AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #21 Del Skrevet 15. desember 2021 Hvis du er som meg og foretrekker en mindre bitter stappe så vil jeg anbefale og bruke 1 del gulrot pr 2 deler kålrabi. Mange tenker at til et helt kålrabihode så holder det med et par gulrøtter, men der er jeg uenig. Dersom du koker grønnsakene til de er veldig myke og lette å mose (terningstørrelse i ca. 30-40 min) så vil du også få en søtere stappe enn om grønnsakene er "al dente". Dersom du ikke ønsker eller har tid til å koke grønnsakene lenge så ville jeg supplert med et par skjeer sukker. Salt og pepper tenker jeg er selvsagt, også muskat og smør mener jeg er et must for riktig smak. Hvis du opplever at stappa er tørr i konsistensen ville jeg supplert med litt følte, ikke vann for det tynner ut smaken uten å tilføre noe ekstra smak. Stappa kan bli for fettete så ikke overdriv med meierismør og fløte, men her må man bare smake seg frem til man er fornøyd selv. Også husk at fett, salt og sukker fremhever smak så hvis du opplever at stappa er litt smakløs så prøv å tilføre litt salt/sukker og kjenn om smaken går i riktig retning Anonymkode: 79795...e09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #22 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du ikke ønsker eller har tid til å koke grønnsakene lenge så ville jeg supplert med et par skjeer sukker. Hvorfor ikke bare ha oppi søtpotet da, i stedet for å tilsette masse raffinert sukker?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #23 Del Skrevet 15. desember 2021 Bam skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke bare ha oppi søtpotet da, i stedet for å tilsette masse raffinert sukker?! du kan gjøre akkurat det du vil, jeg forteller bare hva jeg pleier å gjøre. Jeg pleier ikke å spise søtpotet så derfor er det ikke inkludert i min "oppskrift", men du står fritt til å ta egne selvstendige valg som ikke er identiske med mine Anonymkode: 79795...e09 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 15. desember 2021 #24 Del Skrevet 15. desember 2021 Vi gjør det superenkelt. Koker kålrot, setter den en liten stund til damping i ovnen etter den er kokt for å få vekk litt overskuddsvæske. Moser (ikke med stavmixer, det skal være litt tekstur) og tilsetter sæterrømme, salt og pepper. Får like mye skryt hver eneste gang vi serverer det, og folk tror vi har tilsatt mye rart for å få den til å bli så god Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #25 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): du kan gjøre akkurat det du vil, jeg forteller bare hva jeg pleier å gjøre. Jeg pleier ikke å spise søtpotet så derfor er det ikke inkludert i min "oppskrift", men du står fritt til å ta egne selvstendige valg som ikke er identiske med mine Anonymkode: 79795...e09 Høres bare rart ut å skulle gjøre en kålrabistappe så ekstremt søt. Den skal bare balansere ut pinnekjøttet og vossakorven, ikke være en dessert. Det har man riskrem til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 15. desember 2021 #26 Del Skrevet 15. desember 2021 Eg har laga mange dårlege og nokre gode stapper. Skilnaden er stort sett om det er med eller utan sø frå pinnekjøt. Det må berre vere med! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #27 Del Skrevet 15. desember 2021 Bam skrev (1 minutt siden): Høres bare rart ut å skulle gjøre en kålrabistappe så ekstremt søt. Den skal bare balansere ut pinnekjøttet og vossakorven, ikke være en dessert. Det har man riskrem til. Så flott da at vi lever i et land hvor jeg kan tilberede stappa mi sånn som jeg liker den, og du kan gjøre det på ditt vis. Så trenger vi aldri komme til enighet hva gjelder smak på kålrabistappa Anonymkode: 79795...e09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 15. desember 2021 #28 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så flott da at vi lever i et land hvor jeg kan tilberede stappa mi sånn som jeg liker den, og du kan gjøre det på ditt vis. Så trenger vi aldri komme til enighet hva gjelder smak på kålrabistappa Anonymkode: 79795...e09 Hvordan kan du være skråsikker på det? Tenk om du er onkelen eller tanta mi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #29 Del Skrevet 15. desember 2021 Bam skrev (2 timer siden): Jeg mener du lager den feil om du ihjelkoker. Du mister masse smak og næring av det. Nei det syns jeg ikke 😊 Anonymkode: b9701...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 15. desember 2021 #30 Del Skrevet 15. desember 2021 Bam skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke bare ha oppi søtpotet da, i stedet for å tilsette masse raffinert sukker?! Hva spiller det for rolle im man får sukkeret fra potet eller farin? Karbo er karbo 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #31 Del Skrevet 15. desember 2021 Bam skrev (2 timer siden): Høres bare rart ut å skulle gjøre en kålrabistappe så ekstremt søt. Den skal bare balansere ut pinnekjøttet og vossakorven, ikke være en dessert. Det har man riskrem til. Men nå er det jo faktisk bare du som snakker om å gjøre stappa "ekstremt søt" her. De fleste andre vil vel oppfatte et par skjeer sukker i en stor porsjon stappe som å runde av smaken og tilføre sødme, uten at det dermed blir søtt som dessert. Og om man trenger litt ekstra sødme er sukker noe de fleste har lett tilgjengelig i huset, mens søtpotet må planlegges fra starten, kjøpes inn og kokes sammen med resten. Det er dessuten ikke krise å få i seg raffinert sukker. Spesielt ikke på julaften. Anonymkode: 12b34...a3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 15. desember 2021 #32 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå er det jo faktisk bare du som snakker om å gjøre stappa "ekstremt søt" her. De fleste andre vil vel oppfatte et par skjeer sukker i en stor porsjon stappe som å runde av smaken og tilføre sødme, uten at det dermed blir søtt som dessert. Og om man trenger litt ekstra sødme er sukker noe de fleste har lett tilgjengelig i huset, mens søtpotet må planlegges fra starten, kjøpes inn og kokes sammen med resten. Det er dessuten ikke krise å få i seg raffinert sukker. Spesielt ikke på julaften. Anonymkode: 12b34...a3d Det er de samme folkene som lager hjemmelaget tacokrydder/salsa uten salt eller sukker og annonserer det og som etter maten gafler innpå et lass potetgull og smågodt. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #33 Del Skrevet 15. desember 2021 Peonjenta skrev (På 14.12.2021 den 15.29): Gulrøtter tilsettes for å få fin farge. Man trenger ikke mer enn 2-3 gulrøtter til en god kjele. Det smakes ikke. Å, jo. Det smakes og kan ikke sammenlignes med en ren stappe. Anonymkode: 44c3a...619 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 15. desember 2021 #34 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Å, jo. Det smakes og kan ikke sammenlignes med en ren stappe. Anonymkode: 44c3a...619 Enig. Er vestlending, skal ikkje vera gulrot i kålrabistappa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 16. desember 2021 #35 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei det syns jeg ikke 😊 Anonymkode: b9701...ac9 At grønnsakene mister smak og næringsstoffer er ikke noe du kan "synes". Peonjenta skrev (14 timer siden): Hva spiller det for rolle im man får sukkeret fra potet eller farin? Karbo er karbo Fordi det ene er naturlig, det andre er raffinert. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men nå er det jo faktisk bare du som snakker om å gjøre stappa "ekstremt søt" her. De fleste andre vil vel oppfatte et par skjeer sukker i en stor porsjon stappe som å runde av smaken og tilføre sødme, uten at det dermed blir søtt som dessert. Og om man trenger litt ekstra sødme er sukker noe de fleste har lett tilgjengelig i huset, mens søtpotet må planlegges fra starten, kjøpes inn og kokes sammen med resten. Det er dessuten ikke krise å få i seg raffinert sukker. Spesielt ikke på julaften. Anonymkode: 12b34...a3d Jeg har aldri hatt "et par skjeer" sukker i en stor porsjon stoppe. Da måtte den blitt forferdelig søt. Skikkelig vanskelig å planlegge å ta med en søtpotet når man står i grønnsaksdisken. Jeg har ikke sagt det er krise heller. Jeg sier at naturlig søtning er bedre enn raffinert, både på smak og for kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #36 Del Skrevet 16. desember 2021 Bam skrev (4 timer siden): At grønnsakene mister smak og næringsstoffer er ikke noe du kan "synes". Selvsagt kan jeg synes at den ikke mister smak, det er en smak sak 😊 og næringsstoffene blir ikke borte, de bare havner i vannet. Man trenger ikke å koke det i mer vann en at det såvidt går, så er det ikke my som forsvinner 😊 Anonymkode: b9701...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 16. desember 2021 #37 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt kan jeg synes at den ikke mister smak, det er en smak sak 😊 og næringsstoffene blir ikke borte, de bare havner i vannet. Man trenger ikke å koke det i mer vann en at det såvidt går, så er det ikke my som forsvinner 😊 Anonymkode: b9701...ac9 Nei, det er ikke en smakssak. Det er fakta. Det forsvinner like mye uansett hvor mye vann du koker i. Det forsvinner ut med vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. desember 2021 #38 Del Skrevet 16. desember 2021 Bam skrev (5 timer siden): At grønnsakene mister smak og næringsstoffer er ikke noe du kan "synes". Fordi det ene er naturlig, det andre er raffinert. Jeg har aldri hatt "et par skjeer" sukker i en stor porsjon stoppe. Da måtte den blitt forferdelig søt. Skikkelig vanskelig å planlegge å ta med en søtpotet når man står i grønnsaksdisken. Jeg har ikke sagt det er krise heller. Jeg sier at naturlig søtning er bedre enn raffinert, både på smak og for kroppen. Kroppen vet ikke forskjell på raffinert sukker eller en potet. Karbo er karbo. Alle karbohydrater/stivelse er sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bam Skrevet 16. desember 2021 #39 Del Skrevet 16. desember 2021 Peonjenta skrev (6 minutter siden): Kroppen vet ikke forskjell på raffinert sukker eller en potet. Karbo er karbo. Alle karbohydrater/stivelse er sukker. Kroppen kjenner absolutt forskjell på ren og prosessert mat. Hva for en tåpelig ting er det å si? Nei, alt er ikke likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. desember 2021 #40 Del Skrevet 16. desember 2021 Bam skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke en smakssak. Det er fakta. Det forsvinner like mye uansett hvor mye vann du koker i. Det forsvinner ut med vannet. Ikke så lenge du bruker kokevannet til å lage stappen med, vet du! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå