AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Jeg blir 100% alene med barnet på 2 år. Barnefar flytter ut av Norge og tilbake til sitt hjemland. Vi var sammen i 5 år og gift i 2 år før vi fikk barnet vårt. Jeg har familie som bor i nærheten og som gjerne stiller opp. Jeg har fast jobb, lang utdanning og egen bolig. God økonomi til alenemor å være, selvom jeg tjener mindre enn en gjennomsnittsfamilie med 2 inntekter. Men har tilsvarende færre utgifter så det jevner seg ut. Barnet mitt har «alt» på lik linje med andre barn. Når barnet blir eldre vil vi ha råd til det meste, inkludert det å hjelpe til med boligkjøp. Til tross for dette føler jeg at jeg har blitt litt degradert sosialt etter at jeg ble alene. Folk antar at jeg har dårligere råd, en gammel tante vippset nylig over 500kr og sa «disse kommer nok godt med i jula, du som er alene med barn». Naboen sa at jeg ikke trengte å ordne noe til julebordet, fordi jeg er alene. Barnehagen tipset om søknad om redusert barnehageregning (jeg tjener mer enn det som er grensa for å få redusert regning). En mor i barnehagen spurte om jeg ville arve tøy til barnet mitt, «vet hvor dyrt det er med vintertøy når man er alene». Er vi ikke ferdig med å se ned på alenemødre i 2021? Står det virkelig så dårlig til her til lands? Anonymkode: 8fd37...c8f 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 13. desember 2021 Jeg oppfatter det mer som at folk vil være snille å tilrettelegge og ikke fordi de ser ned på deg. Jeg er også en ressurssterk alenemor, men det kan ikke folk vite uten at jeg forteller det, som f.eksempel barnehage o.l. Anonymkode: e452e...fa6 79
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Da kan du jo bare si at du ikke kvalifiserer for redusert foreldrebetaling, eller at du har god økonomi og føler at noen som har behov for det kan arve vel? De fleste alenemødre jeg kjenner går det greit for, men de har ikke kjempegod råd. Er man alene vil man ofte ha litt mindre enn det to har uansett... Anonymkode: 0eda9...e81 12
Trolltunge Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Wow, så greie folk du har rundt deg. Nei folk ser ikke ned på alenemødre som klarer seg bra. De er ofte imponert over at de klarer alene det andre gjerne strever med som to. Jeg synes ikke du skal ta det som at de ser ned på deg. 36
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Så fine folk du har rundt deg! Jeg er 100% alene med min 10 åring og har vært det i alle 10 årene. Kan bli sett litt ned på men jeg er langt fra ressursvak. Men veldig fint at de anerkjenner at man ikke kan gjøre alt. Har ei venninne som også er alene det forventer de at hun bidrar like mye på aktivitet og skole som de har som 2 foreldre hele tiden. Så bare nyt det og ikke se på det som negativt. Anonymkode: 88b81...12d 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Jeg syns alenemødre er de største heltene i samfunnet! Og det mener jeg! Jeg hadde aldri klart det (et kvinne) og tviler på særlig mange menn hadde klart det heller. Du er RÅ! Anonymkode: 80290...083 10
GammelKaktus Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Føler ikke jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er alenemamma, godt mulig at noen har gjort det altså men det har jeg ikke fått med meg. 😄 Tenker det er gamle holdninger og folk som sliter med seg selv som tenker at aleneforeldre er verre enn andre. Ingen av mine venninner som er alene mottar noen "støtteordninger" fra samfunnet utenom dobbel barnetrygd. Skal ha ganske lite i inntekt for å ha rett på redusert betaling i barnehage og SFO. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg blir 100% alene med barnet på 2 år. Barnefar flytter ut av Norge og tilbake til sitt hjemland. Vi var sammen i 5 år og gift i 2 år før vi fikk barnet vårt. Jeg har familie som bor i nærheten og som gjerne stiller opp. Jeg har fast jobb, lang utdanning og egen bolig. God økonomi til alenemor å være, selvom jeg tjener mindre enn en gjennomsnittsfamilie med 2 inntekter. Men har tilsvarende færre utgifter så det jevner seg ut. Barnet mitt har «alt» på lik linje med andre barn. Når barnet blir eldre vil vi ha råd til det meste, inkludert det å hjelpe til med boligkjøp. Til tross for dette føler jeg at jeg har blitt litt degradert sosialt etter at jeg ble alene. Folk antar at jeg har dårligere råd, en gammel tante vippset nylig over 500kr og sa «disse kommer nok godt med i jula, du som er alene med barn». Naboen sa at jeg ikke trengte å ordne noe til julebordet, fordi jeg er alene. Barnehagen tipset om søknad om redusert barnehageregning (jeg tjener mer enn det som er grensa for å få redusert regning). En mor i barnehagen spurte om jeg ville arve tøy til barnet mitt, «vet hvor dyrt det er med vintertøy når man er alene». Er vi ikke ferdig med å se ned på alenemødre i 2021? Står det virkelig så dårlig til her til lands? Anonymkode: 8fd37...c8f Kanskje fordi du har valgt å få barn med en som kan stikke til hjemlandet uten tanke på barnet? Det sier vel litt om din dømmekraft. For jo, du kan ikke ha unngått å se at det var noe merkelig med fyren. Ingen oppegående personer velger å forlate barnet sitt i et annet land. Anonymkode: 3938f...7ef 11
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Du er da heldig med så mange som faktisk liker deg, det er derfor de ønsker å hjelpe deg. Ikke alle alenemødre er så heldige. Alenefedre derimot, de får hjelp kasta etter seg opp og i mente, fordi 'stakkers de'. Anonymkode: 7c585...852 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje fordi du har valgt å få barn med en som kan stikke til hjemlandet uten tanke på barnet? Det sier vel litt om din dømmekraft. For jo, du kan ikke ha unngått å se at det var noe merkelig med fyren. Ingen oppegående personer velger å forlate barnet sitt i et annet land. Anonymkode: 3938f...7ef Å hold kjeft 🙄 Anonymkode: e452e...fa6 22
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 Du kan være glad for at noen vil tilrettelegge for deg. Hvorfor vil du ikke ta imot arveklær. Har venner med veldig god råd som gjerne tar imot arveklær, datteren får plutselig masse klær på en gang og så gir de det videre til andre uten å slite det ut. De fleste har fordommer før man vet, i veeeeldig mange tilfeller stemmer fordommene, du er bare heldig som ikke passer inn. Ta vare på alle godene du får. Anonymkode: 2ea8d...d6f 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje fordi du har valgt å få barn med en som kan stikke til hjemlandet uten tanke på barnet? Det sier vel litt om din dømmekraft. For jo, du kan ikke ha unngått å se at det var noe merkelig med fyren. Ingen oppegående personer velger å forlate barnet sitt i et annet land. Anonymkode: 3938f...7ef Av og til så kunne jeg tenke meg å se hvem som sitter og skriver sånt nedsettende vås. Det er flere her inne som nyter å trykke andre ned, så du er i godt selskap. Begynn å tenke før du skriver Anonymkode: 3363b...d8c 8
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan være glad for at noen vil tilrettelegge for deg. Hvorfor vil du ikke ta imot arveklær. Har venner med veldig god råd som gjerne tar imot arveklær, datteren får plutselig masse klær på en gang og så gir de det videre til andre uten å slite det ut. De fleste har fordommer før man vet, i veeeeldig mange tilfeller stemmer fordommene, du er bare heldig som ikke passer inn. Ta vare på alle godene du får. Anonymkode: 2ea8d...d6f Hvilke fordommer mot alenemødre stemmer ofte?
Gjest Skogsalv Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kanskje fordi du har valgt å få barn med en som kan stikke til hjemlandet uten tanke på barnet? Det sier vel litt om din dømmekraft. For jo, du kan ikke ha unngått å se at det var noe merkelig med fyren. Ingen oppegående personer velger å forlate barnet sitt i et annet land. Anonymkode: 3938f...7ef Den eneste som dømmer , uten kjennskap og empati her, er deg. Endret 14. desember 2021 av Skogsalv
SoWhat? Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Omg Her får man forståelse. Skjønner Ts veldig godt. Folk må slutte å anta, og kanskje finne ut litt mer før de tilbyr seg alt mulig, og er "forståelselsfulle" mot andre. Det er ingen skam å ha dårlig råd, men det er heller ikke sånn at alle aleneforsørgere har det! Dere som ber henne sette pris på dette, klarer dere ikke å sette dere inn i ulike situasjoner? Det skal ikke være så vanskelig.... 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 SoWhat? skrev (5 minutter siden): Omg Her får man forståelse. Skjønner Ts veldig godt. Folk må slutte å anta, og kanskje finne ut litt mer før de tilbyr seg alt mulig, og er "forståelselsfulle" mot andre. Det er ingen skam å ha dårlig råd, men det er heller ikke sånn at alle aleneforsørgere har det! Dere som ber henne sette pris på dette, klarer dere ikke å sette dere inn i ulike situasjoner? Det skal ikke være så vanskelig.... Hvilken situasjon? Hvorfor må det være negativt at folk prøver å hjelpe hverandre? Og hvis noen hadde tenkt at ts eller andre alenemødre var ressurssvake, so what? Folk kan tro og tenke hva de vil, ts vet jo sannheten. Anonymkode: 8dcd6...721 2
SoWhat? Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken situasjon? Hvorfor må det være negativt at folk prøver å hjelpe hverandre? Og hvis noen hadde tenkt at ts eller andre alenemødre var ressurssvake, so what? Folk kan tro og tenke hva de vil, ts vet jo sannheten. Anonymkode: 8dcd6...721 Så om folk plutselig begynte å tilby seg å bære varene dine, rygge ut bilen din og gi deg gode råd om barneoppdragelse( om du har barn), fordi de trodde du var svak og litt klønete og for ung/gammel til å vite/ være oppdatert, så hadde du takket, og tenkt "å, så snilt"? Om folk trodde at du var lettere psykisk utviklingshemmet, så var det ok? For du vet jo sannheten. Javel. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kanskje fordi du har valgt å få barn med en som kan stikke til hjemlandet uten tanke på barnet? Det sier vel litt om din dømmekraft. For jo, du kan ikke ha unngått å se at det var noe merkelig med fyren. Ingen oppegående personer velger å forlate barnet sitt i et annet land. Anonymkode: 3938f...7ef Vær så snill a. Har du ikke noe hyggelig å si, så la være å si noe. Hvilken partner hun velger, forteller deg absolutt ingenting, spesielt ikke når du ikke vet hvem han er. Pass på ditt eget du Anonymkode: 7fd56...596 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns alenemødre er de største heltene i samfunnet! Og det mener jeg! Jeg hadde aldri klart det (et kvinne) og tviler på særlig mange menn hadde klart det heller. Du er RÅ! Anonymkode: 80290...083 Hadde ikke klart det? Har man så mye valg da? Du tropper jo ikke akkurat opp hos barnevernet og bare leverer fra deg barnet ditt fordi du ikke orker og gidder 🤦♀️ Anonymkode: 085d5...c2d 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 Afrikansk mann? Anonymkode: 4d602...c1a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå