Tussa84 Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Når man ser for seg 90.000 - 300.000 smittede om dagen må man jo anta at de vaksinerte er svært utsatt for smitte. Tror man at 3. dose skal hindre smitte? Endret 13. desember 2021 av Tussa84 10
esk Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 Kaffemonsteret skrev (20 minutter siden): Herøy? Herøy, ja. Men også Ørsta, med det utbruddet i Nytt Livs menighet, eller hva det nå heter. Pastor Hans Reite tok sin del av skylda og gikk ut offentlig og angret på at han frarådet menigheten mot å vaksinere seg etter at utbruddet var et faktum, men det er mager trøst når skaden allerede har skjedd. 2
Jaimatadi Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 300 000 smittede hver dag. Ja, da tar det hvertfall kort tid til alle er smittet mtp vi er bare litt over 5 mill 11
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 Jaimatadi skrev (Akkurat nå): 300 000 smittede hver dag. Ja, da tar det hvertfall kort tid til alle er smittet mtp vi er bare litt over 5 mill Ja endelig over om 14 dagers tid, deilig 11
Møkkalei Skrevet 13. desember 2021 #25 Skrevet 13. desember 2021 De skulle satt inn strengere tiltak for 2-3 uker siden og bremset smitten. Da kunne julen vært reddet. Dette stopper ikke nå, tror ikke det blir mye til jul i år. Dette blir verre, kanskje riktig ille denne gangen. Har sagt at Støre og co ikke har gjort jobben sin i disse ukene fra omikron kom. Jeg fikk rett. Han er ikke riktig mann i statsministerposten. Erna hadde forutsett dette, hun handlet med føre var hele veien. Klokt. Hvis ikke de innfører svært strenge tiltak i kveld er dette kjørt. På tide å stenge skolene. Snart juleferie. Ungene sprer dette rundt. Tenk i julen, Støre sier vi skal feire jul? Med fullt selskap da med smittede barn og eldre slektninger sammen? Er det så lurt? 8
Mooza Skrevet 13. desember 2021 #26 Skrevet 13. desember 2021 FHI sier at de regner med 50 - 100 innlagte per dag om dette scenariet med 90 000- 300 000 slår til. Vi hadde jo 27 innlagte i går. Det er jo halvparten av de 50, så det er vel ikke så langt unna. Jeg ser omikron har en R- verdi på 4,0 i UK. I går kom de ut med en kriseplan i UK, og jeg regner med at norske FHI bruker tall derfra til å beregne norske forhold. Så dette er hva de mener kommer til å skje, og da må de sette i gang tiltak for å begrense smitte.
Jaimatadi Skrevet 13. desember 2021 #27 Skrevet 13. desember 2021 Anonio skrev (41 minutter siden): Du forstår forskjellen på innlagte og intensivinnlagte, ikke sant? Det er ikke vanlige sykesenger som gjør at vi nå stenger ned. I intensivsenger ligger det alt fra 35-45% uvaksinerte. Det er der problemet ligger. Hvis vaksinen virker, skal dette tallet være 100%. Feil kan så klart skje, så 98% hadde vært mer realistisk. 2
Anonio Skrevet 13. desember 2021 #28 Skrevet 13. desember 2021 Det er så utrolig mange 'skeptikere' som har null og niks ide hvordan vaksinering fungerer. Det er veldig få vaksiner som gjør deg immun. F.eks kikhoste, influensa, polio osv kan man få i milde former selv om man er vaksinert. Kroppen utvikler antistoffer mot en sykdom som gjør at den bedre bekjemper sykdommen, du blir ikke immun av den grunn. Jeg begynner å lure på om man må ha obligatorisk biologiundervisning for alle voksne igjen, dette begynner å bli latterlig. 14
Perleblomst Skrevet 13. desember 2021 #29 Skrevet 13. desember 2021 Anonio skrev (2 timer siden): Vi nærmer oss nok en triage-sitasjon alla Italia\Spania tidlig i pandemien. Da vil uvaksinerte ha klart å knekke vår dårlige kapasitet helt frivillig. Det går utover folk i andre behandlinger som også dør av effekt. Håper valget var verdt det. Jeg forstår godt vaksineskeptikere. Men velger man å ikke ta vaksinen må man forstå at tiltakene må bli deretter. Det er lov å tenke på andre. Mennesker med alvorlige sykdommer som feks får utsatt behandling. Og tenke på helsepersonell. Bemanningskrisen er ikke løst over natten. Da er det lov å vise solidaritet selv om de nok tenker der ikke angår de siden de selv ikke jobber i helsevesenet. 4
NewName Skrevet 13. desember 2021 #30 Skrevet 13. desember 2021 Kan. Muligens. Sannsynligvis. Hvor er fakta ? 1
Gjest Sinanna Skrevet 13. desember 2021 #31 Skrevet 13. desember 2021 Fortsatt ikke de uvaksinerte sin feil at vaksinen suger, og heller ikke de uvaksinerte sin feil at Norge ikke har gjort en dritt for å oppruste helsevesenet de siste årene. I verdens rikeste land. Jeg driter i hvorfor, og hvem og hva. Penger har vi nok av, så enkelt og greit er det bare! Resten blir bare ubetydelige detaljer i det store bildet.
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #32 Skrevet 13. desember 2021 Loff77 skrev (1 time siden): Jo er ganske stødig i % egentlig så er vel ca 47 vs 51, forøvrig langt unna kapasiteten på ca 300 plasser som visstnok kan skaleres til 1000 uten at noen vet hvor folkene til å bemanne det skal komme fra. Men men nå har vi surret rundt og fulgt reglene i snart 2 år og alle stort sett vaksinert seg som var den store redningen, jeg tar gjerne 2 uker kaos for å bli ferdig med det i hvert fall😀 Nei, hvis du ikke jobber med de syke og må gå triple vakter og etterhvert måtte velge hvem som skal få leve eller dø er det lett å si "ja jeg tar 14 dagers kaos". Det går jo ikke utover deg. Noe må nok skje for nordmenn driter langt i anbefalinger. 6
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #33 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Peonjenta skrev (1 minutt siden): Nei, hvis du ikke jobber med de syke og må gå triple vakter og etterhvert måtte velge hvem som skal få leve eller dø er det lett å si "ja jeg tar 14 dagers kaos". Det går jo ikke utover deg. Noe må nok skje for nordmenn driter langt i anbefalinger. Gjør de det, og hvordan forklarer man da en av de laveste dødelighetene i verden da? Er det noen som er lydige sauer er det Nordmenn Tipper sykepleierne også kunne tenke seg 14 dager istedenfor 24 mnd seigpining Endret 13. desember 2021 av Loff77 5
NewName Skrevet 13. desember 2021 #34 Skrevet 13. desember 2021 Hvorfor ikke kjøpe mer sykehus kapasitet ? Er jo latterlig lite trykk som får skuta til å velte Lokke tilbake kompetent personell, som har kunnskap til intensiv avdeling, med million lønn, øke lønnen til helsepersonell. Kjøpe mer plasser hos private helseklinikker for å lette under sykehusene ? 7
Elaine Marley Skrevet 13. desember 2021 #35 Skrevet 13. desember 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene på korona-rommet, avsporinger, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.
SoWhat? Skrevet 13. desember 2021 #36 Skrevet 13. desember 2021 esk skrev (5 timer siden): Det som er latterlig er jo den barnslige gjengen som nekter å vaksinere seg. Det er jo dem vi kan klandre for at de nå må stenge ned igjen, siden svært få vaksinerte vil ha behov for sykehusinnleggelse. Det er for eksempel et massivt utbrudd her jeg bor nå, med forgreninger i et kristent miljø hvor vaksineskepsisen råder. Mange av de som ble smittet er uvaksinerte eldre, og flere av dem er på respirator. Men de har jo bare seg selv å takke, og dessverre går dette ut over vanlige, fornuftige folk som har tatt vaksinen. Slutt å finn folk du kan "klandre" Folk har rett til å bestemme over seg selv og sin egen kropp. Tilmed de som tar vaksinen her inne, har innrømmet at det er en helserisiko å ta den. Så la de eldre og andre få bestemme selv. Det du kan gjøre er det du tror er best. Følg tiltakene og gjør DITT beste. 6
Tiuren Skrevet 13. desember 2021 #37 Skrevet 13. desember 2021 6 hours ago, Loff77 said: 300k pr dag? Jippi da er det jo over på 14-16 dager 😀 endelig 6 hours ago, Krantz95 said: Ja, et par uker med kollaps og krise, og så er vi ferdig med dritten 🙂 Med 200 innleggelser pr dag og gjennomsnittlig liggetid på ca 3 døgn (det er siste tall jeg har) blir det gjennomsnittlig 600 covid pasienter med behov for behandling? 1
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #38 Skrevet 13. desember 2021 Tiuren skrev (Akkurat nå): Med 200 innleggelser pr dag og gjennomsnittlig liggetid på ca 3 døgn (det er siste tall jeg har) blir det gjennomsnittlig 600 covid pasienter med behov for behandling? Og så? 4
Tiuren Skrevet 13. desember 2021 #39 Skrevet 13. desember 2021 Just now, Loff77 said: Og så? Det er jo bare et par hundre mer en idag, det bør helsevesenet i et av verdens rikeste land klare! 6
Justlooking Skrevet 13. desember 2021 #40 Skrevet 13. desember 2021 Tiuren skrev (6 minutter siden): Det er jo bare et par hundre mer en idag, det bør helsevesenet i et av verdens rikeste land klare! Tja, de siste 20 årene må pasientene ligge på gangen. Helt uavhengig av covid eller influensaen på vinteren. Det er bare ikke plass til krisetilfeller så de blir enten avvist på legevakten som må sile hardt, og er de heldige kommer de inn på gangen. Selv om det er midt på sommeren og lite infeksjoner. Sånn er det. 2
Anbefalte innlegg