Lill3My Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Samboeren min har kjøpt billetter til oss til Portugal i jula. Har familie der vi ikke har sett på beste tre år. Vi er begge fullvaksinerte og frem til dagens pressemelding var vi innstilt på å reise. Nå får jeg kalde føtter og vil avlyse. Det er tydelig hva som ANBEFALES og jeg vil gjerne følge anbefalingene (merker jo hvor provosert og irritert jeg blir når andre ignorerer anbefalingene). Han er derimot veldig innstilt på å reise. Det er hans familie og jeg skjønner at å holde seg objektiv når en savner familien sin, er veldig vanskelig. (Skal også sies at vi skal vi i en tom leilighet og ikke "tett oppi masse folk".) Er jeg "for regelrytter" og rigid? Hva ville du gjort? Hva om han reiser uansett..? Skal jeg da bli her likevel av prinsipp?
Mooza Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Det er vel mer smitte her enn i Portugal for tiden, så hvis Portugal slipper dere inn, så ser jeg ikke problemet med å dra. Du er antageligvis tryggere der enn her. Det er ikke Portugal som har sykehus som er fulle. 3
Kalevala Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Jeg ville ikke bestilt en reise nå. Men deres reise er allerede bestilt og planlagt. Jeg ville allikevel blitt med på den turen, som åpenbart betyr veldig mye for samboeren og sikkert for familien hans. Selv om det er smittevernmessig riktigst å la være, er forholdet deres og hensynet til samboeren din viktig å ta vare på. Håper dere får en fin tur. 4
Ab_naturals Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Det eneste jeg hadde bekymret meg for var hva om dere blir smittet der nede? Trenger et sted å isolere seg, kan bli dyr hotellregning. Og hva om dere trenger å legges inn på sykehus? Forsikringer? 1
Collan Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 29 minutter siden, Ab_naturals said: Det eneste jeg hadde bekymret meg for var hva om dere blir smittet der nede? Trenger et sted å isolere seg, kan bli dyr hotellregning. Og hva om dere trenger å legges inn på sykehus? Forsikringer? Så lenge de har med EØS-kortet eller hva det nå heter (husker ikke helt i farta) så har norske statsborgere og EU-borgere lik rett til akutt helsebehandling innenfor hele EU/EØS-området. Derimot tror jeg ikke reiseforsikringen dekker kostnader til 10 dagers karantenehotell. Om dere skal reise eller ikke blir et spørsmål om i hvor stor grad dere skal prioritere deres ønske om å se igjen familien versus behovet for å få ned smittenivået i samfunnet, som best gjøres ved å minimere kontakten mellom mennesker.
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Lill3My skrev (1 time siden): Samboeren min har kjøpt billetter til oss til Portugal i jula. Har familie der vi ikke har sett på beste tre år. Vi er begge fullvaksinerte og frem til dagens pressemelding var vi innstilt på å reise. Nå får jeg kalde føtter og vil avlyse. Det er tydelig hva som ANBEFALES og jeg vil gjerne følge anbefalingene (merker jo hvor provosert og irritert jeg blir når andre ignorerer anbefalingene). Han er derimot veldig innstilt på å reise. Det er hans familie og jeg skjønner at å holde seg objektiv når en savner familien sin, er veldig vanskelig. (Skal også sies at vi skal vi i en tom leilighet og ikke "tett oppi masse folk".) Er jeg "for regelrytter" og rigid? Hva ville du gjort? Hva om han reiser uansett..? Skal jeg da bli her likevel av prinsipp? Skal reise selv så hadde reist tvert, mye mindre smitte i Spania og Portugal 1
Zooey Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Det er størst sjansen for at nordmenn tar med seg smitten andre steder, tenker jeg. Test dere før dere reiser og vær forsiktig på reisen dit. Jeg har reist en del mellom Norge og landet jeg jobber i løpet av pandemien og det er alltid på flyplassen/flyet jeg er føler det er mest risiko for smitte. 1
Gjest House Red Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 (endret) . Endret 16. juli 2023 av House Red
Lill3My Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2021 Takk for gode råd Ettersom vi begge er friske og ikke risikogruppen, fullvaksinerte, ikke har vært i karantene under hele tatt under hele pandemien og generelt vært flinke til å følge reglene blir det til at vi drar. (Med mindre spesifikke anbefalinger kommer mot å reise). Skal også bo i en tom leilighet så ikke noe tett oppi mange mennesker. Krysser fingre og tær for at det går fint med reisingen i "disse tider". Takk igjen for gode råd. God jul 1
Anbefalte innlegg