Gå til innhold

Normalt å utvikle sjalusi som 17 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatter på 17 har plutselig begynt med en adferdsforandring.. Hun er hos oss hver helg. Da starter hun med å holde foredrag på foredrag om hvor uoppdragen lillesøster er, påpeker alt hun irriterer seg over med hun og ikke minst hakker på meg. Hun kommenterer kropp, utseende, maten jeg lager.. nærmest alt.  Men gjør det på en sånn måte at det er vanskelig å ta hun på det. Kommer alltid med en "haha, tulla" kommentar etterpå.

Nå er vi akkurat ferdig  med iallefall fjerde helgen hvor det er slik og jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor hun oppfører seg slik. Og på familiejulebord hvor lilleøster fikk tegnesaker og viste frem mesterverkene sine til besteforeldrene fikk jeg en anelse av at det faktisk er sjalusi. Da ble plutsleig storesøster på 17 veldig ivrig på å få tegne hun også og begynte å spørre etter bekreftelse fra besteforeldrene: blir dette fint, bestefar? ol. 

Er det normalt å utvikle sjalusi når man er så stor? Hun har ikke vert sånn før. Hva kan vi gjøre for å få slutt på det? Vi kommer til å ta praten neste helg når hun kommer. Tips?

Anonymkode: ad72c...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man utvikle uavhengig av alder. Ville tenkt over om dere husker at hun også trenger å bli sett på samme måte som yngre søsken og om hun har det ok. Kan det ha skjeddd noe som gjør at hun trenger noe som er annerledes enn før? 

Anonymkode: 8c87d...42c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det normalt å utvikle sjalusi når man er så stor? 

Du har aldri sett voksne bli sjalu????

Anonymkode: b88c7...110

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er normalt å bli sjalu i alle aldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan man utvikle uavhengig av alder. Ville tenkt over om dere husker at hun også trenger å bli sett på samme måte som yngre søsken og om hun har det ok. Kan det ha skjeddd noe som gjør at hun trenger noe som er annerledes enn før? 

Anonymkode: 8c87d...42c

jo, det er jo bare det at hun er så opptatt. Og med mindre barn så er det vanskelig å bare slippe alt når hun bestemmer seg for å være hjemme i en times tid.. det som har skjedd er at hun pga. skole ett annet sted er mest hos sin mor. Og så kommer hun hit i helgene, men da skal hun henge med venner og sånn.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har aldri sett voksne bli sjalu????

Anonymkode: b88c7...110

tenkte på søskensjalusi. men ok

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Stedatter på 17 har plutselig begynt med en adferdsforandring.. Hun er hos oss hver helg. Da starter hun med å holde foredrag på foredrag om hvor uoppdragen lillesøster er, påpeker alt hun irriterer seg over med hun og ikke minst hakker på meg. Hun kommenterer kropp, utseende, maten jeg lager.. nærmest alt.  Men gjør det på en sånn måte at det er vanskelig å ta hun på det. Kommer alltid med en "haha, tulla" kommentar etterpå.

Nå er vi akkurat ferdig  med iallefall fjerde helgen hvor det er slik og jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor hun oppfører seg slik. Og på familiejulebord hvor lilleøster fikk tegnesaker og viste frem mesterverkene sine til besteforeldrene fikk jeg en anelse av at det faktisk er sjalusi. Da ble plutsleig storesøster på 17 veldig ivrig på å få tegne hun også og begynte å spørre etter bekreftelse fra besteforeldrene: blir dette fint, bestefar? ol. 

Er det normalt å utvikle sjalusi når man er så stor? Hun har ikke vert sånn før. Hva kan vi gjøre for å få slutt på det? Vi kommer til å ta praten neste helg når hun kommer. Tips?

Gå i dere selv og tenk hvordan dere har gitt henne oppmerksomhet. Lillesøster kan vel få litt barnevakt så 17-åringe kan få egentid med dere. 17-åringen er fortsatt i en alder hvor alt koker i hodet, ha tålmodighet.  Jeg er ikke skilt, men har flere barn og er veldig opptatt å gi begge tid til å ha begge foreldrene alene, alke besteforeldrene alene.

At du har fokus på å få slutt på sjalusien viser at du har litt lite forståelse for 17. åringen.  Du trenger ikke nødvendigvis ta praten om dere viser raushet og gir oppmerksomhet, og ikke bli sur om hun heller vil være med venner..

Er lillesøster perfekt, eller er det noe i det storesøster sier? Har 17-åringen som yngre blitt irettesatt for ting lillesøster slipper unna med. Hvordan oppfører seg i fordelingen av oppmerksomhet?

Anonymkode: 7f5d2...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

jo, det er jo bare det at hun er så opptatt. Og med mindre barn så er det vanskelig å bare slippe alt når hun bestemmer seg for å være hjemme i en times tid.. det som har skjedd er at hun pga. skole ett annet sted er mest hos sin mor. Og så kommer hun hit i helgene, men da skal hun henge med venner og sånn.. 

Hva mener du med å slippe bare alt? 

Skrevet

Det høres jo nesten ut som om hun bare er "typisk ungdom" frekk. Tuller og tøyser litt på en frekk måte. Spesielt det å rakke ned på søsken er helt normalt (selv om det ikke er greit).

Det kan jo bare være hun ønsket å tegne? Eller gjøre noe hyggelig sammen med søsteren sin?

Anonymkode: f8f87...8f1

Skrevet

Her får mine beskjed om at de får ikke lov å si frekke og sårende ting på tull. Og det ER faktisk ikke tull og morsomt når andre blir såret. 

Anonymkode: 260df...c89

• Liker 4
Skrevet

Kan se ut som 17-åringen prøver å fortelle dere noe. 

Dette kan være en reaksjon på samlivsbruddet dere tydeligvis har gått gjennom, hvordan var bruddet, har jentas følelser fått komme ut på bordet og blitt bearbeidet? Hvordan er samarbeidet mellom foreldrene? Trives hun i livssituasjonen sin? 

Sjalusi er en naturlig følelse som oppstår hos oss alle uansett alder, jeg ville forsøkt å snakke med jenta. Ikke spørre direkte, men sirkle meg litt inn på hvordan hun har det, hvordan hun synes det er å bo på to ulike steder, hvordan hun trives med søsken, steforeldre osv . 

Jeg ville forøvrig vært ærlig med henne om kommentarene også hvis de hadde såret meg. Det er viktig at barn opplever at voksne setter sunne grenser for seg selv på en hyggelig møte, slik kan de også hjelpes til å sette sunne grenser for seg selv. 

Anonymkode: 2f85b...123

Skrevet

Ja, hun et sjalu på minste. Helt normalt.

Det som ikke er normalt er at hun får lov til å snakke sånn som hun gjør. Selv om hun bare mener det er "tull".

Min på 5 forstår dette. Her må der en alvorsprat til TS.

Anonymkode: 68ad0...937

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lignende erfaring,bare jeg er den lillesøsteren. Broren min er eldre enn meg og da han flyttet ut,foreldrene gikk etter nesten alle hans ønsker de gangene han var hjemme. Da lærte han at hver gang han kommer hjem,ble det stor stas og alle imøtekomme ham. Han så ikke at han må også se etter andre. Nå er vi voksne og han ennå forventer at alle skal gjøre alt for å gjøre ham glad. Bare at foreldrene er gamle og svake og trenger hjelp selv. Og jeg har 3 barn å ta meg av. Så blir han sjalu på forholdet mellom mine foreldre og mine barn, eller om jeg får noe, eller når foreldrene mine sier nei til ham. Han blir sint. Dere bør lage grenser allerede nå på oppførsel som ikke er akseptabel. Hun bør lære at det finnes lillesøster,at hun er yngre og at 17åringen lærer heller å ta være på lillesøsteren. At 17åringen ser andre rundt seg og til syvende og sist ikke måle seg med et lite barn.

Anonymkode: 587e8...5b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker man kan oppleve søskensjalusi litt plutselig i alle aldre..?

Ifjor ble jeg, voksen, plutselig litt sjalu på mitt søsken, også voksen, da søskenet mitt fikk veldig mye praktisk og økonomisk hjelp av foreldrene våre i en periode og jeg følte i tillegg at de møtte søskenet oftere enn meg, prioriterte h*n og var mer "fornøyd" med h*n. Som voksen så håndterte jeg det jo bedre enn en 17åring da, men det var faktisk litt vond følelse og kom litt uventet på meg. 

Anonymkode: 376ff...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...