Amanda28 Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Synes det er meget spesielt at skolene skal være fullt åpne og på gult nivå. Det florerer jo av smitte der!! Et av argumentene for å holde åpent er at man skal verne sårbare barn som ikke har det bra hjemme. Nå vil antageligvis MANGE barn som ikke har det bra hjemme havne i karantene i hjemmet sitt i julen og ikke få mulighet til å være sammen med øvrig familie/besteforeldre og venner..Logisk? Det er også helt LATTERLIG at de presterer å si at pga. mangel på vikarer i skolene, så skal de nå betale pensjonerte lærere godt for å komme inn som vikarer. Hæ?? Er det ikke blant annet de eldre vi først og fremst har jobbet for å skjerme i denne pandemien, og så skal man nå betale de godt for å gå inn i en smittebule? Skjønner ikke logikken og det begynner å nærme seg tragikomisk. Endret 13. desember 2021 av Amanda28 49
A-hunter Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Når inngangen til enhver problemstilling er at det eneste som står mellom barna og de grusomme foreldrene deres er offentlig sektors fra-vugge-til-grav-omsorg er det nok ikke logikk du bør lete etter først og fremst. 14
Blueberrymuffin Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 (endret) I snitt 10% flere smittet for hver dag siste to ukene der jeg jobber. Er noen klasser med kun 5-8 elever igjen, fordi resten er hjemme i karantene med korona hjemme, og likevell ser vi flere smittet for hver eneste dag. I dag ble også omikron registrert på skolen, så om vi ansatte eller elevene blir smittet fra onsdag av, er det isolasjon på julaften. Synes det er drøyt. Fullstendig kaos på norske skoler, og smitten har vært totalt ute av kontroll de 2 siste ukene der jeg jobber, og vi ser enda en stadig værre trend for hver eneste dag som går (der jeg jobber). Er selv i risikosonen, fortvilet, og redd, men har ikke noe annet valg enn å gå på jobb. Det er vondt, rett og slett. Føler ikke lærere eller elever blir sett, og at regjeringen gir fullstendig F i om vi blir smittet eller syke. Endret 13. desember 2021 av Blueberrymuffin 22
GammelKaktus Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Ja det er et merkelig opplegg nå er det er så mye smitte på skolene at om vi ikke havner i karantene før juleferien så er det et lite mirakel. 6
Mooza Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden): Er selv i risikosonen, fortvilet, og redd, men har ikke noe annet valg enn å gå på jobb. Man har alltid et valg. Du kan få vondt i smerten, eller halsen eller noe. ...og vipps så må du også holde deg hjemme. Hvorfor skal du gidde dette? Det er en uke til juleferie. Jeg hadde sett det som en fordel at alle lærerne bare holdt seg hjemme. Gi fingeren til myndigheter og be dem selv om å troppe opp i smitteklassene. Dette er bare tull det som skjer nå. 18
fru sp Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Amanda28 skrev (16 minutter siden): Synes det er meget spesielt at skolene skal være fullt åpne og på gult nivå. Det florerer jo av smitte der!! Ett av argumentene for å holde åpent er at man skal verne sårbare barn som ikke har det bra hjemme. Nå vil antageligvis MANGE barn som ikke har det bra hjemme havne i karantene i hjemmet sitt julen og ikke få mulighet til å være sammen med øvrig familie/besteforeldre og venner.. Logisk? Det er også helt LATTERLIG at de presterer å si at pga. mangel på vikarer i skolene, så skal de nå betale pensjonerte lærere godt for å komme inn som vikarer. Hæ?? Er det ikke blant annet de eldre vi først og fremst har jobbet for å skjerme i denne pandemien, og så skal man betale de godt for å gå nå inn i en smittebule? Skjønner ikke logikken og det begynner å nærme seg tragikomisk. Godt skrevet og så enig👏🏼👏🏼 5
rosemarin Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Skjønte ikke helt de nye karantenebestemmelsene. Det står at det blir karanteneplikt for husstandamedlemmer, men da vil det si at «øvrige nærkontakter» som feks ansatte og medelever etc fortatt ikke må i karantene? 2
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Hvorfor gjøre dette èn uke før skoleslutt? 4
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 rosemarin skrev (2 minutter siden): Skjønte ikke helt de nye karantenebestemmelsene. Det står at det blir karanteneplikt for husstandamedlemmer, men da vil det si at «øvrige nærkontakter» som feks ansatte og medelever etc fortatt ikke må i karantene? Dette lurer jeg også på. Jobber i skolen og SFO.
rosemarin Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 Anonymburker skrev (18 minutter siden): Dette lurer jeg også på. Jobber i skolen og SFO. fant dette nå. Ser ut som man må i tre dager karantene og slipper ut da med negativ test for å gå på jobb. Men du kan ikke gjøre noe på fritiden før det har gått syv dager og du har negativ test.. komplisert opplegg 2
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 rosemarin skrev (11 minutter siden): fant dette nå. Ser ut som man må i tre dager karantene og slipper ut da med negativ test for å gå på jobb. Men du kan ikke gjøre noe på fritiden før det har gått syv dager og du har negativ test.. komplisert opplegg Blir for sykt, og så tullete å innføre dette siste uka før jul. Mange som vil komme i karantene som følge av det. Som ringevikar er jeg fristet til å si nei til jobb pga dette, men vet at skolen er helt avhengig av meg for at det skal gå rundt. 4
cas12 Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Amanda28 skrev (1 time siden): Synes det er meget spesielt at skolene skal være fullt åpne og på gult nivå. Det florerer jo av smitte der!! Et av argumentene for å holde åpent er at man skal verne sårbare barn som ikke har det bra hjemme. Nå vil antageligvis MANGE barn som ikke har det bra hjemme havne i karantene i hjemmet sitt i julen og ikke få mulighet til å være sammen med øvrig familie/besteforeldre og venner..Logisk? Det er også helt LATTERLIG at de presterer å si at pga. mangel på vikarer i skolene, så skal de nå betale pensjonerte lærere godt for å komme inn som vikarer. Hæ?? Er det ikke blant annet de eldre vi først og fremst har jobbet for å skjerme i denne pandemien, og så skal man nå betale de godt for å gå inn i en smittebule? Skjønner ikke logikken og det begynner å nærme seg tragikomisk. helt tragisk at det ikke skjer noe mer.. og i tillegg tenker jeg at det og stenge helt ned utelivet når det er barn som er mest smittet nå, synes så synd på de i utelivet, cafe, resturant og slike steder, og selvsagt kultur. 7
Lothlorien- Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Om man havner i karantene, er det ikke bedre om det evt. blir i jula da, så går det ikke utover skole eller jobb? Da skla man jo være hjemme uansett. Skjønner ikke mentaliteten til enkelte. Endret 13. desember 2021 av Lothlorien- 7
cas12 Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 Anonymburker skrev (42 minutter siden): Hvorfor gjøre dette èn uke før skoleslutt? tror ikke det skulle skje før i Januar hvis jeg ikke forsto helt feil, men skoler som ville gå i gult nivå kunne det
Superblomst Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 5 minutter siden, Lothlorien- said: Om man havner i karantene, er det ikke bedre om det evt. blir i jula da, så går det ikke utover skole eller jobb? Da skla man jo være hjemme uansett. Skjønner ikke mentaliteten til enkelte. Det er da normalt å feire jul sammen med venner og/eller familie. Greit for de som bor med familie, ufattelig kjipt for de som bor alene og har gledet seg til jul. 14
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Lothlorien- skrev (7 minutter siden): Om man havner i karantene, er det ikke bedre om det evt. blir i jula da, så går det ikke utover skole eller jobb? Da skla man jo være hjemme uansett. Skjønner ikke mentaliteten til enkelte. Jeg bor alene og hvis jeg blir i karantene i jula får jeg ikke reist hjem til familie jeg skal feire med. Men tydelig at mange ikke forstår at ikke alle bor med partner og barn.. Endret 13. desember 2021 av Anonymburker 15
Fjaselina Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 Skulle ønske det vart heimeundervisning for dei eldste! Så kunne dei yngste klassene få vere på skulen, med tilstrekkelig mange voksne (henta frå dei trinn som har heimeundervisning). 9
Example Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 Det hadde vel toppet seg med en påført "fritdskarantene" fra siste skoledag 22. desember i år. Det passer vel myndighetene fint, så karantenetiden må tas ut i ferien. Har man da krav på ny ferie som man har for eksempel ved sykdom i ferien? 3
zemer Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 Example skrev (4 minutter siden): Det hadde vel toppet seg med en påført "fritdskarantene" fra siste skoledag 22. desember i år. Det passer vel myndighetene fint, så karantenetiden må tas ut i ferien. Har man da krav på ny ferie som man har for eksempel ved sykdom i ferien? Sikkert ikke. Mine taes ut nå, jeg har også blitt nærkontakt. Testet neg i dag, ny test på torsdag på jobb enn så lenge.
Anonymburker Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 Example skrev (6 minutter siden): Det hadde vel toppet seg med en påført "fritdskarantene" fra siste skoledag 22. desember i år. Det passer vel myndighetene fint, så karantenetiden må tas ut i ferien. Har man da krav på ny ferie som man har for eksempel ved sykdom i ferien? For å si det sånn; hvis så skjer, kommer jeg til å bryte den karantenen. Jeg skal ikke feire jul alene. 4
Anbefalte innlegg