Gå til innhold

Begynner å merke at dette påvirker meg veldig psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi stått i dette i snart 2 år. Jeg bor et sted der det er smitte på alle kanter. Har flere barn og har en jobb der jeg har mye kontakt med andre mennesker. Har de siste to ukene merket at jeg blir svært påvirket av dette psykisk. Jeg merker det også på jobb. Mindre energi, mindre stå-på-vilje, føler meg rett og slett nedstemt. Føler det begynner å gå utover min psykiske helse for alvor nå. Er så lei, og det ser ikke ut til å bli bedre, snarere verre. Når skal dette ta slutt. Er det flere som har det slik?

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har det vel slik vil jeg tro.

Men å være generelt nedstemt er heldigvis ikke alvorlig, og det finnes mye du kan gjøre for å bedre situasjonen som best du kan. 

Men ja, jeg tror denne runden særlig trykker ekstra på skoen hos mange. Man gir jo litt opp 🤷‍♀️

Selv har jeg ikke noen forventning om en ende på dette eller andre tilsvarende pandemier/eksterne forutsetninger man ikke får kontrollert. 

Man får ikke gjort annet enn å følge råd/krav så godt man kan og tilpasse seg deretter. 

• Liker 10
Skrevet

Det er nok mange flere ja. Skjønner godt at du blir nedstemt. Man merker på mennesker nå at folk er lei og tildels redde. Mange kommer i ubalanse, og i dag ble en ordfører drapstruet fordi han snakket om uvaksinert helsepersonell. Jeg håper ikke det smeller for alvor.

Det kan jo utvikle seg til kollektiv depresjon dette, men prøv å koble av med ting som får deg til å slappe av. Tillat deg mer enn du gjør normalt. Har grunnen ingen gode råd, og skulle ønske det var mer å formidle av oppmuntring. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, jeg merker at det tar på når alt er satt på vent.. Og det liksom ser så dystert ut i nær fremtid går inn på meg. Alle fremtidsplanene mine som jeg egentlig er så utrolig motivert til, er blitt vanskeligere å glede seg til.. For hvem vet om det engang blir mulig nå? Er så lei av å bli oversvømt av dystre avisoverskrifter.. Alltid noe å bekymre seg over. Alt en gleder seg til blir avlyst. Har lyst til å leve!! Føle meg fri! En hverdag fylt med det som gir meg glede. Preget av kjærlighet. Ikke frykt og helvette 😅 Lei av at dette skal overstyre hverdagen min, å at den eneste aksepterte sinnsstemningen for tiden er å være redd og bekymret.

• Liker 11
Skrevet

Kjenner på det selv. Jobber innen helse og venter bare på at vi får mange smittede på jobb igjen. I tillegg jobber samboeren min innen kultur, og jeg er bekymret for hvordan nyåret blir på den fronten. 

• Liker 4
Skrevet

Hvem kjenner ikke på det? 

Hele verden er rammet, og det bør vel være en mager trøst oppi det hele.

• Liker 4
Skrevet

Samme her, har hele tiden tenkt at jeg ikke skal la meg knekke... jeg har knekt. Er så å si isolert, mistet alt jeg hadde i hverdagen og har ikke reist, festet, vært på konsert, ute å spist eller noe som helst siden pandemien startet i frykt for å miste nødvendig helsehjelp. Nå mister jeg igjen psykologen, på grunn av andre som fester, reiser og drar på konsert. 
Media hjelper absolutt ikke med all maset om høyere matvarepriserer, høyere strømpriser, høyere nettleie. Jeg har ikke en gang økonomisk stabilitet å trøste meg med lengre. Jeg har ikke økonomi til å leve og heller ikke til å spise normal middag hver dag, jeg må velge mellom medisiner hver måned for jeg har ikke råd til de alle samtidig. Jeg har unngått legen for jeg vet at jeg vil bli nedprioritert, så hva er vitsen i å utsette meg selv for smitterisiko for absolutt ingenting. Det tærer på psykisk når det sosiale, fysiske, psykiske og økonomiske rakner på en og samme tid. Jeg ser ingen lys eller håp lengre. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig å ta vare på seg selv oppe i dette. Det innebærer at man bør sørge for å ha mange nok nærkontakter. Dette er et ikke et statlig anliggende, og noe man velger helt selv. Staten bryr seg til syvende og sist ikke hvordan din psykiske helse påvirkes av korona og tiltakene. Dette må man ta ansvar for selv. 

Personlig har jeg i vinter tatt et bevisst valg om lytte mer til egne tanker rundt dette. Jeg har tresifret antall nærkontakter på jobb uansett. Så lenge folk vil møte meg på fritiden, så vil jeg gjøre det. 

Dette kommer vi til å stå i lenge nå, så dette er ikke noe krafttak. Det finnes ingen løsning før "alle har fått omikron. Den helt store motivasjonen gir det ikke akkurat. Dette er selvfølgelig ikke noe de vil si på dagens pressekonferanse, men de vet det.

• Liker 12
Skrevet

Hva mener du? Det skal aldri ta slutt. Vi har levd på en måte som ikke er bærekraftig. Vi kan ikke reise jorden rundt på måfå flere ganger årlig. Vi kan ikke samles på 10 000 vis på arrangementer helg etter helg å stå som sild i tønne på butikker i takt med at befolkningen vokser og plassmangelen blir større. Vi er biologiske vesen som er utsatt for det overpopulerte arter alltid blir. Sykdom og smitte. Covid er bare begynnelsen. Verden blir mer befolket, teknologi flytter oss raskere enn noen gang og det fungerer ganske enkelt ikke.

