Gå til innhold

Mastercard til netthandel, nødvendig og trygt? bruker du det? Hvorfor, hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettshopping i dagens svindel-bølge. Jeg bruker kun kjente og norske nettbutikker. Bruker jeg utenlandske slik som steam, så bruker jeg paypal. Men man er jo aldri helt trygg når det kommer til nettsvindel. Slik jeg forstår det så koster det ingenting å ha mastercard, så lenge man betaler og ikke utsetter. 

Det å utsette en regning er uaktuelt. Det å kjøpe noe uten å ha pengene på konto, er uaktuelt. Så renten og blabla bryr meg midt på ryggen. 

Så, har du mastercard? Er det verdt det for "småbeløp" på nett? Hvordan fungerer dette med regningen og å betale tilbake. Kan det gjøres der og da eller må man vente til regningen kommer en gang i måneden? 

Anonymkode: e868b...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker kredittkort uansett når jeg handler på nett og også ved betaling av reiser og hotell. Bruker også kun kredittkort når jeg er i utlandet. 

Gjør opp regninga hver måned.

Anonymkode: 2108c...ac2

Skrevet

Jeg bruker kredittkort til alt jeg kjøper, både på nett og ellers. Jeg bruker kun kort uten avgifter, men hvor jeg tvert imot får bonus og cashback. 

Jeg betaler regningen på forfallsdato og må dermed aldri betale rente på det jeg bruker.

Anonymkode: b7b9f...d77

Gjest Føsleguri
Skrevet

Hvis nettbutikken ikke bruker Klarna/har gebyr for Klarna bruker jeg Mastercard. I tillegg bruker jeg det til flybilletter og i utlandet.

Det er også greitt å ha et kredittkort i bakhånd hvis jeg mister bankkortet mitt o.l. 

Skrevet (endret)

Har du Alltid eFaktura aktivert hos banken din vil første regning være noe du får digitalt uten at du må betale fakturagebyr for papirfaktura.

Det er i tillegg etter en endring ulovlig å oppgi minste sum på eFakturaen du får, så du kan være sikker på at det er rett sum som du skal betale når eFakturaen dukker opp i nettbanken.

Jeg bruker Mastercard til å handle på nettet, men fysisk i butikker bruker jeg BankAxept VISA-kort. Dette er pga. jeg vet at det er mye billigere for de jeg handler hos å benytte meg av slike debetkort, da de tar mye lavere avgifter for transaksjonen. I tillegg er det trygt for jeg får varene i hånda og har derfor en garanti for at de leverer det jeg skal ha.

i motsetning til kreditt der jeg benytter kreditt nettopp fordi jeg ikke kan være sikker på at de leverer det jeg har bestilt! Jeg kan også blokkere det vanlig VISA debet-kortet mitt for netthandel slik at det føles trygt å bruke. Hvis jeg kjøper noe som jeg ikke får i hånda med en gang, la oss si bestillingsvare som må "lages" hvor det er fare for at bedriften går konkurs, så MÅ du bruke kreditt. Da kan du få erstatning fra din bank for tapet. Dette benyttet mange seg av når f.eks. Garderobemannen gikk konkurs og ikke kunne levere garderobene som folk hadde bestilt.

Jeg mener det handler om mindset. Kan du bruke kreditt ansvarlig så er kredittkort lurt å ha for å handle på nett. Jeg kjøper elektroniske tjenester i utlandet slike som spill, bøker, underholdning osv. Dette bruker jeg kredittkort til.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (3 minutter siden):

Har du Alltid eFaktura aktivert hos banken din vil første regning være noe du får digitalt uten at du må betale fakturagebyr for papirfaktura.

Det er i tillegg etter en endring ulovlig å oppgi minste sum på eFakturaen du får, så du kan være sikker på at det er rett sum som du skal betale når eFakturaen dukker opp i nettbanken.

Jeg bruker Mastercard til å handle på nettet, men fysisk i butikker bruker jeg BankAxept VISA-kort. Dette er pga. jeg vet at det er mye billigere for de jeg handler hos å benytte meg av slike debetkort, da de tar mye lavere avgifter for transaksjonen. I tillegg er det trygt for jeg får varene i hånda og har derfor en garanti for at de leverer det jeg skal ha.

i motsetning til kreditt der jeg benytter kreditt nettopp fordi jeg ikke kan være sikker på at de leverer det jeg har bestilt! Jeg kan også blokkere det vanlig VISA debet-kortet mitt for netthandel slik at det føles trygge å bruke. Hvis jeg kjøper noe som jeg ikke får i hånda med en gang, la oss si bestillingsvare som må "lages" hvor det er fare for at bedriften går konkurs, så MÅ du bruke kreditt. Da kan du få erstatning fra din bank for tapet. Dette benyttet mange seg av når f.eks. Garderobemannen gikk konkurs og ikke kunne levere garderobene som folk hadde bestilt.

Jeg mener det handler om mindset. Kan du bruke kreditt ansvarlig så er kredittkort lurt å ha for å handle på nett. Jeg kjøper elektroniske tjenester i utlandet slike som spill, bøker, underholdning osv. Dette bruker jeg kredittkort til.

takk for info. hva mener du med det?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for info. hva mener du med det?

Før så var bankene så sleip at de kun hadde forhåndsutfylt minstesummen på 300 kr når de ga deg en eFaktura og du måtte manuelt "justere" sånn at du betalte ned alt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...