J.E Skrevet 14. desember 2021 #41 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Example skrev (14 timer siden): Passer best for arbeidsgiver, ja, ikke for den som havner i karantene. En karantene vil for meg spolere hele julen i grunn. Hele systemet med fritidskarantene er kynisk utnyttelse av enkelte arbeidsgrupper. Dette vil særlig ramme skole- og barnehageansatte samt helsepersonell. Da havner nok en del i en situasjon der en ny karantene utløses før den forrige er ferdig, og man vil gå rundt i konstant i fritidskarantene. Dette handler praksis om at man ikke har folk til å sette inn, så man sender nærkontakter inn i jobb igjen. Personlig har jeg over 100 nærkontakter på jobb, og ser for meg hvordan dette blir. Det kommer til å bli en uutholdelig situasjon for mange dersom dette systemet vedvarer utover vinteren. Dette er utnytting ja og de tenker ikke på lærerne. Og de tenker ikke på familier. Alle har behov for å feire en trygg med familie jul uten smitte etter snart to år med pandemi. Å havne i karantene eller isolasjon ødelegger julen helt men er veldig sannsynlig for de fleste lærere , elever og familie i byene med mest smitte, dersom Omicron er så smittsomt som fryktet. Skolene burde ha hjemmeundervisning nå. Det ville ha fått virket positivt på å få ned smitten. Man rekker å bryte mange smittekjeder på de ukene og TISK kan få nye muligheter til å fungere på nyåret. Endret 14. desember 2021 av J.E 2
laus Skrevet 14. desember 2021 #42 Skrevet 14. desember 2021 Lothlorien- skrev (23 timer siden): Om man havner i karantene, er det ikke bedre om det evt. blir i jula da, så går det ikke utover skole eller jobb? Da skla man jo være hjemme uansett. Skjønner ikke mentaliteten til enkelte. Lothlorien- skrev (22 timer siden): Er det mulig. Om du får karantene i ferien så går det jo ikke utover noe, hverken skole eller jobb, da har du jo uansett ferie. Passer vel best med karantene da enn når det ikke er ferie (unntak for de som ikke bor med familie og barn, som vi bli ensomme i så fall). Nå er det jo ikke akkurat slik at alle har ferie hele jula da.. Jeg jobber på Sfo og jobber da helt frem til og med lillejuleaften, så fra 27-30 desember. Jobber også i skolen og siden vi voksne kan forflytte oss mellom kohorter har jeg nesten 100 nærkontakter hver dag... om jeg skal være realistisk, med det smittepresset vi har her om dagen havner jeg nok i karantene. Og ja jeg bor mutters putters alene og ja det kommer til å bli kjipt. God jul liksom. 2
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #43 Skrevet 14. desember 2021 J.E skrev (4 minutter siden): Dette er utnytting ja og de tenker ikke på lærerne. Og de tenker ikke på familier. Alle har behov for å feire en trygg med familie jul uten smitte. Å havne i karantene eller isolasjon ødelegger julen helt men er veldig sannsynlig for de fleste lærere , elever og familie i byene med mest smitte, dersom Omicron er så smittsomt som fryktet. Skolene burde ha hjemmeundervisning nå. Det ville ha fått virket positivt på å få ned smitten. Man rekker å bryte mange smittekjeder på de ukene og TISK kan få nye muligheter til å fungere på nyåret. SFO må i så fall også stenges. Her har de åpent frem til 23.desember, og på an igjen etter jul allerede den 27. 2
Lana01 Skrevet 14. desember 2021 #44 Skrevet 14. desember 2021 Dette henger jo ikke på greip Det å stenge skoler anser vi som et tiltak som erfaringsmessig kanskje ikke har så stor effekt på smittespredning. Vi har erfaring med at smittetall går opp etter ferie, så det er kanskje ikke det mest effektive vi gjør, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI til VG. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GbM7M/fhi-tror-skolestenging-kan-oeke-smitte Barnet ditt skal ha rimelig mange nærkontakter for å komme i nærheten av de man treffer på skolen. Familie og venner omgås en jo uansett Det beste hadde vært å stenge skolene til over nyttår. 4
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #45 Skrevet 14. desember 2021 laus skrev (3 minutter siden): Nå er det jo ikke akkurat slik at alle har ferie hele jula da.. Jeg jobber på Sfo og jobber da helt frem til og med lillejuleaften, så fra 27-30 desember. Jobber også i skolen og siden vi voksne kan forflytte oss mellom kohorter har jeg nesten 100 nærkontakter hver dag... om jeg skal være realistisk, med det smittepresset vi har her om dagen havner jeg nok i karantene. Og ja jeg bor mutters putters alene og ja det kommer til å bli kjipt. God jul liksom. Er i samme situasjon, og ved en eventuell karantene kommer jeg til å gi blanke f... Har heldigvis en familie som ikke er hysteriske, så er jeg nok velkommen der uansett. Bor så avsideliggende at ingen finner ut av det uansett. En julaften alene er ikke aktuelt. Vi er da for søren fullvaksinerte alle mann og dette er bare så blåst ut av alle proporsjoner! Myndighetene våre er noen maktsyke j*vler..
J.E Skrevet 14. desember 2021 #46 Skrevet 14. desember 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): Dette henger jo ikke på greip Det å stenge skoler anser vi som et tiltak som erfaringsmessig kanskje ikke har så stor effekt på smittespredning. Vi har erfaring med at smittetall går opp etter ferie, så det er kanskje ikke det mest effektive vi gjør, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI til VG. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GbM7M/fhi-tror-skolestenging-kan-oeke-smitte Barnet ditt skal ha rimelig mange nærkontakter for å komme i nærheten av de man treffer på skolen. Familie og venner omgås en jo uansett Det beste hadde vært å stenge skolene til over nyttår. Ja enig. Hva tror de om folket tro? At vi skal gå på denne løgnen om at det blir MER smitte om skolene stenger... Ja da har barna jammen mange nærkontakter på fritiden hvis de har flere da enn på skolen. Jeg kjøper ikke den påstanden der. Særlig ikke etter alt det andre våset FHI kommer med... 7
Sommerkommer Skrevet 14. desember 2021 #47 Skrevet 14. desember 2021 Optimo skrev (31 minutter siden): Med gult nivå regnes vel alle i en klasse som nærkontakter? Ett tilfelle i en førsteklasse sender 20 familier rett i karantene hele jula (kan ikke la små barn være alene). Dette blir gøy. Hvor leser du dette? Jeg leser at barn ikke skal i karantene med mindre de er nærkontakter med hustandsmedlemmer?
Lana01 Skrevet 14. desember 2021 #48 Skrevet 14. desember 2021 J.E skrev (1 minutt siden): Ja enig. Hva tror de om folket tro? At vi skal gå på denne løgnen om at det blir MER smitte om skolene stenger... Ja da har barna jammen mange nærkontakter på fritiden hvis de har flere da enn på skolen. Jeg kjøper ikke den påstanden der. Særlig ikke etter alt det andre våset FHI kommer med... Nei det hjelper ikke på troverdigheten.. De har en tendens til å tilpasse sine opplysninger, eller holde tilbake informasjon ,alt etter som det passer dem,.Nå for å forsvare hvorfor de ikke stenger skolen, og nok engang har mange kommuner gått i mot regjeringen og FHI sine råd 5
mammams Skrevet 14. desember 2021 #49 Skrevet 14. desember 2021 Sommerkommer skrev (4 minutter siden): Hvor leser du dette? Jeg leser at barn ikke skal i karantene med mindre de er nærkontakter med hustandsmedlemmer? Alle nærkontakter, de i skole-/bhg kohorten inkludert lærere må i karantene nå ved påvist smitte hos annet barn i klassen/ gruppa. 2
gjest431 Skrevet 14. desember 2021 #50 Skrevet 14. desember 2021 (endret) . Endret 17. november 2022 av fittesnerk 3
Sommerkommer Skrevet 14. desember 2021 #51 Skrevet 14. desember 2021 mammams skrev (2 timer siden): Alle nærkontakter, de i skole-/bhg kohorten inkludert lærere må i karantene nå ved påvist smitte hos annet barn i klassen/ gruppa. Står lenger nede på samme side at barn er unntatt?
rosemarin Skrevet 15. desember 2021 #52 Skrevet 15. desember 2021 (endret) Sommerkommer skrev (6 timer siden): Står lenger nede på samme side at barn er unntatt? Det står ingenting lenger ned der? Eller om barn? uansety, om det er smitte på Feks en bhg avdeling og alle de voksne må i karantene så kan jo uansett ikke barna være i bhg🤣 edit: ser at det står det på egen link der ja. At det ikke gjelder for barn under 18 år. Men fortatt; de ansatte må jo i karantene, så ikke mulig å drifte feks en bhg avdeling da. Syns det er spesielt, barn hverken testes eller havner i karantene og driver smitten videre.. Endret 15. desember 2021 av rosemarin 1
Sommerkommer Skrevet 15. desember 2021 #53 Skrevet 15. desember 2021 rosemarin skrev (1 time siden): Det står ingenting lenger ned der? Eller om barn? uansety, om det er smitte på Feks en bhg avdeling og alle de voksne må i karantene så kan jo uansett ikke barna være i bhg🤣 edit: ser at det står det på egen link der ja. At det ikke gjelder for barn under 18 år. Men fortatt; de ansatte må jo i karantene, så ikke mulig å drifte feks en bhg avdeling da. Syns det er spesielt, barn hverken testes eller havner i karantene og driver smitten videre.. Nå er det også en egen nyhetssak på dette med at barn er unntatt. Tydelig at folk ikke har lest hva som står
rosemarin Skrevet 15. desember 2021 #54 Skrevet 15. desember 2021 Sommerkommer skrev (28 minutter siden): Nå er det også en egen nyhetssak på dette med at barn er unntatt. Tydelig at folk ikke har lest hva som står Men det er jo ikke så lett å henge med, informasjonen står jo på egne linker og nye regler hele tiden. jeg mener jo fortatt at det er rart og vil skape en del kaos, som sagt, om alle ansatte i barnehagen skal i karantene kan ikke avdelingen driftes. For eksempel
Sommerkommer Skrevet 15. desember 2021 #55 Skrevet 15. desember 2021 rosemarin skrev (7 minutter siden): Men det er jo ikke så lett å henge med, informasjonen står jo på egne linker og nye regler hele tiden. jeg mener jo fortatt at det er rart og vil skape en del kaos, som sagt, om alle ansatte i barnehagen skal i karantene kan ikke avdelingen driftes. For eksempel Men da blir det jo hjemmeskole. Det står jo overalt at det er en mulighet om en ikke har personell. Jeg har ingen innvendinger mot at du syns det er rart. Bare syns det er rart at folk ikke nevner å lese alt som blir lagt ut og ikke bare bruddstykker.jeg syns også det er litt rart at barn ikke må i karantene. Eller enda verre de må jo ikke engang testes.
rosemarin Skrevet 15. desember 2021 #56 Skrevet 15. desember 2021 Sommerkommer skrev (11 timer siden): Men da blir det jo hjemmeskole. Det står jo overalt at det er en mulighet om en ikke har personell. Jeg har ingen innvendinger mot at du syns det er rart. Bare syns det er rart at folk ikke nevner å lese alt som blir lagt ut og ikke bare bruddstykker.jeg syns også det er litt rart at barn ikke må i karantene. Eller enda verre de må jo ikke engang testes. Jeg snakket om barnehage
Anbefalte innlegg