katt. Jeg er glad i katter og har tatt over denne katten i tillegg til at jeg har katt fra før. Men du som er så ovenpå, hva skjer om denne katten må opereres for 30 000 i morgen og forsikringen står på avdøde? Kan dere plutselig dekke forsikringen til etterlatte uten skifteattest da? Det er jo normalt at den som har overtatt katten da må lage egen forsikring som kan dekke med en gang Eierskifte på katten bør/skal heller ikke skje før dødsboet er skiftet fordi i juridisk forstand er en katt likestilt med en hvilken som helst annen gjenstand. Dermed utbetales skadeoppgjøret i så fall formelt sett til boet og boet er også ansvarlig for evt. egenandel. I praksis brukes ofte direkteoppgjør og da utbetaler forsikringsselskapet penger direkte til veterinærklinikken som utfører operasjonen. Hvis du da legger ut for egenandelen skal du få denne dekket av boet. 2
MalloryK Skrevet 14. desember 2021 #27 Skrevet 14. desember 2021 Hvorfor skal dere avslutte forsikringen? Lever katten fortsatt? Hvem eier katten nå? 2
Gjest Tutte Skrevet 14. desember 2021 #28 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du synes altså det er frekt at en forsikringsansatt poengterer at forsikringsselskapene må følge noen lover og regler, hvis de ikke gjør det, kan de få store bøter. Anonymkode: 504b3...f0b Nei det var ikke frekt. Vet ikke om du leste hele innlegget.
Gjest Tutte Skrevet 14. desember 2021 #29 Skrevet 14. desember 2021 Leo skrev (1 time siden): Eierskifte på katten bør/skal heller ikke skje før dødsboet er skiftet fordi i juridisk forstand er en katt likestilt med en hvilken som helst annen gjenstand. Dermed utbetales skadeoppgjøret i så fall formelt sett til boet og boet er også ansvarlig for evt. egenandel. I praksis brukes ofte direkteoppgjør og da utbetaler forsikringsselskapet penger direkte til veterinærklinikken som utfører operasjonen. Hvis du da legger ut for egenandelen skal du få denne dekket av boet. Og hvem har fullmakt til å melde i fra om skaden mens forsikringen til avdøde løper?
Gjest Tutte Skrevet 14. desember 2021 #30 Skrevet 14. desember 2021 MalloryK skrev (1 time siden): Hvorfor skal dere avslutte forsikringen? Lever katten fortsatt? Hvem eier katten nå? Jeg har overtatt katten nå, med en forsikring jeg foreløpig ikke har fullmakt til å styre over men allikevel må betale.
Leo Skrevet 14. desember 2021 #31 Skrevet 14. desember 2021 Tutte skrev (3 minutter siden): Og hvem har fullmakt til å melde i fra om skaden mens forsikringen til avdøde løper? Normalt meldes skaden direkte fra veterinær evt. er det bobestyrer som har fullmakt. 1
Leo Skrevet 14. desember 2021 #32 Skrevet 14. desember 2021 Tutte skrev (4 minutter siden): Jeg har overtatt katten nå, med en forsikring jeg foreløpig ikke har fullmakt til å styre over men allikevel må betale. Det er boet som er ansvarlig for å betale forsikringen. Hvis katten er chippet bør du også sørge for å få den overført til deg i forbindelse med skiftet slik at du unngår å få problemer med å få den registrert på deg senere fordi eier nødvendigvis ikke kan signere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå