J.E Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 (endret) De burde helt klart ha stengt skolene fra senest fredag denne uken. Kanskje før i kommuner med mye smitte. Det gir ikke mening i at barna skal ta med seg smitten rett inn i julefeiringen og smitte foreldre og besteforeldre. Dessuten er det mange som havner i karantene. En uke fri innen julaften ville gitt en tryggere jul og få ned smitten. Mange foreldre over 45 år som har de litt eldre barna/ ungdommene er prioritert for vaksine men kommer ikke til å rekke den vaksinen før de blir smittet. Å lokke pensjonerte lærere som vikarer i smittekaoset er galskap. Jeg synes synd på lærere som ikke kan beskytte seg mot smitten. Jeg tror barna hadde greid et par dager ekstra med hjemmeskole eller fri, så lenge de sårbare og barna til de med samfunnskritiske jobber hadde fått mulighet til å være på skolen. Endret 14. desember 2021 av J.E 17
Diamant20 Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 Håpløst at gult og rødt nivå kun gjelder fra torsdag av. På vgs er det så enkelt som å gi alle hjemmeundervisning de få dagene det gjelder fra nå av liksom… Merker her i byen at noen skoler er mye flinkere til å tilpasse seg enn andre. 2
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 (endret) J.E skrev (31 minutter siden): De burde helt klart ha stengt skolene fra senest fredag denne uken. Kanskje før i kommuner med mye smitte. Det gir ikke mening i at barna skal ta med seg smitten rett inn i julefeiringen og smitte foreldre og besteforeldre. Dessuten er det mange som havner i karantene. En uke fri innen julaften ville gitt en tryggere jul og få ned smitten. Mange foreldre over 45 år som har de litt eldre barna/ ungdommene er prioritert for vaksine men kommer ikke til å rekke den vaksinen før de blir smittet. Å lokke pensjonerte lærere som vikarer i smittekaoset er galskap. Jeg synes synd på lærere som ikke kan beskytte seg mot smitten. Jeg tror barna hadde greid et par dager ekstra med hjemmeskole eller fri, så lenge de sårbare og de med samfunnskritiske jobber hadde fått mulighet til å være på skolen. Her stenger skolene tirsdag 21.desember. Hva er vitsen med disse to dagene da man uansett bare fjaser med juleting? Selv om jeg er helt imot overreaksjonen det er å innføre disse tiltakene, så kunne man like godt bestemt at skolene stenger fredag den 17. og man slipper dette styret med gult nivå for bare noen dager før jul.. Og karantener rett før jul. Endret 13. desember 2021 av Anonymburker 4
Lothlorien- Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 Example skrev (29 minutter siden): Det hadde vel toppet seg med en påført "fritdskarantene" fra siste skoledag 22. desember i år. Det passer vel myndighetene fint, så karantenetiden må tas ut i ferien. Har man da krav på ny ferie som man har for eksempel ved sykdom i ferien? Er det mulig. Om du får karantene i ferien så går det jo ikke utover noe, hverken skole eller jobb, da har du jo uansett ferie. Passer vel best med karantene da enn når det ikke er ferie (unntak for de som ikke bor med familie og barn, som vi bli ensomme i så fall).
Lothlorien- Skrevet 13. desember 2021 #25 Skrevet 13. desember 2021 Superblomst skrev (39 minutter siden): Det er da normalt å feire jul sammen med venner og/eller familie. Greit for de som bor med familie, ufattelig kjipt for de som bor alene og har gledet seg til jul. Ja, ser den, de som bor alene vil i så fall få det ensomt. Ideelt kunne man skille mellom ulike situasjoner, men ikke enkelt i praksis.
Selena81 Skrevet 13. desember 2021 #26 Skrevet 13. desember 2021 Her er en liten tanke til alle som skriker ut her inne om stengte skoler og tidlig ferie. De fleste har 2 skoledager neste uke(mandag/tirsdag), stort sett bestående av fjas om man kan si det. Har man muligheten så ikke send barna på skolen de 2 siste dagene?Du vet, tenke litt praktisk sjøl?Tror ikke det vil få følger for noen med mindre ungene dine har unormalt mye fravær fra før. Tror kanskje læreren vil bli takknemlig også. Sånn, løst. 7
Sgirl Skrevet 13. desember 2021 #27 Skrevet 13. desember 2021 Er juleferie viktigere enn undervisning?
Gjest MOD Skrevet 13. desember 2021 #28 Skrevet 13. desember 2021 I vår kommune er det hjemmeskole fra onsdag av. Veldig glad for muligheten vi får til å ha færre nærkontakter og smittemuligheter fremover!
Klump Skrevet 13. desember 2021 #29 Skrevet 13. desember 2021 Sgirl skrev (Akkurat nå): Er juleferie viktigere enn undervisning? Unngå smitte i jula er viktigere enn de siste dagene med undervisning på skolen før jul... undervisning kan gjøres på iPaden/digitalt 3
rosemarin Skrevet 13. desember 2021 #30 Skrevet 13. desember 2021 cas12 skrev (57 minutter siden): tror ikke det skulle skje før i Januar hvis jeg ikke forsto helt feil, men skoler som ville gå i gult nivå kunne det Nei de nye tiltakene trer i kraft natt til torsdag 16/12
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #31 Skrevet 13. desember 2021 rosemarin skrev (40 minutter siden): Nei de nye tiltakene trer i kraft natt til torsdag 16/12 Natt til onsdag 15. leste jeg et sted..
Hatsumomo Skrevet 13. desember 2021 #32 Skrevet 13. desember 2021 Amanda28 skrev (3 timer siden): Synes det er meget spesielt at skolene skal være fullt åpne og på gult nivå. Det florerer jo av smitte der!! Et av argumentene for å holde åpent er at man skal verne sårbare barn som ikke har det bra hjemme. Nå vil antageligvis MANGE barn som ikke har det bra hjemme havne i karantene i hjemmet sitt i julen og ikke få mulighet til å være sammen med øvrig familie/besteforeldre og venner..Logisk? Det er også helt LATTERLIG at de presterer å si at pga. mangel på vikarer i skolene, så skal de nå betale pensjonerte lærere godt for å komme inn som vikarer. Hæ?? Er det ikke blant annet de eldre vi først og fremst har jobbet for å skjerme i denne pandemien, og så skal man nå betale de godt for å gå inn i en smittebule? Skjønner ikke logikken og det begynner å nærme seg tragikomisk. Ingen som skjønner logikken av dette er resultatet av at 0-19åringene er de som smittes mest nå, men SKJENKESTOPP skal man på død og liv ha. Det er på ingen måte logisk. 5
Venno Skrevet 13. desember 2021 #33 Skrevet 13. desember 2021 Gult nivå kommer 1 mnd for sent. Voldsomt mas om at undervisningstimer er viktige, (og det er de) men vis meg den skolen som ikke har en stort overvekt av kos PP timeplanen denne og neste uke. Det er ikke sånn at ungene går glipp av noe ved å få juleferie nå... julefilm kan de se hjemme! 5
Kollontaj Skrevet 14. desember 2021 #34 Skrevet 14. desember 2021 Her går ungene tom 22.12, er også tentamen i siste uka, absolutt ikke mye kos og fjas, ser det ut til. Hadde ønsket at fredag ble siste skoledag, ja.
Example Skrevet 14. desember 2021 #35 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Lothlorien- skrev (8 timer siden): Er det mulig. Om du får karantene i ferien så går det jo ikke utover noe, hverken skole eller jobb, da har du jo uansett ferie. Passer vel best med karantene da enn når det ikke er ferie (unntak for de som ikke bor med familie og barn, som vi bli ensomme i så fall). Passer best for arbeidsgiver, ja, ikke for den som havner i karantene. En karantene vil for meg spolere hele julen i grunn. Hele systemet med fritidskarantene er kynisk utnyttelse av enkelte arbeidsgrupper. Dette vil særlig ramme skole- og barnehageansatte samt helsepersonell. Da havner nok en del i en situasjon der en ny karantene utløses før den forrige er ferdig, og man vil gå rundt i konstant i fritidskarantene. Dette handler praksis om at man ikke har folk til å sette inn, så man sender nærkontakter inn i jobb igjen. Personlig har jeg over 100 nærkontakter på jobb, og ser for meg hvordan dette blir. Det kommer til å bli en uutholdelig situasjon for mange dersom dette systemet vedvarer utover vinteren. Endret 14. desember 2021 av Example 7
cas12 Skrevet 14. desember 2021 #36 Skrevet 14. desember 2021 rosemarin skrev (7 timer siden): Nei de nye tiltakene trer i kraft natt til torsdag 16/12 ikke når det gjaldt skolene,men mulig jeg mistforsto
Ella1 Skrevet 14. desember 2021 #37 Skrevet 14. desember 2021 Hatsumomo skrev (6 timer siden): Ingen som skjønner logikken av dette er resultatet av at 0-19åringene er de som smittes mest nå, men SKJENKESTOPP skal man på død og liv ha. Det er på ingen måte logisk. Det er vel for at mange av de som er ute og drikker har skolebarn og dermed kan være smittebærere.
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #38 Skrevet 14. desember 2021 Jeg lurer på om man som ansatt i skolen regnes som øvrige nærkontakter til elevene? Definisjonen er jo å være under to meters avstand fra personen i mer enn 15 minutter. Det er jeg jo aldri sammenhengende med elever eller kolleger, for den saks skyld.
Gjest Optimo Skrevet 14. desember 2021 #39 Skrevet 14. desember 2021 Med gult nivå regnes vel alle i en klasse som nærkontakter? Ett tilfelle i en førsteklasse sender 20 familier rett i karantene hele jula (kan ikke la små barn være alene). Dette blir gøy.
Hvem er dette? Skrevet 14. desember 2021 #40 Skrevet 14. desember 2021 Fjaselina skrev (22 timer siden): Skulle ønske det vart heimeundervisning for dei eldste! Så kunne dei yngste klassene få vere på skulen, med tilstrekkelig mange voksne (henta frå dei trinn som har heimeundervisning). Lærerne som har hjemmeundervisning må jo jobbe de og- med de elevene som har hjemmeundervisning! Prakteksemplar på hvor snevert syn utenforstående har på andres fagfelt. 4
Anbefalte innlegg