AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har laktoseintoleranse og tar en tablett for det før jeg spiser grøt. Anonymkode: 30074...da7 Fungerer det, syns du? Anonymkode: 639fa...674 1
Gjest loveli Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, grøtris blir tykk når den kokes, så må ikke nødvendigvis kokes på melk. Går fint å koke grøtris på vann. Den blir like tykk og hvit og fin. Anonymkode: 639fa...674 Jeg tror vi har veldig forskjellig syn på mat og har ulike smaksløker... Selv om grøtris ikke er likt basmatiris så vil det bli smaksløst uten riktig tilsetningssmaker. Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det smakte fysj. Å koke det på vann hadde du kanskje fått meg til å spise hvis jeg måtte spise det for å unngå å havne i helvete.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Jeg tror vi har veldig forskjellig syn på mat og har ulike smaksløker... Selv om grøtris ikke er likt basmatiris så vil det bli smaksløst uten riktig tilsetningssmaker. Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det smakte fysj. Å koke det på vann hadde du kanskje fått meg til å spise hvis jeg måtte spise det for å unngå å havne i helvete. Du kan jo prøve og se. Jeg ble veldig overrasket selv. Er iallefall glad for at jeg fant ut at det gikk, så ville bare spre det glade budskap. Anonymkode: 639fa...674 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 Så kult Ts. Lærte noe her. 😊😊 Ja også det med kanel fra deg som nevnte det 😳 Anonymkode: 1a4f8...686
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #25 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har laktoseintoleranse og tar en tablett for det før jeg spiser grøt. Anonymkode: 30074...da7 Det er stor forskjell på det og melkeallergi. Har du melkeallergi tåler du ikke selve melkeproteinet og kan ikke spise noe som inneholder melk. Har du laktoseintoleranse kan du fremdeles drikke/spise melkeprodukter som er laktosefrie/redusert og du kan spise vanlig ost. 2
Gjest loveli Skrevet 13. desember 2021 #26 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Annen type ris regner jeg med. Risgrøt ris 😊 Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal være negative til dette. Jeg også pleier å ta ut ting jeg ikke er enig i, i oppskrifter 😄👌 Anonymkode: 4ee98...996 Jeg vet selvfølgelig at det er annen type ris. 😉 Hvorfor ikke være negativ til noe man har god grunn til å være negativ til? Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det måtte jeg bare kaste. Jeg skjønner ikke at folk bryr seg så lite om mat at de voldtar maten og synes det er digg. Har en slik venninne, hun bruker det hun har i skapene bare det ligner litt i konsistens på ingerdiensen hun egentlig skal bruke. Olje er olje liksom. Smør/margarin går for det samme. Mel er mel (hun tenker ikke på at glutenet i hvetemel har visse egenskaper som er avgjørende for resultatet av bakst). Mannen hennes har klippekort på MC.Donalds stakkars...
Gjest loveli Skrevet 13. desember 2021 #27 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan jo prøve og se. Jeg ble veldig overrasket selv. Er iallefall glad for at jeg fant ut at det gikk, så ville bare spre det glade budskap. Anonymkode: 639fa...674 Nei takk. Som sagt, har kokt på lettmelk før og det smakte... vann med klumper. Å faktisk bruke vann... 🤮. Sorry as. 😅 Men kanskje andre vil like det, du likte det jo og det er lov det (selv om det er komplett uforståelig). 😁
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #28 Skrevet 13. desember 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Jeg vet selvfølgelig at det er annen type ris. 😉 Hvorfor ikke være negativ til noe man har god grunn til å være negativ til? Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det måtte jeg bare kaste. Jeg skjønner ikke at folk bryr seg så lite om mat at de voldtar maten og synes det er digg. Har en slik venninne, hun bruker det hun har i skapene bare det ligner litt i konsistens på ingerdiensen hun egentlig skal bruke. Olje er olje liksom. Smør/margarin går for det samme. Mel er mel (hun tenker ikke på at glutenet i hvetemel har visse egenskaper som er avgjørende for resultatet av bakst). Mannen hennes har klippekort på MC.Donalds stakkars... Jeg er kresen men kan godt koke grøt på lettmelk, der kjenner jeg nesten ikke forskjell fra det eller hel-melk. Syns det går for det samme. 3
Gjest loveli Skrevet 13. desember 2021 #29 Skrevet 13. desember 2021 Peonjenta skrev (Akkurat nå): Jeg er kresen men kan godt koke grøt på lettmelk, der kjenner jeg nesten ikke forskjell fra det eller hel-melk. Syns det går for det samme. Skeptisk. 😅😉
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #30 Skrevet 13. desember 2021 8 minutter siden, loveli said: Jeg vet selvfølgelig at det er annen type ris. 😉 Hvorfor ikke være negativ til noe man har god grunn til å være negativ til? Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det måtte jeg bare kaste. Jeg skjønner ikke at folk bryr seg så lite om mat at de voldtar maten og synes det er digg. Har en slik venninne, hun bruker det hun har i skapene bare det ligner litt i konsistens på ingerdiensen hun egentlig skal bruke. Olje er olje liksom. Smør/margarin går for det samme. Mel er mel (hun tenker ikke på at glutenet i hvetemel har visse egenskaper som er avgjørende for resultatet av bakst). Mannen hennes har klippekort på MC.Donalds stakkars... Men hvis man syns det er digg, så er det da ikke voldtekt av maten? Merkelig å påstå at andre bryr seg lite om mat, bare fordi de spiser noe du ikke liker. Anonymkode: fc41b...b60 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #31 Skrevet 13. desember 2021 🤣 du skulle sett skuffelsen i ansiktet på hele familien det året svigermor fikk for seg at hun skulle lage grøt på vann fordi en i familien er laktoseintolerant. Både den og riskremmen som ble laget med grøten smakte utvannet ris... Tror hun må ha hatt et drypp eller noe, hun har jo laget den på laktosefri melk i alle år... 😆 Anonymkode: dbe0f...a6a 3
