AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Altså å sette inn et større beløp samtidig og la det stå der ca 1,5 år? Er snakk om globalt indeksfond. Setter inn i starten av året og tar ut litt over et år senere. Anonymkode: dbe60...20c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 De sier jo at tid og markedet er viktigere enn å prøve å time det og spre innskuddene? Anonymkode: dbe60...20c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Nei, bare sett inn pengene. Anonymkode: ee9b2...d8a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså å sette inn et større beløp samtidig og la det stå der ca 1,5 år? Er snakk om globalt indeksfond. Setter inn i starten av året og tar ut litt over et år senere. Anonymkode: dbe60...20c Indexfond er ikke lurt ved kortvarig sparing. Du risikerer jo å ta ut pengene når det er en nedgang, og ikke oppgang Anonymkode: 783e9...530 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Hvis sparehorisonten er 1,5 år så er det nærmest idioti. Anonymkode: 6062c...f2f 5
Gjest Rooosa Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Du må ikke finne på! For det første er tidshorisonten for kort. For det andre er aksjemarkedet overprisa. Med omikron er det store muligheter for at det vil falle stygt.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Rooosa skrev (23 minutter siden): Du må ikke finne på! For det første er tidshorisonten for kort. For det andre er aksjemarkedet overprisa. Med omikron er det store muligheter for at det vil falle stygt. Omikron fører ikke til alvorlig sykdom i like stor grad som sine søsken. Derfor er det usannsynlig at det kan føre til fall. Det kan derimot føre til fall hvis Delta-varianten sprer seg blant befolkningen. Anonymkode: ee9b2...d8a 2
Gjest Rooosa Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Omikron fører ikke til alvorlig sykdom i like stor grad som sine søsken. Derfor er det usannsynlig at det kan føre til fall. Det kan derimot føre til fall hvis Delta-varianten sprer seg blant befolkningen. Anonymkode: ee9b2...d8a Slik som både England og nå Norge hauser opp stemninga så kan det godt være markedene reagerer. Vi får se. Poenget var uansett at det ikke er lurt å sette en større sum penger i fond akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Om du vil ha best mulig pris, spre inskuddene over flere måneder for eksempel 20k per måned. Anonymkode: 2da62...38c
Gjest ABM Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Rooosa skrev (På 13.12.2021 den 13.57): Du må ikke finne på! For det første er tidshorisonten for kort. For det andre er aksjemarkedet overprisa. Med omikron er det store muligheter for at det vil falle stygt. Du kan ha et poeng der ja...du burde kanskje ha lagt til at FED har rentemøte i dag og i morgen...setter de opp renten og forventet rentebane kan mye morsomt skje i finansmarkedene..
Pachka Sigaret Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Ja, dette er en enorm risiko gitt den korte tidshorisonten din. Jeg anbefaler deg heller om å spre ut beløpet du setter inn over flere innbetalinger mens markedet er ustabilt. For en så kort horisont som bare 1,5 år burde du heller kjøpe rentefond, som er mye tryggere. Det gir deg mye mindre avkastning men er relativt trygt (lav risiko) og et bedre alternativ enn sparekonto. Endret 14. desember 2021 av Pachka Sigaret 1
badevakta Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Fastrente i banken kan også være et alternativ ved så kort horisont.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Jeg hadde satt dem i fond. Anonymkode: d0710...3f3
Gjest Rooosa Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 ABM skrev (58 minutter siden): Du kan ha et poeng der ja...du burde kanskje ha lagt til at FED har rentemøte i dag og i morgen...setter de opp renten og forventet rentebane kan mye morsomt skje i finansmarkedene.. Så nøye følger jeg ikke med. Men 2020 og 2021 har vel aldri markedene hatt større oppgang, og som kjent vokser ingenting inn i himmelen. Så det kan godt være det krakker på dem korte tidshorisonten til TS. Selv har jeg et tyveårsperspektiv på sparinga mi i fond.
galle Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Ingen vet noe absolutt sikkert om framtida. Dette blir et veddemål med sannsynligheter, får du mer igjen med pengene i banken til 1-2 % rente eller i et global indeksfond med ukjent avkastning. Om du satte pengene i et globalt indeksfond i ett av de siste 12 årene (2009-2021) ville du hatt følgende årlige avkastning; 2009 +32%, 2010 +13%, 2011 -8%, 2012 +17%, 2013 +32%, 2014 +3%, 2015 -2%, 2016 +9%, 2017 +25%, 2018 -10%, 2019 +27%, 2020 +16%, 2021 +14%. Vi kan ikke vite om global økonomi og markeder de neste 12 årene oppfører seg som de foregående 12 årene. Vi kan bare anta det er mer sannsynlig enn usannsynlig at de gjør det. Så sannsynligheten for at du taper penger på 1,5 år er ca 25%, da omtrent 3 av de siste 12 år har avkastning mindre enn bankrente (i 2011, 2015 og 2018). Jeg hadde satt pengere i indeksfond med oddsen 1:4, særlig når oppsida er så stor for du kan få 6-8% per år i snitt avkastning i et globalt indeksfond. Endret 14. desember 2021 av galle 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du vil ha best mulig pris, spre inskuddene over flere måneder for eksempel 20k per måned. Anonymkode: 2da62...38c Det er spennende hvor mye denne trenden med «dollar cost averaging» har spredd seg som en farsott. Det er tross alt en beviselig subpar strategi. Vanguard gjorde en stor studie i 2012, det sier seg også egentlig selv for de som kan litt statistikk… Men folk har rett, man bør ikke satse på aksjemarkedet når horisonten er kort. Jeg investerer utelukkende med en 5 års horisont på direkte aksjer, kortere med opsjoner men det er for avanserte (eller dumme) investorer så ikke tenk på det! Rentefond er nok bedre, eller fond med en betydelig renteandel i alle fall. Anonymkode: 21e3a...296 1
Pachka Sigaret Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er spennende hvor mye denne trenden med «dollar cost averaging» har spredd seg som en farsott. Det er tross alt en beviselig subpar strategi. Vanguard gjorde en stor studie i 2012, det sier seg også egentlig selv for de som kan litt statistikk… Men folk har rett, man bør ikke satse på aksjemarkedet når horisonten er kort. Jeg investerer utelukkende med en 5 års horisont på direkte aksjer, kortere med opsjoner men det er for avanserte (eller dumme) investorer så ikke tenk på det! Rentefond er nok bedre, eller fond med en betydelig renteandel i alle fall. Anonymkode: 21e3a...296 Haha, gode råd- Jeg er bare glad for at amerikanske opsjoner ikke er tilgjengelig i Norge eller Europa.
KapteinJ Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Pachka Sigaret skrev (56 minutter siden): Haha, gode råd- Jeg er bare glad for at amerikanske opsjoner ikke er tilgjengelig i Norge eller Europa. Gøy at flere ser på denne youtube kanalen her, videoen hans om technical analysis er faktisk veldig gøy (synes jeg da, finanshumor er jo ikke for alle ) Opsjoner er veldig tilgjengelig så lenge du har et AS, har litt penger og klassifiseres som profesjonell, men DNB tar desverre bare opsjonshandel via megler... Meen helt enig i at det er fantastisk at man ikke lar hvem som helst gamble 20 ganger sin net worth på otm opsjoner, USA burde også hatt slike regler, but then again, mye gratis penger for theta gang at gorillagjengen kjøper idiotiske opsjoner. Finnes en del gode plays på opsjonsfronten da, jeg har tjent svært godt på LEAPS (Long-Term Equity Anticipation Securities) på big tech. Sitter på noen januar 2024 call's på Meta, de er jeg skråsikre på at er godt ITM. Er lite glad i shorting, men har hatt noen shorts på ARKK for å hedge mot overprisete markeder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå