AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 I dag er snittprisen 173 øre/kWt. Ille, men ikke ekstremt etter denne sesongens bisarre standarder. I morgen ser det slik ut i NO5: Hva i svarteste kartellkuk skal rettferdiggjøre denne prisen nå? Det er meldt mildvær. Det skal høljregne. Det er ingen nye aluminiumssmelteverk eller utenlandskabler som kommer online. Så hva faen er dette for noe tull nå? Anonymkode: 25d51...3c4 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Sikkert "lite vind i Europa". Dette er jo det nye argumentet. Anonymkode: 431ce...889 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sikkert "lite vind i Europa". Dette er jo det nye argumentet. Anonymkode: 431ce...889 Men vi kan jo ikke eksportere så mye at det skal tredoble prisene våre? Anonymkode: 25d51...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men vi kan jo ikke eksportere så mye at det skal tredoble prisene våre? Anonymkode: 25d51...3c4 Joda, kraftmarkedet er innrettet slik nå. Anonymkode: 431ce...889 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men vi kan jo ikke eksportere så mye at det skal tredoble prisene våre? Anonymkode: 25d51...3c4 Joda, nå har vi konkurranseutsatt strømmen på en linje med mye annet, som gjør at markedet bestemmer. Kapitalisme FTW. Anonymkode: ae98e...599 6
Callisto83 Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Skulle ikke forundre meg om plutselig prisene stiger enda mer nå som staten skal dekke 50% over 70 øre en rekke steder. For å ta igjen det tapte eller noe i den duren. Synd for miljøet da. Ingen personer vil akseptere et "grønt skifte" hvor alt skal elektrifiseres hvis det fortsetter som nå. 5
Pachka Sigaret Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 (endret) 7 minutter siden, Callisto83 said: Skulle ikke forundre meg om plutselig prisene stiger enda mer nå som staten skal dekke 50% over 70 øre en rekke steder. For å ta igjen det tapte eller noe i den duren. Synd for miljøet da. Ingen personer vil akseptere et "grønt skifte" hvor alt skal elektrifiseres hvis det fortsetter som nå. Man kan fyre godt med trebriketter fra tre hugget i Europa og så transportert med cowboy-lastebiler fra utlandet som garantert ikke driver med sosial dumping miljøvennlig er det også 👍 Endret 13. desember 2021 av Pachka Sigaret 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Callisto83 skrev (1 time siden): Skulle ikke forundre meg om plutselig prisene stiger enda mer nå som staten skal dekke 50% over 70 øre en rekke steder. For å ta igjen det tapte eller noe i den duren. Synd for miljøet da. Ingen personer vil akseptere et "grønt skifte" hvor alt skal elektrifiseres hvis det fortsetter som nå. Jeg har tenkt samme tanken. Typisk norsk regjering som velger å punge ut til kapitalistene istdf. å cappe prisen. Strømsparing ser uansett ut til å være et sidespor, politisk og økonomisk. Men priser som i morgen er bare helt grisk drittslengeri uten mål og mening. Anonymkode: 25d51...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Vel, her jeg bor er det ikke kaldt lenger. Etter familien har dusjet, skrur jeg av tanken, den er da temmelig kald. Så skrur jeg av alt av varme, og fyrer opp. Da vet jeg i alle fall neste.hva den dagen kommer til å koste, ikke en gjettelek etter matematiske øvelser. Til natta kobler vi på, så vi får dusjet på onsdag også. Ingen vet jo hva onsdagen vil koste oss. Anonymkode: 91d01...edf 1
A-hunter Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, nå har vi konkurranseutsatt strømmen på en linje med mye annet, som gjør at markedet bestemmer. Kapitalisme FTW. Anonymkode: ae98e...599 Dette har ingen verdens ting med kapitalisme å gjøre. Dette er politisk vedtatt av politikere som ikke forstår det minste av konsekvensene av det hva driver med. 3
Entern Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): Dette har ingen verdens ting med kapitalisme å gjøre. Dette er politisk vedtatt av politikere som ikke forstår det minste av konsekvensene av det hva driver med. Det gjør de vel. Den viktigste konsekvensen er masse god PR for Erna. Så kan hun få en fin stilling i en fin organisasjon. Som gir mye mer penger og status enn en statsministerjobb i et lite filleland. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Glemte å svare på spørsmålet ditt, for jeg vet virkelig ikke. Anonymkode: 91d01...edf
A-hunter Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Det gjør de vel. Den viktigste konsekvensen er masse god PR for Erna. Så kan hun få en fin stilling i en fin organisasjon. Som gir mye mer penger og status enn en statsministerjobb i et lite filleland. Tror du virkelig at det var Erna Solberg de tenkte på i Arbeidserpartiet og Senterpartiet da dette ble vedtatt i 1990 med en SP-statsråd i front? Er du sikker på at du forstår det som skjer rundt deg? 3
Entern Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 A-hunter skrev (Akkurat nå): Tror du virkelig at det var Erna Solberg de tenkte på i Arbeidserpartiet og Senterpartiet da dette ble vedtatt i 1990 med en SP-statsråd i front? Er du sikker på at du forstår det som skjer rundt deg? man what ACER ble ikke vedtatt i 1990 av Arbeiderpartiet og Senterpartiet... 2
A-hunter Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): man what ACER ble ikke vedtatt i 1990 av Arbeiderpartiet og Senterpartiet... Nei, men det ble energilovene som kommersialiserte strømproduksjonen. Og uten denne kommersialiseringen (AP/SP-initiert), ingen Acer og ingen ågerpriser. Alt begynner et sted. Og man må vite hvordan ting henger sammen for å forstå. 2
Entern Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 A-hunter skrev (Akkurat nå): Nei, men det ble energilovene som kommersialiserte strømproduksjonen. Og uten denne kommersialiseringen (AP/SP-initiert), ingen Acer og ingen ågerpriser. Alt begynner et sted. Og man må vite hvordan ting henger sammen for å forstå. Forandrer ikke det faktum at det var Erna og Siv som gjennomførte ACER. Om dette ble muliggjort i 1990 er strengt tatt ikke relevant. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 Vi er i ett felles marked. Landegrenser betyr lite selv om bare 1/13 av strømmen eksporteres. Så da blir det slik💁🏻♂️ Men seriøst, det må være en vill gevinst hos kraftprodusentene om dagen. Rundt 0.15 i produksjonskost og 10x så mye i salg. 900% gevinst! 💸🤑 Anonymkode: b0e12...37a 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er i ett felles marked. Landegrenser betyr lite selv om bare 1/13 av strømmen eksporteres. Så da blir det slik💁🏻♂️ Men seriøst, det må være en vill gevinst hos kraftprodusentene om dagen. Rundt 0.15 i produksjonskost og 10x så mye i salg. 900% gevinst! 💸🤑 Anonymkode: b0e12...37a Ja, jeg leser om flere selskap som spytter ut en månedslønn i bonus. Da vet de virkelig ikke hva den brå rikdommen skal brukes til... Anonymkode: 25d51...3c4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I dag er snittprisen 173 øre/kWt. Ille, men ikke ekstremt etter denne sesongens bisarre standarder. I morgen ser det slik ut i NO5: Hva i svarteste kartellkuk skal rettferdiggjøre denne prisen nå? Det er meldt mildvær. Det skal høljregne. Det er ingen nye aluminiumssmelteverk eller utenlandskabler som kommer online. Så hva faen er dette for noe tull nå? Anonymkode: 25d51...3c4 Syns jeg var dritt også. Anonymkode: 1683a...5ee
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 51 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, her jeg bor er det ikke kaldt lenger. Etter familien har dusjet, skrur jeg av tanken, den er da temmelig kald. Så skrur jeg av alt av varme, og fyrer opp. Da vet jeg i alle fall neste.hva den dagen kommer til å koste, ikke en gjettelek etter matematiske øvelser. Til natta kobler vi på, så vi får dusjet på onsdag også. Ingen vet jo hva onsdagen vil koste oss. Anonymkode: 91d01...edf Men å varme opp en varmtvannsbereder krever jo mye energi. Ender du ikke opp med å bruke mer strøm enn du ville gjort hvis den var på, men uten at dere dusjer? Anonymkode: 76c6d...d6b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå