Gå til innhold

Er det vanlig å velge 59 uker foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre deres erfaringer og meninger rundt 59 uker foreldrepermisjon med 80% lønn. Både jeg og samboeren min mener i utgangspunktet at det er litt tidlig å sende barnet i barnehage før det i det hele tatt har fylt året (er det i det hele tatt mulig?), men jeg ser mørkt på å få betalt 80% lønn så lenge, siden jeg kommer til å ta mesteparten av fellesdelen av permisjonen pga. ønske om å amme. Hvordan løste dere det?

Anonymkode: 6a649...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kroner å øre, lønner det seg å ta 100% i 49 uker og deretter 10 uker ulønnet. Men ikke alle "greier" å spare opp for ulønnet permisjon eller syns det er best å få 80%. De aller fleste jeg kjenner tar 100% dekning og plusser på med ferie og ulønnet litt avhengige når på året man får barnehageplass.

Har termin i april, så for oss blir det 100% og hele fellesperioden på meg, 4 uker ferie i 2022, 2 uker ferie i 2023 og 8 uker ulønnet før mannen starter sin perm. Da kommer vi oss til juli og tar ferie sammen i juli/august før barnehagestart.

Anonymkode: 1dc7b...14e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok 80% med førstemann. Vi tapte bare 7000kr på det. I dag, tre år etter har begge betydelig høyere lønn og vil tape titalls tusen kroner på den løsningen, så nå velger vi 100% utbetaling. Med begge var det også uaktuelt å sende i barnehage etter ett år, er opptatt av forskning og stress hos barn, amme lenge og nyte småbarnstiden.. og siden vi har mulighet så tar vi ulønnet frem til barna er 1,5 år minst ☺️ da har jeg ett år og far et halvt år. Kommer nok til å supplere med litt vakter her og der under ulønnet. Legger av ca 15000/mnd under foreldrepermisjonen til ulønnet. Og har spart litt under svangerskapet. 

Anonymkode: 2af59...4d3

• Liker 1
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok 80% med førstemann. Vi tapte bare 7000kr på det. I dag, tre år etter har begge betydelig høyere lønn og vil tape titalls tusen kroner på den løsningen, så nå velger vi 100% utbetaling. Med begge var det også uaktuelt å sende i barnehage etter ett år, er opptatt av forskning og stress hos barn, amme lenge og nyte småbarnstiden.. og siden vi har mulighet så tar vi ulønnet frem til barna er 1,5 år minst ☺️ da har jeg ett år og far et halvt år. Kommer nok til å supplere med litt vakter her og der under ulønnet. Legger av ca 15000/mnd under foreldrepermisjonen til ulønnet. Og har spart litt under svangerskapet. 

Vel, da er det jo ikke rart dere har råd til å ta et halvt år ulønnet permisjon. De færreste med to barn har råd til dette, slik at dette ikke er aktuelt for dem.

Endret av Herro
  • Liker 3
Skrevet
5 hours ago, Herro said:

Vel, da er det jo ikke rart dere har råd til å ta et halvt år ulønnet permisjon. De færreste med to barn har råd til dette, slik at dette ikke er aktuelt for dem.

Nei, det er vel ikke så rart, skulle det være det? Det er vel rundt 36% som tar ulønnet permisjon utover foreldrepermisjonen, så det er helt riktig at det er i mindretall, bare 1/3 av alle foreldre. 

Men jeg forstod ikke heltpoenget ditt med innspillet? TS spurte om erfaring/hvordan andre har løst det, da kom jeg med min. 

• Liker 2
Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig. Men har tatt ut 59 uker med alle mine tre barn.

Anonymkode: 7f0b6...8b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er vel ikke så rart, skulle det være det? Det er vel rundt 36% som tar ulønnet permisjon utover foreldrepermisjonen, så det er helt riktig at det er i mindretall, bare 1/3 av alle foreldre. 

Men jeg forstod ikke heltpoenget ditt med innspillet? TS spurte om erfaring/hvordan andre har løst det, da kom jeg med min. 

Poenget med innspillet var å belyse at de fleste småbarnsforeldre ikke har råd til å sette av 15K i mnd.

Skrevet

Vi skal ha barn i juli, så da har vi rett på barnehageplass ila. august påfølgende år. Ut ifra det så tar vi 100% permisjon, og men noen ferieuker så går det opp. 

Hadde kun tatt 80% hvis det ikke hadde klaffet med barnehagestart. 

Anonymkode: 8d523...ec7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal ha barn i juli, så da har vi rett på barnehageplass ila. august påfølgende år. Ut ifra det så tar vi 100% permisjon, og men noen ferieuker så går det opp. 

Hadde kun tatt 80% hvis det ikke hadde klaffet med barnehagestart. 

Anonymkode: 8d523...ec7

Hvorfor velger folk 80 prosent når man taper på det?

Anonymkode: 384ee...9a4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor velger folk 80 prosent når man taper på det?

Antagelig fordi man ved ulønnet permisjon et fucked om noe uforutsett skulle skje..? 🤔

Anonymkode: e88b4...e12

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Antagelig fordi man ved ulønnet permisjon et fucked om noe uforutsett skulle skje..? 🤔

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis, anbefaler å lese f.eks.  denne https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Anonymkode: a4107...d82

Det stemmer at man ikke mister retten til sykepenger helt ved ulønnet permisjon i forbindelse med svangerskap - men det er fremdeles begrenset (65% av sykepengegrunnlaget og etter 15 dager). Jeg forstår godt at noen vil ha tryggheten med å slippe å ta ulønnet permisjon, og også ha stabil inntekt hele perioden og ikke måtte spare opp selv. 

Anonymkode: bb87f...609

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo da, men da forutsetter det at man ikke har behov for noe ulønnet dersom man tar 80%, ellers går det jo for det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...