Den nye normalen må bli hjemmekontor, det må bli lite reising, det må bli færre arrangementer og det må være krav om halv kapasitet osv. Det er akkurat like sikkert som at det kom til å bli ny nedstengning til jul, når man ga faen i tendensene man så umiddelbart etter gjennåpning.

Hvorfor forstår du ikke dette? Er det for komplisert, eller er du bare vrang?

• Liker 6
Skrevet (endret)
kar90 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? Det skal aldri ta slutt. Vi har levd på en måte som ikke er bærekraftig. Vi kan ikke reise jorden rundt på måfå flere ganger årlig. Vi kan ikke samles på 10 000 vis på arrangementer helg etter helg å stå som sild i tønne på butikker i takt med at befolkningen vokser og plassmangelen blir større. Vi er biologiske vesen som er utsatt for det overpopulerte arter alltid blir. Sykdom og smitte. Covid er bare begynnelsen. Verden blir mer befolket, teknologi flytter oss raskere enn noen gang og det fungerer ganske enkelt ikke.

Den nye normalen må bli hjemmekontor, det må bli lite reising, det må bli færre arrangementer og det må være krav om halv kapasitet osv. Det er akkurat like sikkert som at det kom til å bli ny nedstengning til jul, når man ga faen i tendensene man så umiddelbart etter gjennåpning.

Hvorfor forstår du ikke dette? Er det for komplisert, eller er du bare vrang?

Tipper det kan ta en 5-10 år basert på det man vet om tidligere pandemier. 

Endret av Capt. Obvious
Skrevet

Ja, jeg merker det. Jeg levde et stille og rolig liv. Ikke fordi jeg i utgangspunktet ville, men det ble sånn. Tenkte "nei, nå skal jeg ta ansvar, oppleve ting!". Bestilte billett til tons of rock 2020... 

Og siden har det fortsatt. Jeg er et menneske med kjedelig hverdagsliv, som ser frem til små og store hendelser gjennom året. Det suger for meg.

Det føles som at vi aldri kommer ut av dette. Tilværelsen min er tom, grå, meningsløs. All glede er borte.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har det likt. Nedstemt, motløs, angst om hverandre. Lite glede. Er i et ekteskap jeg egentlig vil ut av, men så er det verre å sitte isolert helt alene i pandemien. 

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at det er viktig å ta vare på seg selv oppe i dette. Det innebærer at man bør sørge for å ha mange nok nærkontakter. Dette er et ikke et statlig anliggende, og noe man velger helt selv. Staten bryr seg til syvende og sist ikke hvordan din psykiske helse påvirkes av korona og tiltakene. Dette må man ta ansvar for selv. 

Personlig har jeg i vinter tatt et bevisst valg om lytte mer til egne tanker rundt dette. Jeg har tresifret antall nærkontakter på jobb uansett. Så lenge folk vil møte meg på fritiden, så vil jeg gjøre det. 

Dette kommer vi til å stå i lenge nå, så dette er ikke noe krafttak. Det finnes ingen løsning før "alle har fått omikron. Den helt store motivasjonen gir det ikke akkurat. Dette er selvfølgelig ikke noe de vil si på dagens pressekonferanse, men de vet det.

Og det fører til at mange møter flere enn de bør. Hadde flest mulig kunne sitte stille i båten en måneds tid, så hadde mye vært gjort. 

• Liker 3
Skrevet
Klump skrev (5 timer siden):

Nå har vi stått i dette i snart 2 år. Jeg bor et sted der det er smitte på alle kanter. Har flere barn og har en jobb der jeg har mye kontakt med andre mennesker. Har de siste to ukene merket at jeg blir svært påvirket av dette psykisk. Jeg merker det også på jobb. Mindre energi, mindre stå-på-vilje, føler meg rett og slett nedstemt. Føler det begynner å gå utover min psykiske helse for alvor nå. Er så lei, og det ser ikke ut til å bli bedre, snarere verre. Når skal dette ta slutt. Er det flere som har det slik?

Tror alle kjenner på det i større og mindre grad...Så hjelper det trolig ikke på at vi er i mørketiden heller.?...Bare å bite tennene sammen så skimter vi snart våren i det fjerne vettu 🌹

Skrevet
ABM skrev (Akkurat nå):

Tror alle kjenner på det i større og mindre grad...Så hjelper det trolig ikke på at vi er i mørketiden heller.?...Bare å bite tennene sammen så skimter vi snart våren i det fjerne vettu 🌹

Det hjelper nok ikke når også 2022 blir et koronaår. 

Skrevet
Klump skrev (6 timer siden):

Ja det er det.

Sist vinter var det like før det sprakk totalt. Det var helt jævlig.

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Det hjelper nok ikke når også 2022 blir et koronaår. 

Åååå...vet vi det allerede nå?

Skrevet

Prøv å ikke la det gå inn på dere! Se en film, chat med noen, gjør noe positivt. Hører stadig at folk blir deprimert, mitt råd er å ikke la skremselspropagandaen få totalt innpass. Lytt til koselig musikk, kanskje julesanger? 

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke alene om det❤️Og denne mørkeste tiden på året hjelper heller ikke på humøret.

Skrevet
ABM skrev (2 minutter siden):

Åååå...vet vi det allerede nå?

Man er bra naiv hvis man tror at omikron slutter til nyttår 😆

• Liker 3
  • Opprett ny...