regnbuebarn Skrevet 13. desember 2021 #32 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lagde risgrøt med bare vann her om dagen. Det ble overraskende bra. Flere som har prøvd det? Jeg har melkeallergi, og er ikke så glad i disse melkealternativene som soyamelk, rismelk, kokosmelk osv. Tenkte jeg skulle prøve å lage risgrøt med bare vann, og det ble fantastisk bra. Det var kun grøtris og vann. Grøten ble perfekt og så ut som det var brukt melk i. Fin og hvit og tykk. Syns det var bra at jeg kunne spise en grøt jeg ikke ble kvalm av. Pleier også bare å bruke vann i havregrøt. Jeg er veldig glad i å bruke lønnesirup på, og bruker kun ceylon kanel kjøpt på helsekost, da den vanlige typen som selges i butikk er kreftfremkallende. Anonymkode: 639fa...674 Den er god med havremelk og mandelmelk også 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #33 Skrevet 13. desember 2021 loveli skrev (24 minutter siden): Jeg har kokt grøtris på lettmelk og det smakte fysj. Å koke det på vann hadde du kanskje fått meg til å spise hvis jeg måtte spise det for å unngå å havne i helvete. Jeg er enig - risgrøt kokt på noe annet enn h-melk, og der inkluderer vann, smaker ikke godt. (og jeg har spist grøt kokt på vann mange ganger, kun for høflighet skyld) Anonymkode: 5b9ec...ce3 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #34 Skrevet 13. desember 2021 Et spørsmål, er det ikke egentlig slik at grøtris er akkurat samme ristype som sushi ris egentlig? Anonymkode: 8cba2...c6c
Gjest loveli Skrevet 13. desember 2021 #35 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvis man syns det er digg, så er det da ikke voldtekt av maten? Merkelig å påstå at andre bryr seg lite om mat, bare fordi de spiser noe du ikke liker. Anonymkode: fc41b...b60 Risengrynsgrøt lages med to ingredienser.., fjerner/bytter man den ene ingrediensen er det ikke lenger samme matrett vil jeg påstå. Vi får være uenige.
Crema Skrevet 13. desember 2021 #36 Skrevet 13. desember 2021 I mange asiatiske land er det vanlig å spise congee, som da er langtidskokt grøt av ris og vann. Så det høres ikke så fjernt ut at risgrøten din ble god selv om du ikke brukte melk. Congee kan spises både som tilbehør og som en rett i seg selv, da blir den gjerne tilberedt på en god kraft. Hadde en kompis som spiste det i en periode hvor han hadde ekstra sensitiv mage, han lagde masse gode varianter. Kos deg videre med grøten din, TS! 👍🏻 Kjempegøy at du kan spise uten å måtte slite med magevondt. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #37 Skrevet 13. desember 2021 Crema skrev (2 timer siden): I mange asiatiske land er det vanlig å spise congee, som da er langtidskokt grøt av ris og vann. Så det høres ikke så fjernt ut at risgrøten din ble god selv om du ikke brukte melk. Congee kan spises både som tilbehør og som en rett i seg selv, da blir den gjerne tilberedt på en god kraft. Hadde en kompis som spiste det i en periode hvor han hadde ekstra sensitiv mage, han lagde masse gode varianter. Kos deg videre med grøten din, TS! 👍🏻 Kjempegøy at du kan spise uten å måtte slite med magevondt. Ja, kanskje det var Congee jeg lagde? 🤓 Grøten ble så fin og tykk og hvit, jeg lot den koke til vannet hadde kokt helt inn, så det gikk fint. Var veldig godt med Lønnesirup på grøten. Bruker det også på havregrøt. Og, selvfølgelig, ceylon kanel, siden den vi pleier å kjøpe i matbutikken er kreftfremkallende. Anonymkode: 639fa...674
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #38 Skrevet 13. desember 2021 loveli skrev (2 timer siden): Risengrynsgrøt lages med to ingredienser.., fjerner/bytter man den ene ingrediensen er det ikke lenger samme matrett vil jeg påstå. Vi får være uenige. Ja, grøtris og en form for væske. Poenget er å koke grøtrisen til den blir tykk som grøt. Om du bruker melk eller vann har ingenting å si for grøten da den blir tykk og fin uansett. Jeg har brukt rismelk før å koke grøten med, og rismelk er veldig tynn, nesten som vann, og det ble også veldig bra. Så ja, det går bra med vann, og man har jo på noe søtt så det smaker godt uansett. Anonymkode: 639fa...674
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #39 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Et spørsmål, er det ikke egentlig slik at grøtris er akkurat samme ristype som sushi ris egentlig? Anonymkode: 8cba2...c6c Ikke helt. Sushirisen skal bli klebrig, mens grøtris skal bli grøtete. All ris er visst forskjellig til forskjellig forbruk? Anonymkode: 639fa...674 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #40 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er enig - risgrøt kokt på noe annet enn h-melk, og der inkluderer vann, smaker ikke godt. (og jeg har spist grøt kokt på vann mange ganger, kun for høflighet skyld) Anonymkode: 5b9ec...ce3 Konsistensen er den samme, så da må det være kumelksmaken du savner? Jeg merker selv veldig forskjell i smak om jeg bruker rismelk, soyamelk, kokosmelk osv. Liker best rismelk, men nå hadde jeg ikke noe melk og testet ut vann, og det er favoritten s langt. Ble ikke kvalm i det hele tatt. Anonymkode: 639fa...674
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå