AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Kjenner jeg er litt fortvilt. Jeg studerer ved siden av jobb, og har fått det tilpasset slik at jeg kommer meg på alle forelesninger, og jeg har også møtt opp på alt. I forrige måned kom det på veldig kort varsel en ekskursjon i forbindelse med faget, midt på formiddagen på en helt ordinær hverdag som ikke var en forelesningsdag. Jeg hadde ikke anledning til å ta fri fra jobb, og nå har vi fått spørsmål direkte knyttet til denne ekskursjonen på hjemmeeksamen. Dette er ikke noe jeg kan lese meg frem til i pensum, da det er helt konkrete spørsmål om noe en helt konkret person snakket om på denne ekskursjonen (som for ordens skyld ikke var obligatorisk). Hva hadde du gjort? Jeg klarer nok å få ståkarakter, men det irriterer meg at denne ene ekskursjonen skal kunne påvirke 40 prosent av karakteren min... Anonymkode: 47663...5f9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Ta kontakt med foreleser? Anonymkode: 52f32...d44
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Er det dokumentert noe fra denne ekskursjonen, gjennom referater, presentasjoner eller liknende? I så fall bør du få tak i dette. Ellers ville jeg også tatt kontakt med fagansvarlig. Det er merkelig om det skal stilles spørsmål til eksamen hvor det er umulig å tilegne seg helt nødvendig kunnskap. Hvordan en ekstern sensor, som heller ikke deltok på ekskursjonen, skal kunne bedømme en slik besvarelse er også et spørsmål. Men altså; i noen tilfeller tar eksamensoppgaver utgangspunkt i noe utenfor pensum, men hvor man kan knytte pensum og refleksjoner opp mot det. Det skjedde i alle fall stadig vekk på mitt studium: eksamensoppgaven ble innledet med en tekst og ofte et sitat fra noe som slett ikke var pensum, men hvor tematikken for oppgaven ble berørt. Selve spørsmålene kom etter denne innledningen. Kan det være noe slikt som gjelder for din eksamensoppgave? F.eks: "På ekskursjonen den 11.november ble dere presentert for xxx (fagrelevante greier). Gjør rede for hvorfor xxx er viktig for samfunnet. Vis til hvordan xxx har bidratt til utviklingen av faget. Drøft på hvilken måte xxx vil kunne utvikle seg i framtida sett i lys av yyy." etc etc. Hvis oppgaven er fornuftlig laget er xxx del av pensumlitteraturen, selv om du ikke fikk se det i praksis under ekskursjonen. Anonymkode: 4b40a...8fa
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Jeg har vært i lignende situasjoner på masterstudie, men den gang var det et faglig arrangement på kveldstid som i utgangspunktet var frivillig men hvor man ble "sterkt oppfordret" til å møte opp. I ettertid dukket det opp spørsmål fra dette på eksamen som telte 20% av karakteren. Har alltid tenkt at dette er litt på kanten av læreren, men samtidig at det er opp til hver enkelt å møte opp. Har man ikke "tid" til studiet, så kan man skylde seg selv. Anonymkode: aa0f5...521
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Ta kontakt med foreleser? Anonymkode: 52f32...d44 Det komme jeg til å gjøre. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Er det dokumentert noe fra denne ekskursjonen, gjennom referater, presentasjoner eller liknende? I så fall bør du få tak i dette. Ellers ville jeg også tatt kontakt med fagansvarlig. Det er merkelig om det skal stilles spørsmål til eksamen hvor det er umulig å tilegne seg helt nødvendig kunnskap. Hvordan en ekstern sensor, som heller ikke deltok på ekskursjonen, skal kunne bedømme en slik besvarelse er også et spørsmål. Men altså; i noen tilfeller tar eksamensoppgaver utgangspunkt i noe utenfor pensum, men hvor man kan knytte pensum og refleksjoner opp mot det. Det skjedde i alle fall stadig vekk på mitt studium: eksamensoppgaven ble innledet med en tekst og ofte et sitat fra noe som slett ikke var pensum, men hvor tematikken for oppgaven ble berørt. Selve spørsmålene kom etter denne innledningen. Kan det være noe slikt som gjelder for din eksamensoppgave? F.eks: "På ekskursjonen den 11.november ble dere presentert for xxx (fagrelevante greier). Gjør rede for hvorfor xxx er viktig for samfunnet. Vis til hvordan xxx har bidratt til utviklingen av faget. Drøft på hvilken måte xxx vil kunne utvikle seg i framtida sett i lys av yyy." etc etc. Hvis oppgaven er fornuftlig laget er xxx del av pensumlitteraturen, selv om du ikke fikk se det i praksis under ekskursjonen. Anonymkode: 4b40a...8fa Jeg skulle ønske det var sånn. Pensum har jeg kontroll på, så det er ikke mye til hjelp dessverre. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært i lignende situasjoner på masterstudie, men den gang var det et faglig arrangement på kveldstid som i utgangspunktet var frivillig men hvor man ble "sterkt oppfordret" til å møte opp. I ettertid dukket det opp spørsmål fra dette på eksamen som telte 20% av karakteren. Har alltid tenkt at dette er litt på kanten av læreren, men samtidig at det er opp til hver enkelt å møte opp. Har man ikke "tid" til studiet, så kan man skylde seg selv. Anonymkode: aa0f5...521 Jeg liker at du setter "tid" i hermetegn, som om det bare er snakk om prioriteringer. At du ikke gidder å møte opp er ikke synonymt med at det gjelder for alle som ikke møter opp på faglige arrangementer. Om det hadde vært obligatorisk hadde jeg heller ikke hatt muligheten til å komme, men da hadde jeg i det minste vært forberedt på at det kunne koste meg en god karakter i faget. Anonymkode: 47663...5f9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg liker at du setter "tid" i hermetegn, som om det bare er snakk om prioriteringer. At du ikke gidder å møte opp er ikke synonymt med at det gjelder for alle som ikke møter opp på faglige arrangementer. Om det hadde vært obligatorisk hadde jeg heller ikke hatt muligheten til å komme, men da hadde jeg i det minste vært forberedt på at det kunne koste meg en god karakter i faget. Anonymkode: 47663...5f9 Nå kjenner jeg ikke til hele situasjonen din, men jeg synes ofte det er vanskelig å sympatisere med folk som jobber fullt og har studier som "sidejobb" og som deretter klager over at de ikke får møtt opp på alt på studiet. Man er liksom litt ansvarlig for sin egen situasjon, gitt at studiet ikke er samlingsbasert eller spesifikt tilrettelagt for folk som jobber. Likevel kommer jeg ikke unna å synes at situasjonen din er kjip, og at du bør ha en god sak hvis du tar det opp med læreren. Anonymkode: aa0f5...521 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Dette her har skjedd hundre ganger med meg fordi jeg ikke møter opp på forelesninger. Det er surt der og da, men sånn er det å gå glipp av frivillige undervisningstilbud. Siden det har blitt undervist, så er det bare å bite i det sure eplet og gjøre sitt beste. Det er bedre å bruke energien sin på det enn ting man ikke får gjort noe med i ettertid. Ved frivillige undervisningstilbud man går glipp av så er man ansvarlig for å tilegne kunnskapen selv hvis man velger å ikke møte opp. Jeg setter pris på at man kan velge, men da kan man heller ikke klage over å ikke ha fått det med seg i etterkant. Anonymkode: defbf...6f1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært i lignende situasjoner på masterstudie, men den gang var det et faglig arrangement på kveldstid som i utgangspunktet var frivillig men hvor man ble "sterkt oppfordret" til å møte opp. I ettertid dukket det opp spørsmål fra dette på eksamen som telte 20% av karakteren. Har alltid tenkt at dette er litt på kanten av læreren, men samtidig at det er opp til hver enkelt å møte opp. Har man ikke "tid" til studiet, så kan man skylde seg selv. Anonymkode: aa0f5...521 "Sterk oppfordring" er jo så å si synonymt med at det kommer på eksamen. Bare sånn for å ha sagt det. Anonymkode: defbf...6f1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det dokumentert noe fra denne ekskursjonen, gjennom referater, presentasjoner eller liknende? I så fall bør du få tak i dette. Ellers ville jeg også tatt kontakt med fagansvarlig. Det er merkelig om det skal stilles spørsmål til eksamen hvor det er umulig å tilegne seg helt nødvendig kunnskap. Hvordan en ekstern sensor, som heller ikke deltok på ekskursjonen, skal kunne bedømme en slik besvarelse er også et spørsmål. Men altså; i noen tilfeller tar eksamensoppgaver utgangspunkt i noe utenfor pensum, men hvor man kan knytte pensum og refleksjoner opp mot det. Det skjedde i alle fall stadig vekk på mitt studium: eksamensoppgaven ble innledet med en tekst og ofte et sitat fra noe som slett ikke var pensum, men hvor tematikken for oppgaven ble berørt. Selve spørsmålene kom etter denne innledningen. Kan det være noe slikt som gjelder for din eksamensoppgave? F.eks: "På ekskursjonen den 11.november ble dere presentert for xxx (fagrelevante greier). Gjør rede for hvorfor xxx er viktig for samfunnet. Vis til hvordan xxx har bidratt til utviklingen av faget. Drøft på hvilken måte xxx vil kunne utvikle seg i framtida sett i lys av yyy." etc etc. Hvis oppgaven er fornuftlig laget er xxx del av pensumlitteraturen, selv om du ikke fikk se det i praksis under ekskursjonen. Anonymkode: 4b40a...8fa Det utarbeides selvfølgelig en sensorveiledning i henhold til høgskole- og universitetsloven. Denne skal både interne og eksterne sensorer forholde seg til. Den gjøres tilgjengelig for studenter typisk ved sensur. Anonymkode: defbf...6f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå