Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å begynne å prøve når vi har fått på plass et par viktige elementer i livet, som forhåpentligvis skjer i løpet av januar-februar 2022.

Jeg har ikke brukt hormonprevensjon på 2 år, så sånn sett burde syklusen min være back on track, men det er den aldeles ikke. Jeg har holdt øye med når jeg har mensen, og skrevet det ned. Utfordringen der er at syklusen min har vært på 48 dag til 90 dager. Noe som har stresset meg mer og mer desto nærmere vi kommer startdato. 

Så jeg bestemte meg for å kontakte privat gynekolog over nyttår. Men jeg liker ikke å være uforberedt, så på fredag begynte jeg å teste for EL. Da var det 7 dager siden mensen var ferdig. Tenkte det var greit å begynne da siden jeg har så lange sykluser. 

Testen ble positiv med en gang urinen rørte punktene. Og jeg har hatt positive tester siden. I dag gikk det tid før den ble positiv, og man så den var svakere enn de i helgen. 

Det jeg syntes er fascinerende er at på torsdag hadde jeg MYE slim. Så tanken var at jeg kunne ha EL, men siden jeg aldri har testet for el så viste jeg ikke. Veldig gøy å se at kroppen gir så tydelige tegn.

Nå er jeg derimot veldig spent på om jeg kommer til å ha flere EL før jeg får mensen. Tenkte å fortsette å teste til mensen dukker opp. Bare for å få en oversikt. Er også nysgjerrig på om jeg får mensen tidligere dette gangen. Generelt veldig nysgjerrig på kroppen min akkurat nå.

Screenshot_20211213-114401.thumb.jpg.1a85c8255979adf86ff36a5746809991.jpg

Anonymkode: 84921...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lurt å bli kjent med syklusen din! For enda bedre oversikt kan det også hende det kan lønne seg å tempe, da får du ikke bare oversikt over før eggløsning som ved EL-tester, men også etter egget har sluppet. Lykke til!

Skrevet
Yrno skrev (8 timer siden):

Veldig lurt å bli kjent med syklusen din! For enda bedre oversikt kan det også hende det kan lønne seg å tempe, da får du ikke bare oversikt over før eggløsning som ved EL-tester, men også etter egget har sluppet. Lykke til!

Jeg tenker å gjøre det også etterhvert. Men akkurat nå føler jeg det holder å el teste. Med tanke på at min korteste syklus har vært 48 dager og den lengste 90 dager så lurer jeg egentlig mest på om jeg i det heletatt har eggløsning. 

Skrevet

Altså, du har jo ikke flere el i en syklus før mens, du har evt En eggløsning, ikke flere med dagers mellomrom. (Selvsagt kan man få tvillinger med to egg men da er det jo fordi det er to modnede egg som løsnes ca samtidig, og ikke flere dager etterpå.) Etter en eggløsning lukker livmortappen seg igjen og man starter produsere progesteron. Dette for at et egg skal kunne beskyttes og ha mulighet til å feste seg. Utfra eltestene dine ser det ut som om du hadde eggløsning 12/12. du trenger ikke teste mer videre , 13/12 ser du at lh har sunket igjen og det er et godt tegn på at eggløsning har skjedd. Jeg hadde selv også el denne gang den 12/12. dvs på julaften kan vi kanskje teste for graviditet 😀

Skrevet
Laura80 skrev (12 timer siden):

Altså, du har jo ikke flere el i en syklus før mens, du har evt En eggløsning, ikke flere med dagers mellomrom. (Selvsagt kan man få tvillinger med to egg men da er det jo fordi det er to modnede egg som løsnes ca samtidig, og ikke flere dager etterpå.) Etter en eggløsning lukker livmortappen seg igjen og man starter produsere progesteron. Dette for at et egg skal kunne beskyttes og ha mulighet til å feste seg. Utfra eltestene dine ser det ut som om du hadde eggløsning 12/12. du trenger ikke teste mer videre , 13/12 ser du at lh har sunket igjen og det er et godt tegn på at eggløsning har skjedd. Jeg hadde selv også el denne gang den 12/12. dvs på julaften kan vi kanskje teste for graviditet 😀

Nja, jeg er uenig i dette. 

For jeg kjenner folk (nær familie) som er blitt gravid uten å ha mensen, har vært under utredning for å finne ut hvorfor. Så når jeg da har så innmari lange sykluser, så blir jeg nysgjerrig på om man kan ha flere eggløsninger uten å få mensen. 

Vet at hunder kan ha noe som heter stilleløpetid. Altså de har eggløsning, men de blør ikke. Så hvorfor kan ikke mennesker også ha det? 

Blir veldig spennende med testing! Håper dere får verdens fineste julegave ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 21.39):

Nja, jeg er uenig i dette. 

For jeg kjenner folk (nær familie) som er blitt gravid uten å ha mensen, har vært under utredning for å finne ut hvorfor. Så når jeg da har så innmari lange sykluser, så blir jeg nysgjerrig på om man kan ha flere eggløsninger uten å få mensen. 

Vet at hunder kan ha noe som heter stilleløpetid. Altså de har eggløsning, men de blør ikke. Så hvorfor kan ikke mennesker også ha det? 

Blir veldig spennende med testing! Håper dere får verdens fineste julegave ❤️ 

Ja man kan ha en eggløsning og bli gravid Ja selvsagt. Da vil ikke mensen komme. Hvis du har en eggløsning og IKKE blir gravid så vil mensen alltid komme. Eggløsning kommer før mens. I snitt 14 dager før.

Skrevet

Har ikke linker lenger, men leste meg nøye opp på dette for en tid tilbake. Forskningen viser at man har kun 1 eggløsning per syklus. MEN man kan ha flere LH topper hvor kroppen prøver å slippe ett egg, men ikke får det til. Det kan føre til lange sykluser med flere LH topper, men sen eggløsning og mens. Det er nemmelig ikke alle kropper som får til eggløsningen selv om kroppen prøver å få den til. Dermed kan det for noen gå uker og måneder etter første LH topp og frem til mens faktisk kommer.

Anonymkode: e39eb...639

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ikke linker lenger, men leste meg nøye opp på dette for en tid tilbake. Forskningen viser at man har kun 1 eggløsning per syklus. MEN man kan ha flere LH topper hvor kroppen prøver å slippe ett egg, men ikke får det til. Det kan føre til lange sykluser med flere LH topper, men sen eggløsning og mens. Det er nemmelig ikke alle kropper som får til eggløsningen selv om kroppen prøver å få den til. Dermed kan det for noen gå uker og måneder etter første LH topp og frem til mens faktisk kommer.

Anonymkode: e39eb...639

Riktig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...