Gå til innhold

Noen som har peiling på Nordnet og indeksfond?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (På 16.12.2021 den 13.02):

Jeg er ikke en ekspert. Men du har rett i at det er ekstra risiko i syntetiske fond - som jeg har forsøkt å formidle. Det er ikke sånn at du skal holde deg helt unna syntetiske fond, men om det kommer en krise så er det risiko for at motparten din ikke overholder sine forpliktelser kan du miste 100% av investeringen din om 100% av investeringen er i syntetiske fond... Har du diversifisert bort risikoen med å holde få syntetiske fond eller er villig til å akseptere motpartsrisiko så er det noe du har bestemt selv og aksepterer. Jeg ville personlig ikke gjort dette i stor stil siden 100% tap er mye for meg. Husker du Lehman Brothers konkursen? https://no.wikipedia.org/wiki/Lehman_Brothers f.eks. "Storebrand Livsforsikring bokførte et tap 15. september 2008 på 72 millioner kroner som følge av konkursen." Nå er det mye strengere reguleringer for investeringsbanker her i EU, så det er tryggere.

Egentlig ville jeg ikke anbefalt å investere i de land-fondene da det viser seg at passiv investering fungerer litt dårligere i små markeder/land hvor erfaringen til forvalter faktisk kan slå indeksen. Dette pga. man kan "ringe en venn" i firmaene og høre hvordan det "står til" og gjøre justeringer i fondsbeholdningen i mye større grad enn å ringe inn til f.eks. Apple. *host* garantert ikke "inside trading" dette her. Likevel er det marginalt, og hvis kostnadene for forvaltning er høy så er det like langt. Det som også blir et problem er at det er alt for små markeder, jeg ville heller ha kjøpt en liten egen andel for hele norden i ett, evt. spredd rundt på de fire og så rebalansert selv og gjort det til en liten post av mine investeringer for å minimere risiko. Jeg har dog. forståelse på at det kan føles trygt her i norden :) men NOK er en liten oljetung valuta, og hvem vet kanskje Norge er taper-landet om noen år og vi ligger langt under velstanden til våre naboer?

Jeg har ett spørsmål igjen. Jeg har nå byttet ut alle Nordnet fondene med andre fond bortsett fra Teknologi fondet. Jeg har sett på to alternativer og hva synes du om disse to:

- Franklin Technology A Acc USD

- BGF World Technology A2

Dette er vel fysiske fond, men som låner ut verdierpapirer. Jeg har forstått ut ifra dine tidligere innlegg, at de har maks 10 % som de kan låne ut. Har du andre anbefalinger for aktive teknologi fond?

Anonymkode: 1d31b...b5b

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ett spørsmål igjen. Jeg har nå byttet ut alle Nordnet fondene med andre fond bortsett fra Teknologi fondet. Jeg har sett på to alternativer og hva synes du om disse to:

- Franklin Technology A Acc USD

- BGF World Technology A2

Dette er vel fysiske fond, men som låner ut verdierpapirer. Jeg har forstått ut ifra dine tidligere innlegg, at de har maks 10 % som de kan låne ut. Har du andre anbefalinger for aktive teknologi fond?

Maks 10% er byttekontrakt/derivater hvis de følger UCITS-reguleringen, som de fleste fond småsparere har i Europa benytter. De har flere slike krav for å minimere tapsrisikoen.

Om fondet aktivt låner ut aksjene til shortere det er en helt annen ting, det er typisk noe de gjør for å få seg ekstra inntekt. Inntekten er ganske liten i forhold til ordinær avkastning, og som regel er det kun når du ikke er eieren av aksjen selv at det blir lånt ut til shortere. Du har ingen risiko relatert til det å låne ut aksjene siden du har rett på å få de tilbake - det er et veddemål noen har gjort om at aksjen skal ned i verdi. Banken som betaler hvis de som vedder vinner veddemålet, men du er potensielt med på å ta ned verdien på dine egne aksjer.

I utgangspunktet så har jeg ikke så stor tro på aktive teknologifond / temafond. Det er mange som sverger til sitt, men det er vanskelig å vite hvordan det vil utvikle seg... Jeg vet mange gikk for veldig dyre fond som TIN Ny Teknik / ARK Innovation og det har ikke gått så veldig bra for dem nå i lengden.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (15 timer siden):

Kron Indeks Global er ikke et syntetisk fond, det kan du se fra prospektet til fondet. Et globalt indeksfond er stort sett det samme siden det følger samme "verdensindeks" +/- noen ESG-kriterier og litt forskjellig valg av firma fra de. Jeg vil si at det fondet er det viktigste å ha, da får du eksponering mot USA og Europa. Men, du har stort sett store firmaer og som sagt ikke hele verden. Hvis du vil ha hele verden må du også kjøpe et fond for små firma / small cap fond, dette fondet er typisk dyrt å ha siden det må rebalansere mellom mange firma ofte og gjør handler mye oftere...

Jeg "maser" litt igjen, jeg :)

Nå lastet jeg ned Kron-appen og valgte "Fondsparing" og deretter "Indeksfond". Men det ser ut til at man ikke får valgt "Kron Indeks Global" fra appen?

Jeg trodde først den som het kun "Indeks" i var dette fondet (se skjermbilde), men da jeg så på "Kron Indeks Global" i nettleseren nå, ser jeg at tallverdiene ser annerledes ut. Tenker jeg uansett ringer Kron på mandag, men ble litt ivrig her jeg satt, hehe. Men kanskje det er best å gjøre kjøpene i nettleseren fremfor appen.

Akkurat som på Nordnet, ser det ut til at man kan velge 3 fondpakker. Jeg tenker å i hvert fall velge "Indeks", og kanskje "Teknologi" og "Krons utvalgte" i tillegg. Om noen har noen andre tips her, tar jeg imot det med stor takknemlighet :)  Syntes bl.a. "Som oljefondet" også virker interessant.

Som nevnt jeg ikke ikke særlig god på dette, så jeg må nok lene meg en del på andre eksperters anbefalinger.

PS! For de som er interesserte, fant jeg et fint klipp fra podcasten "Dine penger – Pengerådet" der de snakker om forskjellen på syntetisk og fysisk fond. Og også de heller mer mot fysiske fond:
https://norske-podcaster.com/podcast/pengeradet-med-hallgeir-kvadsheim/hva-er-forskjellen-pa-fysiske-og-syntetiske-fond

TS

IMG_8480.PNG

Anonymkode: d1ffd...200

Skrevet

Om jeg forsto gutta fra Pengerådet rett, virket det ikke som man mister alle sine penger dersom f.eks. J.P. Morgan skulle gå konkurs, men heller en liten del fra dagen de går konkurs?

Men som de også sier, så kan man like gjerne kjøpe fysiske fond dersom prisen (og innholdet) er tilnærmet lik. Og for meg som ikke er ute etter noen spesifikke fond, men heller å spre jevnt og trutt noen år fremover, virker det som at fysiske fond er tingen :) 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om jeg forsto gutta fra Pengerådet rett, virket det ikke som man mister alle sine penger dersom f.eks. J.P. Morgan skulle gå konkurs, men heller en liten del fra dagen de går konkurs?

Men som de også sier, så kan man like gjerne kjøpe fysiske fond dersom prisen (og innholdet) er tilnærmet lik. Og for meg som ikke er ute etter noen spesifikke fond, men heller å spre jevnt og trutt noen år fremover, virker det som at fysiske fond er tingen :)

TS

Om du leser faktaarket til Nordnet fondene, så står det tydelig at du kan tape deler eller hele investeringen. I denne podkasten tar Hallgeir endel forbehold om at han ikke vet hva som er avtalt.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Du mister alle pengene dine når de går konkurs, for det er de som eier aksjene dine. Jeg har liten tro på at du får ut så mye fra konkursboet og jeg tror alle de inkludert Oljefondet som hadde penger stående i Lehman Brothers bokførte det hele som tap den gangen. Det har de råd til, men som privatperson så svir det ekstra.

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du leser faktaarket til Nordnet fondene, så står det tydelig at du kan tape deler eller hele investeringen. I denne podkasten tar Hallgeir endel forbehold om at han ikke vet hva som er avtalt.

Ja, du er inne på det, du kan miste hele investeringen. Risikoen du tar er altså enorm...

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (13 minutter siden):

Du mister alle pengene dine når de går konkurs, for det er de som eier aksjene dine. Jeg har liten tro på at du får ut så mye fra konkursboet og jeg tror alle de inkludert Oljefondet som hadde penger stående i Lehman Brothers bokførte det hele som tap den gangen. Det har de råd til, men som privatperson så svir det ekstra.

Ja, du er inne på det, du kan miste hele investeringen. Risikoen du tar er altså enorm...

Jeg leser her at Nordnet skriver at det er de som eier aksjene og ikke motparten:

Sitat

Ved bruk av syntetisk replikering er det naturlig å stille spørsmål om en potensiell motpartsrisiko. Her er det viktig å understreke at våre nye indeksfond, på lik linje med et fysisk replikert fond, eier underliggende eierandeler tilsvarende fondets verdi. Forskjellen er at fondene våre stiller aktivaene som sikkerhet i en swap-avtale med det formål å replikere avkastningen til den gitte indeksen. Fondets underliggende aktivaer er plassert på en adskilt konto i en annen bank, og er dermed ikke forbundet med noen motpartsrisiko. Ettersom verdien på swap-avtalene beregnes hver dag, er motpartsrisikoen i Nordnets indeksfond begrenset til den daglige utviklingen i fondet, og her har vi J.P. Morgan, en av USAs største banker, som motpart.

Hvordan stemmer dette med det du sier?

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg "maser" litt igjen, jeg :)

Nå lastet jeg ned Kron-appen og valgte "Fondsparing" og deretter "Indeksfond". Men det ser ut til at man ikke får valgt "Kron Indeks Global" fra appen?

Jeg trodde først den som het kun "Indeks" i var dette fondet (se skjermbilde), men da jeg så på "Kron Indeks Global" i nettleseren nå, ser jeg at tallverdiene ser annerledes ut. Tenker jeg uansett ringer Kron på mandag, men ble litt ivrig her jeg satt, hehe. Men kanskje det er best å gjøre kjøpene i nettleseren fremfor appen.

Akkurat som på Nordnet, ser det ut til at man kan velge 3 fondpakker. Jeg tenker å i hvert fall velge "Indeks", og kanskje "Teknologi" og "Krons utvalgte" i tillegg. Om noen har noen andre tips her, tar jeg imot det med stor takknemlighet :)  Syntes bl.a. "Som oljefondet" også virker interessant.

Som nevnt jeg ikke ikke særlig god på dette, så jeg må nok lene meg en del på andre eksperters anbefalinger.

PS! For de som er interesserte, fant jeg et fint klipp fra podcasten "Dine penger – Pengerådet" der de snakker om forskjellen på syntetisk og fysisk fond. Og også de heller mer mot fysiske fond:
https://norske-podcaster.com/podcast/pengeradet-med-hallgeir-kvadsheim/hva-er-forskjellen-pa-fysiske-og-syntetiske-fond

TS

IMG_8480.PNG

Hei, dette prøvde jeg å forklare før. De to beste valgmulighetene for indeksfond i Kron per. nå er disse to:

1. Du kjøper kun Kron Indeks Global, dette er bare ett fond. Det koster deg 0,15% i totalpris til Kron og deres forvaltningspartner Amundi i Frankrike.

Ps. Amundi er sett på som den største investeringsbanken i Europa og den 10ende største i verden.

2. Du kjøper fondspakken "Indeksfond", dette er to fond. Det koster deg 0,18% i årlige gebyrer/honorarer til Kron og deres forvaltningspartner Amundi og Storebrand for det andre fondet.

Innholdet i Indeks-fondspakken blir slik:
* 90% Kron Indeks Global (Stort sett USA og noe Europa)
* 10% Storebrand Indeks - Nye Markeder (Asia uviklende markeder, Asia, Latin-Amerika, Europe utviklende markeder)

Andelene rebalanseres automatisk etterhvert som en av dem går opp i verdi / ned i verdi. Kron vil automatisk selge/kjøpe fondsandeler for deg.

Kron har veldig god kundeservice, så du kan gjerne kontakte dem og. Kron har også chat, og jeg opplever at de er veldig flink til å svare når du har noen spørsmål i chatten. Det er en av grunnene til at jeg velger Kron, for hos Nordnet hadde jeg et spørsmål og de brukte flere dager på å svare meg...

Husk at om du tar en fondspakke så er det andel aksjefond og andel rentepapirer som er med på å justere risikoen din - hvis du vil ta maksimal risiko må du ta 100% aksjefond og stille dette inn før du putter penger inn i kontoen du har tenkt til å ha en fondspakke på. Du kan ha flere kontoer med flere forskjellige fondspakker om du vil.

For å velge nr. 1 må du ikke velge en fondspakke, men at du ønsker å velge fond selv, som du finner på dette steget i prosessen:

NB: skal du ha andre fond som er i listen enn Kron sine egne, så har de stort sett samme prismodell som andre banker har

Plattformavgift Indeks: 0,10%

Plattformavgift Aktiv: 0,25%

624701101_velgfondselv.thumb.png.2a0cc43545b43cb52f0b5544cd5583e1.png

Her kan du velge bare Kron Indeks Global fra listen over fond som de tilbyr:

1844388575_kronindeksglobal.thumb.jpeg.d0b98cff247690c68686c19d846ef9fd.jpeg

Hvis du ser på kostnad så skal det stå 0,15% i totalpris siden Kron ser ut til å fjerne plattformavgiften for egne fond.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg leser her at Nordnet skriver at det er de som eier aksjene og ikke motparten:

Hvordan stemmer dette med det du sier?

Hei, jeg tror du misforstår det jeg forsøker å beskrive. Hvordan et syntetisk indeksfond fungerer er veldig komplekst og vanskelig å forstå seg på - som også er grunnen til at mange investorer ikke kjøper slike produkter til å begynne med...

Den største risikoen med et syntetisk indeksfond er nettopp denne motpartrisikoen. Det er risikoen at motparten, banken/finansielle institusjon du har en avtale med ikke betaler deg gjelden sin. På fagspråket kalles dette Insolvens. Det er derfor jeg gjentatte ganger siterer finanskrisen der hvor mange banken falt og en del var nært å falle, som viser et ekte eksempel på hva denne risikoen kan innebære - selv om dette ikke akkurat er noe som skjer hver dag. Vi har en strengere regulering nå, som jeg også har sagt gjentatte ganger, som er med å å redusere motpartsrisikoen.

For et syntetisk indeksfond så må du eksponeres mot denne ekstra motpartsrisikoen. Du har ikke et valg. For et fysisk indeksfond så kan du bli eksponert mot dette hvis de låner ut aksjer til shortere, og det samme for syntetiske indeksfond dog. har de ikke anledning til å låne ut like mye (5% tror jeg). UCITS-reguleringen som jeg tidligere nevnte gir fysiske repliserte fond anledning til å eksponere deg mot maks 10% derivater, som da blir maksimum motpartsrisiko som er lovlig for fysiske repliserte fond. For syntetiske fond er denne motpartsrisikoen derfor mye høyere enn strengt tatt nødvendig.

Nordnet skriver at deres nye syntetiske indeksfond eier underliggende eierandeler tilsvarende fondets verdi, og denne kontrakten skriver Nordnet at er med "J.P. Morgan, en av USAs største banker, som motpart." - derimot så eier J.P. Morgan (banken) et firma i London med navnet J.P. Morgan Mansart som de kan slå konkurs for å beskytte sitt eget morselskap, noe som er helt vanlig i et konsern. Ideen her er at J.P. Morgan konsernet er "too big to fail", og at du derfor aldri må tenke på risikoen assosiert med det syntetiske fondet du kjøper. Jeg har tidligere også nevnt at dette var en av de få bankene som overlevde finanskrisen.

Det er fondet som eier det, ikke Nordnet som eier dem. Disse aktiva er eid i from av at de har en swap-avtale med J.P. Morgan Mansart som da er ansvarlig for fondet. Denne avtalen innebærer at de må betale ut kursstigning og utbytte av indeksen til deg. Nordnet har inngått en avtale som medforvalter for andelsklassen.

For Nordnet sitt syntetiske indeksfond ser det ut til at J.P. Morgan har gjort absolutt alt de kan for å minimere risikoen din. De har brukt BNP Paribas som depotmottaker, og ja det vil si at jeg ikke svarte rett i mine kommentarer over, så det kan stemme det du sier. Det er BNP Paribas som har verdipapirene dine, ikke J.P. Morgan. Det er også de som vil motta evt. utbetalingen til J.P. Morgan ihht utviklingen av indeksen. Motpartsrisikoen for akkurat depotmottakeren for verdipapirene her blir altså mot BNP Paribas Irland og ikke J.P. Morgan Mansart.

Beklager feilen, gikk litt fort i svingene :) Hvis fondet da opplever insolvens så må fondet likvidere sine posisjoner siden motparten J.P. Morgan ikke lenger kan imøtekomme sine forpliktelser til fondet. Og som du vet er det ikke noe gøy å selge sine investeringer midt i en finanskrise.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2021 den 17.42):

Hei,

Jeg startet med indeksfond i Nordnet for litt siden. Jeg gikk for den "pakken" de anbefalte meg, og setter inn kr 3.000 i måneden nå. Dette blir fordelt på tre ulike Nordnet indeksfond (se bilde).

Men jeg satt også inn kr 100.000,- da man kunne velge dette som en startkapital da jeg opprettet indeksfond. Men for meg virker det som at denne summen kun nå ligger der som en egen saldo som jeg kan bruke på andre ting? Altså ikke fordelt på de tre indeksfondene?

Må jeg sette inn denne summen manuelt i mine fond? Jeg prøvde å ringe Nordnet i stad, men ventetiden var så lang at jeg la på. Så kanskje noen her inne har litt peiling og kan forklare meg? 

På forhånd tusen takk :)

#69dudes

Nordnet.jpg

Ja du mp klikke på kjøp fond og sette summen lik det du vil kjøpe for. 

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (15 timer siden):

Maks 10% er byttekontrakt/derivater hvis de følger UCITS-reguleringen, som de fleste fond småsparere har i Europa benytter. De har flere slike krav for å minimere tapsrisikoen.

Om fondet aktivt låner ut aksjene til shortere det er en helt annen ting, det er typisk noe de gjør for å få seg ekstra inntekt. Inntekten er ganske liten i forhold til ordinær avkastning, og som regel er det kun når du ikke er eieren av aksjen selv at det blir lånt ut til shortere. Du har ingen risiko relatert til det å låne ut aksjene siden du har rett på å få de tilbake - det er et veddemål noen har gjort om at aksjen skal ned i verdi. Banken som betaler hvis de som vedder vinner veddemålet, men du er potensielt med på å ta ned verdien på dine egne aksjer.

I utgangspunktet så har jeg ikke så stor tro på aktive teknologifond / temafond. Det er mange som sverger til sitt, men det er vanskelig å vite hvordan det vil utvikle seg... Jeg vet mange gikk for veldig dyre fond som TIN Ny Teknik / ARK Innovation og det har ikke gått så veldig bra for dem nå i lengden.

Bare vært å nevne, ARKK har slått Nasdaq’en om du ser over en femårs periode, så «i lengden» har det gått bra, det er egentlig bare i år det har gått svært svært dårlig.

Anonymkode: f7ff5...672

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare vært å nevne, ARKK har slått Nasdaq’en om du ser over en femårs periode, så «i lengden» har det gått bra, det er egentlig bare i år det har gått svært svært dårlig.

Anonymkode: f7ff5...672

ARKK er jo som et veddemål å ha i porteføljen din med høyeste mulige risiko. Enten går det veldig bra eller så går det skikkelig dårlig. Det er heller ikke UCITS-regulert så du må kjøpe det på en investeringskonto.

Har du tro på Cathie Wood så vær så god!

Ps: i lengden mener jeg hele porteføljen over alle årene, ikke bare 2017 og 2020 for enkelte veddemål. Det kan sammenlignes med at DNB klarte å slå slå teknologi-indeksen med noe telecom for at det så gikk under indeksen. Litt av poenget med dette er at man skal selge ARKK nå før det går dårlig hvis du var med på den store oppturen.

Spennende å se hva som skjer med ARKK i løpet av 2022, og 2023.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (3 timer siden):

Hei, dette prøvde jeg å forklare før. De to beste valgmulighetene for indeksfond i Kron per. nå er disse to:

1. Du kjøper kun Kron Indeks Global, dette er bare ett fond. Det koster deg 0,15% i totalpris til Kron og deres forvaltningspartner Amundi i Frankrike.

Ps. Amundi er sett på som den største investeringsbanken i Europa og den 10ende største i verden.

2. Du kjøper fondspakken "Indeksfond", dette er to fond. Det koster deg 0,18% i årlige gebyrer/honorarer til Kron og deres forvaltningspartner Amundi og Storebrand for det andre fondet.

Innholdet i Indeks-fondspakken blir slik:
* 90% Kron Indeks Global (Stort sett USA og noe Europa)
* 10% Storebrand Indeks - Nye Markeder (Asia uviklende markeder, Asia, Latin-Amerika, Europe utviklende markeder)

Takk nok en gang for svar, og ikke minst tålmodigheten!

Jeg finner ikke «Indeksfond», kun en som heter «Indeks» når jeg klikker på fondspakkene. Og denne ser til å bestå av 4 fond (se skjermbilde), så da er det kanskje noe jeg gjør feil?

Godt å hør at Kron er gode på kundeservice, for jeg tenker som sagt at jeg bør ringe dem 😊

TS

D5E105FB-E365-40E1-8B41-E1DC380F1973.png

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk nok en gang for svar, og ikke minst tålmodigheten!

Jeg finner ikke «Indeksfond», kun en som heter «Indeks» når jeg klikker på fondspakkene. Og denne ser til å bestå av 4 fond (se skjermbilde), så da er det kanskje noe jeg gjør feil?

Godt å hør at Kron er gode på kundeservice, for jeg tenker som sagt at jeg bør ringe dem 😊

TS

D5E105FB-E365-40E1-8B41-E1DC380F1973.png

Hei, se bildet mitt fra en post lenger opp.

Du må ikke velge fondspakke men "Velg blant 500 fond", der kan du velge Kron Indeks Global selv. Indeks er nok navnet på deres Indeksfondspakke, beklager om det er forvirrende.

Det er viktig å presisere at når du kjøper kun ett fond så er det ikke med rebelansering og andre funksjoner, det er en helt annen kontraktstype enn om du skulle kjøpt en fondspakke eller flere fond (forvaltning av din portefølje med mulighet for rentepapirer)

Gå tilbake fra fondspakke-valgene og klikk på "Velg fond selv"

Det at det er 4 fond stemmer ikke. Det er kun 2 fond nå, Kron har fjernet mange av de (rebalansert) og erstattet med eget fond og Storebrand per. nå, så kanskje oversikten er litt utdatert.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet (endret)

Feilpost

Endret av Pachka Sigaret
feil
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (21 minutter siden):

Hei, se bildet mitt fra en post lenger opp.

Du må ikke velge fondspakke men "Velg blant 500 fond", der kan du velge Kron Indeks Global selv. Indeks er nok navnet på deres Indeksfondspakke, beklager om det er forvirrende.

Det er viktig å presisere at når du kjøper kun ett fond så er det ikke med rebelansering og andre funksjoner, det er en helt annen kontraktstype enn om du skulle kjøpt en fondspakke eller flere fond (forvaltning av din portefølje med mulighet for rentepapirer)

Gå tilbake fra fondspakke-valgene og klikk på "Velg fond selv"

Det at det er 4 fond stemmer ikke. Det er kun 2 fond nå, Kron har fjernet mange av de (rebalansert) og erstattet med eget fond og Storebrand per. nå, så kanskje oversikten er litt utdatert.

Hei igjen!

Det skjønte jeg, jeg sjekket «Velg blant 500 fond» først, ble bare litt forvirret da det sto «4 fond» under indekspakken. Men synes det du nevnte med 90% Kron / 10% Storebrand virker fristede.

Da er det kanskje ikke så viktig å velge flere fondspakker? Man kunne jo velge 3 fondpakker sto det, men ønsker ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig for meg selv.

Vil tro Kron kan komme med noen gode tips også når jeg ringer dem 😊

TS

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei igjen!

Det skjønte jeg, jeg sjekket «Velg blant 500 fond» først, ble bare litt forvirret da det sto «4 fond» under indekspakken. Men synes det du nevnte med 90% Kron / 10% Storebrand virker fristede.

Da er det kanskje ikke så viktig å velge flere fondspakker? Man kunne jo velge 3 fondpakker sto det, men ønsker ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig for meg selv.

Vil tro Kron kan komme med noen gode tips også når jeg ringer dem 😊

TS

Jeg synes du burde gjøre det lite komplisert for deg selv jeg også. Jeg ville bare kjøpt Indeks fondspakken eller det ene fondet Kron Indeks Global på en konto. Men det er mine subjektive meninger :)

Fra min oversikt står det 90% Kron / 10% Storebrand per. nå, men de har gjort mye endringer. Før så var det 6 fond det besto av mange forskjellige ETFer som de til slutt har fjernet helt for å gjøre det hele enklere.

Kron vil nok at du skal kjøpe pakken siden den har ekstra eksponering mot Asia, Sør-America osv. Historisk så sliter de vekstmarkedene nå som renten skal opp globalt? Jeg holder meg unna de andre pakkene siden de ikke er så imponerende, du burde se hva de inneholder først. Jeg kan røpe at nesten alle bruker Kron Indeks Global som sittt største fond og har mange andeler andre fond, pluss mye høyere forvaltningshonorarer.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (26 minutter siden):

Jeg synes du burde gjøre det lite komplisert for deg selv jeg også. Jeg ville bare kjøpt Indeks fondspakken eller det ene fondet Kron Indeks Global på en konto. Men det er mine subjektive meninger :)

Fra min oversikt står det 90% Kron / 10% Storebrand per. nå, men de har gjort mye endringer. Før så var det 6 fond det besto av mange forskjellige ETFer som de til slutt har fjernet helt for å gjøre det hele enklere.

Kron vil nok at du skal kjøpe pakken siden den har ekstra eksponering mot Asia, Sør-America osv. Historisk så sliter de vekstmarkedene nå som renten skal opp globalt? Jeg holder meg unna de andre pakkene siden de ikke er så imponerende, du burde se hva de inneholder først. Jeg kan røpe at nesten alle bruker Kron Indeks Global som sittt største fond og har mange andeler andre fond, pluss mye høyere forvaltningshonorarer.

Jeg tenker det selv, jeg er ikke akkurat Warren Buffett, hehe.

Men føler jeg likevel har lært litt på forumet her, så tusen takk for det. Det settes stor pris på 😊

TS

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (På 18.12.2021 den 17.12):

Hei igjen!

Da jeg jeg endelig byttet til 90% Kron / 10% Storebrand 🙂

Jeg har fortsatt ikke satt inn mine 100.000 i fondet ennå (er nå tilbake å sparekonto), men tenker å gjøre det snart. Men man blir jo litt bekymret når man leser at USA trykker opp penger som aldri før og risikerer en stor inflasjon osv. Men hva tenker du (eller andre her inne?) om å sette inn så mye penger nå?

Pengene skal uansett stå der i minst 10 år, så det bør vel gå greit. Men jeg har veldig liten erfaring med dette, så det er alltids fint å høre med folk som er litt mer drevne med investeringer osv.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei igjen!

Da jeg jeg endelig byttet til 90% Kron / 10% Storebrand 🙂

Jeg har fortsatt ikke satt inn mine 100.000 i fondet ennå (er nå tilbake å sparekonto), men tenker å gjøre det snart. Men man blir jo litt bekymret når man leser at USA trykker opp penger som aldri før og risikerer en stor inflasjon osv. Men hva tenker du (eller andre her inne?) om å sette inn så mye penger nå?

Pengene skal uansett stå der i minst 10 år, så det bør vel gå greit. Men jeg har veldig liten erfaring med dette, så det er alltids fint å høre med folk som er litt mer drevne med investeringer osv.

TS

I utgangspunktet betyr inflasjon at du bør ut av kontanter så raskt som fy. Noen selskaper sliter med inflasjon, da spesifikt det man kaller cost-push inflation, men det viser seg å ikke være så ille i disse tidene da de fleste selskaper har kunnet sende regningen glatt videre til forbruker så profitt har vært på rekordnivåer selv med skyhøy inflasjon. De globale indeksene er også relativt tungt vektet mot selskap med særs sterk prisingsmakt som Apple, Microsoft, Google osv. Altså bør du bare komme deg ut av kontanter så fort det lar seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...