AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Stoler dere på at de som ber om hjelp der er ærlige? Hvorfor/hvorfor ikke? Og, ville dere kjøpt gavekort på matbutikken eller handlet inn, og gitt mat? Anonymkode: 7e3c9...0f1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Jeg stoler på at de aller fleste er ærlige, men etter å ha brent meg et par ganger stoler jeg ikke på at jeg er flink til å skille mellom de ærlige og uærlige. Derfor velger jeg heller å hjelpe gjennom organisasjoner fremfor å brenne meg flere ganger. Anonymkode: b852b...86e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Nei det gjør jeg ikke nå for tiden. Fordi det har blitt så voldsomt mange, så det er veldig sannsynlig at mange har hevet seg på for å benytte sjansen til å få gratis ting. Flere av annonsene er også mistenkelig like. Dessuten, av de jeg kjenner som virkelig sliter, så er det ingen som tør å legge ut sånne annonser. Skammen er for stor. Jeg kjenner til én familie som har gjort det, og de har ikke lav inntekt, men de MÅ ha den nyeste iphone til enhver tid (både voksne og barn), går kun i merkeklær og reiser på dyre ferier flere ganger i året. De er ofte blakke, men det er jo ikke noe rart. Jeg legger heller penger i gryta til Frelsesarmeen. Det er en av mine juletradisjoner. Anonymkode: 40b09...642 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Jeg stoler på noen, men ikke alle. I år gikk jeg på en smell. Han fikk 500 kr + to gaver til barnebarna sine. Når jeg vippset han penger kom han senere opp som kontakt på Facebook. Da så jeg at vi hadde noen felles bekjente og de felles bekjente er desverre de som lever av rus. Jeg undersøkte litt nærmere. Ikke har han barn og hvertfall ikke barnebarn. Så der gikk 500 til rus. Anonymkode: fd0c9...86b 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Interessant å høre hva andre tenker om dette. Jeg har aldri gitt noen til jul ut fra en finn-annonse før, men i år kom jeg over noen av disse annonsene og valgte å svare på en av de som jeg synes virket oppriktig. Jeg sendte et gavekort på en Matbutikk på et par hundre kr. Men jeg må innrømme at jeg hadde litt blanda følelser når jeg sendte konvolutten. Hun jeg sendte til var alenemor med fire barn, og mitt bidrag skulle gå til « godteri som barna kunne plukket ut og kose seg med til jul». Det er jo fint nok, men jeg kan jo ikke vite hvor dårlig det egentlig står til. Kanskje den familien har ekstremt dårlig råd, eller kanskje en slik annonse er en fin måte å få litt ekstra penger på? Det er jo umulig å vite, får bare håpe at pengene mine kom til nytte. Men neste år tror jeg heller jeg gir til Frelsesarmeen, så jeg er litt sikrere på at det kommer fram til mennesker som virkelig trenger det🙃 Anonymkode: fc0f4...590 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Det er ei jeg vet har venner og familie som hjelper og stiller opp. Likevel så har hun i år igjen lagt ut spørsmål om julehjelp til barna. Det er snakk om både myndige og ungdomsskole barn. En trist historie om at de mistet faren på tragisk vis. Joda, faren åpnet ild mot politiet og ble selv skutt og drept. Men hun har far i live til de eldste barna. I tillegg har hun stort nettverk som hjelper. Dette gjør at jeg er tvilende til flere som legger ut om hjelp til jul. Hvordan kan det sjekkes at den tårevåte historien stemmer? Anonymkode: 80463...76a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Jeg synes det er vanskelig. Har for to uker siden sagt at vi kan hjelpe en familie, men ganske mye penger totalt (gavekort på matbutikk og gaver til barna), men reagerer på at annonsen fremdeles ligger ute, og spesielt uten at den er oppdatert med hva de allerede vet at de får hjelp til. Beløpet vi gir gavekort på er stort nok til å dekke en ukeshandel for familien, og i tillegg er det gaver for ca 500kr pr barn. Jeg mener at dette dekker behovet de opplyser at de har, og skjønner ikke hvorfor de fremdeles har åpen annonse. Gavekort og gaver er ikke i televerk enda, og jeg må innrømme at jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 7e3c9...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er vanskelig. Har for to uker siden sagt at vi kan hjelpe en familie, men ganske mye penger totalt (gavekort på matbutikk og gaver til barna), men reagerer på at annonsen fremdeles ligger ute, og spesielt uten at den er oppdatert med hva de allerede vet at de får hjelp til. Beløpet vi gir gavekort på er stort nok til å dekke en ukeshandel for familien, og i tillegg er det gaver for ca 500kr pr barn. Jeg mener at dette dekker behovet de opplyser at de har, og skjønner ikke hvorfor de fremdeles har åpen annonse. Gavekort og gaver er ikke i televerk enda, og jeg må innrømme at jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 7e3c9...0f1 Kan hende de har den ute til de vet at de har fått pengene og gavekortet. Det hadde nå jeg gjort hvis det var meg for å sikre meg i tilfelle jeg ikke fikk hjelp. Så heller slette når hjelpen er kommet. Anonymkode: 72023...32e 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan hende de har den ute til de vet at de har fått pengene og gavekortet. Det hadde nå jeg gjort hvis det var meg for å sikre meg i tilfelle jeg ikke fikk hjelp. Så heller slette når hjelpen er kommet. Anonymkode: 72023...32e Ja, det kan jo selvsagt tenkes. Har bare sett at andre skriver oppdateringer på annonsen?! Men, jeg ønsker jo og stole på at de som tar imot trenger det Anonymkode: 7e3c9...0f1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 De annonsene ser jeg ikke på engang. Alle får støtte fra nav hvis det trengs, og jeg vet at her i kommunen kjøres det ut esker før jul med litt ekstra til familier som har dårlig råd. Med julemat, frukt, godteri, juleservietter, brus og diverse dagligvareprodukter. Tenker det er typisk at mødrene røyker masse f.eks og drikker 2l pepsi max per dag, istedet for å spare til barnas julegaver f.eks. Anonymkode: 402ed...d73 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 Jeg vil ikke være en "enabler" for lykkejegere, så jeg gir ikke til noen på Finn. Da er det tryggere å gi til organisasjoner. Anonymkode: 62b2b...d53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå