BellaMargitha Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Vi ble forespeilet at når alle var fullvaksinert ville dette være over. Men her vi igjen med ny delvis lockdown, som jeg forøvrig er enig i- hva annet kan vi egentlig gjøre. Jeg er stålsatt for ytterligere lockdown som mars 2020, eller tidligere i år. Må ærlig innrømme at håpet om en normal hverdag forsvant nå. La oss være realistiske.. dette kommer ikke til å forsvinne. Det kommer ingen vaksine som kan hjelpe oss ut av lockdown. 3
mammahjarte Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Nei vi lever nå i pandemiens tidsalder. Det tar mange år før vi ser noko ende. På den positive sida går det i bøljer, det herje ikkje alltid som værst. 1
lupisnor Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Nei, tror ikke det kommer til å skje. Det har kommet enormt mange sykdommer fra dyr til mennesker de siste 40-50 årene. Tenker bare på AIDS, Ebola, Sars, Mers, ++ Denne utviklingen kommer bare til å fortsette. Covid er et ganske mildt korona-virus, sammenlignet med sine søstervirus Sars og Mers, som begge har kommet på 2000-tallet, men spredde seg ikke worldwide. Endret 13. desember 2021 av lupisnor 3
GammelKaktus Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Vi får nok en ny form for normalitet. Har aldri hatt noen tanker om at vi kommer til å gå helt tilbake til det som var før korona var allment kjent overalt. Man kan håpe på at de klarer å finne gode vaksiner og være litt i forkant, litt som influensavaksinene. Og forhåpentligvis så har man lært såpass av denne pandemien at man er mer forberedt på neste, kanskje litt mye å håpe på men men klarer man å plassere mennesker på månen så burde man klare å være mer forberedt til neste gang. 1
BellaMargitha Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2021 FrøkenMånestråle skrev (18 minutter siden): Vi får nok en ny form for normalitet. Har aldri hatt noen tanker om at vi kommer til å gå helt tilbake til det som var før korona var allment kjent overalt. Man kan håpe på at de klarer å finne gode vaksiner og være litt i forkant, litt som influensavaksinene. Og forhåpentligvis så har man lært såpass av denne pandemien at man er mer forberedt på neste, kanskje litt mye å håpe på men men klarer man å plassere mennesker på månen så burde man klare å være mer forberedt til neste gang. Jeg håper du har rett i at det blir en slags normalitet, selv om den er ny. Nå har også årets influensa mutert.. så det er ikke mange lyspunkt pr dags dato. Mange kjenner nok på skuffelse disse dager 1
Gamle Smukka Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Det er ganske rart å tenke på at for 3 år siden var ikke dette i tankene til noe menneske. Nå er vi inne i en ny tidsalder ingen vet når ender. 5
Alleah Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 Jeg TROR (og la meg spesifisere TROR tydelig), at det vil vare i 5 år Jeg tror dette pga tidligere historie og tidligere pandemier. De tar alltid noe rundt 5 år. Ja, vi har mye mer kunnskap nå, men igjen så flytter vi rundt på oss på jordkloden, som maur i en maurtue. Og kunnskapen ang hvordan håndtere smitte er veldig variabel. Bare tenk på hvordan mange andre i andre land fortsatt behandler rå kylling på kjøkkenbenken, fordi de ikke vet bedre. Norge er en av de landene som faktisk er flinkest på hygiene når det kommer til slikt. Norge er på ingen måte flinkest når det kommer til smittesprednings kunnskaper om korona. Men like vell, vi har nok mye mer forståelse enn mange andre land. Men uansett. Så jeg tror vi ca er halveis. Men fra denne vinteren vil det sakte men sikkert bli bedre, hvertfall i de landene som er passe rike. Jeg tror at corona vaksinen blir en del av reise vaksinene, som i fremtiden være oppdaterte etter mutasjoner, som man måtte ta før man drar til et mer fattig land eller land med utbrudd. Men korona kommet aldri til å forsvinne helt fra vår jordklode, det lever videre i nye mutasjoner Jeg tror at om et par tiår så vil det smelle på nytt med en helt ny annen virus type 1
Elaine Marley Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
WonderWomaan Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 BellaMargitha skrev (12 timer siden): Vi ble forespeilet at når alle var fullvaksinert ville dette være over. Men her vi igjen med ny delvis lockdown, som jeg forøvrig er enig i- hva annet kan vi egentlig gjøre. Jeg er stålsatt for ytterligere lockdown som mars 2020, eller tidligere i år. Må ærlig innrømme at håpet om en normal hverdag forsvant nå. La oss være realistiske.. dette kommer ikke til å forsvinne. Det kommer ingen vaksine som kan hjelpe oss ut av lockdown. Så klart det vil fortsette slik som nå. Virus muterer selvom folk vaksinerer seg. SÅ slik vil det fortsette LENGE. 1
Mekkapekka Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Føler verden generelt går feil vei. De rike blir rikere, de fattige fattigere. Forskjellene øker. Verden er overbefolket. Pandemien har i tillegg delt folk i to grupper - vaksinerte og ikke vaksinerte. I den fattige delen av verden er nok sult et større problem enn covid… 4
Elaine Marley Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.
cas12 Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 BellaMargitha skrev (17 timer siden): Vi ble forespeilet at når alle var fullvaksinert ville dette være over. Men her vi igjen med ny delvis lockdown, som jeg forøvrig er enig i- hva annet kan vi egentlig gjøre. Jeg er stålsatt for ytterligere lockdown som mars 2020, eller tidligere i år. Må ærlig innrømme at håpet om en normal hverdag forsvant nå. La oss være realistiske.. dette kommer ikke til å forsvinne. Det kommer ingen vaksine som kan hjelpe oss ut av lockdown. Ja til slutt, kanskje om 3-5 år
Example Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Det er klart den vil det. Samtidig tar det tid, og hvilke skadevirkninger man gir befolkningen varierer. I Norge har man valgt at de yngre skal ta hovedbyrden for tiltak. Utdanning og arbeidsplasser for yngre mennesker ofres i stor grad for helsen til de eldste. Det er ikke det man sier høyt selvfølgelig, men det er slik det gjøres. Det er naturlig også da maktstrukturen er dithen at folk under 18 ikke har stemmerett og de yngre voksne er dårligere på å tåle sine saker og møte opp i valglokalene når det avgjøres. Så vil nok historien også falle en dom over det som skjer, og kanskje man lærer noe av det. Det vitner til at man har lært noe på veien. Samtidig ser vi fremdeles at helsebyråkrater som ikke har gjort jobben sin fortsatt får mye makt i valg av tiltak, og at man til syvende og sist velger å la det gå utover barna (igjen). Det et kanskje riktig å gjøre, men samtidig tror jeg nok man skal være litt forsiktige med å skjevfordele byrden kontra vinning såpass mye som man har gjort.
Justlooking Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Mekkapekka skrev (5 timer siden): Føler verden generelt går feil vei. De rike blir rikere, de fattige fattigere. Forskjellene øker. Verden er overbefolket. Pandemien har i tillegg delt folk i to grupper - vaksinerte og ikke vaksinerte. I den fattige delen av verden er nok sult et større problem enn covid… Helt enig i alt du skriver. Skjønner godt at mange blir deprimert av utsiktene .. Det må komme et vendepunkt om ikke så alt for lenge for å gi et håp om en bedre verden for alle. 1
Capt. Obvious Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Example skrev (43 minutter siden): Det er klart den vil det. Samtidig tar det tid, og hvilke skadevirkninger man gir befolkningen varierer. I Norge har man valgt at de yngre skal ta hovedbyrden for tiltak. Utdanning og arbeidsplasser for yngre mennesker ofres i stor grad for helsen til de eldste. Det er ikke det man sier høyt selvfølgelig, men det er slik det gjøres. Det er naturlig også da maktstrukturen er dithen at folk under 18 ikke har stemmerett og de yngre voksne er dårligere på å tåle sine saker og møte opp i valglokalene når det avgjøres. Så vil nok historien også falle en dom over det som skjer, og kanskje man lærer noe av det. Det vitner til at man har lært noe på veien. Samtidig ser vi fremdeles at helsebyråkrater som ikke har gjort jobben sin fortsatt får mye makt i valg av tiltak, og at man til syvende og sist velger å la det gå utover barna (igjen). Det et kanskje riktig å gjøre, men samtidig tror jeg nok man skal være litt forsiktige med å skjevfordele byrden kontra vinning såpass mye som man har gjort. Er du overrasket over skjevheten i tiltaksbyrden? Det er ikke jeg, for det er jo igjen "dessertgenerasjonen" som sørger for seg og sitt, slik de har gjort i mange andre sammenhenger de siste tiårene. Endret 14. desember 2021 av Capt. Obvious
Example Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Er du overrasket over skjevheten i tiltaksbyrden? Det er ikke jeg, for det er jo igjen "dessertgenerasjonen" som sørger for seg og sitt, slik de har gjort i mange andre sammenhenger de neste tiårene. Ikke spesielt overrasket, nei. Dette er holdninger som går igjen på mange områder, for eksempel pensjon, klima og innvandring. Det "fine" er jo at skjevheten snur på et tidspunkt. Det er ikke sikkert at de som er 40 år om 25 år synes eldreomsorg og sykehjemsplasser er noe som er verdt å bruke masse penger på. De som er 55 i dag, de synes nok det. Dog er de færre og mindre betydelige da. Jeg håper noen påminner dem om at de selv ønsket hjemmeskole for ungene i 2021 når de selv er gangpasienter.
Frøken888 Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Vi har overlevd pesten, spanskesyken, spedalskhet osv. Alle sykdommene forsvant. Det tok noen år, men de er borte. Bare vår generasjon som er bortskjemte og ikke ser at mange andre har opplevd dette før oss. 2
kar90 Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Frøken888 skrev (57 minutter siden): Vi har overlevd pesten, spanskesyken, spedalskhet osv. Alle sykdommene forsvant. Det tok noen år, men de er borte. Bare vår generasjon som er bortskjemte og ikke ser at mange andre har opplevd dette før oss. Verden er annerledes nå. Vi er for mange på jorda, vi reiser for mye, og vi er for sosiale. Det fungerer ikke. Det er jo sikker 50 ganger flere sosiale treff og arrangement i året verden over nå enn det var for 20 år siden. Det bare går ikke an å fortsette dette. Om man skal ha noe som helst håp om å kunne leve som før, må disse sosiale tyranten som skal ha oss fysisk til stedet der det ikke er behov, bekjempes. Det er totalt unødvendig at folk som jobber på kontor skal ha møteplikt på kontorene. Bare ved å innføre permanent hjemmekontor kan vi unngå risikoen for nye pandemier og gjøre det mulig for folk å sosialisere å møtes utenfor jobb heller, som er mye viktigere enn at disse kontordamene som kjeder seg sånn hjemme skal få komplimenter for antrekkene sine. Endret 14. desember 2021 av kar90
hlidskjalf Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Den blir normalt igjen når folk slutter å adlyde. Og det er foreløpig lite som tyder på at det vil skje med det første. Særlig når all berettiget kritikk blir sensurert over en lav sko. 5
Jdz Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 (endret) hlidskjalf skrev (10 minutter siden): Den blir normalt igjen når folk slutter å adlyde. Og det er foreløpig lite som tyder på at det vil skje med det første. Særlig når all berettiget kritikk blir sensurert over en lav sko. Jeg er ikke enig at all kritikk blir sensurert over en lav sko, men ja så lenge alle er villig til å underkaste seg myndighetene vil det nok aldri ta slutt. Det er skremmende sterk oppslutning om tiltakene og selv om de som har innvendinger ikke blir sensurert blir de ofte laterligjort. Jeg sier ikke at vi ikke skal innføre noe som helst tiltak, men etter to år må vi kunne diskutere hva som egentlig er rimelige tiltak. BellaMargitha skrev (19 timer siden): Vi ble forespeilet at når alle var fullvaksinert ville dette være over. Men her vi igjen med ny delvis lockdown, som jeg forøvrig er enig i- hva annet kan vi egentlig gjøre. Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål, men jeg tror alternativet er at vi aksepterer at fremtiden innebærer en fortsatt lav, men høyere risiko enn tidligere for å bli alvorlig syk eller dø av luftveisinfeksjoner. Det er selvfølgelig en skremmende tanke, men for min egen del heller jeg mer mot det enn et liv uten kultur, mulighet til å gå på jobb, åpne sosiale arenaer og mulighet til å reise. Dette er min personlige mening, men jeg erkjenner at vi lever i et demokrati og at flertallet av de folkevalgte til syvende og sist bestemmer. Endret 14. desember 2021 av Jdz 2
Anbefalte innlegg