AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Er det godt miljø på ind.øk. ? Er det sossete? Eg vurderer å gå denne linja på ntnu, men er ikkje sikker siden eg har arbeiderklassebakgrunn og er redd eg ikkje vil trivast. Eg har sett instagramkontoen til linjeforeninga, og eg er ikkje vant til å ha vere på så mange aktivitetar eller å drikke pga. dårlig råd. Eg er redd eg vil bli sett på som ein weirdo. Anonymkode: a2fae...616
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Om du har veldig arbeiderklassebakgrunn og ikke er interessert i å endre kultur litt kan det bli krasj, de fleste der er fattige studenter også men det er liksom en del av «greia» til Indøk. Indøk miljøet er veldig konkurransepreget i forhold til andre sivinglinjer, men det er også store kull så alle kan finne noen de liker der. Du kommer også fint gjennom studiet uten å være særlig mye med klassen, i Trondheim finnes det veldig mange andre miljø som Samfundet, NTNUI osv. Jeg trivdes ikke så godt i nanoklassen så hang aldri med de, kom meg fortsatt fint igjennom studiet med gode karakterer, og hadde et bra miljø utenom klassen. Anonymkode: 6e2e6...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om du har veldig arbeiderklassebakgrunn og ikke er interessert i å endre kultur litt kan det bli krasj, de fleste der er fattige studenter også men det er liksom en del av «greia» til Indøk. Indøk miljøet er veldig konkurransepreget i forhold til andre sivinglinjer, men det er også store kull så alle kan finne noen de liker der. Du kommer også fint gjennom studiet uten å være særlig mye med klassen, i Trondheim finnes det veldig mange andre miljø som Samfundet, NTNUI osv. Jeg trivdes ikke så godt i nanoklassen så hang aldri med de, kom meg fortsatt fint igjennom studiet med gode karakterer, og hadde et bra miljø utenom klassen. Anonymkode: 6e2e6...ff0 Eg har ikkje akkurat veldig arbeiderklassebakgrunn, det er ikkje slik at folk kan sjå det. Mange trur eg har middelklassebakgrunn basert på kleda eg går med. Men frå barndommen er eg vant til å ikkje ha så god råd til å bli med på ting eller å vere veldig sosial, men eg ønsker sjølvsagt å vere litt sosial og bli med på ting. Anonymkode: a2fae...616
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det godt miljø på ind.øk. ? Er det sossete? Eg vurderer å gå denne linja på ntnu, men er ikkje sikker siden eg har arbeiderklassebakgrunn og er redd eg ikkje vil trivast. Eg har sett instagramkontoen til linjeforeninga, og eg er ikkje vant til å ha vere på så mange aktivitetar eller å drikke pga. dårlig råd. Eg er redd eg vil bli sett på som ein weirdo. Anonymkode: a2fae...616 Du er nok "weirdo" blant den gjengen der med arbeiderklasse bakgrunn. Har du innvandrerbakgrunn i tillegg, så snakker vi outsider delux. De fleste som studerer der - et stort flertall, men ikke alle - er fra øvre middelklasse og oppover og er du ikke blant disse, etnisk-norsk øvre middelklasse og oppover, så skiller du deg "negativt" ut, dessverre. Men sånn er selvsagt, man begynner ikke å studere utviklingsstudier hvis man er rasist, liksom 🤣 Ulike studier tiltrekker ulike segment av befolkningen. Anonymkode: b4106...fc4 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er nok "weirdo" blant den gjengen der med arbeiderklasse bakgrunn. Har du innvandrerbakgrunn i tillegg, så snakker vi outsider delux. De fleste som studerer der - et stort flertall, men ikke alle - er fra øvre middelklasse og oppover og er du ikke blant disse, etnisk-norsk øvre middelklasse og oppover, så skiller du deg "negativt" ut, dessverre. Ja, då skiller eg meg vel ut. Foreldra mine har ikkje høgare utdanning og har dårleg betalte jobbar. Dei er flyktningar frå Midtøsten. Eg er ikkje direkte fattig heller, for eg har oppsparte pengar frå deltidsjobbar. Det er ikkje slik at folk kan sjå på meg at eg har arbeiderklassebakgrunn. Dei kan sjå at eg er utlending, men ikkje at forelda mine har dårleg betalte jobbar. Eg kler meg heilt normalt, har iPhone, merkeklede, god PC, osv. Men eg har mykje lavare terskel enn deg fleste å bruke pengar. Eg planleggar mykje, og bruker ikkje pengar på festing. Men det er jo det sosiale eg er litt redd for. I heimen diskuterer dei på studiet sikkert aksjer og dei neste investeringane på same måte som familien min gjer med kor dei skal handle mat billigast. Eg har gode karakterar, ynskjer å bevege meg opp i sosial klasse, men er redd denne kulturforskjellen kan knuse meg mentalt. Eg er villig til å tilpasse meg, men det er jo ikkje så lett når man både kjem til å bli ny student, flytte til ein framand by og kjenner svært få som også skal dit Eg har ofra russetida og ganske mykje sosiale arrangementer for å jobbe med skole siden eg gjekk på ungdomsskulen. Det viktigaste for meg vidare er å trives på eit studie og komme ut med ein godt betalt jobb. Eg håpar på at eg finn "mine" på studiet, for det har eg ikkje klart no på vgs. Og da spiller det sosiale miljøet ein viktig rolle for meg når eg skal velje. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men sånn er selvsagt, man begynner ikke å studere utviklingsstudier hvis man er rasist, liksom 🤣 Ulike studier tiltrekker ulike segment av befolkningen. Anonymkode: b4106...fc4 Gjeld dette kun for ind.øk. eller alle dei andre siv.ing-linjane også? Fys.Mat, Kyb, E.mil, osv.? Er er fullstendig klar over at dei fleste tilhøyrer øvre middeklasse, men ikkje alle er like sossete sjølv om. Eg har vurdert mange av dei andre siv.ing-linjane også, men klarer ikkje bestemme meg. Eg interesserer meg for mykje, og grunnen til at eg tenker på ind.øk. er pga. eg har høyrt at det er seriøse studentar, i tillegg til at dei har godt omdømme. Ein med min bakgrunn ville nok gått for noko annet ja, og blir nok ikke tiltrekka av ind.øk. Men eg interesserer meg for ting i øvre middelklasse og ynskjer å vere ein del av den - samtidig som eg er fanga i arbeiderklassen pga. foreldra mine sin bakgrunn. Anonymkode: a2fae...616
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, då skiller eg meg vel ut. Foreldra mine har ikkje høgare utdanning og har dårleg betalte jobbar. Dei er flyktningar frå Midtøsten. Eg er ikkje direkte fattig heller, for eg har oppsparte pengar frå deltidsjobbar. Det er ikkje slik at folk kan sjå på meg at eg har arbeiderklassebakgrunn. Dei kan sjå at eg er utlending, men ikkje at forelda mine har dårleg betalte jobbar. Eg kler meg heilt normalt, har iPhone, merkeklede, god PC, osv. Men eg har mykje lavare terskel enn deg fleste å bruke pengar. Eg planleggar mykje, og bruker ikkje pengar på festing. Men det er jo det sosiale eg er litt redd for. I heimen diskuterer dei på studiet sikkert aksjer og dei neste investeringane på same måte som familien min gjer med kor dei skal handle mat billigast. Eg har gode karakterar, ynskjer å bevege meg opp i sosial klasse, men er redd denne kulturforskjellen kan knuse meg mentalt. Eg er villig til å tilpasse meg, men det er jo ikkje så lett når man både kjem til å bli ny student, flytte til ein framand by og kjenner svært få som også skal dit Eg har ofra russetida og ganske mykje sosiale arrangementer for å jobbe med skole siden eg gjekk på ungdomsskulen. Det viktigaste for meg vidare er å trives på eit studie og komme ut med ein godt betalt jobb. Eg håpar på at eg finn "mine" på studiet, for det har eg ikkje klart no på vgs. Og da spiller det sosiale miljøet ein viktig rolle for meg når eg skal velje. Gjeld dette kun for ind.øk. eller alle dei andre siv.ing-linjane også? Fys.Mat, Kyb, E.mil, osv.? Er er fullstendig klar over at dei fleste tilhøyrer øvre middeklasse, men ikkje alle er like sossete sjølv om. Eg har vurdert mange av dei andre siv.ing-linjane også, men klarer ikkje bestemme meg. Eg interesserer meg for mykje, og grunnen til at eg tenker på ind.øk. er pga. eg har høyrt at det er seriøse studentar, i tillegg til at dei har godt omdømme. Ein med min bakgrunn ville nok gått for noko annet ja, og blir nok ikke tiltrekka av ind.øk. Men eg interesserer meg for ting i øvre middelklasse og ynskjer å vere ein del av den - samtidig som eg er fanga i arbeiderklassen pga. foreldra mine sin bakgrunn. Anonymkode: a2fae...616 Se de linkene jeg nettopp postet i "IndØk - overvurdert" tråden. Som sagt, det er dårlige utsikter for din del, hvis du har innvandrerbakgrunn. Det er en grunn til at nordmenn med innvandrer / minoritetsbakgrunn velger helt andre studier til tross for at de er kvalifisert til IndØk og Siv-Ing. Det er lege, tannlege, og jurist / advokat som innvandrere har lyst å bli, fordi dette er sikre jobber som både staten og kommunen gjerne vil ha. Mens Siv-Ing og IndØk og SivØk er alle peilet inn mot privat sektor, og det er der du har mest diskriminering. Anonymkode: b4106...fc4 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eg er villig til å tilpasse meg, men det er jo ikkje så lett når man både kjem til å bli ny student, flytte til ein framand by og kjenner svært få som også skal dit Anonymkode: a2fae...616 Ikke forsøk å bli en annen enn du er. Min bror gikk på indøk og drakk aldri. I stedet fant han 2-3 andre studenter som ikke drikker og ble venner med dem. Om du er den du er og forsøker å få venner så får du det ikke bare bedre med deg selv, du gjør det også mulig for andre som er som deg å finne likesinnede. Mitt inntrykk er at det folk liker best er folk som tør å være seg selv. I fadderuken kommer det til å være en del som stikker seg ut, jeg synes du bør være der for dem. Da får du være deg selv og du hjelper andre med å få være seg selv. Samtidig bør du være innstilt på at indøk har et prestasjonsmiljø. Det går ikke bare på karakter, men også på kropp og andre ting. Ikke alle føler seg hjemme i et miljø hvor alle skal fremstå som perfekte.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Se de linkene jeg nettopp postet i "IndØk - overvurdert" tråden. Som sagt, det er dårlige utsikter for din del, hvis du har innvandrerbakgrunn. Det er en grunn til at nordmenn med innvandrer / minoritetsbakgrunn velger helt andre studier til tross for at de er kvalifisert til IndØk og Siv-Ing. Det er lege, tannlege, og jurist / advokat som innvandrere har lyst å bli, fordi dette er sikre jobber som både staten og kommunen gjerne vil ha. Mens Siv-Ing og IndØk og SivØk er alle peilet inn mot privat sektor, og det er der du har mest diskriminering. Anonymkode: b4106...fc4 Mitt inntrykk er at ingeniørutdanning er veldig populært blant innvandrere. Men mange innvandrere i Oslo foretrekker å studere i Oslo. Så kan de bo med familien og spare penger. Mange av de etnisk norske som drar til Trondhjem gjør det for opplevelsen minst like mye som utdannelsen. Innvandrere er kanskje mer opptatt av utdannelsen og å spare penger fremfor å leve 5 år som student i Trondhjem. Endret 14. desember 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Nimbus2000 skrev (Akkurat nå): Mitt inntrykk er at ingeniørutdanning er veldig populært blant innvandrere. Men mange innvandrere i Oslo foretrekker å studere i Oslo. Så kan de bo med familien og spare penger. Ja, også fant de ut etterpå at innvandrere, selv med mastergrad, ikke er så populært hos norske arbeidsgivere i privat sektor. Altså, det finnes jo selvsagt innvandrere som får jobb i privatsektor som ingeniør, men det er mye selvpåført smerte som er helt unødvendig, og det er grunnen til at innvandrere velger heller jobber som er rettet inn mot statlig- og kommunal sektor. Slik som lege, tannlege og ikke minst jurist og advokat, fordi den statlige sektoren har overhodet ikke lov å diskriminere og har strengere regler på det området. Ikke minst, så kan man bli både egen sjef som fastlege og tannlege. Ja, det samme gjelder advokat. Men hvis du er SivØk eller Siv-Ing, eller Ind-øk, så blir det betydelig verre med innvandrerbakgrunn. En må huske på en ting. Menn som er sjef / ledere i privat sektor, stemmer i stor grad på enten Høyre eller Frp. Disse sjefene er ikke Rødt / SV / AP tilhengere. Derfor så er det helt logisk at disse ledere driver med diskriminering og bestemmer hvem som blir ansatt. Dette er blitt bekreftet av mange kilder. I den statlige og kommunale sektoren, derimot, er bildet annerledes. De som ansetter er i større grad kvinnelige sjefer, som IKKE hater innvandrere og de stemmer på AP / SV og andre partier på venstresiden i mye større grad. Anonymkode: b4106...fc4 6
Gjest Nimbus2000 Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Altså, det finnes jo selvsagt innvandrere som får jobb i privatsektor som ingeniør, men det er mye selvpåført smerte som er helt unødvendig, og det er grunnen til at innvandrere velger heller jobber som er rettet inn mot statlig- og kommunal sektor. Slik som lege, tannlege og ikke minst jurist og advokat, fordi den statlige sektoren har overhodet ikke lov å diskriminere og har strengere regler på det området. Anonymkode: b4106...fc4 Uten at jeg har noen statistikk ville jeg tippe det er flere innvandrere som studerer ingeniør og IT enn juss. Det offentlige er jo også stor arbeidsgiver av ingeniører og folk med IT-kompetanse. Endret 14. desember 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Se de linkene jeg nettopp postet i "IndØk - overvurdert" tråden. Som sagt, det er dårlige utsikter for din del, hvis du har innvandrerbakgrunn. Det er en grunn til at nordmenn med innvandrer / minoritetsbakgrunn velger helt andre studier til tross for at de er kvalifisert til IndØk og Siv-Ing. Det er lege, tannlege, og jurist / advokat som innvandrere har lyst å bli, fordi dette er sikre jobber som både staten og kommunen gjerne vil ha. Mens Siv-Ing og IndØk og SivØk er alle peilet inn mot privat sektor, og det er der du har mest diskriminering. Anonymkode: b4106...fc4 Ja - men det er kkje lege, tannlege eller jurist eg vil bli. Faga interesserer meg ikkje like mye som matematikk, IT og fysikk gjer. Gjeld dette kun ind.øk.? Kva med de andre linjane? Kva med Fys.mat? Eg har inntrykk av at det er fleire som faktisk er interessert i faga som går der sidan det er så teoretisk. Er det like konkurranseprega? Det er jo høgt snitt for å kome inn der. Nimbus2000 skrev (19 minutter siden): Ikke forsøk å bli en annen enn du er. Min bror gikk på indøk og drakk aldri. I stedet fant han 2-3 andre studenter som ikke drikker og ble venner med dem. Om du er den du er og forsøker å få venner så får du det ikke bare bedre med deg selv, du gjør det også mulig for andre som er som deg å finne likesinnede. Mitt inntrykk er at det folk liker best er folk som tør å være seg selv. I fadderuken kommer det til å være en del som stikker seg ut, jeg synes du bør være der for dem. Da får du være deg selv og du hjelper andre med å få være seg selv. Eg har alltid vært slik ja. Eg har blitt meir kjent med dei som heller ikkje passer inn i mainstream-miljøet, og dei er hyggelige folk dei. Men eg har lyst til å vere ein del av noko meir. Ha ein fast vennegjeng der vi koser oss. Eg har ein venn her og der, men ikkje noko gjeng, om du skjønner. Det er litt dumt at min arbeiderklassebakgrunn skal definere kven eg skal vere om fleire år. Nimbus2000 skrev (19 minutter siden): Samtidig bør du være innstilt på at indøk har et prestasjonsmiljø. Det går ikke bare på karakter, men også på kropp og andre ting. Ikke alle føler seg hjemme i et miljø hvor alle skal fremstå som perfekte. Karakterpress taklar eg, det har berre motivert meg i heile vgs. Kroppspress er det jo nesten overalt, det kan ein ikkje unngå, men eg vil ikkje vere ein del av eit miljø der dette er eit stort fokus. Eg passar nok ikkje inn i en stad der alle skal fremstå som perfekte, og eg veit at alt berre eigentleg er ein fasade. Anonymkode: a2fae...616
Gjest Nimbus2000 Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Hvor bor du trådstarter? Om målet er å gå god økonomi kan det kanskje lønne seg å utdanne seg der du bor. Så kan du bo hjemme og spare penger. Tar du i tillegg bachelor så er du 2 år tidligere ute i arbeidslivet. En bachelor i IT er ikke dumt. Mitt inntrykk er at indøk først og fremst er for de som ønsker å jobbe innen finans og konsulentvirksomhet. Er det det du ønsker å jobbe med?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Nimbus2000 skrev (20 minutter siden): Uten at jeg har noen statistikk ville jeg tippe det er flere innvandrere som studerer ingeniør og IT enn juss. Det offentlige er jo også stor arbeidsgiver av ingeniører og folk med IT-kompetanse. Men så ender likevel mange med Siv-Ing bakgrunn arbeidsløse, så lenge de har innvandrerbakgrunn. Nå er det et faktum at det er - for en innvandrer - best å studere til lege / tannlege / sykepleier / lærer og til dels jurist / advokat HVIS man ønsker å UNNGÅ diskriminering i størst mulig grad. https://www.nrk.no/norge/her-diskrimineres-innvandrere-minst-1.13738626 Da er den magiske blandingen (for en innvandrer) å gå for en jobb som tilter hardt mot en blanding av profesjon og tett samspill med den offentlige- og kommunale sektoren. Men velger man en jobb som tilter hardt mot den private sektoren, så får man seg noen meget harde overraskelser hvis man ignorerer all fakta som er blitt lagt frem opp gjennom årene. Anonymkode: b4106...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Herlighet, her var det mange dårlige råd. TS, søk på det du vil og det du interesserer deg for! Hvor mange med innvandrerbakgrunn er det vel ikke som går på siv.ing-studiene på NTNU? MANGE! Du kommer til å finne din vei og retning her i livet, det er jo det som gjør studietida så fin og spennende. Du kommer til å finne din gjeng 😊 Bakgrunnen din er bare et pluss, du har allerede evnen til å se verden fra flere perspektiv 😊 Lykke til på ind.øk! Anonymkode: e08e6...4ba 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Nimbus2000 skrev (19 minutter siden): Hvor bor du trådstarter? Om målet er å gå god økonomi kan det kanskje lønne seg å utdanne seg der du bor. Så kan du bo hjemme og spare penger. Tar du i tillegg bachelor så er du 2 år tidligere ute i arbeidslivet. En bachelor i IT er ikke dumt. Mitt inntrykk er at indøk først og fremst er for de som ønsker å jobbe innen finans og konsulentvirksomhet. Er det det du ønsker å jobbe med? Eg har jobba drithardt for å nesten berre seksare. Skal eg kaste bort karakterane mine for å ta bachelor i IT i min hjemby, som sikkert ikkje eingong har karakterkrav? Eg møter heller ikkje ambisiøse studentar eller det yrende studentlivet i Trondheim. Eg har ikkje dårleg råd, om det var det du trudde. Foreldra mine ynskjer at eg tar høgare utdanning, og sender pengar dersom lånekassa ikkje strekker til. Eg har spart opp pengar frå deltidsjobb og sommarjobb. Eg har økonomien til å studere i ei anna by, men har kulturen frå arbeiderklassen. På vgs er det ikkje særleg merkbart, men eg tenker det vil bli annleis i arbeidslivet eller på studiet. Eg veit ikkje kva eg vil jobbe med. Eg veit heller ikkje heilt kva konsulentvirksomhet går ut på. Men eg tenker ind.øk. er eit godt utgangspunkt sidan det er så bredt. Eg har valt realfag, og er meir kjent med det enn økonomi og leiing. Eg kunne nok trivdast som it-utivkler trur eg, og med ind.øk. går jo dette an også. Men er det slik på dei andre linjane? Vurderte data eller fys.mat også. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men så ender likevel mange med Siv-Ing bakgrunn arbeidsløse, så lenge de har innvandrerbakgrunn. Nå er det et faktum at det er - for en innvandrer - best å studere til lege / tannlege / sykepleier / lærer og til dels jurist / advokat HVIS man ønsker å UNNGÅ diskriminering i størst mulig grad. https://www.nrk.no/norge/her-diskrimineres-innvandrere-minst-1.13738626 Da er den magiske blandingen (for en innvandrer) å gå for en jobb som tilter hardt mot en blanding av profesjon og tett samspill med den offentlige- og kommunale sektoren. Men velger man en jobb som tilter hardt mot den private sektoren, så får man seg noen meget harde overraskelser hvis man ignorerer all fakta som er blitt lagt frem opp gjennom årene. Anonymkode: b4106...fc4 Skjønner det ja, ein stiller dårlegare statistisk sett. Men eg har ambisiøse mål om å tjene masse pengar og starte eigen bedrift eller bli ein leiiar. Det kan ikkje utdanningane du har nemnt gi meg. Eller jo - dei kan - men oddsa er lavare enn for ein utdanning frå ind.øk, definitivt. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herlighet, her var det mange dårlige råd. TS, søk på det du vil og det du interesserer deg for! Hvor mange med innvandrerbakgrunn er det vel ikke som går på siv.ing-studiene på NTNU? MANGE! Du kommer til å finne din vei og retning her i livet, det er jo det som gjør studietida så fin og spennende. Du kommer til å finne din gjeng 😊 Bakgrunnen din er bare et pluss, du har allerede evnen til å se verden fra flere perspektiv 😊 Lykke til på ind.øk! Anonymkode: e08e6...4ba Tusen takk for oppmuntringen! Må innrømme at eg har blitt demotivert av svara eg har fått... Håpar at det blir bra om eg veljer ind.øk, er som sagt endå ikkje sikker. Men det er mest sannsynleg ind.øk. eller ein annan siving. Veit nokon om det er betre på dei andre siv.ing.-linjane? Anonymkode: a2fae...616
Gjest Nimbus2000 Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eg har jobba drithardt for å nesten berre seksare. Skal eg kaste bort karakterane mine for å ta bachelor i IT i min hjemby, som sikkert ikkje eingong har karakterkrav? Eg møter heller ikkje ambisiøse studentar eller det yrende studentlivet i Trondheim. Anonymkode: a2fae...616 Skjønner. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men så ender likevel mange med Siv-Ing bakgrunn arbeidsløse, så lenge de har innvandrerbakgrunn. Nå er det et faktum at det er - for en innvandrer - best å studere til lege / tannlege / sykepleier / lærer og til dels jurist / advokat HVIS man ønsker å UNNGÅ diskriminering i størst mulig grad. https://www.nrk.no/norge/her-diskrimineres-innvandrere-minst-1.13738626 Da er den magiske blandingen (for en innvandrer) å gå for en jobb som tilter hardt mot en blanding av profesjon og tett samspill med den offentlige- og kommunale sektoren. Men velger man en jobb som tilter hardt mot den private sektoren, så får man seg noen meget harde overraskelser hvis man ignorerer all fakta som er blitt lagt frem opp gjennom årene. Anonymkode: b4106...fc4 Trist å lese at diskriminering er omfattende. Men det er jo forskjell på diskriminering av innvandrere. Noen blir diskriminert pga språket og det virker ikke som trådstarter vil være blant dem. Han skriver jo plettfritt nynorsk. I tillegg kan han jobbe i det offentlige som siving. Mange gode jobber i det offentlige. Ikke sikkert dette er jobber trådstarter har lyst på nå. Men kan godt være at det er en 8-4 jobb i staten som blir drømmen når han er ferdigutdannet og spesielt om hun får barn.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Skjønner. Trist å lese at diskriminering er omfattende. Men det er jo forskjell på diskriminering av innvandrere. Noen blir diskriminert pga språket og det virker ikke som trådstarter vil være blant dem. Han skriver jo plettfritt nynorsk. Snart heldags, øver meg berre! 😅 Har bokmål som hovudmål, men trener litt på nynorsken når eg har sjansa. Eg får seksare i norsk hovudmål og sidemål, og både læraren og dei i klassen måper av det fordi at foreldra mine er innvandrare. At eg gjer det berre enn etnisk norske i deira språk. Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): I tillegg kan han jobbe i det offentlige som siving. Mange gode jobber i det offentlige. Ikke sikkert dette er jobber trådstarter har lyst på nå. Men kan godt være at det er en 8-4 jobb i staten som blir drømmen når han er ferdigutdannet og spesielt om hun får barn. Ja, ikkje sant, eg kan jo få meg jobb i det offentlege om eg ikkje trivast i det private. Eg ser berre masse moglegheiter i siv.ing. utdanning. Gjekk du på NTNU, nimbus? Veit du korleis miljøet er på fys.mat, kyb eller datatek? Eg vurderer desse linjane også. Er det "bedre" enn ind.øk. sett i mitt perspektiv? Anonymkode: a2fae...616
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Har selv studert på BI, og jeg kom fra en helt alminnelig familie med helt alminnelig bakgrunn uten masse penger på bok. Folk utenfra får inntrykket av at BI er en skole bestående av kun pappagutter og pappajenter, men seriøst, det var MASSE forskjellige mennesker i klassen. Mennesker fra alle verdens hjørner, folk fra "arbeiderklassen", til folk som skulle overta familiegården. Jeg tviler på at NTNU skiller seg mer ut enn BI. Anonymkode: 80b13...4f7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Trist å lese at diskriminering er omfattende. Men det er jo forskjell på diskriminering av innvandrere. Noen blir diskriminert pga språket og det virker ikke som trådstarter vil være blant dem. Han skriver jo plettfritt nynorsk. I tillegg kan han jobbe i det offentlige som siving. Mange gode jobber i det offentlige. Ikke sikkert dette er jobber trådstarter har lyst på nå. Men kan godt være at det er en 8-4 jobb i staten som blir drømmen når han er ferdigutdannet og spesielt om hun får barn. Helt enig i det, men TS ser ikke ut til å ville jobbe i det offentlige, så derfor må man underbygge det man sier og det gjør jeg alltid med linker, for det er i privat sektor de aller fleste IndØk ønsker å jobbe i. Som du sier, hvis offentlig sektor er målet, så er oddsen plutselig bedre for TS. Men siden TS insisterer på privat sektor, så må man forstå at den mannlige sjefen man skal søke jobb hos - som sikkert har Kong Carl / Queen Sylvi / Stål-Erna som forbilder - ikke akkurat er kjent for å gi rettferdig vurdering ovenfor ikke-hvite søkere. En annen måte man lett kan finne ut om en bedrift diskriminerer, er å se på den etniske sammensetningen blant de ansatte. Hvis bedriften er fullstendig pro-Adolf godkjent (så godt som bare hvite der), så er det ikke noe poeng å sitte og tro at man som Ind-Øker blir den første "Brown Man or Woman" som kommer til å bryte gjennom i den gjengen der. Anonymkode: b4106...fc4 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig i det, men TS ser ikke ut til å ville jobbe i det offentlige, så derfor må man underbygge det man sier og det gjør jeg alltid med linker, for det er i privat sektor de aller fleste IndØk ønsker å jobbe i. I utgangspunktet vil eg ikkje jobbe i det offentlege, men finn eg ut av at det er betre for meg, så gjer eg sjølvsagt det. Det får vere ein plan B. Anonymkode: a2fae...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå