Gå til innhold

Dysleksivennlig skole erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt mistenkes nå å ha kraftig dysleksi. 

Er det noen som har barn med dette, har de blitt fulgt opp bra på skolen? 

Vet om dysleksivennlige skoler, er disse mye bedre enn vanlig skole med oppfølging? 

Håper på svar, hilsen Nordby. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer , så ikke helt det du spør etter, men tenkte å svare ut fra min arbeidsplass.

1. Vi ser at flere elever med sterke lese- og skrivevansker ikke får diagnosen "dysleksi". Det betyr ikke at de ikke sliter med lesing og skriving. Vansker finnes i mange varianter. Husk at barnet har rett på tilpasset opplæring uavhengig av diagnose dersom læringsmål ikke kan oppnås.

2. Jeg har lest meg opp om dysleksivrnnlige skoler. Slik jeg ser det er det ekstremt mye fokus på digitalisering, noe jeg ikke er helt for, særlig i småskolen. Dersom barna får alt opplest fra 1.trinn vil ikke lesingen bedres 

Anonymkode: 18288...c27

• Liker 7
Skrevet

Skolen der en venninne har barn har skolehunder og det fungerer kjempefint for å hjelpe med dysleksi.  Mye 1-1 oppfølging med spesialpedagog og hunder.  

Anonymkode: fb133...f8b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen der en venninne har barn har skolehunder og det fungerer kjempefint for å hjelpe med dysleksi.  Mye 1-1 oppfølging med spesialpedagog og hunder.  

Hvordan kan en hund hjelpe dysleksi?

Anonymkode: b9352...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har stått litt om det i nyheten. Men for mange barn er det lettere å lese for hunder enn for mennesker/voksne.

Anonymkode: 3975b...a97

Skrevet