AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Blir utsatt for vold i mitt ekteskap. Jeg er klar over hva som skjer, men har styrke nok foreløpig til å klare å leve med det. Vurderer selvsagt å gå ut av forholdet men elsker fortsatt min ektefelle & beskytter barna. Jeg kan ikke å forstå hvordan man kan gjøre slike ting mot en man er gift med? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det blir sagt og gjort ting som jeg mener er helt unormalt. Vi snakker om psykisk og fysisk vold med sinne og trusler og sårende negative kommentarer. Er det noen som har erfaring her og kan forklare litt? Er de klar over det selv? Vet de og mener det er akseptabelt? Vet de og vet at det ikke er akseptabel, men de klarer ikke å slutte? Liker de å holde på slik? Er det makt? Er følelsene borte? Kjenner de kjærlighet? Jeg vil bare prøve å se dette fra den andre siden om noen kan forklare Anonymkode: 8072a...747
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Makt og kontroll er nok stikkord. Ja jeg antar at de vet at det er galt, men får det ikke konsekvenser i at de selv blir ydmyket eller forlatt tror jeg de fortrenger at det er galt. Du beskytter IKKE barna ved å bli i et slikt forhold. Tvertimot skader det dem. De forstår. Anonymkode: 2d5cd...9a2 27
Gjest Rooosa Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Les ei bok som heter "Meningen med vold" så vil du få mange forklaringer. Noen bruker vold som språk. De klarer ikke å uttrykke sin frustrasjon med ord, og slår heller. Andre igjen kjenner på makt. Det er deilig å slå. Andre igjen er psykisk syke. Det finnes flere grunner, men dette er hovedgrunnene. Ta kontakt med Alternativer til vold, og krisesenteret om du trenger informasjon som en grunn til å gå. Og du beskytter ikke barna dine. De lærer at vold er et språk som aksepteres i hjemmet. De blir traumatiserte og vil enten bruke vold mot seg selv (selvskading) eller vold mot andre (kjærester) i fremtiden. Eller begge deler. Det kan du forstå her og nå. Kom deg ut i dag!
ClausSaus Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Blir utsatt for vold i mitt ekteskap. Jeg er klar over hva som skjer, men har styrke nok foreløpig til å klare å leve med det. Vurderer selvsagt å gå ut av forholdet men elsker fortsatt min ektefelle & beskytter barna. Jeg kan ikke å forstå hvordan man kan gjøre slike ting mot en man er gift med? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det blir sagt og gjort ting som jeg mener er helt unormalt. Vi snakker om psykisk og fysisk vold med sinne og trusler og sårende negative kommentarer. Er det noen som har erfaring her og kan forklare litt? Er de klar over det selv? Vet de og mener det er akseptabelt? Vet de og vet at det ikke er akseptabel, men de klarer ikke å slutte? Liker de å holde på slik? Er det makt? Er følelsene borte? Kjenner de kjærlighet? Jeg vil bare prøve å se dette fra den andre siden om noen kan forklare Anonymkode: 8072a...747 Det er ikke din jobb å hverken forstå eller fikse dette. Din jobb er å komme deg vekk. Dette er skadelig for både deg og barna. 22
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Du skal ikke forstå han. Det du skal er å komme deg bort. Du skal beskytte barna dine som også blir påvirket av dette. Du trur at dette er skjult for dine barn? Du er med på å skade de for livet. De lærer av mor at det er normalt å leve i voldelige forhold. Du baner vei for deres fremtid. Altså en fremtid med psykisk sykdom og vold. Anonymkode: eeb0d...75b 17
Flintis Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Blir utsatt for vold i mitt ekteskap. Jeg er klar over hva som skjer, men har styrke nok foreløpig til å klare å leve med det. Vurderer selvsagt å gå ut av forholdet men elsker fortsatt min ektefelle & beskytter barna. Jeg kan ikke å forstå hvordan man kan gjøre slike ting mot en man er gift med? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det blir sagt og gjort ting som jeg mener er helt unormalt. Vi snakker om psykisk og fysisk vold med sinne og trusler og sårende negative kommentarer. Er det noen som har erfaring her og kan forklare litt? Er de klar over det selv? Vet de og mener det er akseptabelt? Vet de og vet at det ikke er akseptabel, men de klarer ikke å slutte? Liker de å holde på slik? Er det makt? Er følelsene borte? Kjenner de kjærlighet? Jeg vil bare prøve å se dette fra den andre siden om noen kan forklare Anonymkode: 8072a...747 Jeg går utifra at du er mann siden du omtaler din ektefelle kjønnsnøytralt og blir for å beskytte barna og hvordan det går med omsorgsrett osv vet en jo ikke. Det er ikke skamfult å gå fra forholdet fordi om du er mann. Pass på å ha klar mobilen på opptak om du velger å bli en stund til slik at du har bevis. Men viktigst KOM DEG UT NÅ. 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Blir utsatt for vold i mitt ekteskap. Jeg er klar over hva som skjer, men har styrke nok foreløpig til å klare å leve med det. Vurderer selvsagt å gå ut av forholdet men elsker fortsatt min ektefelle & beskytter barna. Jeg kan ikke å forstå hvordan man kan gjøre slike ting mot en man er gift med? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det blir sagt og gjort ting som jeg mener er helt unormalt. Vi snakker om psykisk og fysisk vold med sinne og trusler og sårende negative kommentarer. Er det noen som har erfaring her og kan forklare litt? Er de klar over det selv? Vet de og mener det er akseptabelt? Vet de og vet at det ikke er akseptabel, men de klarer ikke å slutte? Liker de å holde på slik? Er det makt? Er følelsene borte? Kjenner de kjærlighet? Jeg vil bare prøve å se dette fra den andre siden om noen kan forklare Anonymkode: 8072a...747 Jeg vil kommentere delene jeg har streket under: Du er ikke sterk om du lever i vold. Du beskytter ikke barna ved å bli. Det er ikke viktig å forstå hvorfor han gjør det. Du skriver om mannen din, som du sier du elsker, men leter etter en slags universell forklaring på hvorfor «de» (alle voldelige menn?) utøver vold. Den vil du ikke finne. Og om du fant den, hva skal du med den? Vil det unnskylde det han gjør? Vil det få deg til å føle deg bedre? Hvorfor tror du at du må være i et forhold med en mann som behandler deg dårlig? Anonymkode: 0ac2b...516 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Blir utsatt for vold i mitt ekteskap. Jeg er klar over hva som skjer, men har styrke nok foreløpig til å klare å leve med det. Vurderer selvsagt å gå ut av forholdet men elsker fortsatt min ektefelle & beskytter barna. Jeg kan ikke å forstå hvordan man kan gjøre slike ting mot en man er gift med? Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, men det blir sagt og gjort ting som jeg mener er helt unormalt. Vi snakker om psykisk og fysisk vold med sinne og trusler og sårende negative kommentarer. Er det noen som har erfaring her og kan forklare litt? Er de klar over det selv? Vet de og mener det er akseptabelt? Vet de og vet at det ikke er akseptabel, men de klarer ikke å slutte? Liker de å holde på slik? Er det makt? Er følelsene borte? Kjenner de kjærlighet? Jeg vil bare prøve å se dette fra den andre siden om noen kan forklare Anonymkode: 8072a...747 Hvordan reagerer barna på volden? Ser de eller hører de volden? Lærer de å bruke vold selv? Blir barna slått? Ofte sier folk at det er den psykiske biten som er værst, for den bryter deg ned og ødelegger deg som menneske. Man blir utrygg og redd. Ja, det er en trygghet i at barna har deg der, men det beste er å komme seg bort. Anonymkode: 3b8a2...a41 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Flintis skrev (5 minutter siden): Jeg går utifra at du er mann siden du omtaler din ektefelle kjønnsnøytralt og blir for å beskytte barna og hvordan det går med omsorgsrett osv vet en jo ikke Interessant vinkling. Jeg gikk ut i fra at det var en kvinne som skrev siden vedkommende var så opptatt av å forstå den andre parten, mulig jeg møter mine egne fordommer i døra nå. Anonymkode: 0ac2b...516 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 Synes synd på ungene dine! Jeg er et sånt barn og blir ærlig kvalm av min mor som ikke var sterk nok til å bare forlate min far. Det har ødelagt mye for alle oss barn som sliter den dag idag med ettervirkninger. Har kontakt med henne kun fordi jeg synes synd på henne og for at hun trossalt er min mor, men jeg ser ikke på henne som verken sterk eller smart. Anonymkode: c1b0c...61c 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 Hei Du må ikke forveksle ditt tolmod med styrke. Jeg trodde også jeg var en sterk partner fordi jeg godtok volden og holdt ut men det bare bryter deg ned og holder deg paralysert og handlingslammet i den grad at man ikke tenker rasjonelt. Den største styrke er å gå! Jeg ser du skriver at du beskytter barna men jeg tror ikke du vet hvor mye sånt går ut over barna? Jeg lærte på kurs på krisesenter som de har for både voldsutsatte og helsepersonell og andre som møter voldsutsatte via jobben sin at barn merker mye mer enn man tror. Barn som hører foreldrene krangle men ikke nødvendigvis ser volden blir like redde som barn som ser volden og det øker kortisol stresshormonet og barnet er i høyere risiko for å utvikle både psykiske lidelser og fysiske autoimmune sykdommer når det blir eldre. Jeg vokste opp med materiell vold og krangling når jeg var liten og fikk autoimmun smertesykdom som tenåring som tok fra meg hele livet og fremtiden.. Barn merker også om mor er lei seg, stresset eller på vakt selvom mor gjør alt for å ha en normal fasade og hverdag og dette gjør barna utrygge i fremtidige relasjoner, og svekker selvfølelsen deres. Barn som vokser opp i hjem med fysisk eller psykisk vold får ofte tilknytningsproblemer og adferdsproblemer selvom disse ikke alltid er tydelige for foreldrene. Vold i nære relasjoner kommer av følelsene makt og avmakt. De bruker psykisk og fysisk vold for å få makt, systematisk og bevisst, men i noen få tilfeller ubevisst, for å nedrakke partner, sette ut partner, få partner til å tvile på seg selv og egen bedømmingskraft, gjøre partner mer avhengig av seg og dermed få mer makt. Når følelsen avmakt kommer som for eksempel når de føler de mister kontrollen når partner setter klare grenser eller vil gjøre det slutt så eskalerer ofte volden ytterligere.. Disse personlighetstypene har lavere empati og noen har ikke evnen til å ha empati i det hele tatt men har gjennom et liv lært seg å imitere empati når det trengs. De har ofte narsissistiske trekk og kan påstå at de forstår at det de gjør er galt bare for å imitere empati, men de har en indre følelse av at de er berettiget til volden fordi de er bedre enn andre og andre er lavere og mindre verdt enn dem og blir ofte sett på som bare brikker for å oppnå det de drar fordeler av (for eksempel tak over hodet, bedre økonomi, et utenfra suksessfullt liv som gir de status og inntrykk til andre om at de er snille og gode, slik at disse andre også kan brukes av dem som de trenger det). De kan være glad i noen på den måten at de er glad i makten det å få andres følelser gir de men de har sjeldent evnen til å elske på samme måten som vi normale mennesker gjør. Forholdet du lever i kommer ikke til å bli bedre, selv ikke når du tror det pga en bedre periode. Det er en en evig sirkel, Google og lær deg mer om voldssirkelen/circle of domestic abuse. Ring VO-linjen døgnåpent anonymt hele døgnet for mer info, råd, hjelp eller bare noen å snakke med. Nr er 116006 Anonymkode: 06616...ce3 10
Flintis Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant vinkling. Jeg gikk ut i fra at det var en kvinne som skrev siden vedkommende var så opptatt av å forstå den andre parten, mulig jeg møter mine egne fordommer i døra nå. Anonymkode: 0ac2b...516 Og jeg mine for den del.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Interessant vinkling. Jeg gikk ut i fra at det var en kvinne som skrev siden vedkommende var så opptatt av å forstå den andre parten, mulig jeg møter mine egne fordommer i døra nå. Anonymkode: 0ac2b...516 Det er jo ikke fordommer. Vi vet at partnervold er et kjønnet problem som rammer kvinner mest så det er normalt å ta utgangspunkt i at det er en kvinne. Uansett vil svarene være det samme for en mann så kjønn er uvesentlig i denne sammenheng uansett Anonymkode: 06616...ce3 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke fordommer. Vi vet at partnervold er et kjønnet problem som rammer kvinner mest så det er normalt å ta utgangspunkt i at det er en kvinne. Uansett vil svarene være det samme for en mann så kjønn er uvesentlig i denne sammenheng uansett Anonymkode: 06616...ce3 Jo, om du leser det jeg skriver så er det fordommer. Jeg begrunner det, alle som vil og kan lese kan se det. Du snakker om noe annet. Anonymkode: 0ac2b...516 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo ikke fordommer. Vi vet at partnervold er et kjønnet problem som rammer kvinner mest så det er normalt å ta utgangspunkt i at det er en kvinne. Uansett vil svarene være det samme for en mann så kjønn er uvesentlig i denne sammenheng uansett Anonymkode: 06616...ce3 Og nei, svarene blir ikke nødvendigvis like uavhengig av kjønn siden en mann har potensiale til å utrette mye større skade. Anonymkode: 0ac2b...516 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 Jeg tror personlig at det er få av de som utøver vold som faktisk innrømmer det for seg selv. Enten det er økonomisk, psykisk/emosjonell eller fysisk. Det er nok ganske vanlig å undervurdere hva som faktisk skjer - og heller se det som mindre farlig og noe den andre egentlig fremprovosertete. Så i det minste er ikke voldsutøveren eneansvarlig. Av det jeg har lest så mener mange som har utøvd vold at den andre provoserte det frem. Basert på egne opplevelser kan de synes det den andre sa eller gjorde er minst like ille, og gjerne vold i seg selv, selv om det er egne tolkninger som kan være temmelig virkelighetsfjerne. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke fordommer. Vi vet at partnervold er et kjønnet problem som rammer kvinner mest så det er normalt å ta utgangspunkt i at det er en kvinne. Uansett vil svarene være det samme for en mann så kjønn er uvesentlig i denne sammenheng uansett Anonymkode: 06616...ce3 Sånn jeg har forstått det så er det flere som blir utsatt for alvorlig fysisk vold av en mannlig partner, men det er også mange kvinner som utøver vold mot partneren sin. Mange har uansett kjønn lett for å unnskylde "mild" fysisk vold. Psykisk/emosjonell vold er vanskeligere å bevise, ofte vanskeligere å selv anerkjenne at man har blitt utsatt for - og det har større konsekvenser enn mange forstår. Er man utsatt er statistikk uansett helt uvesentlig. Anonymkode: 43404...912 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og nei, svarene blir ikke nødvendigvis like uavhengig av kjønn siden en mann har potensiale til å utrette mye større skade. Anonymkode: 0ac2b...516 Fysisk skade, i alle fall. Når det gjelder psykisk skade tror jeg en eventuell forskjell er mye mindre. Anonymkode: c0e0a...77c 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og nei, svarene blir ikke nødvendigvis like uavhengig av kjønn siden en mann har potensiale til å utrette mye større skade. Anonymkode: 0ac2b...516 Det er sant og et helt vesentlig poeng som aldri skal glemmes eller undergraves , men man vil fortsatt oppfordre en mann som blir utsatt for psykisk eller mildere fysisk vold om å gå både for sin egen og barnas del slik man vil oppfordre kvinner til det og gå og søke hjelp. Anonymkode: 06616...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fysisk skade, i alle fall. Når det gjelder psykisk skade tror jeg en eventuell forskjell er mye mindre. Anonymkode: c0e0a...77c Nei menn utretter større psykisk skade og emosjonell skade også. Dette har med at frykt for alvorlig skade fremkalles av den psykiske volden menn gjør og der kvinner er redde for at mannen en dag banker henne ihjel eller dreper henne pga trusler og psykisk vold så har ikke menn som blir utsatt for partnervold den samme reelle frykten og store risikoen for å utsettes for alvorlig skade eller partnerdrap som kvinner har. En mann vil ikke se på en kvinne som en trussel for livet men menn er en trussel for livet til kvinner og farligere for kvinner alene enn trafikkulykker, malaria og aids til sammen. Anonymkode: 06616...ce3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå