AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Del Skrevet 13. desember 2021 Vi har nylig fått vedovn. På stua har vi også varmepumpe. Når vi fyrer med ved, skal vi skru av varmepumpa? Ser for meg at det ikke er så bra å skru av og på varmepumpa når det er kaldt ute? Anonymkode: 02fa2...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Del Skrevet 13. desember 2021 Dere kan senke tempraturen på pumpa. Dere vil sikkert ha den på nattestid, så da kan dere bare sette opp igjen tempraturen når dere går i seng. Anonymkode: 79f81...38e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Del Skrevet 13. desember 2021 Ville ikke slått den av, men senket tempraturen. Er iallefall det vi gjør. Anonymkode: 6452e...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville ikke slått den av, men senket tempraturen. Er iallefall det vi gjør. Anonymkode: 6452e...2c9 Til hvor mye/lite? Anonymkode: 02fa2...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Del Skrevet 13. desember 2021 Har ikke varmepumpa termostat så den tar seg av dette på egen hånd? Anonymkode: 54a20...e2a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Del Skrevet 13. desember 2021 Her står den alltid på 21, uansett om vi fyrer eller ikke. Anonymkode: c2b5a...087 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Del Skrevet 13. desember 2021 Så lenge den står på heat så trenger du ikke skru den av. Jeg har min på hele tiden. Jeg ser i appen fra strømselskapet at det koster mer å starte varmepumpa enn det gjør å bare la den gå. Når det blir varmere enn det den står på så er den jo bare på. Den jobber jo ikke. Den bruker minimalt med strøm da. Bare pass på at den ikke står på auto. Da vil den begynne å kjøle ned når temperaturen går over det den er stilt inn på. Anonymkode: 46b86...836 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Del Skrevet 14. desember 2021 Hvis jeg fyrer sånn ,rett etter jobben og utover kvelden så slår jeg varmepumpe av før jeg starter å fyre. Setter den på dagen etter før jeg drar på jobb. Hvis jeg skal fyre i helgen så starter jeg på fredag etter jobb og slår av varmepumpe. Starter VP igjen på mandag morgen før jeg drar på jobb. Sparer mest strøm sånn en å la VP kjøre på mens jeg fyrer. Jeg sjekker og studerer strømforbruk ofte. Anonymkode: fd5e7...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 14. desember 2021 #9 Del Skrevet 14. desember 2021 Sett varmepumpa i "heat" eller tilsvarende, da vil den kun varme. Sett den til en fornuftig minstetemperatur (f.eks 18). Da vil varmepumpa varme slik at det ikke blir under 18 grader. Om du fyrer med ved så det er 26 grader står bare pumpa å venter til det nærmer seg 18 grader før den starter igjen. Dette er den mest fornuftige bruken. En varmepumpe vil også jobbe lettere med en jevn temperatur døgnet rundt, enn om den må varme opp mange grader hver morgen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Del Skrevet 14. desember 2021 Jeg har varmepumpa stående på 21 grader på heat, den bruker vanligvis mellom 1 og 2 kWh i døgnet om jeg fyrer, det er når den starter på natta. Anonymkode: 6d2bf...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Del Skrevet 14. desember 2021 Hva i alle dager, ta av den miljøvennlige, for å fyre med miljøverstingen??! Rare greier alså! Anonymkode: 39d4e...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva i alle dager, ta av den miljøvennlige, for å fyre med miljøverstingen??! Rare greier alså! Anonymkode: 39d4e...823 Med dagens og fremtidens strømpriser hvem bryr seg om miljo. O ja ,vi i Norge som skal redde planeten ja ,hahahha. Brenner alt som kan brenne jeg ... Anonymkode: fd5e7...44d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her står den alltid på 21, uansett om vi fyrer eller ikke. Anonymkode: c2b5a...087 😱 Blir det ikke veldig varmt da? Anonymkode: fad14...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. desember 2021 #14 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har nylig fått vedovn. På stua har vi også varmepumpe. Når vi fyrer med ved, skal vi skru av varmepumpa? Ser for meg at det ikke er så bra å skru av og på varmepumpa når det er kaldt ute? Anonymkode: 02fa2...99e La varmepumpa gå på heat hele tiden. Slår du den må den jobbe mye for å få opp varmen igjen, og det sliter på kompressoren, pluss at det tar noen timer før den avgir varme igjen. Stiller du den på f.eks 19grd, og du fyrer opp i ovnen, går den ned på aktivitet uten å stoppe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 9.55): 😱 Blir det ikke veldig varmt da? Anonymkode: fad14...12b Hvorfor skulle det bli det? Vedfyring tar jo over når det blir varmt nok, da varmer ikke pumpa så mye selv om den står på . Blir ikke dobbelt opp med varme Anonymkode: 438ab...010 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå