AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Jeg har en søster som er 25 år gammel, som ikke kjøper julegaver til noen. Hun kjøper ikke til foreldrene våres en gang eller de to tantebarn hun har. Hun er riktig nok student, men jobber ved siden av studiene og svir av en del penger på seg selv i måneden. Jeg for eksempel begynte å kjøpe julegaver til hun når jeg var 17 år. Hun sitter som en primadonna på juleaften og bare mottar gaver, og får alltid flotte gaver hun ønsker seg av alle ( også av meg ). Før når hun var yngre så unnskyldte jeg henne pga alder, men nå synes jeg hun er gammel nok til skjønne at hun må gi litt tilbake, eller så kan hun ikke forvente julegaver av alle selv. Jeg synes det er trist at hun ikke kjøper til tantebarna sine ihvertfall, da hun kun har de to tantebarna og kunne avsett en 100 lapp til dem hver. Hva tenker dere her, kan jeg snakke med min søster og fortelle hva jeg mener om dette, eller skal jeg bare la det ligge? Anonymkode: d3813...5f3 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Selvfølgelig. Hadde da aldri fortsatt å gi gaver til en som ikke gir tilbake. Anonymkode: 1b9fd...420 46
Ulven Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Ja hun er mer enn gammel nok til å få beskjed om at hun må gi litt for å få. Det behøver ikke å være så mye, men noe som viser at hun bryr seg. Hadde sendt en melding om at vi dropper gaver til hverandre fra og med denne julen. 19
altflyter Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 25 år og kjøper ikke en eneste gave? Er du morsom? Selv som student er det vanlig å gi gaver. Da jeg var student var riktignok ikke gavene av det dyre slaget og det gikk mye i hjemmestrikkede ting, men gave gav jeg. Har kjøpt gaver til alle jeg selv fikk av siden jeg var 8 år gammel og fra jeg var 16 tjente jeg egne penger og betalte for dem selv. Selv da jeg ble langtidssyk og gikk på minstesats aap kjøpte jeg julegaver til folk. Alle kan gi bort noe. Jeg har en ufør tante med dårlig råd. Hun gir brente mandler og hjemmelaget syltetøy😍 dårlig råd er ingen unnskyldning. Hun kunne om så var gitt bort hjemmelagde «gavekort» på filmkveld hjemme hos seg selv eller tur i skogen hvis det står så ille til med økonomien at hun ikke kan bruke en krone. Å ikke gi noe som helst er bare svært underlig når man er 25 år og forventer gaver selv. Hvis hun absolutt mener hun ikke kan prioritere å gi bort en eneste gave så bør hun la være å ønske seg noe. Hun prioriterer ikke gaver til familien sin, hvorfor skal dere prioritere gaver til henne? Hva sier øvrig familie til dette? Har du tatt det opp med foreldrene dine? Hva sier de? 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 I dette tilfellet hadde jeg bare foreslått å droppe søskengaver. Men vet slikt ikke er enkelt i praksis. Sitter her selv med en bismak når det gjelder gaver og jul. Igjen har jeg brukt tid og penger på å kjøpe gaver til alt av tantebarn, de er ikke få... Og også en gjennomtenkt oppmerksomhet til de voksne. Og igjen dukker pakke etter pakke opp, som tydeligvis er i kategorien "første, beste, og billig". En bok, sikkert kjøpt på salg. En vinflaske. Så igjen blir jula en veldig stusselig opplevelse for meg og mannen. Og nei, det dukker ikke opp barn som "får igjen" senere. Anonymkode: 88870...5c4 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Ja klart du kan snakke med henne. Vi er helt åpne om disse tingene i vår familie, snakker jevnlig om beløpsgrenser til både voksne og barn. Ta en prat i plenum, bli enige. Og hvis hun ikke gir, så hadde jeg heller ikke gitt til henne. Anonymkode: 8278c...099
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Det må da være noen som påpeker dette. Barna hvertfall, de er jo ærlige sjeler. Hva svarer hun når de spør henne hvorfor de aldri får gave av tante? Har ikke råd? Gidder ikke? Anonymkode: 297eb...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Jeg hadde helt klart sagt ifra, eller egentlig spurt hva som får henne til å tro at du, med alle utgiftene det innebærer å ha barn, boliglån osv, har så mye bedre råd enn henne. Jeg følte selv jeg hadde god råd som student med deltidsjobb, for jeg måtte jo bare betale mat og (billig) husleie. Eventuelt spør du hva som skiller hennes situasjon nå fra hvordan det var da du var 25, og yngre, og ga henne gaver. Anonymkode: bc26b...e95 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Hadde sagt noe ja, uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 Kan du få dine foreldre til å snakke med henne? De har jo tydeligvis feilet til nå i oppdragelsen, og ikke sikkert de vil komme på banen, men synes i hovedsak at det er deres ansvar. Ellers får du ta praten sjøl. Anonymkode: 72e36...59f 6
Tone83 Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Wow.. hun kunne gitt en husvask, eller en kveld barnevakt. Skriv ønskeliste på slike ting og send til henne 😂 9
Herro Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har en søster som er 25 år gammel, som ikke kjøper julegaver til noen. Hun kjøper ikke til foreldrene våres en gang eller de to tantebarn hun har. Hun er riktig nok student, men jobber ved siden av studiene og svir av en del penger på seg selv i måneden. Jeg for eksempel begynte å kjøpe julegaver til hun når jeg var 17 år. Hun sitter som en primadonna på juleaften og bare mottar gaver, og får alltid flotte gaver hun ønsker seg av alle ( også av meg ). Før når hun var yngre så unnskyldte jeg henne pga alder, men nå synes jeg hun er gammel nok til skjønne at hun må gi litt tilbake, eller så kan hun ikke forvente julegaver av alle selv. Jeg synes det er trist at hun ikke kjøper til tantebarna sine ihvertfall, da hun kun har de to tantebarna og kunne avsett en 100 lapp til dem hver. Hva tenker dere her, kan jeg snakke med min søster og fortelle hva jeg mener om dette, eller skal jeg bare la det ligge? Anonymkode: d3813...5f3 Handler julegaver om en kontantutveksling for din del? Det høres nemlig slik ut.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 Slutt å gi gaver Jeg er og typen som gav gaver til andre også som student. Men sluttet raskt når jeg ikke fikk tilbake. Anonymkode: bb96c...66c 5
Momma Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva tenker dere her, kan jeg snakke med min søster og fortelle hva jeg mener om dette, eller skal jeg bare la det ligge? Anonymkode: d3813...5f3 Ikke bare kan, du bør si hva du mener. Hun høres ut som en bortskjemt prinsesse, og jeg ser ingen som helst grunn til at en voksen dame ikke skal gi presanger dersom hun selv forventer å få. Det er selvsagt ingen unnskyldning at hun er student, hun kan jo bare la være å svi av alle pengene på seg selv i desember. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 3 minutter siden, Herro said: Handler julegaver om en kontantutveksling for din del? Det høres nemlig slik ut. Høres mer ut som en søster uten sosiale antenner. Klart det er sårt når man kjøper noe fint for søsteren sin år etter år og aldri får noe tilbake til sine egne unger engang! Anonymkode: 9ac8f...ddb 14
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 Veldig spesielt... Jeg tror jeg bare hadde latt være å gi gaver til henne. Men jeg klarer ikke å forstå hvordan hun tenker. Jeg og alle mine søsken har alltid gitt gaver til hverandre. I starten var det mamma og pappa som ordnet og betalte, etter hvert begynte vi å ordne selv mens mamma og pappa betalte, og da vi fikk noen form for inntekt (inkl stipend) tok vi over hele ansvaret selv. Selvfølgelig har prisen vært justert etter inntekt, og det har hendt at noen har gitt for 50 kr og fått for 500 kr, men alle har alltid gitt noe. Og da den første av oss fikk barn ga selvfølgelig alle gaver, selv om den yngste tanten var 10 år. Så dette blir veldig fjernt for meg... Anonymkode: 3790b...237 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 Herro skrev (2 minutter siden): Handler julegaver om en kontantutveksling for din del? Det høres nemlig slik ut. Hvordan høres det slik ut? min svigerbror ga hjemmelaget gaver til nevøene sine da han var student. Og søsteren til ts kan jo lage noe eller kjøpe noe billig. Hun synes bare det er dumt at barna ikke får noe av tanten til jul, og det forstår jeg veldig godt. Julegaver kan være så mye. Anonymkode: c8edf...3b8 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har en søster som er 25 år gammel, som ikke kjøper julegaver til noen. Hun kjøper ikke til foreldrene våres en gang eller de to tantebarn hun har. Hun er riktig nok student, men jobber ved siden av studiene og svir av en del penger på seg selv i måneden. Jeg for eksempel begynte å kjøpe julegaver til hun når jeg var 17 år. Hun sitter som en primadonna på juleaften og bare mottar gaver, og får alltid flotte gaver hun ønsker seg av alle ( også av meg ). Før når hun var yngre så unnskyldte jeg henne pga alder, men nå synes jeg hun er gammel nok til skjønne at hun må gi litt tilbake, eller så kan hun ikke forvente julegaver av alle selv. Jeg synes det er trist at hun ikke kjøper til tantebarna sine ihvertfall, da hun kun har de to tantebarna og kunne avsett en 100 lapp til dem hver. Hva tenker dere her, kan jeg snakke med min søster og fortelle hva jeg mener om dette, eller skal jeg bare la det ligge? Anonymkode: d3813...5f3 Det er bare å slutte å kjøpe noe. Det burde du gjort for lenge siden. Anonymkode: fc586...9cf 8
Herro Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan høres det slik ut? min svigerbror ga hjemmelaget gaver til nevøene sine da han var student. Og søsteren til ts kan jo lage noe eller kjøpe noe billig. Hun synes bare det er dumt at barna ikke får noe av tanten til jul, og det forstår jeg veldig godt. Julegaver kan være så mye. Anonymkode: c8edf...3b8 TS klager på at søstera ikke tar seg råd fordi hun selv tok seg råd. Om det er det moralske så kommer ikke det tydelig nok frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå