Gå til innhold

Nevø på 11 ønsker seg én eneste ting til jul, og det er en ting vi ikke vil gi. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tante og onkel til en 11-åring som vi møter noen få ganger i året pga avstand. Når det gjelder julegaver har vi derfor pleid å holde oss til ønskelista, da vi ikke helt vet hva han har og hva han trenger. Ved dyre gaver pleier vi å spleise med en annen tante og onkel. 

I år ønsker nevøen seg kun én ting. Vi har snakket med foreldrene, og de sier også at han er veldig opptatt av denne tingen. 

Det er bare det at denne tingen har vi ikke lyst til å kjøpe. Jeg vil ikke fortelle hva det er, men det er en gjenstand som som koster ca 800 kroner, og den har fått ganske dårlige kritikker på nett pga dårlig kvalitet. Å kjøpe søppel til 800 kroner er lite aktuelt, både for oss og den andre tanten og onkelen som vi ville spleiset med.  

Så hva gjør vi? Gir gavekort så han kan gå og kjøpe det selv? Gi penger så han kan gå og kjøpe det selv? Gi noe helt annet? Barnet er ikke bortskjemt på en usjarmerende måte, det må jeg bare understreke. Han blir veldig glad for gaver, og er et hyggelig barn på alle måter. Vi liker derfor å gi ham ting han ønsker seg. Det er det som gjør det hele så vanskelig. Hva ville DU gjort? 

Anonymkode: d17b1...cc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gitt ham det han ønsker seg❤ 

Anonymkode: 65cfb...47b

• Liker 44
Skrevet

Om jeg forstår det riktig så blir den fort ødelagt?

Da hadde jeg ikke brukt masse penger på det nei. 

Men det blir jo ikke mindre søppel om dere kjøper noe han ikke bruker sånn sett. 

Ønsker han seg ingenting annet? 

Skrevet

Hvis du hadde skrevet HVA han ønsker seg, hadde det vært enklere å komme med andre forslag. 

Han er 11 år, hva liker han? Gaming? Fotball? Pokemon? 

• Liker 10
Skrevet

Tenker at du kan heve deg over det og kjøpe det han ønsker seg. Dårlig kvalitet er ikke alltid relevant for en 11-åring. Min gutt ønsker seg et headset til 350 kr fra Clas til jul liksom. Jeg gidder ikke analysere om det er bra nok, selvfølgelig skal han få det når det er det han ønsker seg.

Anonymkode: a7ba3...4ee

• Liker 21
Skrevet

Skjønner hva du mener, jeg har nevøer som også ønsker seg mye rart som jeg ikke har lyst til å gi.. Jeg velger i stedet å være litt kjedelig tante som gir praktiske gaver, for de får så mye av det de ønsker seg likevel. I år blir det klær på alle sammen.

Anonymkode: 19a51...c3e

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde gitt det han ønsker seg (så lenge det er innenfor budsjett) 🤷‍♀️ Blir tingen ødelagt med en gang så går det jo an å klage på den, men uansett så er jo gaver til mottakeren og behøver ikke nødvendigvis være noe giver hadde kjøpt selv 🤔

Anonymkode: e37ad...9c3

• Liker 15
Skrevet

Hadde gitt det han ønsker

Anonymkode: 8f5c9...d50

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde gitt han det han ønsket seg, og sendt ved kvittering til foreldre, slik at de kan reklamere om den går for fort i stykker (så ville ha kjøpt via nett eller en kjedebutikk) 😊 gleden av å få noe man ønsker seg (når man ikke er bortskjemt) er stor 😃 ville latt han få den gleden og tenkt at dere betalte for glede, ikke en «dårlig ting». Heller betale for noe som gir stor glede, enn noe som varer lenge men ikke blir brukt.

• Liker 15
Skrevet

Gitt at prisen er innafor budsjettet hadde jeg selvsagt gitt ham det han ønsker seg. Er det noe som blir ødelagt kan man klage. Det viktigste for meg når jeg gir gaver er at mottaker blir glad, ikke at gaven er noe jeg personlig mener er fornuftig. 

• Liker 10
Skrevet

hadde helt klart gitt det han ønsket, selvom dere ikke liker den gaven, evt gi han penger, hvis det virkelig er så ille for dere

Anonymkode: 7b378...84b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner hva du mener, jeg har nevøer som også ønsker seg mye rart som jeg ikke har lyst til å gi.. Jeg velger i stedet å være litt kjedelig tante som gir praktiske gaver, for de får så mye av det de ønsker seg likevel. I år blir det klær på alle sammen.

klær du liker da eller? Ikke fine men...praktiske? 

Din type mennesker... 😆

• Liker 5
Skrevet

Når noen ønsker seg noe, så er man ikke så selvopptatt at man må like tingen selv for å kjøpe vel?? 

400 kr er ikke så sinnsykt mye heller. Så klart kjøper dere det gutten ønsker seg. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke noe stress at den blir fort ødelagt, vi har gode ordninger for garanti i Norge, ta vare på emballasje og kvittering og gi ham det han ønsker seg ♥

Anonymkode: f0413...8cd

• Liker 4
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Når noen ønsker seg noe, så er man ikke så selvopptatt at man må like tingen selv for å kjøpe vel?? 

400 kr er ikke så sinnsykt mye heller. Så klart kjøper dere det gutten ønsker seg. 

Tingen koster 800 kroner. Prisen blir ikke halvert selv om vi er to par som kan legge i 400 hver.
Og synes du virkelig at det er selvopptatt at man kvier seg for å kjøpe noe som etter alle solemerker er noe dritt som slutter å fungere etter kort tid? Min virkelighetsoppfatning er i så fall en helt annen enn din. For oss handler det ikke om egoisme i det hele tatt, men derimot om det stikk motsatte: 
1. At barnet kommer til å bli skuffet når denne tingen som han synes er så fin ikke kommer til å innfri forventningene. 
Og
2. Et miljøhensyn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har foreldrene dårlig råd? 

Vi har også mye slekt til ungene, og den ene slektningen gir konsekvent klær. Klær vi ikke trenger, for det har vi råd til å kjøpe selv. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kan glede barna med noe gøyalt i stedet, så kan heller vi foreldre få være kjedelige. Hva er stas med å være kjedelig og praktisk? Er ikke halve kosen med det å være tante å kunne være litt sprø? 

Hvis man absolutt ikke vil gi noe som ungene selv synes er gøy, så gi penger inn på sparekonto!

Anonymkode: 5fcbe...c20

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er tante og onkel til en 11-åring som vi møter noen få ganger i året pga avstand. Når det gjelder julegaver har vi derfor pleid å holde oss til ønskelista, da vi ikke helt vet hva han har og hva han trenger. Ved dyre gaver pleier vi å spleise med en annen tante og onkel. 

I år ønsker nevøen seg kun én ting. Vi har snakket med foreldrene, og de sier også at han er veldig opptatt av denne tingen. 

Det er bare det at denne tingen har vi ikke lyst til å kjøpe. Jeg vil ikke fortelle hva det er, men det er en gjenstand som som koster ca 800 kroner, og den har fått ganske dårlige kritikker på nett pga dårlig kvalitet. Å kjøpe søppel til 800 kroner er lite aktuelt, både for oss og den andre tanten og onkelen som vi ville spleiset med.  

Så hva gjør vi? Gir gavekort så han kan gå og kjøpe det selv? Gi penger så han kan gå og kjøpe det selv? Gi noe helt annet? Barnet er ikke bortskjemt på en usjarmerende måte, det må jeg bare understreke. Han blir veldig glad for gaver, og er et hyggelig barn på alle måter. Vi liker derfor å gi ham ting han ønsker seg. Det er det som gjør det hele så vanskelig. Hva ville DU gjort? 

Best å ikke fortelle hva det er ifall han er på KG og kjenner seg igjen...

Anonymkode: 5c4cf...fd7

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tingen koster 800 kroner. Prisen blir ikke halvert selv om vi er to par som kan legge i 400 hver.
Og synes du virkelig at det er selvopptatt at man kvier seg for å kjøpe noe som etter alle solemerker er noe dritt som slutter å fungere etter kort tid? Min virkelighetsoppfatning er i så fall en helt annen enn din. For oss handler det ikke om egoisme i det hele tatt, men derimot om det stikk motsatte: 
1. At barnet kommer til å bli skuffet når denne tingen som han synes er så fin ikke kommer til å innfri forventningene. 
Og
2. Et miljøhensyn.

Da gir dere penger så kan han kjøpe det selv. Hvilket miljøhensyn mener du at dere tar ved å kjøpe noe han ikke ønsker seg??

Anonymkode: 5fcbe...c20

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og
2. Et miljøhensyn.

Det er jo helt umulig å tro på deg når du ikke sier hva tingen er! 

Dere har jo tatt det opp med foreldrene, og de ba dere ikke la være å kjøpe det. Jo, jeg syns det er selvopptatt å kjøpe gaver ut fra hva en selv mener om ting, fremfor å ta andres ønsker på alvor. 

• Liker 4
Skrevet

Noen er på flaska!

Anonymkode: 746b4...1c1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...