Gå til innhold

Får deres 3-4 åringer «alt» på ønskelisten til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på snart 4 år. Tidligere har hun vært for liten til å forstå dette med julegaver, ønskeliste osv..Men i år gleder hun seg tydelig til jul og at nissen skal komme, og hun har 4 ting på ønskelisten: Sparkesykkel, saks, lekemobil og en klokke. 

Hvordan gjør dere andre foreldre det med barnas ønskeliste? Er det ok at hun får alle disse tingene, fordelt på oss foreldre, tante/onkel og besteforeldre?  Hadde det vært svindyre ønsker hadde det selvsagt vært uaktuelt å oppfylle alle ønsker, men disse er jo innen rimelighetens grenser. Er redd hun skal bli for bortskjemt om hun hver bursdag og jul får absolutt alt hun ønsker seg hver gang…

Anonymkode: 0cb50...b33

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja om ungene ønsker seg gaver som det der (har selv en datter som ønsker seg de mest billige og rare tingene) så legger jeg til rette for at vi som kjøper gaver følger deres liste. Men gjør det også forstått med at man ikke kan få alt man ønsker seg nødvendigvis. 

Eldste hadde en ganske motsatt liste der så og si alt var for dyrt, da kan jeg selfølgelig ikke innføre hans ønsker. 

Anonymkode: ac88b...351

• Liker 3
Skrevet

Barna mine har aldri hatt ønskeliste, men typisk hatt noen ting de har ønsket seg. Men er vanligvis så få ting de nevner, og som heller ikke er så dyre, så har vel stort sett fått det som en del av gavene fra oss eller annen familie. Spørs litt hva det er, da. Om det var veldig dyrt eller veldig unødvendig, hadde jeg kanskje latet som jeg ikke hadde hørt ønskene… Men min yngste på 3,5 år har ikke skjønt at det kommer gaver på julaften, tror jeg, så han har ikke noe forhold det å ønske seg ting.

Skrevet

Da sønnen min var 3 til kanskje 5-6 fikk han alt han ønsket seg, for da var det ganske beskjedne ønsker. Han hadde ikke full oversikt over alt det morsomme som fantes, slik han har nå. ;) Nå er han 9, ønskelista er lengre og ønskene dyrere. Men han er inneforstått med at han ikke kommer til å få alt han ønsker seg nå, selv om han fikk det da han var mindre. Han forstår jo at det er forskjell på hvor mye ting koster, så det er null problem. :)

Men han vet nok at han kommer til å få den tingen han ønsker seg aller mest, for det gjør han alltid. ;) Med mindre vi har sagt fra at det er helt uaktuelt. (Som elsparkesykkel f.eks.)

Anonymkode: 38248...fc4

Skrevet

Ja

Anonymkode: a4898...40f

• Liker 2
Skrevet

Min fireåring, som blir forøvrig femåring i februar, kom med ønskeliste nå nylig. Hun får ingenting fra den lista 😅 fordi vi har allerede kjøpte gaver, og fordi listen hennes er tullete (og kanskje inspirert av noen andre).

Fordi lista som hun kom opp med, og ba meg å notere, ser ca sånn ut:

Blå ball

Rosa ball

Lilla ball

Rosa dinosaur

Lilla dinosaur

Og kanskje også gull ball

Og grønn dinosaur 

🙈😱

.. hun får forøvrig noe jeg tror hun faktisk ønsker seg..

Anonymkode: f221f...f37

• Liker 4
Skrevet

Det er jo bare den ene dagen i året de virkelig kan få det meste eller alt de ønsker seg så så fremt prisen er innenfor det som er greit ser jeg ingen problemer med at de får alt de ønsker seg. Det kommer sannsynligvis en tid hvor prisen på ønskelisteinnholdet er så høy at det er helt utenkelig at de får alt. Det skal mye til for at man blir bortskjemt på selve julaften, da er det nok heller resten av året man bør passe på. Våre har alltid juleønskelister. Noen år får de alt eller nesten alt og noen år får de bare noen få ting fordi det de ønsker seg er så dyrt, men de er alltid glade for det de får. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Min fireåring, som blir forøvrig femåring i februar, kom med ønskeliste nå nylig. Hun får ingenting fra den lista 😅 fordi vi har allerede kjøpte gaver, og fordi listen hennes er tullete (og kanskje inspirert av noen andre).

Blå ball

Rosa ball

Lilla ball

Rosa dinosaur

Lilla dinosaur

Og grønn dinosaur 

🙈😱

Haha så utrolig herligt😂

Anonymkode: 68202...9a8

• Liker 2
Skrevet

Hvis barna har få, enkle ønsker bør de jo ikke "straffes" ved å ikke få dem bare for å lære dem en lærepenge? 

Sønnen min fikk stort sett alt han ønsket seg i fjor. I år er det flere ønsker, så i år får han ikke alt. 

Toåringen min ønsker seg kun hest, så hun stakkars får ikke noe hun ønsker seg... 😂

Skrevet

Nei, kun 1 pakke fra mormor og morfar til hvert barnebarn.

Skrevet

Nei. Enten får de flere «billige» gaver, eller så får de 1 dyr og 1 «billig.»

Typ en sparkesykkel eller iPad og en barbie eller dataspill. 

Anonymkode: ae655...f80

Skrevet

Ja, får alt han ønsker seg. Han er sommerbarn, så han har et halvår på å glede seg og ønske seg andre ting til bursdagen. Tenker det er viktig for barn å erfare det å ønske seg noe over tid, det er en verdi i å ønske, håpe og glede seg, men 6 måneder er lang nok tid til at man får kjenne på det når man er 4 år. 

Anonymkode: ad5a8...d61

• Liker 1
Skrevet

Hun får alt hun ønsker seg ja.. hun ønsker seg ei dukke med brunt hår 😅 ♥️ 

Skrevet

Ja julen er for å glede de små :)

Anonymkode: 592b7...344

Skrevet

Her får 4 åringen to av tre ønsker. To av dem koster 100 og 200 kroner, men det tredje er sånn plastikk kjøkken som koster voldsomt mye og garantert ikke holder mer en en måned. Så det får hun ikke.

9 åringen får penger, for han ønsker seg en relativ dyr ting. Men familien vet det og det er flere som gir han penger. Sånn at han slipper og vente i to år før han får kjøpt det 😅

Anonymkode: 2a090...c32

Skrevet

Det var jo en beskjeden ønskeliste 😉 min ønsker seg alt han ser, og det får han ikke. Skriver en liten liste utifra det han liker mest. Han får noe av det på ønskelisten ja, fordelt på familie og oss. Han ville jo fått gaver av de uansett og det kan like gjerne være noe han ønsker seg. Er jo stas for de å gi noe som virkelig faller i smak. 

Anonymkode: ceaab...055

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blå ball

Rosa ball

Lilla ball

Rosa dinosaur

Lilla dinosaur

Og grønn dinosaur 

🙈😱

Det er jo ganske respektløst. Jeg er helt sikker på at barnet hadde følt seg mye mer tatt på alvor og gledelig overrasket over å faktisk få det hen ,ønsker seg enn noe foreldrene mener er «mer verdt».

Barn er frie tenkere. Ikke begrens den gaven.

Ts: barns Ønskelister er ikke lineær og må tolkes ut fra det en vet om barnet. Men den skal alltid taes på alvor, fordi vi selvsagt respekterer våre barn. Min ønsket seg en jul enhjørning. Og fikk det. Den neste «hest i en kule». Og fikk selvsagt det. Ønsker hen seg »ku i en sekk» så får hen det.

Anonymkode: 31442...446

• Liker 1
Skrevet

3-åringen får alt på ønskelista, siden hun per nå kun ønsker seg «sminkebaby» 😅🙈

5-åringen får ikke alt på ønskelista, siden han ønsker seg alt han ser andre barn leke med på YouTube 🙈 Men han får det han sa tidlig i november at han ønsket seg, pluss noe vi syntes han trenger. Nå har ønskelista dessverre endret seg noe siden begynnelsen av november, men det får stå til for nå er hu mor ferdig med julegaveshopping 🙈

Anonymkode: b0923...02e

Skrevet

Ja, men hun ønsker seg Elsa-badedrakt og Elsa-kjole og Elsa-sko også stopper det liksom der. Helt overkommelig. 

Anonymkode: 5af71...743

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ganske respektløst. Jeg er helt sikker på at barnet hadde følt seg mye mer tatt på alvor og gledelig overrasket over å faktisk få det hen ,ønsker seg enn noe foreldrene mener er «mer verdt».

Barn er frie tenkere. Ikke begrens den gaven.

Anonymkode: 31442...446

Eller kan du stole på at jeg kjenner mitt barn best. 🤷 Hun er jo nesten femåring, vanligvis veldig reflektert. Har aldri i livet lekt med dinosaurer, og baller har hun i alle farger og størrelser fra før av. Har dinosaurer også for så vidt, men kanskje ikke rosa og lilla. 

Poenget var jo at ønskeliste hennes var fullstendig random, og ikke i nærheten av det hun vanligvis leker med, eller vanligvis ønsker seg. Bare bare morsomt. Men du kan gjerne overtenke det, for min del altså. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...