Gå til innhold

Dysleksivennlig skole erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt mistenkes nå å ha kraftig dysleksi. 

Er det noen som har barn med dette, har de blitt fulgt opp bra på skolen? 

Vet om dysleksivennlige skoler, er disse mye bedre enn vanlig skole med oppfølging? 

Håper på svar, hilsen Nordby. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer , så ikke helt det du spør etter, men tenkte å svare ut fra min arbeidsplass.

1. Vi ser at flere elever med sterke lese- og skrivevansker ikke får diagnosen "dysleksi". Det betyr ikke at de ikke sliter med lesing og skriving. Vansker finnes i mange varianter. Husk at barnet har rett på tilpasset opplæring uavhengig av diagnose dersom læringsmål ikke kan oppnås.

2. Jeg har lest meg opp om dysleksivrnnlige skoler. Slik jeg ser det er det ekstremt mye fokus på digitalisering, noe jeg ikke er helt for, særlig i småskolen. Dersom barna får alt opplest fra 1.trinn vil ikke lesingen bedres 

Anonymkode: 18288...c27

• Liker 7
Skrevet

Skolen der en venninne har barn har skolehunder og det fungerer kjempefint for å hjelpe med dysleksi.  Mye 1-1 oppfølging med spesialpedagog og hunder.  

Anonymkode: fb133...f8b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen der en venninne har barn har skolehunder og det fungerer kjempefint for å hjelpe med dysleksi.  Mye 1-1 oppfølging med spesialpedagog og hunder.  

Hvordan kan en hund hjelpe dysleksi?

Anonymkode: b9352...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har stått litt om det i nyheten. Men for mange barn er det lettere å lese for hunder enn for mennesker/voksne.

Anonymkode: 3975b...a97

Skrevet

Dysleksivennlige skoler har forpliktet seg til å sørge for at personalet er kompetente på det som skildrer dysleksi spesielt, men også andre språkvansker. Jeg har deltatt på noen slike kurs som lærer, og erfarte at de var svært nyttige. Det betyr ikke at en skole som ikke har denne sertifiseringen er dårlig, men at det kan være mer tilfeldig og overlatt til den enkelte lærer. Da unngår du lærere som ABc27, som åpenbart tenker noe enkelt rundt tilrettelegging. 

Anonymkode: f3e5a...24f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://gyldenlykke.com/terapihund-tjenester/
Hun her er veldig flink! Hvis du kontakter henne kan du sikkert få enda mer informasjon, hun har bla fortalt om en elev som gikk fra å ikke klare å delta på ting til å kunne delta foran foreldre fra hele trinnet så lenge han fikk ha med seg en hund.❤️

Anonymkode: 3975b...a97

Skrevet

Jeg har ikke kraftig dysleksi. Men har slitt endel. Og det viktige er å øve å skrive mye. Jeg tenker også at det er viktig å ikke peke på alle feilene, men heller lese over å prøve å rette opp et par dager etter man har skrevet noe. Altså rette sin egen skriving. Hvis det settes rød strek på alle feil. Og arket blir veldig rødt, så er det sykt demotiverende. Evnt rette oppgaven flere ganger til det meste er rett, og gi ros for de feilene som oppdages. Iallfall det som haf hjulpet meg mest. Pluss det å skrive mye. 

Blir endel feil her og der. Og feilene blir flere jo lengre tid det går før jeg skriver noe

Anonymkode: 3faf8...f33

• Liker 1
Skrevet

Rapport om opplegget med skolehunder. 
(mange avisartikler, men de fleste bak betalingsmur)

75184174

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Blir spennende å få PPT på banen, hverken de eller bhg fulgte ikke  planen som ble satt da mini hadde problemer med hørsel i bhg. Og nå er det altså dysleksi i tillegg, og tilbake til PPT.. Vi gir det ett års tid og hvis det ikke bedrer seg kontakter vi de dysleksivennlige skolene i området. Dessverre er de i andre kommuner så da må vi flytte. Men håper dette kommer til å gå bra 🤞

Hilsen Nordby. 

Skrevet
*nordby* skrev (På 13.12.2021 den 21.32):

Barnet vårt mistenkes nå å ha kraftig dysleksi. 

Er det noen som har barn med dette, har de blitt fulgt opp bra på skolen? 

Vet om dysleksivennlige skoler, er disse mye bedre enn vanlig skole med oppfølging? 

Håper på svar, hilsen Nordby. 

Jobber som lærer. Elever med dysleksi får opplæring i et program som heter Lingdys, hvor de får lese - og skrivehjelp samt opplesing av tekster og oppgaver om de vil. Vi legger alltid ved muligheten til å lytte til tekster når jobber med lengre tekster. Vi bruker ulike lesestrategier og samarbeidslæring i møte med oppgaver og tekster. Dyslektikere har rett på utvidet tid på prøver, tentamen og eksamen. I tillegg legger vi mest mulig til rette for at dyslektikerne skal få ha mest mulig vurderinger muntlig i muntlige fag. Ellers så opererer vi med mengdetrening i lesing og skriving. Det viktigste er dog at dyslektikerne får god opplæring i hjelpemidlene de har tilgjengelig og lærer seg til å bruke disse aktivt. Dyslektikere må ofte jobbe mer enn elever uten dysleksi for å forstå, derfor er mengdetrening viktig. Det er dessverre ikke en formel eller et hjelpemiddel som gjør at dysleksien blir borte. Barnet må lære seg å leve med utfordringen, og lære seg ulike strategier for hvordan hen skal kunne organisere skolearbeid, samfunnet rundt seg osv. 

Det er viktig å påpeke at selvom en ppt ansatt ikke har gjort en bra nok jobb, så betyr ikke det alle ppt ansatte gjør en dårlig jobb. Det nytter ikke å skjære alle over en kam fordi noen har gjort slett arbeid. Tror ikke du kommer langt med en slik holdning inn i et møte. 

Anonymkode: edd41...4ef

• Liker 1
Skrevet
On 12/13/2021 at 9:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg er lærer , så ikke helt det du spør etter, men tenkte å svare ut fra min arbeidsplass.

1. Vi ser at flere elever med sterke lese- og skrivevansker ikke får diagnosen "dysleksi". Det betyr ikke at de ikke sliter med lesing og skriving. Vansker finnes i mange varianter. Husk at barnet har rett på tilpasset opplæring uavhengig av diagnose dersom læringsmål ikke kan oppnås.

2. Jeg har lest meg opp om dysleksivrnnlige skoler. Slik jeg ser det er det ekstremt mye fokus på digitalisering, noe jeg ikke er helt for, særlig i småskolen. Dersom barna får alt opplest fra 1.trinn vil ikke lesingen bedres 

Her er det viktig med en god balanse. Elever med dysleksi kan forbedre lesingen, om de får riktig hjelp. Lesekurs, med fokus på blant annet stavelsesdeling av ord for å hjelpe med avkoding, er flott. Samtidig er vanskene vedvarende, særlig for skrivingen, og da er det også viktig at de har fått god trening i å bruke hjelpemidler, som letter arbeidet. Det kan sammenlignes med at en som ser dårlig bruker briller.

Anonymkode: 123e4...e96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2021 den 23.07):

Dysleksivennlige skoler har forpliktet seg til å sørge for at personalet er kompetente på det som skildrer dysleksi spesielt, men også andre språkvansker. Jeg har deltatt på noen slike kurs som lærer, og erfarte at de var svært nyttige. Det betyr ikke at en skole som ikke har denne sertifiseringen er dårlig, men at det kan være mer tilfeldig og overlatt til den enkelte lærer. Da unngår du lærere som ABc27, som åpenbart tenker noe enkelt rundt tilrettelegging. 

Anonymkode: f3e5a...24f

Kursene er ikke en del av kravene for å være dysleksivennlig skole. Det er nettopp det jeg ønsket å poengtere. Kriteriene er er ensidig og legger mest vekt på digitale løsninger. Jeg er enig i at digitale løsninger når være en del av tiltakene, men slik det er nå er det for mye vekt på det, etter min mening. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 12.37):

Jobber som lærer. Elever med dysleksi får opplæring i et program som heter Lingdys, hvor de får lese - og skrivehjelp samt opplesing av tekster og oppgaver om de vil. Vi legger alltid ved muligheten til å lytte til tekster når jobber med lengre tekster. Vi bruker ulike lesestrategier og samarbeidslæring i møte med oppgaver og tekster. Dyslektikere har rett på utvidet tid på prøver, tentamen og eksamen. I tillegg legger vi mest mulig til rette for at dyslektikerne skal få ha mest mulig vurderinger muntlig i muntlige fag. Ellers så opererer vi med mengdetrening i lesing og skriving. Det viktigste er dog at dyslektikerne får god opplæring i hjelpemidlene de har tilgjengelig og lærer seg til å bruke disse aktivt. Dyslektikere må ofte jobbe mer enn elever uten dysleksi for å forstå, derfor er mengdetrening viktig. Det er dessverre ikke en formel eller et hjelpemiddel som gjør at dysleksien blir borte. Barnet må lære seg å leve med utfordringen, og lære seg ulike strategier for hvordan hen skal kunne organisere skolearbeid, samfunnet rundt seg osv. 

Det er viktig å påpeke at selvom en ppt ansatt ikke har gjort en bra nok jobb, så betyr ikke det alle ppt ansatte gjør en dårlig jobb. Det nytter ikke å skjære alle over en kam fordi noen har gjort slett arbeid. Tror ikke du kommer langt med en slik holdning inn i et møte. 

Anonymkode: edd41...4ef

Takk for info. Problemet med ppt i bhg var at opplegget som ble laget ikke ble fulgt. Ikke en eneste gang. Har fått unnskyldning for dette, men det har da gått utover vårt barn. Derfor har vi svært dårlig erfaring med ppt. Vi kommer til å be om en annen som følger opp barnet vårt, for da starter vi med blanke ark. 

Skrevet

Jeg vet ikke om det finnes dyseleksi-feelings skoler.

Kan du se etter hjelp utenfra?

Min historie som dyslektiker er at skolen forsokte alt de kunne. Jeg fikk hjelp med en gang jeg startet. ( Jeg har sprokproblemer, tror det henger sammen med min dysleksia).

Barneskolen, ungomsskolen, masse hjelp. Ingenting virket. Jeg ble frustrert. Jeg var " dum".

Gikk til en spesialist. Hun trente meg til a se ord anderledes. Bakfrem. Bil er lib, etc. Vi gikk videre til vanskeligere ord. Dette hjalp meg. Jeg skrev dagbok hvor jeg skrev alle ord bakvendt. Det er nok ikke en mirakelkur, men det hjalp meg.

( Venter pa tilbakemeldinger angaende skrivefeil i dette innlegget...).

Anonymkode: b46c3...1de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...