AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Del Skrevet 13. desember 2021 Smaker dere forskjell på lussekatter laget med safran, og lussekatter laget med gurkemeie? Ei dame påstod dette, syntes det hørtes snobbete ut 😅 Det er da ikke så mye smak av safran? Anonymkode: d472a...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Del Skrevet 13. desember 2021 Om du ikke kjenner forskjell, så har du ikke smakt safran. Lussekatter med gurkemeie er bare gule boller, ikke lusekatter. Anonymkode: 364b6...b36 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Del Skrevet 13. desember 2021 Det smaker ikke mye, men det smaker forskjellig likevel. Anonymkode: 5b424...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Del Skrevet 13. desember 2021 Jo, det smaker man veldig godt forskjell på! Anonymkode: 14c56...9ae 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Del Skrevet 13. desember 2021 Smaker veldig forskjell. Masse deilig smak i safran! Anonymkode: 2482b...908 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Del Skrevet 13. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Om du ikke kjenner forskjell, så har du ikke smakt safran. Lussekatter med gurkemeie er bare gule boller, ikke lusekatter. Anonymkode: 364b6...b36 Hm ok, mulig jeg faktisk ikke har smakt det da. Tenkte kanskje safran var mest for fargens skyld Anonymkode: d472a...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hm ok, mulig jeg faktisk ikke har smakt det da. Tenkte kanskje safran var mest for fargens skyld Anonymkode: d472a...ce2 Det er gurkemeie som bare gir farge. Safran gir farge og smak. (Joda, gurkemeie kan også gi smak om man bruker nok. Men da gir det ikke god smak. Jeg har sett lussekattoppskrifter der det advares mot å bruke så mye gurkemeie at den setter smak.) Anonymkode: 5b424...474 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Del Skrevet 14. desember 2021 Gurkemeie gir fin farge, men har en tam og matt smak. Derfor det er godt å bruke ingefær i retter der man bruker gurkemeie, for ingefær gir god smak mens gurkemeie gir fin farge. Både ingefær og gurkemeie har gode egenskaper som passer sammen og er bra for helsa og kroppen. Uansett, safran er noe helt spesielt. Det er dyrt og vanskelig å få tak i. Man kan bruke gurkemeie til nøden, men om man har safran ville jeg brukt det. Anonymkode: 2d5d9...e5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er gurkemeie som bare gir farge. Safran gir farge og smak. (Joda, gurkemeie kan også gi smak om man bruker nok. Men da gir det ikke god smak. Jeg har sett lussekattoppskrifter der det advares mot å bruke så mye gurkemeie at den setter smak.) Anonymkode: 5b424...474 Husker jeg lagde påskevafler en gang, og tok oppi for mye gurkemeie så det smakte så rart. Måtte lage ny røre med mindre mengde gurkemeie. Du merker gurkemeie smaken veldig godt. Anonymkode: 2d5d9...e5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Del Skrevet 14. desember 2021 Gurkemeie gir bare gul farge. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Husker jeg lagde påskevafler en gang, og tok oppi for mye gurkemeie så det smakte så rart. Måtte lage ny røre med mindre mengde gurkemeie. Du merker gurkemeie smaken veldig godt. Anonymkode: 2d5d9...e5a Det var jo fordi du tok opp i for mye. Gurkemeie er jo tross alt et krydder. Anonymkode: 6bb8b...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gurkemeie gir fin farge, men har en tam og matt smak. Derfor det er godt å bruke ingefær i retter der man bruker gurkemeie, for ingefær gir god smak mens gurkemeie gir fin farge. Både ingefær og gurkemeie har gode egenskaper som passer sammen og er bra for helsa og kroppen. Uansett, safran er noe helt spesielt. Det er dyrt og vanskelig å få tak i. Man kan bruke gurkemeie til nøden, men om man har safran ville jeg brukt det. Anonymkode: 2d5d9...e5a Takk for gode tips til andre retter. Anonymkode: 6bb8b...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Del Skrevet 14. desember 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Husker jeg lagde påskevafler en gang, og tok oppi for mye gurkemeie så det smakte så rart. Måtte lage ny røre med mindre mengde gurkemeie. Du merker gurkemeie smaken veldig godt. Anonymkode: 2d5d9...e5a 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det var jo fordi du tok opp i for mye. Gurkemeie er jo tross alt et krydder. Anonymkode: 6bb8b...2c3 🙃 Anonymkode: 5053f...1e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): 🙃 Anonymkode: 5053f...1e0 Goddag mann økseskaft. 😅 Anonymkode: 2d5d9...e5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk for gode tips til andre retter. Anonymkode: 6bb8b...2c3 Bare hyggelig. 😊 Jeg kan lage asiatiske retter der jeg bruker som base : Kokosmelk, chili, hvitløk, ingefær, gurkemeie. Bruker selvfølgelig friske varer, for det smaker best. Kokosmelka får en fin gul farge pga gurkemeien, og smaker gode pga chili, hvitløk og ingefær. Gurkemeien farger veldig av på alt, så vær forsiktig. Er lett å vaske av det meste med jif. Anonymkode: 2d5d9...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BrittEkeberg Skrevet 14. desember 2021 #15 Del Skrevet 14. desember 2021 Saffran er stilker fra en tulipan blomst og et godt krydder. Gurkemeie er en rot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 14. desember 2021 #16 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett, safran er noe helt spesielt. Det er dyrt og vanskelig å få tak i. Anonymkode: 2d5d9...e5a Hva mener du med at det er vanskelig å få tak i? Dyrt er det, men man trenger jo ikke så mye og her kan vi i alle fall kjøpe det i butikken. Samboeren min er fra Iran, så vi bruker ganske mye safran på kjøkkenet 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Del Skrevet 14. desember 2021 Personlig får jeg ikke i meg så mye som en bit lussekatter med safran. Det smaker helt jævlig, takke meg til gurkemeie. Jeg bruker safran i andre ting og liker det ellers, men i boller har det etter min mening ingenting å gjøre. Anonymkode: 163d6...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. desember 2021 #18 Del Skrevet 14. desember 2021 BrittEkeberg skrev (6 timer siden): Saffran er stilker fra en tulipan blomst og et godt krydder. Gurkemeie er en rot. Nei, safran er tørkede blomsterarr fra safrankrokusen. Jeg velger safran fremfor gurkemeie, og har jeg ikke safran lar jeg bare bollene være uten farve. Gurkemeie i bakst er ikke godt (etter min mening. )! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #19 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Personlig får jeg ikke i meg så mye som en bit lussekatter med safran. Det smaker helt jævlig, takke meg til gurkemeie. Jeg bruker safran i andre ting og liker det ellers, men i boller har det etter min mening ingenting å gjøre. Anonymkode: 163d6...c1d Jeg synes gurkemeie smaker grusomt i søte ting (boller, gullmelk), men godt i middagsretter. Safran er helt fantastisk i gjærbakst🥰 Anonymkode: b7cf2...a43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #20 Del Skrevet 14. desember 2021 Lenge siden jeg har smakt skikkelige lussekatter (med safran altså), men lussekatter med gurkemeie smaker jo bare som en vanlig bolle. Om jeg skulle laget selv hadde jeg absolutt brukt safran. Anonymkode: e1fc7...af4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå