NorthernLight Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 (endret) FHI mener det haster med tiltak. Jeg er veldig enig, Man skulle satt inn tiltak for lenge siden og aldri latt smitten eskalere til de grader. Mange eksperter har i lang tid sagt at man må ta smitten alvorlig... Sitat I et foreløpig scenario beregner vi at det om tre uker kan bli opp mot 90 000 og 300 000 tilfeller per dag og 50 til 200 innleggelser per dag dersom tiltakene ikke bremser epidemien betydelig, skriver FHI. De sier også at hvis man ikke handler nå så kan det gi store negative effekter for samfunnet, ikke bare for helsetjenestene i sykehus og kommuner». https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLmzM0/toppmoete-om-corona-fhi-mener-det-haster-med-nye-tiltak Endret 13. desember 2021 av NorthernLight 10
NorthernLight Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #2 Skrevet 13. desember 2021 Det er nå 358 innlagt på sykehus med covid-19. Det er det høyeste tallet under pandemien. Det er lagt inn 27 nye pasienter det siste døgnet. 10
Gjest Lawyam Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Ja, nå kan de ikke komme med flere råd - nå må det bli strengt!!!!
Anonio Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Vi nærmer oss nok en triage-sitasjon alla Italia\Spania tidlig i pandemien. Da vil uvaksinerte ha klart å knekke vår dårlige kapasitet helt frivillig. Det går utover folk i andre behandlinger som også dør av effekt. Håper valget var verdt det. 18
Ab_naturals Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Jeg trodde du hadde skrevet feile tall, lagt til for mange sifre, før jeg leste artikkelen 😨 Lurer på hvilke tiltak de vurderer. Full nedstenging av ikke-kritiske butikker o.l? Stengte skoler? Null alkohol på byen? 1
Gjest Lawyam Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 De bør hvertfall det. Full nedstengning! Og saftige bøter for brudd!
NorthernLight Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2021 Ab_naturals skrev (3 minutter siden): Jeg trodde du hadde skrevet feile tall, lagt til for mange sifre, før jeg leste artikkelen 😨 Det er veldig høye tall, men Omicron er ekstremt smittsomt dessverre og mange har ikke skjønt alvoret. Nå begynner flere å skjønne det... Det er en svært alvorlig situasjon i Norge nå. 5
SoWhat? Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Nå så Camilla Stoltenberg...preget ut. Det er tøft for dem som dag ut og dag inn prøver det de kan Håper alle kan være enige i det i det minste. Så får vi følge tiltakene om man er enig eller ei. 15
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 300k pr dag? Jippi da er det jo over på 14-16 dager 😀 endelig 35
esk Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Det som er latterlig er jo den barnslige gjengen som nekter å vaksinere seg. Det er jo dem vi kan klandre for at de nå må stenge ned igjen, siden svært få vaksinerte vil ha behov for sykehusinnleggelse. Det er for eksempel et massivt utbrudd her jeg bor nå, med forgreninger i et kristent miljø hvor vaksineskepsisen råder. Mange av de som ble smittet er uvaksinerte eldre, og flere av dem er på respirator. Men de har jo bare seg selv å takke, og dessverre går dette ut over vanlige, fornuftige folk som har tatt vaksinen. Endret 13. desember 2021 av esk Edit: Mod slettet visst innlegget jeg siterte, måtte derfor endre litt på innlegget mitt. 16
Krantz95 Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 Loff77 skrev (10 minutter siden): 300k pr dag? Jippi da er det jo over på 14-16 dager 😀 endelig Ja, et par uker med kollaps og krise, og så er vi ferdig med dritten 🙂 9
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 esk skrev (49 minutter siden): Helt sant, men det som er latterlig er jo den barnslige gjengen som nekter å vaksinere seg. Det er jo dem vi kan klandre for at de nå må stenge ned igjen, siden svært få vaksinerte vil ha behov for sykehusinnleggelse. Det er for eksempel et massivt utbrudd her jeg bor nå, med forgreninger i et kristent miljø hvor vaksineskepsisen råder. Mange av de som ble smittet er uvaksinerte eldre, og flere av dem er på respirator. Men de har jo bare seg selv å takke, og dessverre går dette ut over vanlige, fornuftige folk som har tatt vaksinen. Merkelig at de fleste innlagte er fullvaksinerte eldre da 16
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Merkelig at de fleste innlagte er fullvaksinerte eldre da Kilde? 1
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Peonjenta skrev (3 minutter siden): Kilde? Hvem er det nå som opptar sykesengene? De fleste innlagte er fullvaksinerte. https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s Uvaksinert 265 53 år 31 % 18 % Fullvaksinert 370 74 år 75 % 14 % Endret 13. desember 2021 av Loff77 8
Anonio Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 1 minutt siden, Loff77 said: Hvem er det nå som opptar sykesengene? De fleste innlagte er fullvaksinerte. https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s Du forstår forskjellen på innlagte og intensivinnlagte, ikke sant? Det er ikke vanlige sykesenger som gjør at vi nå stenger ned. I intensivsenger ligger det alt fra 35-45% uvaksinerte. Det er der problemet ligger. 12
Jdz Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Nordmenn i et nøtteskall. Kjære myndigheter, vi klarer ikke ta vare på oss selv, så vær så snill og steng oss inne og ta friheten fra oss. Med den høye vaksinasjonsgraden vi har er det ikke rart at en stadig høyere andel av innlagte er vaksinerte. Endret 13. desember 2021 av Jdz 13
Kaffemonsteret Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 esk skrev (59 minutter siden): Helt sant, men det som er latterlig er jo den barnslige gjengen som nekter å vaksinere seg. Det er jo dem vi kan klandre for at de nå må stenge ned igjen, siden svært få vaksinerte vil ha behov for sykehusinnleggelse. Det er for eksempel et massivt utbrudd her jeg bor nå, med forgreninger i et kristent miljø hvor vaksineskepsisen råder. Mange av de som ble smittet er uvaksinerte eldre, og flere av dem er på respirator. Men de har jo bare seg selv å takke, og dessverre går dette ut over vanlige, fornuftige folk som har tatt vaksinen. Herøy?
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 Anonio skrev (3 minutter siden): Du forstår forskjellen på innlagte og intensivinnlagte, ikke sant? Det er ikke vanlige sykesenger som gjør at vi nå stenger ned. I intensivsenger ligger det alt fra 35-45% uvaksinerte. Det er der problemet ligger. Absolutt, ikke mange dager før fullvaksinerte tar igjen uvaksinerte på respirator, helt naturlig i og med at nesten 90% er vaksinerte. Men at det er de 10% uvaksinerte som driver denne såkalte ‘’krisen’’ er bare tull 14
Anonio Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 Just now, Loff77 said: Absolutt, ikke mange dager før fullvaksinerte tar igjen uvaksinerte på respirator, helt naturlig i og med at nesten 90% er vaksinerte. Men at det er de 10% uvaksinerte som driver denne såkalte ‘’krisen’’ er bare tull Du sier selv at 89-91%(vaksinerte) snart tar igjen uvaksinerte (6-7%) på respirator. Forstår du ikke prosentregning? Om man ikke hadde denne problematikken med disse 6-7% så hadde man antageligvis hatt nesten dobbelt så mange intensivplasser ledige nå. 12
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 Anonio skrev (5 minutter siden): Du sier selv at 89-91%(vaksinerte) snart tar igjen uvaksinerte (6-7%) på respirator. Forstår du ikke prosentregning? Om man ikke hadde denne problematikken med disse 6-7% så hadde man antageligvis hatt nesten dobbelt så mange intensivplasser ledige nå. Jo er ganske stødig i % egentlig så er vel ca 47 vs 51, forøvrig langt unna kapasiteten på ca 300 plasser som visstnok kan skaleres til 1000 uten at noen vet hvor folkene til å bemanne det skal komme fra. Men men nå har vi surret rundt og fulgt reglene i snart 2 år og alle stort sett vaksinert seg som var den store redningen, jeg tar gjerne 2 uker kaos for å bli ferdig med det i hvert fall😀 7
Anbefalte innlegg