Gå til innhold

Er man virkelig bare smittsom i 5 dager med korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er 5 dager en må i isolasjon ved korona nå, uansett symptomer så lenge en ikke har feber siste 24 timer.

Så da er luftveisinfeksjon også bare relevant å ta hensyn til i fem dager også da, for da er det i hvert fall ikke smittsom korona lenger?

Føles veldig rart at en skal kunne gå rundt med koronasymptomer fritt etter vare fem dager?! 

Anonymkode: d2023...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker for eksempel mtp julefeiring. Ikke særlig kjekt å feire jul med noen, særlig aktuelt nå uvaksinerte barn og unge som feks er på koronasymptomsdag nr. 6, og så da teknisk sett ikke har korona lengre?

Skrevet

Vi har en smittet tenåring i isolasjon akkurat nå, og har lest litt om det. 
Noen vil smitte etter 5 dager, men gjennomsnittlig vil man ikke gjøre det. Jeg så alder var relevant- en 16 åring er like smittsom på dag 5 som en 45 åring er på dag 10. Så slik jeg forstod det er man faktisk tryggere dersom det er et barn/tenåring enn en voksen. 

Vi følger nok retningslinjene, men legger muligens på en dag ekstra tenker jeg. Og tenåringen blir hjemme noen ekstra dager for å komme seg ordentlig. 

Forresten- blir det ikke 7 dager nå- og ikke 5?

Anonymkode: 6098e...867

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Noen vil smitte etter 5 dager, men gjennomsnittlig vil man ikke gjøre det. Jeg så alder var relevant- en 16 åring er like smittsom på dag 5 som en 45 åring er på dag 10. Så slik jeg forstod det er man faktisk tryggere dersom det er et barn/tenåring enn en voksen. 

Vi følger nok retningslinjene, men legger muligens på en dag ekstra tenker jeg. Og tenåringen blir hjemme noen ekstra dager for å komme seg ordentlig. 

Blir det 7? Forstår det på fhi som 5? Er så forvirret!

ts

Skrevet

er nok smittsom mer enn 5 dager. Mange smitter folk ubevisst før de har fått symptomer selv. Enn er gjerne mest smittsom 2-3 dager før symptomer bryter ut + 3 dager etterpå. Det gjelder de fleste virus sykdommer.

Også har man alle de i samfunnet som har corona uten å vite det, da de feks ikke har et eneste symptom. De kan jo fint smitte noen ubevisst i 6-7 dager, da de fleste tester seg kun ved symptomer.

Skrevet

Dette er bare statistikk og sannsynlighet, ikke sort-hvitt. Etter toppen smitter man mindre og mindre. De har valgt en dag som samfunnet tåler, og som ikke er et for stort offer.

Anonymkode: 443c1...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser det er 5 dager en må i isolasjon ved korona nå, uansett symptomer så lenge en ikke har feber siste 24 timer.

Så da er luftveisinfeksjon også bare relevant å ta hensyn til i fem dager også da, for da er det i hvert fall ikke smittsom korona lenger?

Føles veldig rart at en skal kunne gå rundt med koronasymptomer fritt etter vare fem dager?! 

det er kun de som er vaksinert hvis jeg har forstått riktig,de uvaksinerte 10 dager. Men jeg vil vel si at 5 er alt for lite

Anonymkode: 50337...e10

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er litt forvirrende regler nå. Men tror de bare endret reglene for karantene nå sist, og ikke for isolasjon. Så det kan godt hende at det er 5 fortsatt. 

Men husk at dere andre i huset må i karantene om dere ikke har klart å holde helt avstand til tenåringen, og den karantenetiden er 7 dager etter siste kontakt. Altså evnt 7 dager fra hans /hennes siste dag i isolasjon, om dere ikke har holdt virkelig god avstand underveis...

• Opprett ny...