Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en tråd her hadde en ansatt i en butikk lagt ved en julehilsen til en dames klikk/hent bestilling. Og sees på som uproff. Er tildels enig, siden det lå skjult i posen hun henta. Men tenk om den stakkars fyren bare prøvde å være litt ekstra adventshyggelig? Kanskje han ikke hadde noen baktanker, bare fulgte et innfall utifra noe han visste hun ville likt?

Jeg var hos en negledesigner noen få ganger, for å fikse neglene såklart. Jeg og hun som jobba der snakket om været og sånt. Snakket også litt om julebakst og jeg sa at jeg ikke har funnet enn super oppskrift ennå på en typisk julerett. Neste gang jeg kom, hadde hun skrevet ned oppskrifta hun bruker på et julekort. Den ga hun til meg. Var det og uproft? Hvis ikke, hva mener dere er forskjellen? At hun var dame?

Anonymkode: 246aa...498

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det hadde vært hyggelig uansett, begge scenarioene du nevner her. 

Har ikke lest tråden du snakker om

Anonymkode: fa729...98f

• Liker 8
Skrevet

Hvilken tråd er det snakk om?

Synes det høres koselig ut jeg da, både fra den butikkansatte og negledesigneren.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det hadde vært hyggelig uansett, begge scenarioene du nevner her. 

Har ikke lest tråden du snakker om

Anonymkode: fa729...98f

Tråden heter "En liten oppmerksomhet..." eller noe i den dur. Litt lenger ned her.

Ikke sant! Sånne småting kan gjøre noens dag. Og at det han fyren ga hadde en verdi på ca 20 kr, ikke flere hundre.. gjør også sitt til at det kan sees på som noe koselig. Spesielt nå med korona, trengs litt sånt.

Skrevet

Det var èn person i den tråden som kalte det uproft, og det er nesten ingen andre svar der. Kunne du ikke bare tatt diskusjonen videre der, med den som mente at det var uproft?

Anonymkode: 885bd...98a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var èn person i den tråden som kalte det uproft, og det er nesten ingen andre svar der. Kunne du ikke bare tatt diskusjonen videre der, med den som mente at det var uproft?

Det var flere som var enige.

Mitt svar ville jo ikke vært til ts, så syntes det var feil å skrive noe der.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var flere som var enige.

Mitt svar ville jo ikke vært til ts, så syntes det var feil å skrive noe der.

Det var ikke "flere", det var én til som bare sa seg enig. 

Men for all del, det var bare et forslag. Virker som du koker tråd på spiker, for å si det sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke "flere", det var én til som bare sa seg enig. 

Men for all del, det var bare et forslag. Virker som du koker tråd på spiker, for å si det sånn.

Koker tråd på spiker var en ny variant av uttrykket 'koke suppe på spiker' 😅

Men nei ts, jeg syns det bare hadde vært hyggelig i begge situasjonene, jeg. 

Herregud, vi kan jo ikke gjøre noenting i dette samfunnet lengre, før en eller annen føler seg krenket eller tråkket på... 

Anonymkode: a9d82...bd7

• Liker 2
Skrevet

Jeg var den (en av de?) som mente det var uproft i den andre tråden .

Jeg tenker at man som kundebehandler ikke skal presse seg på noen, og å snike gaver nedi med bestillingen blir veldig rart.. Klart det kan være ment som en hyggelig gjest, men jeg mener fortsatt at det er et tegn på litt dårlig rolleforståelse. Du skal vel behandle alle kunder likt, det er vel en del av det med å være proff. 
Kommer så klart litt an på hva slags relasjon man har, om man har snakket mye sammen før og slik. Er det noen man faktisk kjenner er det jo litt annerledes. 

Forskjellen i de to scenarioene er - slik jeg ser det - er at i ditt tilfelle er noe dere har snakket om i forkant, og en tjeneste vedkommende gjør for deg helt åpenlyst. Du kunne sagt nei takk til oppskriften. Det er også sånn at man gjerne har en litt mer personlig relasjon til en frisør eller negledesigner, sammenliknet med en i en butikk. 

Jeg hadde synes det var veldig rart og nærmest litt creepy hvis en nærmest ukjent butikkekspeditør - mann eller kvinne - begynte å gi meg gaver «i hemmelighet» og ikke engang sier noe om det. 

Anonymkode: dcc34...a19

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en ganske stor forskjell på å følge opp noe man har diskutert tidligere og å nærmest ut av det blå gi en kunde en oppmerksomhet det er vanskelig å ikke tolke som en form for flørt. Det første er en åpen og hyggelig gest man kunne gjort til hvem som helst, det andre kan gjøre situasjonen vanskelig for kunden og er på sett og vis å misbruke sin stilling. Man skal være ganske sikkert på at mottaker synes det er greit før man gjør noe sånt, det er veldig fort gjort å havne på tynn is. Alt man ikke synes det er greit å gjøre åpenlyst i sin yrkesrolle bør man sannsynligvis droppe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I en tråd her hadde en ansatt i en butikk lagt ved en julehilsen til en dames klikk/hent bestilling. Og sees på som uproff. Er tildels enig, siden det lå skjult i posen hun henta. Men tenk om den stakkars fyren bare prøvde å være litt ekstra adventshyggelig? Kanskje han ikke hadde noen baktanker, bare fulgte et innfall utifra noe han visste hun ville likt?

Jeg var hos en negledesigner noen få ganger, for å fikse neglene såklart. Jeg og hun som jobba der snakket om været og sånt. Snakket også litt om julebakst og jeg sa at jeg ikke har funnet enn super oppskrift ennå på en typisk julerett. Neste gang jeg kom, hadde hun skrevet ned oppskrifta hun bruker på et julekort. Den ga hun til meg. Var det og uproft? Hvis ikke, hva mener dere er forskjellen? At hun var dame?

Forskjellen ligger i åpenhet. 
Dersom du føler at du kan gi noe til en kunde over bordet så er det ok. Jeg bor et lite sted. Mange her er nære venner eller slekt av de på butikken. Å stikke til en kunde et kort (fra seg selv eller bestemor vet ikke jeg) er helt normalt. Og greit.

Men når du må snike kortet nedi posen så er det ugreit.

Det er ikke verre enn det. La oss ikke komplisere noe som er enkelt.

Anonymkode: f3436...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forskjellen ligger i åpenhet. 
Dersom du føler at du kan gi noe til en kunde over bordet så er det ok.

Skjønner hva du mener, og er tildels enig i at når gaven var skjult virker det litt mer rart.

Men om jeg kjøpte neglelakk der og da, og hun la den oppskrifta i posen uten at jeg så det. Så ville det fortsatt vært mer greit enn om en mann gjorde det?

Daria skrev (18 minutter siden):

Det er jo en ganske stor forskjell på å følge opp noe man har diskutert tidligere

Man skal være ganske sikkert på at mottaker synes det er greit før man gjør noe sånt

Synes det virker som det var noe de hadde snakket om siden hun syntes det var noe som passet så godt til akkurat henne.

Så om han ga det til henne åpenlyst, kanskje med folk i kø bak, så hadde det vært mer greit? Kanskje han ikke ville gjøre noen misunnelig. Enig i din siste setning, kunne vel fort blitt tatt opp med sjefen det.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kunne sagt nei takk til oppskriften. Det er også sånn at man gjerne har en litt mer personlig relasjon til en frisør eller negledesigner, sammenliknet med en i en butikk. 

Jeg har ikke sett negledesingeren verken før eller etter, snakket helt overfladisk. Og jobb er jobb uansett.

Men ja, jeg kunne takket nei. Det hadde ikke den andre sjansen til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...