Gå til innhold

konservative familie vil si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hva vil dere si en konservative albansk familie er?

Anonymkode: 37c48...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de lever etter tradisjonelle og mannsdominerte regelsett. I slike konservative familier er det f.eks naturlig å tenke på svigerdatter som en som tilhører mannens familie etter giftemålet. Det er mannen som er familiens dominerende overhode.

De patriarkalske normene har fortsatt stor betydning for familieliv i Albania.

• Liker 5
Skrevet
Hareena skrev (28 minutter siden):

At de lever etter tradisjonelle og mannsdominerte regelsett. I slike konservative familier er det f.eks naturlig å tenke på svigerdatter som en som tilhører mannens familie etter giftemålet. Det er mannen som er familiens dominerende overhode.

De patriarkalske normene har fortsatt stor betydning for familieliv i Albania.

Tilhører mannens familie etter giftemål hva vil det si?

Skrevet

Ja, det over. Mannen er sjefen og kvinnen må gjøre som mannen forventer, kan være preget av partnervold og viss kontroll, men behøver ikke være det 

Anonymkode: 15785...21a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det over. Mannen er sjefen og kvinnen må gjøre som mannen forventer, kan være preget av partnervold og viss kontroll, men behøver ikke være det 

Men hva mer skal man være obs på? Kjæresten min er albansk og sier hans familie er konserative.

Skrevet

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hva mer skal man være obs på? Kjæresten min er albansk og sier hans familie er konserative.

At han selv sier de er konservative betyr nok bare at de følger litt gamle, katolske skikker. At de forventer dere gifter dere og lever litt tradisjonelt. Trenger ikke å være noe værre enn det. At han selv mener de er konservative er jo positivt i seg selv syns jeg. 

Anonymkode: e4134...de7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

At han selv sier de er konservative betyr nok bare at de følger litt gamle, katolske skikker. At de forventer dere gifter dere og lever litt tradisjonelt. Trenger ikke å være noe værre enn det. At han selv mener de er konservative er jo positivt i seg selv syns jeg. 

Anonymkode: e4134...de7

Men gifte seg med sine egne eller gifte seg generelt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er umulig å si, det kan godt hende det ikke er noen fallgruver her, men det kan også være store fallgruver. alle konservative er ikke like 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er umulig å si, det kan godt hende det ikke er noen fallgruver her, men det kan også være store fallgruver. alle konservative er ikke like 

Ok men har det noe med å gifte seg med egne mennesker også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

HÆ? så utrolig dømmende sagt. Partnervold er ikke konservativt eller noe med albanere å gjøre. Det kan forekomme i et hvert forhold, uavhengig av legning, kjønn eller bakgrunn. Konservativt betyr noe helt annet. Hjelpes! for en rasistisk holdning. 

Anonymkode: b00fb...e34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei hva vil dere si en konservative albansk familie er?

Hei, jeg kjenner en del albanere. De er litt spesielle i at de ser ut som oss og har en del vestlig med seg, men samtidig så er de ekstremt opptatt av familie og deres meninger. Det er veldig vanskelig å skjære alle over en kam, men slik jeg tolker det så kan det bety at de forventer at du 1)konverterer over til deres tro 2) følger visse albanske skikker og 3) at mannen bestemmer (men la det bli sagt, det er kun på papiret, alle mine albanske venninner styrer hjemme ;)). En annen ting er at hen sier det fordi det betyr at familien ønsker at de gifter seg med en albaner...

Dette med en/ei skrev om at det har med kanskje vold gjøre... Altså, uansett religion, bakgrunn eller kjønn, hvis vedkommende slår så har det ingenting med tradisjon eller konservatisme å gjøre. Mitt råd da er: LØP!!!

Anonymkode: b00fb...e34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

de følger litt gamle, katolske skikker.

Majoriteten av albanerne er muslimer. 

• Liker 5
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ok men har det noe med å gifte seg med egne mennesker også? 

Ja, og jentene skal være jomfru til de gifter seg. Etter man er gift er det sosialt akseptert at mannen kan fly på byen og være utro mens kona skal holde seg hjemme og passe barna og huset. 

Anonymkode: 20635...860

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, og jentene skal være jomfru til de gifter seg. Etter man er gift er det sosialt akseptert at mannen kan fly på byen og være utro mens kona skal holde seg hjemme og passe barna og huset. 

Tror svært få albanske jenter er jomfru i disse landene i 2021. Ting har vel endret seg mye siden den gangen? Kjenner du mange albanere?

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Run for the Hills sier jeg bare…..

Anonymkode: e413f...2e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror svært få albanske jenter er jomfru i disse landene i 2021. Ting har vel endret seg mye siden den gangen? Kjenner du mange albanere?

Det tror jeg ikke på.

Anonymkode: 476d6...ef5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det tror jeg ikke på.

Albanere i byen jeg bor i fyrer seg løs på gutter, tviler veldig på de er strenge i landet sitt også? Da ville vel foreldrene tatt det med seg hit. Når jenter fyller 18 har foreldrene ingenting med hva man gjør mer. 

men f eks derimot, land som afghanistan, syria osv tror jeg er svært svært strenge. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det tror jeg ikke på.

Men derimot giftemål med albanske tror jeg de er mer sensetive på. Vet om ei albansk jente som ble kastet ut av huset fordi kjæresten hennes var araber.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, kjenner faktisk ganske mange norsk-(kosovo) albanere, og holdningene jeg beskrev er fremdeles veldig utbredte blant dem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...