Gå til innhold

Hvor pålitelig er hurtigtestene vi tar hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner to som fikk påvist Corona i dag, og begge to tok hurtigtest hjemme først som viste negativt svar.

Den ene av de hadde fått negativt svar på to hjemmetester, men fikk positiv på pcr test. Hun hadde heller ikke noen symptomer.

Er det testene som ikke er pålitelig, eller er det lett å gjøre feil slik at den slår ut negativt?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par tok 11 negative hurtigtester.. De var feil! Det sier litt! 

• Liker 5
Skrevet

Det er spesielt de med lite eller ingen symptomer som får falske negative hjemmetester, fordi de rett og slett har for liten virusmengde. (Vi må heller ikke glemme faren for brukerfeil ved disse testene). PCR-testene er mer følsomme for mindre mengder virus, men mengde virus sier også noe om hvor smittsom man er. Jeg så en lege i går kommenterte at hvis en hjemmetest viser negativt resultat, er du høyst sannsynlig ikke smittsom de neste 12-16 timene heller.

• Liker 11
Skrevet

En kollega fikk negativ test på morningen, men i løpet av noen timer fikk hun symptomer og pcr-testen hun tok noen timer wtter hurtigtesten var positiv. Morningen etter tok hun ny hurtigtest i påvente av svar på pcr og da var den positiv.. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke. 

Men man må i det minste gjøre dem riktig. Tok første hjemmetest på et av barna mine her om dagen. Så og så langt inn i nesen, det man må gjøre med pinnen oppi væsken etterpå.... 

Jeg mistenker at mange gjør det feil, enten fordi de ikke forstår eller ikke får det til, eller fordi de ikke gidder. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva er vanlige feil å gjøre? Jeg leser bruksanvisningen nøye og det er viktig å ikke komme borti vatten på pinnen med fingrene. Og sette den raskt ned i væsken etter man har hatt den i nesa. Og dryppe ut riktig antall dråper oppe i test delen etterpå. Var ulik mengde dråper som skulle dryppes ut på to ulike tester jeg tok..

Endret av Lilylune
  • Liker 1
Skrevet
Lilylune skrev (18 minutter siden):

Hva er vanlige feil å gjøre? Jeg leser bruksanvisningen nøye og det er viktig å ikke komme borti vatten på pinnen med fingrene. Og sette den raskt ned i væsken etter man har hatt den i nesa. Og dryppe ut riktig antall dråper oppe i test delen etterpå. Var ulik mengde dråper som skulle dryppes ut på to ulike tester jeg tok..

Vanligste feil er å ikke ta pinnen innover (folk tar oppover) eller langt nok, ikke pirke lenge nok i nesen og ikke dyppe pinnen lenge nok i væsken. Men bruksanvisningene varierer litt på de forskjellige testene, jeg har tatt flere varianter og det er viktig å lese dem hver gang. 

• Liker 5
Skrevet
Villemy skrev (12 timer siden):

En kollega fikk negativ test på morningen, men i løpet av noen timer fikk hun symptomer og pcr-testen hun tok noen timer wtter hurtigtesten var positiv. Morningen etter tok hun ny hurtigtest i påvente av svar på pcr og da var den positiv.. 

Det høres ikke så urimelig ut. Hun hadde nok en voldsom produksjon av virus fra den morgenen av, og hadde sikkert testet positivt på hurtigtesten hvis hun hadde tatt den noen timer senere. Den testen er ikke så følsom og krever en viss mengde virus for å slå ut. Får man symptomer har man nok mer virus også. Altså kan testen være grei å ta for dem som er forkjølet e.l for å utelukke korona, selv om ingenting er hundre prosent sikkert er man ihvertfall ganske trygg da. 

• Liker 3
Skrevet
Ab_naturals skrev (35 minutter siden):

Det høres ikke så urimelig ut. Hun hadde nok en voldsom produksjon av virus fra den morgenen av, og hadde sikkert testet positivt på hurtigtesten hvis hun hadde tatt den noen timer senere. Den testen er ikke så følsom og krever en viss mengde virus for å slå ut. Får man symptomer har man nok mer virus også. Altså kan testen være grei å ta for dem som er forkjølet e.l for å utelukke korona, selv om ingenting er hundre prosent sikkert er man ihvertfall ganske trygg da. 

Ja.. 

Sønnen min opplevde forøvrig det samme. Startet morgenen med symptomer, testet negativt litt utpå dagen og så positivt dagen etter. 

• Liker 3
Skrevet
Tough cookie skrev (13 timer siden):

Jeg kjenner to som fikk påvist Corona i dag, og begge to tok hurtigtest hjemme først som viste negativt svar.

Den ene av de hadde fått negativt svar på to hjemmetester, men fikk positiv på pcr test. Hun hadde heller ikke noen symptomer.

Er det testene som ikke er pålitelig, eller er det lett å gjøre feil slik at den slår ut negativt?

I følge Aavitsland er to hurtigtester tatt over to dager mer pålitelig enn en pcr test.. 

Skrevet
LeneXCII skrev (4 timer siden):

I følge Aavitsland er to hurtigtester tatt over to dager mer pålitelig enn en pcr test.. 

Stemmer ikke ved de tilfellene jeg vet om..negativ hurtigtest flere dager på rad. Positiv PCR test etter 3-4 dager. De som har testet har hatt symptomer. 

• Liker 2
Skrevet
Exactlymypoint skrev (18 timer siden):

Et par tok 11 negative hurtigtester.. De var feil! Det sier litt! 

Jeg svarer meg selv : Alle som deltok på et julebord tok hurtigtest hvor alle var negative, nå er alle blitt smittet på julebordet. Så den testen stoler jeg null 0% på. 

• Liker 4
Skrevet
Exactlymypoint skrev (19 minutter siden):

Jeg svarer meg selv : Alle som deltok på et julebord tok hurtigtest hvor alle var negative, nå er alle blitt smittet på julebordet. Så den testen stoler jeg null 0% på. 

Ja, blir jo ikke betrygget av det. Men kan det ha noe med at det er en ny variant og testen ikke slår ut like lett?

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Exactlymypoint said:

Men de testene ble vel tatt før julebordet? Da holder det jo at én test var falskt negativ, og at denne personen smittet de andre.

Skrevet
Judy Grimes skrev (2 timer siden):

Men de testene ble vel tatt før julebordet? Da holder det jo at én test var falskt negativ, og at denne personen smittet de andre.

Nettopp! Poenget med å ta hurtigtest er VEL å finne ut om man har viruset el ikke? Når det da viser feil/falskt resultat så er det helt klart at man ikke kan stole på hurtigtest 

• Liker 1
Skrevet

Tok hurtigtest og pcr-test samtidig. Fikk negativ på hurtigtesten. Tok en til på morgen før jobb for å være sikker(ingen symptomer, men nærkontakt) fortsatt negativ. Får svar på pcr-testen etter jobb. Den er positiv. Takk! 

• Liker 1
Skrevet
Ak90 skrev (1 time siden):

Tok hurtigtest og pcr-test samtidig. Fikk negativ på hurtigtesten. Tok en til på morgen før jobb for å være sikker(ingen symptomer, men nærkontakt) fortsatt negativ. Får svar på pcr-testen etter jobb. Den er positiv. Takk! 

Gikk du på jobb mens du ventet på svar fra pcr test? Det skal du ikke gjøre

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Exactlymypoint said:

Nettopp! Poenget med å ta hurtigtest er VEL å finne ut om man har viruset el ikke? Når det da viser feil/falskt resultat så er det helt klart at man ikke kan stole på hurtigtest 

Nei, hurtigtester er ikke 100 % pålitelig... Det har vel heller aldri blitt påstått? De gir en god indikasjon, men de er ikke like pålitelige som testene som analyseres på laboratorium. Litt på samme måte som at en vaksine ikke er 100 % effektiv, men allikevel beskytter mye mer enn ingen vaksine.

Tror forresten at hovedformålet med hurtigtester er å raskt finne smittede personer i en større gruppe, slik at de kan isoleres og man kan gå i gang med smittesporing tidligere.

• Liker 2
Skrevet
Tough cookie skrev (41 minutter siden):

Gikk du på jobb mens du ventet på svar fra pcr test? Det skal du ikke gjøre

Jo, dersom vi kun er nærkontakter via jobb. Jobber i skole. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått tre positive hurtigtester over en periode på to uker (to positive tatt samme kvelden, en positiv test to uker senere).

PCR-test tatt innen 24 timer senere har vært negativ begge gangene. Jeg er fullvaksinert. 🤷🏼‍♀️

• Opprett ny...