Gå til innhold

Å velge mer miljøvennlig og fremtidsrettet, mtp strøm. Smal oppvaskmaskin, færre kuverter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger nytt kjøkken i en eldre enebolig, og halverer størrelse på rommet (flytter kjøkkenet i stua, får mer nytte av rommet som soverom), samt halverer antall kjøkkenskap og benkeplass. Gjennomtenkt valg, er en liten familie på fire stk (meg og tre barn, ingen mann, men det kan jo skje i fremtiden?) 

Vurderer nå å gå for 45 cm bred oppvaskmaskin i stedet for 60. Vi har sjelden mer enn 5-6 asjetter i oppvaskmaskinen samtidig, men "sløser" strøm ved å putte inn kjeler og panner, og store boller, kun for å fylle den. Burde jeg ikke da heller velge den smalere versjonen, som er tilpasset 9-10 kuverter, i stedet for den store som er tilpasset 12? Er det noe negativt ved å velge den smale, som jeg ikke har tenkt på? Store stekebrett og fat får uansett ikke plass pga høyden, så jeg grubler mest på hva som faktisk kan være lurt. 

De sier jo at strømmen vil holde seg fortsatt ganske dyr i mange år, så jeg vil gjerne downsize der jeg kan. 

Anonymkode: 7041f...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Og før noen mener jeg er sprø som ønsker meg MINDRE kjøkken, kjøkkenet i dag er altfor stort og absolutt ikke funksjonelt eller praktisk. Bare gedigent, de som bygde det har bare tenkt mest mulig skap og benkeplass, og ja, her er unntaket som bekrefter regelen, det KAN bli for mye benkeplass)

Skrevet

Ville absolutt valgt en vanlig oppvaskmaskin. Man bruker mer strøm og vann ved å vaske opp for hånd, kontra å kjøre det i maskinen. Større stekebrett o.l. får også plass om man velger maskin med regulerbare kurver.

Anonymkode: 50712...3b4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville absolutt valgt en vanlig oppvaskmaskin. Man bruker mer strøm og vann ved å vaske opp for hånd, kontra å kjøre det i maskinen. Større stekebrett o.l. får også plass om man velger maskin med regulerbare kurver.

Men hvor miljøvennlig er det å kjøre halvtomme maskiner? Og hvor ofte vasker man større stekebrett? Jeg tror jeg vasker de en gang i året, og det er etter ribbesteking i julen, ellers bruker jeg jo bakepapir. 

Skrevet

Ville valgt vanlig maskin av flere grunner, det er per nå enklere å erstatte og bedre tilbud fordi de fleste bruker vanlig.

Å kjøre halvtomme maskiner kan lett unngås ved å helle kjøpe noen flere asjetter og annet som vaskes, og ikke kjøre maskinen før den er full. Vesentlig rimeligere over tid, og mer fornuftig bruk som også sikrer mulig endret behov i fremtiden.

Anonymkode: aea70...ce2

• Liker 15
Skrevet

Jeg tror også det er lettere å få tak i strømsparende versjoner av standardstørrelsen enn smale. Og det er enklere å få tak i brukt. 

Det er ubetydelig forskjell på den underliggende strømbruken, det er antagelig litt mindre vannbruk, og dermed kortere vannvarme tid. Men pumpe og resten krever det samme.

Så da handler det ellers om markedsposisjonering, og der er de smale ofte nedskalert i funksjon, for å kompensere kost mot volum modeller.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville valgt vanlig maskin av flere grunner, det er per nå enklere å erstatte og bedre tilbud fordi de fleste bruker vanlig.

Å kjøre halvtomme maskiner kan lett unngås ved å helle kjøpe noen flere asjetter og annet som vaskes, og ikke kjøre maskinen før den er full. Vesentlig rimeligere over tid, og mer fornuftig bruk som også sikrer mulig endret behov i fremtiden.

Der er jeg uenig. Ved å kjøpe mer servise, må jeg ha mer kjøkkenskap, og bruke større plass av huset på kjøkken. Det blir rart bare for at den skal være enklere å erstatte? Del gjerne de andre grunnene, du skriver flere? Jeg klarer ikke se noe annet enn at det er mest vanlig (hvorfor?), og at de største tingene får plass. Så derfor jeg kverulerer her, vil gjerne finne ut hvorfor det er slik :) 

Druid skrev (5 minutter siden):

Jeg tror også det er lettere å få tak i strømsparende versjoner av standardstørrelsen enn smale. Og det er enklere å få tak i brukt. 

Det er ubetydelig forskjell på den underliggende strømbruken, det er antagelig litt mindre vannbruk, og dermed kortere vannvarme tid. Men pumpe og resten krever det samme.

Så da handler det ellers om markedsposisjonering, og der er de smale ofte nedskalert i funksjon, for å kompensere kost mot volum modeller.

Ser ofte at de smalere ligger på bedre energimerke enn tilsvarende i 60 cm, derfor jeg begynte å lure på om det var størrelsen eller noe annet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er jeg uenig. Ved å kjøpe mer servise, må jeg ha mer kjøkkenskap, og bruke større plass av huset på kjøkken. Det blir rart bare for at den skal være enklere å erstatte? Del gjerne de andre grunnene, du skriver flere? Jeg klarer ikke se noe annet enn at det er mest vanlig (hvorfor?), og at de største tingene får plass. Så derfor jeg kverulerer her, vil gjerne finne ut hvorfor det er slik :) 

Ser ofte at de smalere ligger på bedre energimerke enn tilsvarende i 60 cm, derfor jeg begynte å lure på om det var størrelsen eller noe annet? 

🙄  Mer servise kan vel stables oppå det du har fra før?  Men gjør som du vil....  

Anonymkode: 2c03e...31a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙄  Mer servise kan vel stables oppå det du har fra før?  Men gjør som du vil....  

Anonymkode: 2c03e...31a

Joda, ser bare for meg unødvendige ting å ha mange av, kun for å ha en større oppvaskmaskin 😛 Er det ikke lurere å beholde nødvendig mengde, og heller ha en mindre oppvaskmaskin? Som sagt, prøver bare å kverulerer her fordi jeg ikke skjønner hvorfor det kunne vært lurt å velge standard størrelse. Kanskje mtp salg i fremtiden? Eller er det andre grunner?

Skrevet

Det er mer miljøvennlig p bruke oppvaskmaskin enn å vaske opp for hånd.

Jeg hadde faktisk kjøpt et par asjetter til for å fylle opp, eller fortsette å vaske kjeler i oppvaskmaskinen. 

Her er vi to, vi har 8 middagstallerkner og 8 til frokost. Det holder i 4-5 dager, så kjører vi maskinen. Det tar ikke mye plass heller.

Jeg ville ikke byttet til mindre. Som andre sier, lettere å erstatte standard str. Og hva med når dere skal selge? Da kan det være negativt for kjøper å måtte endre dette.

Anonymkode: e998e...d57

• Liker 8
Skrevet

Vi har snudd i døra på en visning, i et hus der kjøkkenet var helt nyoppusset - og det ble satt inn 40 cm oppvaskmaskin. Fullstendig uaktuelt for en familie på fire, og man må jo gjøre om hele kjøkkenet, alle underskap ihvertfall, for å sette inn større maskin. Bor du alene, i et hus, og har planer om å bo der alene, neste 20-40 år? Da kan du selvsagt gjøre absolutt hva du vil. Men vi har full størrelse maskin, og kjører den aldri halvtom. Faktisk kjører vi den av og til to ganger daglig, full. Og hvis den ene dagen spiser vi pizza og maskinen er halvtom, så kan jo den bare stå til neste dagen. Det er ikke slikt at man må kjøre den hver dag? 

Anonymkode: 2d5d3...2e6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er mer miljøvennlig p bruke oppvaskmaskin enn å vaske opp for hånd.

Jeg hadde faktisk kjøpt et par asjetter til for å fylle opp, eller fortsette å vaske kjeler i oppvaskmaskinen. 

Her er vi to, vi har 8 middagstallerkner og 8 til frokost. Det holder i 4-5 dager, så kjører vi maskinen. Det tar ikke mye plass heller.

Jeg ville ikke byttet til mindre. Som andre sier, lettere å erstatte standard str. Og hva med når dere skal selge? Da kan det være negativt for kjøper å måtte endre dette.

Anonymkode: e998e...d57

Men størkner ikke matrestene veldig om det står saus o.l. på asjettene i flere dager? (Man skal jo ikke skylle hvis man skal ha nytten av oppvaskmaskin fremfor håndvask når det gjelder miljøvennlighet, ergo vil det jo bli stående med saus osv). 

Man erstatter vel en oppvaskmaskin ca hvert 5. år om den holder ut reklamasjonstiden. 

Og med bruken du skisserer ville dere fått alle asjettene inni en oppvaskmaskin med plass til 10 kurverter lett da, siden dere har max 8? Hva bruker du de ekstra plassene til? Hvor mange kjeler trenger man for å kunne la de møkkete stå i flere dager uten å vaskes? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men størkner ikke matrestene veldig om det står saus o.l. på asjettene i flere dager? (Man skal jo ikke skylle hvis man skal ha nytten av oppvaskmaskin fremfor håndvask når det gjelder miljøvennlighet, ergo vil det jo bli stående med saus osv). 

Man erstatter vel en oppvaskmaskin ca hvert 5. år om den holder ut reklamasjonstiden. 

Og med bruken du skisserer ville dere fått alle asjettene inni en oppvaskmaskin med plass til 10 kurverter lett da, siden dere har max 8? Hva bruker du de ekstra plassene til? Hvor mange kjeler trenger man for å kunne la de møkkete stå i flere dager uten å vaskes? 😅

Vi skraper av matrester før vi setter inn i maskinen og er det mye fett skal det uansett skylles bort. Den uken det bare er meg og mannen hjemme slår vi på maskinen hver tredje dag ca. Går helt fint det. 

Anonymkode: 0f45e...6d4

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg ikke skjønner hvorfor det kunne vært lurt å velge standard størrelse.

Salg i fremtiden er en klar grunn. Det er laget en standard av en grunn, men det kan virke som om det ikke er så interessant å egentlig ta innover seg? Flere grunner er fremsatt, enklere å få tak i bruk, enklere å bytte, enklere å få tak i på tilbud, enklere for fremtidige bytter, tar høyde for endret behov i fremtiden, eller salg som nevnt.

Hvis du har såpass lite plass på kjøkkenet at du ikke kan gå fra 5-6 asjetter til si 12, så forstår jeg jo at det blir vanskelig, men når man først skal pusse opp/lage nytt kjøkken kan det jo være en idé å øke skapplassen bittelitt?

• Liker 3
Skrevet

Du får oppvaskmaskiner i standardstørrelse hvor du kan velge om du vil kjøre vask i kun øvre eller nedre kurv. Altså halv maskin. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke undersøkt vannforbruket til absolutt alle oppvaskmaskiner, men jeg tok en stikkprøve på to maskiner fra Elektrolux. En 60 cm og en 45 cm. Begge hadde samme energiklasse. Forskjellen i vannforbruk på eco-programmet var 2 liter. Med samme varighet på programmene vil det være vannforbruket (og altså oppvarming av vann) som utgjør forskjellen. 

Jeg tar neppe mye feil hvis jeg antar at du bruker mer enn 2 liter vann på å vaske opp kasseroller, stekepanner og boller for hånd. Du sier jo i hovedinnlegget at det er ting du legger inn i dagens oppvaskmaskin bare for å klare å fylle den. 

Jeg leser jo av innleggene dine at du åpenbart har bestemt deg, men ta i alle fall slike fakta med i betraktningen før du velger. 

• Liker 7
Skrevet
Leo skrev (9 minutter siden):

Du får oppvaskmaskiner i standardstørrelse hvor du kan velge om du vil kjøre vask i kun øvre eller nedre kurv. Altså halv maskin. 

Samt de fleste nyere maskiner har auto program som tilpasser vasken etter hvor mye man har i maskinen og hvor skittent det er.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alene og har vanlig størrelse på oppvaskmaskinen. Blir litt lite t-skjeer og glass av og til, men setter den ikke på før den er full, det tar noen dager, avhengig av hva jeg lager. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde maskin i full størrelse i enkvinneshusholdning, kjørte full maskin uten kjeler et par ganger i uka og har ikke unormalt mye servise, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være en problemstilling for en familie på fire. Fjerner man de verste matrestene før man setter det i maskinen gjør det ingenting om det står et par dager.

• Liker 5
Skrevet

Salg i fremtiden er en klar grunn. Det er laget en standard av en grunn, men det kan virke som om det ikke er så interessant å egentlig ta innover seg? Flere grunner er fremsatt, enklere å få tak i bruk, enklere å bytte, enklere å få tak i på tilbud, enklere for fremtidige bytter, tar høyde for endret behov i fremtiden, eller salg som nevnt.

Hvis du har såpass lite plass på kjøkkenet at du ikke kan gå fra 5-6 asjetter til si 12, så forstår jeg jo at det blir vanskelig, men når man først skal pusse opp/lage nytt kjøkken kan det jo være en idé å øke skapplassen bittelitt?

Beklager at jeg ikke var tydeligere, jeg trodde jeg hadde skrevet det :) Jeg skal halvere skapplassen, har altfor mye nå. Ønsker å leve mer minimalistisk. Mindre kjøkken, mindre ting. Og mindre oppvaskmaskin? Målet mitt er å forbruke mindre og bruke mindre plass. Jeg har god plass både i nåværende og tenkt nytt kjøkken til 12 tallerkner altså. 

Jeg forsøkte å lage en interessant diskusjon her, men virker som flere blir irriterte i stedet, det var ikke intensjonen min 😅 

Beklager det! 

Sett at man bytter kjøkken hvert 20 år, og en oppvaskmaskin varer minst 5 år pga reklamasjon, dvs at det er fire ganger man skal ha ny oppvaskmaskin. Tre hvis man trekker fra førstegangsinnstallasjon. De fleste argumenter her nevner nettopp dette med bytter, og den synes jeg er vanskelig å tenke på, at man tar et valg pga det er enklere tre ganger de fremtidige 20 årene. Salg er jeg enig i at er et godt argument, men igjen, er 60cm som ønsket en vane kanskje? Altså at folk flest egentlig ikke vet hvorfor de faktisk tenker 60 cm og ikke 45? Har man tenkt gjennom det? :) 

Et stort pluss er plass til stekebrett og store fat. Jeg pleier også å vaske søppelbøttene i oppvaskmaskina, det vil vel kanskje ikke gå på en mindre. Så prøver bare å lage en liste over pluss og minus, men synes det ikke er så tydelige plusser annet enn plass på den største? Salg er absolutt et argument, men der igjen nevner jeg jo det over, har folk egentlig tenkt gjennom HVORFOR de ønsker eller trenger 60?

Leo skrev (1 time siden):

Oi, det høres supert ut! Det skal jeg sjekke ut, tusen takk for tips!

Ullvott skrev (1 time siden):

Jeg har ikke undersøkt vannforbruket til absolutt alle oppvaskmaskiner, men jeg tok en stikkprøve på to maskiner fra Elektrolux. En 60 cm og en 45 cm. Begge hadde samme energiklasse. Forskjellen i vannforbruk på eco-programmet var 2 liter. Med samme varighet på programmene vil det være vannforbruket (og altså oppvarming av vann) som utgjør forskjellen. 

Jeg tar neppe mye feil hvis jeg antar at du bruker mer enn 2 liter vann på å vaske opp kasseroller, stekepanner og boller for hånd. Du sier jo i hovedinnlegget at det er ting du legger inn i dagens oppvaskmaskin bare for å klare å fylle den. 

Jeg leser jo av innleggene dine at du åpenbart har bestemt deg, men ta i alle fall slike fakta med i betraktningen før du velger. 

Tusen takk for at du tok deg bryet! Så liten forskjell, jeg hadde trodd det var mye mer. Trodde jeg kunne krysse av enda en ting jeg forsøkte å være miljøvennlig på pga dette 😅 2 liter vann kan jeg spare inn mye lettere på andre ting, for å si det mildt.

Samt de fleste nyere maskiner har auto program som tilpasser vasken etter hvor mye man har i maskinen og hvor skittent det er.

Det visste jeg ikke, tusen takk for opplysningen :) 

Daria skrev (1 time siden):

Jeg hadde maskin i full størrelse i enkvinneshusholdning, kjørte full maskin uten kjeler et par ganger i uka og har ikke unormalt mye servise, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være en problemstilling for en familie på fire. Fjerner man de verste matrestene før man setter det i maskinen gjør det ingenting om det står et par dager.

Tok du deg ny asjett til hvert måltid? Her bruker jo barna to asjetter til frokost og kvelds, jeg og eldstebarnet tar bare ei skive i hånda. Ellers prøver vi å bruke samme glasset til vann gjennom dagen, drikker melk til frokost. Så totalt 6 glass daglig. Fyller altså lett en 10-kurverts maskin daglig, men fyller jo ikke en på 12-14 kuverter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...