AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Skal til legen på fredag, tenker at det går mot sykemelding. Burde jeg si i fra til sjefen så snart som mulig om at jeg tror jeg blir sykemeldt eller skal jeg vente til legetimen er over? Hva ville/har du gjort? Anonymkode: db68b...1f8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Hvis jeg var sjef ville jeg satt pris på det slik at jeg kunne planlegge bemanningen, men etter hva jeg leser her inne så er det mange underlige ledere så hvordan din vil reagere er umulig å si. Type, jasså du planlegger sykemeldingene dine, du 🤷♂️ Anonymkode: ee8d9...b34 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal til legen på fredag, tenker at det går mot sykemelding. Burde jeg si i fra til sjefen så snart som mulig om at jeg tror jeg blir sykemeldt eller skal jeg vente til legetimen er over? Hva ville/har du gjort? Anonymkode: db68b...1f8 Gå til arbeidsgiver før du går til legen. Kanskje kan arbeidsgiver tilrettelegge noe for deg slik at du ikke går rett i en 100 % sykmelding. Anonymkode: 5a99b...da7 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Vente til legetimen er over. Anonymkode: 83489...062 5
Eneri Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Er det aktuelt å be legen om en såkalt avventende sykemelding? Den er bare 16 dager, altså tilsvarende arbeidsgiverperioden. Der kan lege og du i samarbeid skrive forslag til tilretteleggingstiltak i denne perioden. Målet er å klare å unngå full sykemelding. Dersom tilrettelegging ikke er mulig/ ikke blir nok og du får vanlig sykemelding etterpå, så teller denne første som arbeidsgiverperioden. Kanskje er det nok til å få deg over kneika. 1
Sommeren2021 Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Hvor enkelt er det å få sykemelding? Har aldri hatt en sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Sommeren2021 skrev (3 minutter siden): Hvor enkelt er det å få sykemelding? Har aldri hatt en sykemelding. Det er ikke vanskelig, men legene gjør den alltid så kort som mulig. Jeg fikk TRE dager da jeg hadde kyssesyken, liksom. Måtte utvide den hver tredje dag. Håper og tror at det bare var den legen det var noe galt med. Anonymkode: 9cbc0...288
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Med de lederne jeg har hatt ville jeg ventet. Anonymkode: c28d6...f25 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Du kan ikke bestille sykemelding fra legen, så her kan du ikke varsle om noe du har ingen garanti for. Det er legen som tar beslutningen, og du må derfor vente på legens beslutning før du gir beskjed til sjefen. Hva skal du gjøre om du ikke blir sykemeldt? Anonymkode: 3912f...f94 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Ville ventet til etter legetimen. Blir lett rart hvis du og legen blir enige om noe annet, og sjefen kan uansett begynne å lure på hvordan arbeidsmotivasjonen eller arbeidsmoralen din er. Anonymkode: c5946...ee4 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Jeg tenker det avhenger om arbeidsplassen kan tilrettelegge eller ikke. Da jeg ble sykemeldt ba jeg først om tilrettelegging fra arbeidsplassen. Både jeg og hr så at på tross av tilrettelegging klarte jeg ikke å få nok timer til 100% jobb. De var ikke overrasket da jeg kom med sykemelding. (Skal sies at dette var svangerskapsrelatert, så kanskje lettere i forhold til tilrettelegging.) Anonymkode: fc50f...060 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Jeg ville snakket med sjefen. Jeg har hatt tilrettelagt arbeid i nesten to uker nå, med noen dager vanlig jobb innimellom, men frykter at jeg er på god vei til å bli utbrent for jeg blir bare verre. Jeg har informert sjefen min om at jeg ikke er noe bedre, at jeg har legetime denne uka og at vi må snakkes etter jeg har vært hos legen. Da vet de at sjansen for sykemelding er der, så det ikke kommer helt bardus på. Anonymkode: 05974...997
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du kan ikke bestille sykemelding fra legen, så her kan du ikke varsle om noe du har ingen garanti for. Det er legen som tar beslutningen, og du må derfor vente på legens beslutning før du gir beskjed til sjefen. Hva skal du gjøre om du ikke blir sykemeldt? Anonymkode: 3912f...f94 Det går an å si til arbeidsgiver at man står i fare for å bli sykemeldt. Man vet ofte selv om det er det man trenger det eller om det er det man ender opp med, kommer jo helt an på hva ts sliter med. Men jeg har vært sykemeldt en gang og da hadde jeg ett par-tre egenmeldingsdager først før legetimen og varslet arbeidsgiver om at jeg skulle til legen så jeg visste ikke hvor langvarig det ble, og da ante jo arbeidsgiver at det ville komme en sykemelding. Det syntes jeg ble en grei måte. Anonymkode: e98b2...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Flaut om du sier det og ikke blir sykemeldt. Anonymkode: fe980...d02
Tulling Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Du kan si at akkurat nå er det litt hardt, og at på fredag skal du se hva legen anbefaler videre for deg. 2
pia mater Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 Sommeren2021 skrev (21 timer siden): Hvor enkelt er det å få sykemelding? Har aldri hatt en sykemelding. Kommer helt an på situasjonen. Jeg får sykmelding i morgen hvis jeg ringer og sier jeg trenger det, men jeg har god dialog med fastlegen min. Hun vet jeg helst vil jobbe, og vet hvilke utfordringer jeg har. Men den dialogen tar litt tid å bygge opp.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Dersom det gjelder svangerskap ville jeg sagt ifra, for å få tilrettelegging. Ellers ville jeg ventet til etter legetimen. Anonymkode: b60a5...de1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Vent til etter legetimen. Sier du fra nå kan legen tenke at du vil sykemelde deg og skal til legen for å få han til å sykemelde. sier du fra etter timen, er det legen som har konkludert med at du trenger sykmelding. Anonymkode: 41f37...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå