Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger hjelp med valg av 80 eller 100%,blir gal av å regne på det 😂

Mor tjener 
Far tjener mer enn 6G 

Vi må, pga barnehageplass, ha permisjon/ferie/ubetalt permisjon frem til aug 2023. Mor tar ubetalt perm når dette skjer pga fars lønn er bedre. 

I utbetalt fra Nav vil vi tape 16 465 kr på å velge 80(regnet slik som denne forklarer .https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2004211832933606/?type=3&locale2=nb_NO) Men om vi da velger 100%, og det er her hjernen min ikke klarer å henge med, de ti ukene ekstra mor da må ta ubetalt perm vil jo bli mye mer enn 16 465kr?

Siden det står overalt at det lønner seg med 100% skjønner jeg jo at det må være noe jeg ikke har forstått her? Noen snille sjeler som kan hjelpe meg? 😅

Endret av Molly_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere taper jo 20% hver måned med 80% perm så høres rart ut at det er bare 16,5k igrunn.. 

Anonymkode: fb697...de9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere taper jo 20% hver måned med 80% perm så høres rart ut at det er bare 16,5k igrunn.. 

Men har ikke peiling så burde ikke uttale meg 🤣

• Liker 1
Skrevet

Er det jeg ikke får til å stemme. Forsøkte kalkulatoren på smartepenger også, ca samme tall. Med kun prosentregning vil jeg tape 7500kr per måned, og far enda mer, og det er jo mer enn 16k.

Dæver av dette sjæl 😂

Skrevet

Hvis far tjener over 6G, og arbeidsgiver ikke betaler mellomlegget, og mor ønsker, kan det lønne seg å velge 80%. Ettersom far uansett ikke får utbetalt mer enn 638K. Med 80% får han fortsatt utbetalt inntill 80% av lønnen, selv om det ved 100% hadde oversteget 6G.... Om det ga mening 🙃 Mor taper jo enda litt på det, men betydelig mindre enn hva far taper - og han taper jo uansett - hvis arbeidsgiver ikke betale mellomlegget, that is. 

Anonymkode: 1132b...dac

Skrevet

Vi fant ut av det. Hodet mitt hadde hengt seg oppi tap ved ulønna perm, men jeg skal jo uansett ikke jobbe. Så da blir 100% med 10 uker perm best. Men det er ikke mange tusen vi går i pluss. Men nok til at vi da velger 100 😂

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis far tjener over 6G, og arbeidsgiver ikke betaler mellomlegget, og mor ønsker, kan det lønne seg å velge 80%. Ettersom far uansett ikke får utbetalt mer enn 638K. Med 80% får han fortsatt utbetalt inntill 80% av lønnen, selv om det ved 100% hadde oversteget 6G.... Om det ga mening 🙃 Mor taper jo enda litt på det, men betydelig mindre enn hva far taper - og han taper jo uansett - hvis arbeidsgiver ikke betale mellomlegget, that is. 

Anonymkode: 1132b...dac

Dette er feil. Ved 80% dekningsgrad får man max 80% av 6G

Anonymkode: 8a1e2...e5d

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men har ikke peiling så burde ikke uttale meg 🤣

Det du sa stemmer jo, så bare utal deg du :)

Anonymkode: 1b043...cee

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du sa stemmer jo, så bare utal deg du :)

Anonymkode: 1b043...cee

Hahhaha, viktig å forsikre seg så man ikke får høre det fra frekke AB om man skriver noe feil 🤣

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Molly_ said:

Vi fant ut av det. Hodet mitt hadde hengt seg oppi tap ved ulønna perm, men jeg skal jo uansett ikke jobbe. Så da blir 100% med 10 uker perm best. Men det er ikke mange tusen vi går i pluss. Men nok til at vi da velger 100 😂

Ja det er der man ofte tenker feil :) Man kan ikke trekke fra de 10 ukene med lønn for det er jo uker du ikke ville jobbet uannsett med 80% dekning. Så er total utbetaling mer med 100% så lønner det seg. 

10 uker ulønnet + 49 uker lønnet 100% = x kr

59 uker lønnet 80% = y kr

For de fleste er x større enn y her, i deres tilfelle tydligvis ca. 16k, derfor det "lønner seg" med 100% og ulønnet :) Så må man ta høyde for at man mister noe rett til sykepenger og slikt i ulønnet perm (men kan kanskje unngås ved å ta 2 uker her og der underveis i permen) + må spare opp penger selv osv, om det er verdt det. 

Anonymkode: a029b...238

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...