Gå til innhold

Hvordan lage skikkelig god kålrotstappe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i kålrotstappe, og synes de jeg får servert på restauranter og hoteller er utrolig gode. De jeg liker godt er nesten som puré, litt mørke (tilsatt gulrot eller søtpotet?) og litt kremet.

Hvordan kan jeg lage skikkelig god kålrotstappe hjemme? Har du en god oppskrift til meg?

Anonymkode: 577eb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig glad i kålrotstappe, og synes de jeg får servert på restauranter og hoteller er utrolig gode. De jeg liker godt er nesten som puré, litt mørke (tilsatt gulrot eller søtpotet?) og litt kremet.

Hvordan kan jeg lage skikkelig god kålrotstappe hjemme? Har du en god oppskrift til meg?

Kok kålrotbiter. Moses. Tilsett godt med smør og litt matfløte. Kok opp igjen. 

Anonymkode: b8175...f36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 kålrot

2-3 gulerøtter

2 dl fløte

margarin/smør

1/2 ts muskat

2 ts sukker

salt

pepper

pinnekjøttkraft

Del opp grønnsakene og kok i lettsaltet vann til møre.  Sil av og putt i en god klunk margarin 50-100 gr , et par øser pinnekjøttkraft, sukker, fløte og krydder.  Vent med salt.  Mos den så fin du vil ha den med stavmikser og tilsett salt på slutten om det trengs.   Denne blir veldig kremet og så god at jeg kan spise den alene. 

Endret av Peonjenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Potet, gulerot/søtpotet, revet muskat, salt/pepper, dæsj fløte eller dæsj hvit saus, smør og kraft av pinnekjøtt (i så fall hold igjen saltet) om det er til pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag over her. Det eneste jeg vil tilføye er å ha i litt og litt margarin og fløte, i stedet for å tømme alt i kasserollen/bollen. Det er lettere å fikse om den er for tykk, enn om man har brukt for mye væske, og den blir tynn. :-) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrabi, gulrøtter, og et par melne poteter kokes til mørt, stampes med smør og et par rause spiseskjeer seterrømme, noen reale riv med muskatnøtt og ferskkvernet pepper, (ei lita øse pinnekjøttkraft), og smakes så til med fløte og eventuelt (mer) salt/pinnekjøttkraft (hvis stappen fortsatt er for tykk). 

Lager min på slump, så har dessverre ikke oppskrift, men til fire personer bruker jeg et 2/3 med kålrabi, 1/3 med gulrot  + et par melne poteter. 

Både kålrot og gulrot er relativt søt, og rømmen gir det hele en syrlig undertone som jeg synes smaker bra til f.eks. pinnekjøtt som kan være ganske fet i seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (10 timer siden):

Gode forslag over her. Det eneste jeg vil tilføye er å ha i litt og litt margarin og fløte, i stedet for å tømme alt i kasserollen/bollen. Det er lettere å fikse om den er for tykk, enn om man har brukt for mye væske, og den blir tynn. 🙂

Ikke bruk margarin i stappe, det smaker ikke godt.

Anonymkode: f2c16...58a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare salt, pepper og kraft. 

Anonymkode: 621dd...b64

Enig. Bare tull å blande inn gulrøtter og søtpotet. Ødelegger den autentiske smaken.

Anonymkode: 44c3a...619

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg lager jevning av meierismør, litt mel, fløte og kokevann fra kålrabien. Moser kålrabi som jeg rører i og smaker til med salt, pepper og - om nødvendig - ørlite sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Bare tull å blande inn gulrøtter og søtpotet. Ødelegger den autentiske smaken.

Gulerøtter bruker man eventuelt for å få en delikat farge.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gulrøtter tilsettes for å få fin farge.  Man trenger ikke mer enn 2-3 gulrøtter til en god kjele. Det smakes ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Og jeg lager jevning av meierismør, litt mel, fløte og kokevann fra kålrabien. Moser kålrabi som jeg rører i og smaker til med salt, pepper og - om nødvendig - ørlite sukker.

Sukkeret glemte jeg i oppskriften min.  Bruker 2-3 ts til en stor kjele. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bruk margarin i stappe, det smaker ikke godt.

Anonymkode: f2c16...58a

Helt enig. Må være smør. Vet ikke hvordan jeg klarte å skrive margarin. 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (14 timer siden):

Helt enig. Må være smør. Vet ikke hvordan jeg klarte å skrive margarin. 😄

Margarin er djevelens verk. Blir forbanna når jeg sier jeg skal ha smør, så kommer folk med margarin og sier det er smør. Det er som å fylle diesel på en bensinbil og si det er det samme...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihjæl kokt kålrot og gulrot. Mosses med stavmixer til en jevn pure. Dynkes med smør, pinnefett, salt, pepper, muskar og fløte. Kjempe god! 

Fikk en vegetarisk gjest som syntes den var så sinnsykt god at hun bare hadde spist 3 fulle tallerkner av den istedet for vegetar maten vi hadde lagd 😅 ingen av oss hadde hjerte til å fortelle hva som var i den 🙈

Anonymkode: b9701...ac9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ihjæl kokt kålrot og gulrot.

Jeg mener du lager den feil om du ihjelkoker. Du mister masse smak og næring av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...