AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Del Skrevet 13. desember 2021 Har kjøpt en leilighet, og kjøkkenet er med åpen løsning inn mot stue. Kjøkkenet er ca 3x3 meter (litt mer, men ikke mye), og jeg synes dette er mer enn god nok plass på et kjøkken! Han derimot er veldig misfornøyd, og vi finner ingen løsning som gir god nok benkeplass. Det eneste han vil ha er kjøkkenøy, men om man går for en enkel L-form, så blir det ikke plass til en øy - til nød en halvøy som står inntil en vegg, og da uten nok spiseplasser. Er 2 høyskap nå, et for kjøleskap/fryser og et for stekeovn/mikro. Ellers er det overskap + vifte kun på en side. Jeg tenker L-form og kjøkkenbord er en helt grei løsning, men han mener ingen har det nå lengre 😛 Er det virkelig så uvanlig? Vi har barn på 6 mnd og 4 år, så ser for meg at det ikke er noe særlig greit for de å spise på en høy barkrakk, eller om vi må bygge opp under barnestolene. Slik at vi da sikkert må ha kjøkkenbord uansett. Vi har tegnet 20 ulike løsninger med IKEA sitt verktøy, men mine har ikke nok benkeplass/mangler kjøkkenøy. Hans er store U-former dratt langt inn i stua, kjøkkenøy med 80 cm klaring på hver side o.l. Blir snart gal. Eller løsninger hvor alt av strøm, rør o.l. må flyttes (det har vi ikke råd til!) Har også laget en løsning med I form, altså bare en rekke i bakkant med alt man trenger, og så kjøkkenøy foran der igjen - men da blir det enda mindre benkeplass. Noen som har ideer? Eller lure løsninger på kjøkken av ca samme størrelse? Ser ut som IKEA har endret sinn kjøkkendesign løsning, så får ikke lastet opp ideene vi har tenkt på Anonymkode: b901b...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. desember 2021 #2 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg tenker L-form og kjøkkenbord er en helt grei løsning, men han mener ingen har det nå lengre 😛 Er det virkelig så uvanlig? Hæ? Hva f. har hva andre har med et kjøkken å gjøre? Et kjøkken er først og fremst en funksjonell arbeidsplass. Det dere skal konsentrere dere om, er å få stasjonene matlaging, rengjøring og servering fordelt så to mennesker kan jobbe samtidig på kjøkkenet uten å gå i føttene på hverandre. Alt annet er irrellevant. Jeg er enig i din løsning, med en mulig fokus på at bordet kan brukes som benkeplass. https://www.krosby.no/produkter/leverandorer/skovby/skovby-sm30-spisebord/ (dette var alt for stort, men mer for poenget) - https://puls-norge.no/Produkter/kjoekken/heve-og-senkeenhet-for-kjoekkenbordfrittstaaende-benk/4single Det finnes fordeler med kjøkkenøy, for den kan gi et bedre arbeidsrom utover stua, du står ikke med ryggen til barna , men på 3*3 meter er det sløsing av plass : 60+80 cm ut fra vegg (skap+arbeidsrom), øya bør være minimum 120*80 (kjører du komfyr i øya trenger du 60*60 + 60 for benkeplass rundt komfyr og minst 20 cm "leppe" på benkeplaten så du kan sitte langs langsiden) Endret 13. desember 2021 av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Del Skrevet 13. desember 2021 1 minutt siden, Druid said: Hæ? Hva f. har hva andre har med et kjøkken å gjøre? Ingenting, men det er lettere for meg å gi meg om det er noe skikkelig gammeldags som ikke er vanlig lengre tenker jeg 😄 Det er nettopp dette med at han ikke ønsker å stå med ryggen til, mens jeg er mer fokusert på at vi, etterhvert, alle 4 skal kunne bake og kose oss sammen uten at det blir for trangt. Slik det er nå er det lang benk, oppvaskkum, litt benk, hjørne, og så litt benk, platetopp, og litt benk til de to høyskapene. Er vifte og veggskap på samme vegg som høyskap. Jeg synes det er fint og åpent, og med god plass til et stort bord med stoler. Det bordet var jo kjempelurt, men da må man ha forskjellige sett med stoler om han ønsker seg at ungene skal gjøre lekser mens han ordner mat og lignende - får heller ikke ekstra oppbevaring. Har også foreslått et sånn stort, høyt bord på hjul som kan skyves unna når det ikke er i bruk. Er det noen som har greid å klemme inn kjøkkenøy på så lite plass og få det til å fungere bra? Det blir ikke snakk om å ha platetopp på øya, da vi isåfall må ha plassen til å spise på også. Eller hva med halvøy? Greier ikke helt å se for meg gode løsninger her, annet enn å la det være slik det er men bytte ut fronter og male litt for å få det finere. Anonymkode: b901b...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 13. desember 2021 #4 Del Skrevet 13. desember 2021 Wow. Skjønner han godt om det er lite benkeplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Del Skrevet 13. desember 2021 Cisne skrev (1 time siden): Wow. Skjønner han godt om det er lite benkeplass. Men det er det jo ikke..... 🙄 Anonymkode: 64109...f33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Del Skrevet 13. desember 2021 Kan du legge ved planløsningen her? Enklere å hjelpe. Anonymkode: 10c42...55e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Del Skrevet 13. desember 2021 Men tenkte dere/han ikke på dette FØR dere kjøpte?? Slitsomt å kjøpe noe man ikke er fornøyd med... Men uansett, jeg ville sett litt på youtube og spesielt på mikrohus og se hva slags løsninger folk har funnet der. Og let dere litt igjennom videoer herifra også https://www.youtube.com/results?search_query=small+apartment+kitchen+solution Anonymkode: e48d5...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 13. desember 2021 #8 Del Skrevet 13. desember 2021 Mitt kjøkken er ikke mye større enn 3 x 3 meter, men med åpen løsning inn i stue der kjøkkenøya blir en fin overgang mellom de "to" rommene. Hadde ikke byttet bort den øya mot noe i hele verden. Intim spiseplass for to, hyggelig spiseplass for flere på farten, perfekt hjemmekontorplass eller videomøter om ettermiddagen, genial lekseplass ved middagstider, hyggelig arbeidsstasjon når gjester i huset, fin anretningsplass ved større selskaper og super benkeplass/arbeidsplass til absolutt alt av hobbykokkelering/baking. At det krever veldig med plass får jeg ikke til å stemme. Kjøkkenet ble ikke som tegnet. Det står et høyskap med stekeovn/micro bak døra og kjøleskapet står i et høyskap. Kun overskap i to hjørner ved vasken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 13. desember 2021 #9 Del Skrevet 13. desember 2021 Vi hadde egentlig benkeplate, men alt av baking og ulikt foregikk egentlig på kjøkkenbordet da barna var små. Om dere skal ha trivelige stunder der barna hjelper til med ulikt på kjøkkenet er kjøkkenbord noe jeg ville ha prioritert. Siden åpen løsning mot stue gjerne et bord plassert hensiktsmessig, og utvidbart, så det også fungerer som spisebord ved selskap. Ikke vits i å ha både kjøkkenbord og annen spisegruppe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 13. desember 2021 #10 Del Skrevet 13. desember 2021 Vi har stort kjøkken (26 m2), og skal fjerne halvøya og går for L-form. Jeg hater halvøya, den er bare i veien og ingen liker å sitte der. Den ødelegger flyten i rommet. Joda, det er fint å se på ungene ved spisebordet mens man lager mat, men det er ikke viktigere enn flyten i rommet. Så vi skal ha en løsning der vi vil stå med ryggen mot alt som skjer mens vi lager mat. Skulle gjerne hatt heløy, men det passer ikke på vårt kjøkken. Det krever et romslig kjøkken (vårt er langt og smalt) og en malplassert øy kan bli enorm irritasjonsmoment. Man må jo forholde seg til hva som faktisk egner seg i rommet. Jeg syns ærlig talt det er for mange kjøkken som har heløy i dag, selv om kjøkkenet er for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Del Skrevet 13. desember 2021 Jeg har hatt halvøy og den var gull verdt når det kom til ekstra benkeplass, men ikke optimal som sitteplass da alt måtte foregå på samme side, ville i så fall hatt sitteplasser på en eller begge ender om det går. Hjørnet i et L-kjøkken, i hvert fall om det er lite, har en lei tendens til å samle opp rot og er lite tilgjengelig å jobbe ved. Jeg ønsker meg I-kjøkken der man kan stå ved siden av hverandre med god klaring (driver og avklarer nå om kjøkken kan flyttes til stue). Anonymkode: 892ac...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 13. desember 2021 #12 Del Skrevet 13. desember 2021 Kjøkkenøy er ikke så gunstig i et mindre rom, synes jeg. Når det er sagt synes jeg 3x3m er en okay størrelse på et kjøkken, men ikke med et øy. Med gode lagringsløsninger så trenger dere vel ikke SÅ mye benkplass at det ikke holder med et kjøkken på den størrelsen? Hva med å flytte spisebordet ut på stua i såfall? Mannen din må uansett forholde seg til kjøkkenarealet dere har kjøpt. Det er jo litt spesielt å være furten etter å ha brukt mye penger på ny bolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Del Skrevet 13. desember 2021 Vi har 3 x3 kjøkken og syntes dette er stort. Men vi har ikke kjøkkenøy. Vi har massevis av benkeplass langs tre av veggene, og kjøkkenet er delvis åpent ut mot et stort spisebord i rommet ved siden av (det er en stor skyvedør som pleier å være åpent). Vi har planer om å pusse opp og da ha høyskap langs en vegg da, da vi ikke bruker all benkeplassen uansett. Vi bruker kjøkken til matlaging og sitter på spisebordet, har ikke behov for spiseplass på kjøkkenet. De som bodde der før hadde spisebord langs en vegg men da syntes vi det ble litt lite oppbevaring. Anonymkode: 49a09...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Del Skrevet 13. desember 2021 Mannen din har delvis er poeng. Det er at kjøkken er et sted der folk tenker veldig dårlig på egenhånd. De velger seg standardløsninger fra kjøkken»spesialister» som selger løsninger som vi har hatt i Norge siden 1980-tallet og som aldri egentlig har fungert noe særlig godt, og som er totalt uegnet til endring etter livsfase og behov. Så mitt råd er å tenke logisk. Kjøkken er en rekke skap der mye av skapene inneholder ting (kopper, kar, panner, mat, kjøkkenmaskiner etc). Den andre, mindre andelen skap inneholder el og vann (vask, komfyr, mikro, kjøleskap, vinskap, kjøleskuff) Det dere trenger er å få mest mulig skapplass på minst mulig plass. Og så trenger dere mest mulig benkplass, men denne trenger dere ikke permanent - så den kan trekkes ut eller foldes ned etter behov. Om jeg skulle ha bygget et kjøkken i dag tror jeg at jeg ikke ville kontaktet en kjøkkenleverandør. Jeg ville bare kjørt på med hyller som stod på helt normale bein på gulvet med en skyvedør forran. (Skap som ikke heter «kjøkken» er som et tips mye billigere i pris, og ofte av bedre kvalitet). Så ville jeg laget en gulv-til-tak løsning for el og sånt, og om jeg skulle hatt en kjøkkenøy skule den vært på jul så jeg kunne rullet den rundt, eller bare solgt den på Finn når jeg ble lei. For det er også mulig at gubben har rett i at l-formet kjøkken er veldig 1990. Men kjøkkenøy er veldig 2019. Ingen bygger sånne lengre, heller, ser du. Og det er egentlig fordi 8ngen av dem funket, fordi de totalt manglet evne til endring uten oppussing til flere hundre tusener, (smart det, av kjøkken»ekspertene») Anonymkode: c3323...4f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #15 Del Skrevet 13. desember 2021 Jeg elsker kjøkkenøy, men på vårt forrige kjøkken som var ca som deres valgte vi heller at en av benkeplatene hadde ekstra dybde for mer benkeplass. Når mange var på besøk og laget middag, satt vi rundt vårt veldig solide kjøkkenbord og kuttet mens vi skravlet. Det var et sosialt kjøkken uten øy. Nå har vi større kjøkken og øya er tilbake. Elsker det, men hadde fortsatt ikke valgt det på vårt forrige kjøkken. Anonymkode: ff732...25c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Del Skrevet 13. desember 2021 Man kan bruke kjøkkenbordet til å bake osv med barna, trenger ikke masse ekstra benkeplass til det Jeg har vokst opp med lite kjøkken, stort spisebord utenfor kjøkkenet ble brukt til alt mulig. Anonymkode: 1b33c...b46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snedig Skrevet 13. desember 2021 #17 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) Har hatt både U-kjøkken, L-kjøkken og øy. Øy var fint ved selskap til å anrette mat osv, men ellers hatet jeg det. Absolutt ingen som brukte barkrakkene, og øyen ble i dagliglivet der man bare la fra seg alt mulig rot. Jeg trives best med L-kjøkken. Da kan flere være på kjøkkenet uten at det føles trangt. Har også et veldig greit kjøkkenbord i nærheten, og det brukes mye til baking og matlaging sammen med barn. Endret 13. desember 2021 av Snedig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå