AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Helsepersonell får fritak fra nærkontaktkarantene så de kan dra på jobb, men de skal være i fritidskarantene resten av døgnet. Når vil egentlig helsepersonell sette foten ned her? Nå har man utnyttet samvittighetsfulle helsepersonell i lang tid. Man hører om utslitte sykepleiere og helsefagarbeidere, men likevel fortsetter de å gå doble vakter og jobbe ekstra de dagene de skulle hatt fri. Fra før er helsearbeidere fritatt fra hviletiden, og er gjerne hjemme fra jobb kl 23.30 og drar tilbake på jobb 06.30.. liten tid til å sove! Hvorfor finner helsepersonell seg i å ha sånne shitty arbeidsvilkår uten å kreve kompensasjon for det? Hvordan kan det kreves at helsearbeidere står i møkk og dritt i måneder etter måneder. Nå skal de komme på jobb, men pålegges fritidskarantene. Tror det er mange som trenger å gjøre noe som gir dem energi når de ikke er på arbeid. Om de er såpass smittefarlige at de ikke får forlate hjemmene sine, så har de da absolutt ikke noe å gjøre på jobb blant syke og svake. Anonymkode: 423c7...c75 11
Knoot Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Fordi helsepersonell ikke gjør motstand! Jeg ser heldigvis at flere og flere slutter i jobben og utdanner seg til noe annet. Trist for pasientene, men det har bestandig vært slik at myndighetene gir blanke f.... i helsepersonell, de spiller på at helsepersonell har samvittighet for pasientene og derfor gjør mer enn det som kreves av de. 5
Knirke Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Jeg synes helt ærlig det er rart at helsepersonell ikke har blitt satt til å jobbe rotasjon, og sperret inne på arbeidsplassen, slik vi har blitt (jobber på sjøen). Da koronaen startet og frem til i sommer har ikke vi fått lov å sette en fot på land, i tillegg til standard smitteverntiltak som munnbind, avstand og daglige tempmålinger og spyttprøver. Ved ankomst arbeidsplassen har vi sittet 2 uker i isolasjon (betalt av arbeidsgiver), og ved ankomst hjemme har vi blitt pålagt hjemmekarantene (av myndighetene, altså ikke betalt). Smittevernsmessig er jo dette den eneste måten å isolere viruset på. Helsepersonell har jo stått fritt til å drive rundt på fritiden og gjøre hva de vil, og dermed drar de med seg smitte på jobben. PS: Jeg sier ikke at jeg mener at det burde være slik, jeg sier bare at jeg synes det er rart at helsepersonell ikke har hatt strengere restriksjoner. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Knirke skrev (2 minutter siden): Jeg synes helt ærlig det er rart at helsepersonell ikke har blitt satt til å jobbe rotasjon, og sperret inne på arbeidsplassen, slik vi har blitt (jobber på sjøen). Da koronaen startet og frem til i sommer har ikke vi fått lov å sette en fot på land, i tillegg til standard smitteverntiltak som munnbind, avstand og daglige tempmålinger og spyttprøver. Ved ankomst arbeidsplassen har vi sittet 2 uker i isolasjon (betalt av arbeidsgiver), og ved ankomst hjemme har vi blitt pålagt hjemmekarantene (av myndighetene, altså ikke betalt). Smittevernsmessig er jo dette den eneste måten å isolere viruset på. Helsepersonell har jo stått fritt til å drive rundt på fritiden og gjøre hva de vil, og dermed drar de med seg smitte på jobben. PS: Jeg sier ikke at jeg mener at det burde være slik, jeg sier bare at jeg synes det er rart at helsepersonell ikke har hatt strengere restriksjoner. Godt poeng, men hva er din årslønn? Anonymkode: 8253c...929 15
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt poeng, men hva er din årslønn? Anonymkode: 8253c...929 Ha ha, godt poeng. Sannsynligvis kan du gange vedkommendes lønn med minst 2 eller 3. Anonymkode: ca84b...d12 4
Knirke Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Godt poeng, men hva er din årslønn? Anonymkode: 8253c...929 Vil ikke gi noe eksakt tall, men har en helt gjennomsnittlig årslønn. Vi har som sagt blitt kompensert for alle dagene i isolasjon, men det er vanlige satser for plussdager, og ikke noe ekstra (dvs ikke overtid). Endret 13. desember 2021 av Knirke 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Grensependlerne var i akkurat denne situasjonen i minst et års tid. Hvorfor er det verre for helsepersonell? Anonymkode: 86fc6...4ad
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Fornuftig. Gi helsepersonell en heftig lønnskompensasjon for dette, så må dette bare fare gjennom befolkningen så vi blir ferdig med det. Hadde jeg vært helsepersonell hadde jeg gladelig ofret noen måneder av livet mitt for at barn og unge skal få en normal hverdag, at studenter får studere sol normalt og at alle får komme tilbake til jobbene sine. Anonymkode: ce245...e59 1
Vera Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Fordi det ikke protesteres! Når man tar til takke med applaus og ros - tilbyr man selvfølgelig ikke bedre vilkår. Jeg syns det er merkelig at helsepersonellet fortsatt ikke skjønner hvilke maktposisjon de står i.. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fornuftig. Gi helsepersonell en heftig lønnskompensasjon for dette, så må dette bare fare gjennom befolkningen så vi blir ferdig med det. Hadde jeg vært helsepersonell hadde jeg gladelig ofret noen måneder av livet mitt for at barn og unge skal få en normal hverdag, at studenter får studere sol normalt og at alle får komme tilbake til jobbene sine. Anonymkode: ce245...e59 Hadde du vært helsepersonell så hadde du allerede ofret nesten 2 år for befolkningen og arbeidsgiver. Hadde du vært helsepersonell så hadde du også visst at dine barn allerede hadde hatt en del større begrensninger enn mange andre barn. Hadde det i det minste vært snakk om en økonomisk kompensasjon for dette… nei, i helsevesenet får man ingen ting ekstra! Anonymkode: 423c7...c75 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 "Du har valgt det selv" - som de kloke hoder på KG i andre bransjer skriver 😂 Folk er så jævla dumme, de aner ikke hvor jævlig det er å stå i denne jobben. Tragisk. Håper brorparten sier opp og lar korthuset rase. Anonymkode: ae79a...931 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Det er mange helsepersonell som ikke har noe valg. De har ikke riktige kvalifikasjoner for andre jobber, og er avhenging av inntekt. Jeg var så heldig å begynne omskolering et par mnd før corona, og sluttet i helsevesenet for et par mnd siden. De fleste av mine tidligere kolleger har ikke den muligheten, dessverre. Særlig ikke helsefagarbeidere. Ikke kan de streike eller drive med masseoppsigelse, og flesteparten innen helse er for samvittighetsfull til å si nei til ekstravakt/forskjøvet vakt/dobbelvakt/pålagt karantene etc. Men, jeg er ikke i tvil om at helsevesenet vårt er skapt for kompetanse når denne pandemien er over, og nyrekruttering i fag som sykepleie og helsefag tror jeg vi skal se veldig veldig langt etter. Anonymkode: 41f06...4e6 3
Knoot Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 Vera skrev (4 timer siden): Fordi det ikke protesteres! Når man tar til takke med applaus og ros - tilbyr man selvfølgelig ikke bedre vilkår. Jeg syns det er merkelig at helsepersonellet fortsatt ikke skjønner hvilke maktposisjon de står i.. Dessverre så er det slik at staten har vært flinke og ikke satt hvor mye som skal til før man går til tvungen lønnsnemd. Staten sier bare at "nå går det utover pasientene" og så tvinger de gjennom at streiken må opphøre og helsepersonell må godta statens forslag. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 Hvor står det noe om fritidskarantene? Jobber i helsevesenet, og har ikke hørt noe om dette. Lokale regler? Anonymkode: bce8e...d61
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvor står det noe om fritidskarantene? Jobber i helsevesenet, og har ikke hørt noe om dette. Lokale regler? Anonymkode: bce8e...d61 Never mind. Jeg misforstod. Betyr det at hvis man er nærkontakt, så kan man gå på jobb men må være i karantene på fritiden? Anonymkode: bce8e...d61
Vera Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 Knoot skrev (22 minutter siden): Dessverre så er det slik at staten har vært flinke og ikke satt hvor mye som skal til før man går til tvungen lønnsnemd. Staten sier bare at "nå går det utover pasientene" og så tvinger de gjennom at streiken må opphøre og helsepersonell må godta statens forslag. Ja, de bruker den verste form for hersketeknikk - de aller fleste som er ansatt i helsevesenet, er ansatt fordi de har en genuin interesse for mennesker, og menneskers helse. Det vet myndighetene - og spiller på det for det det er verdt. «Dersom dere streiker, går det utover liv og helse» Selvsagt streiker man ikke da. Men jeg tror faktisk at helsepersonellet må sette ned foten nå, og svare «Nei, vi setter ikke liv og helse i fare - dere gjør det. Dere setter liv og helse i fare ved å drive rovdrift på ansatte». Man risikerer et helsevesen som kollapser av utmattelse - hva står vi igjen med da? Fullstendig kaos. Stå på kravene. Jobben helsevesenet gjør, er den viktigste jobben som gjøres i samfunnet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 Fritidskarantene for helsepersonell er vel pr tid veldig lokalt, det skulle være her jeg bor men ble endret. Men personlig er jeg drittlei av at helsepersonell skal unntas karanteneplikt. Det har nå vært en coronasmittet hver dag på min arbeidsplass, og testing må vi fikse uten hjelpe fra arbeidsgiver, og folk som sannsynligvis er smittet går på jobb, for det slår ikke ut på prøvene før etter 4-7 dager. Anonymkode: f4b5f...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor står det noe om fritidskarantene? Jobber i helsevesenet, og har ikke hørt noe om dette. Lokale regler? Anonymkode: bce8e...d61 Det ble sagt på 21-nyhetene på nrk på lørdag. Det er snakk om ved nærkontaktkarantene. Anonymkode: 423c7...c75
Knirke Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ha ha, godt poeng. Sannsynligvis kan du gange vedkommendes lønn med minst 2 eller 3. Anonymkode: ca84b...d12 Eh, nei.. Se svar over. Det er uansett irrelevant for diskusjonen. Dette handler ikke om lønn, men om tap av fritid og/eller nedsatt kvalitet på fritiden. Lønn til helsearbeidere blir gnålet om i minst 100 andre tråder, vi trenger ikke enda en. Hvis det med "fritidskarantene" menes at man må holde seg hjemme hvis man har hatt nærkontakt med en smittet, så er det jo bare den samme regelen som gjelder for oss alle sammen. Ja, det er kjipt, men man prøver liksom å begrense smitte her... Får man ned smitten så får man også ned antall nærkontakter. Helsepersonellet som jobber med smittede får rullere, hvis det er så viktig med disse fritidssyslene.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 Knirke skrev (19 minutter siden): Eh, nei.. Se svar over. Det er uansett irrelevant for diskusjonen. Dette handler ikke om lønn, men om tap av fritid og/eller nedsatt kvalitet på fritiden. Lønn til helsearbeidere blir gnålet om i minst 100 andre tråder, vi trenger ikke enda en. Hvis det med "fritidskarantene" menes at man må holde seg hjemme hvis man har hatt nærkontakt med en smittet, så er det jo bare den samme regelen som gjelder for oss alle sammen. Ja, det er kjipt, men man prøver liksom å begrense smitte her... Får man ned smitten så får man også ned antall nærkontakter. Helsepersonellet som jobber med smittede får rullere, hvis det er så viktig med disse fritidssyslene. Det betyr at man skal på jobb, men karantene når man kommer hjem. Usikker på de som bruker kollektivtrafikken, hvordan man skal gjøre det. Anonymkode: 423c7...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå